Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-635-l-01.jpg

BMW 635

1 / 4
bmw-635-l-01.jpg
bmw-635-l-02.jpg
bmw-635-l-03.jpg
bmw-635-l-04.jpg

Sterke punten

  • Krachtige zes-in-lijn motoren
  • Rijeigenschappen
  • Balans tussen sportiviteit en luxe

Zwakke punten

  • Brandstofverbruik
  • Aanschafprijs
  • Hoge onderhoudskosten

BMW 635 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 635, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Geschiedenis van de BMW 635

De BMW 635 verscheen voor het eerst als tweedeurs coupe op de markt in 1978. Hij is in meerdere generaties verkrijgbaar geweest, tot hij in 2011 weer verdween uit het aanbod van de Duitse autofabrikant. Hij is bovendien ook als cabrio op de markt geweest, en als diesel. Lees meer

Interesse in een BMW 635

BMW 635 occasions
BMW 635 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vooral de modellen van eerdere generaties zijn waardevast
  • Heerlijke zescilinder-in-lijn motoren
  • Ook als cabrio of als diesel
  • Dynamische rijeigenschappen

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 635 wordt door de Duitse autobouwer voor het eerst op de markt gebracht in 1978, tijdens de eerste generatie van de 6 Serie. Met zijn introductie kreeg de 6 Serie ook direct een nieuw topmodel. Deze 635 CSi, zoals de officiële typenaam was, beschikte over een 3,2-liter grote atmosferische zes-in-lijn motor met 145 kW (197 pk) en 285 Nm aan koppel. Voor die tijd een serieus vermogen. Hij werd geïntroduceerd met een drietrapsautomaat, maar kon twee jaar later ook besteld worden met een handgeschakelde vijfbak. De motor ontving rond diezelfde tijd ook direct meer vermogen en leverde toen 160 kW (218 pk) en 310 Nm koppel uit een 3,5-liter zescilinder.

Met de facelift in 1982 introduceerde BMW een nieuw topmodel: de M635 CSi. Dit is een sportieve versie die onder toeziend oog van BMW M, de motorsportafdeling van BMW, is geproduceerd. De versie had naast allerlei aanpassingen aan het onderstel en interieur, ook een geoptimaliseerde motor, die een vermogen leverde van 210 kW (286 pk) en een maximum koppel van 340 Nm. De M635 CSi kon alleen besteld worden met een handbak, een zogenaamde ‘dogleg’ handbak, waarbij de eerste versnelling linksonder zit en de tweede bovenin. De ‘normale’ 635 CSi kreeg juist iets minder vermogen: 155 kW (211 pk) t.o.v. de 160 kW (218 pk) van daarvoor.

Er gaat een aantal jaar overheen voordat de typeaanduiding 635 weer terugkeert in het gamma van BMW. Hij keert terug als BMW 635d in de facelift van tweede generatie 6 Serie, die pas in 2007 werd geïntroduceerd. Hij kon besteld worden als BMW 635d coupé of cabrio. Onder de motorkap ligt een 210 kW (286 pk) sterke 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor met turbo die een maximaal koppel van 580 Nm levert.

Afmetingen

De BMW 6 Serie is geen kleine jongen. Hoewel de sportieve karaktertrekken er wel degelijk zijn, blijft het een grote coupé. De eerste generatie van de 635 heeft een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,72 en een hoogte van 1,36 meter. De tweede generatie is 4,82 meter lang, 1,85 meter breed en 1,37 meter hoog. De afmetingen voor de cabrio zijn identiek.

BMW 635
Marktintroductie 1978 - 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,75 – 4,82 x 1,72 – 1,85 x 1,34 – 1,37 m
Wielbasis 2,63 – 2,78 m
Inhoud bagageruimte 300 – 450 l
Ledig gewicht 1.430 – 1.835 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.850 – 2.260 kg
Cilinderinhoud 2.993 – 3.430 cm3
Vermogen 145 – 210 kW (197 – 286 pk)
Koppel 285 – 580 Nm
Topsnelheid 229 - 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,3 – 7,4 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 10,3 - 6,9 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b. – 190 g/km

Varianten

Los van de carrosserievormen coupé of cabrio, die in de tweede generatie 6 Serie leverbaar waren, is er ook één speciale variant op de markt geweest van de BMW 635 en dat is de BMW M635 CSi. Dat was de extra sportieve versie van de 635 CSi.

Prijzen

Een nieuwe BMW 635 kostte in de laatste modelgeneratie minstens 100.000 euro als coupé en 111.000 euro als cabrio. Uiteraard steeg de prijs aanzienlijk bij het aanvinken van opties en pakketten.

Afhankelijk van het bouwjaar en de staat van de auto beginnen de prijzen voor een BMW 635 occasion bij ongeveer 10.000 euro voor de exemplaren met een hoop kilometers op de teller. Koop je liever een netter exemplaar, dan moet je rekenen op minstens 30.000 euro. Prijzen voor heel knappe eerste generatiemodellen kunnen oplopen tot zo’n 40.000 euro, waarbij prijzen voor de M635 CSi beginnen bij ongeveer 65.000 euro.

Design

Buitenkant

Uiteraard is het design van de BMW 635 door de jaren heen veranderd, maar toch zie je wel degelijk een terugkerende lijn. Zo hebben alle generaties een langgerekte neus en een korte achterkant, een brede agressieve houding en twee koplampen met vier lichtbundels. De eerste generatie van de 6 Serie wordt ook wel ‘sharknose’ genoemd vanwege de vorm van het front dat sterk lijkt op dat van een haaienneus. Hetzelfde heeft BMW een beetje proberen door te zetten bij de tweede generatie. Al is de achterkant van de tweede generatie wel totaal anders.

Binnenkant

Binnenin de BMW 6 Serie valt direct op dat alles gericht is op het rijden. Je zit in sportieve stoelen, het dashboard is naar de bestuurder gedraaid en je zit lekker diep in de auto. Uiteraard zie je wel dat de twee generatie sprongen heeft gemaakt op het gebied van technologie, want displays, navigatie en tal van elektrische snufjes zul je bij de eerste generatie niet vinden.

Veiligheid

Over het algemeen kun je van BMW wel verwachten dat ze veilige auto’s maken voor de tijd waarin ze gebouwd zijn. Met uitzondering van de eerste generatie zijn alle 6 Series in ieder geval uitgerust met airbags, ESP en ABS. Bij later modellen vind je zelfs elektronische veiligheidssystemen, zoals Lane Departure Warning en een noodremassist.

Alternatieven

Het sportieve luxesegment heeft altijd veel spelers gekend. Grote concurrent Mercedes-Benz bood een coupé- en cabrio-versie van de E-Klasse. Al neigen die meer naar de comfortabele kant, waar BMW meer naar sportiviteit helt. Audi bood met de A5-modellen ook een alternatief voor de 6 Serie, die echter iets minder exclusiviteit uitstralen en ook in een lagere prijsklasse zijn gepositioneerd.

Veelgestelde vragen

Hoeveel pk heeft een BMW 635?
Afhankelijk van de modelgeneratie heeft de BMW 635 145 – 210 kW (197 – 286 pk).
Wat kost een BMW 635?
De BMW 635 is er enkel nog als occasion. Prijzen lopen uiteen van 10.000 euro tot ver boven de 70.000 euro.
Is de BMW 635 er ook als diesel?
Jazeker, de tweede generatie 635d was er als diesel met 210 kW (286 pk).

Beoordelingen voor BMW 635

9 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer links