Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 3 Serie (G20)

Sterke punten
  • Dynamisch rijgevoel
  • Ruim gamma motoren
  • Ergonomische cabine
Zwakke punten
  • Digitalisatie niet standaard op pre-facelift variant
  • Weinig vernieuwend interieur
  • Weinig opties

BMW 3 Serie (G20)

Bij de lancering van de alweer zevende generatie 3 Serie had BMW een duidelijk doel voor ogen: het combineren van sterke wegprestaties met een comfortabele rijervaring. Het resultaat is een evenwichtige sedan of stationwagen met een sportief kantje. Net zoals we verwachten van een 3 Serie! Lees meer

Goede redenen

  • De zevende generatie 3 Serie veegt alle kritiek die zijn voorganger kreeg van tafel, want met de 3 Serie kan sportief worden gereden. Zonder dat dit een impact heeft op het rijcomfort.
  • BMW speelt op veilig met deze 3 Serie en kiest voor een herkenbaar interieur en strakgetrokken uiterlijk. Gek genoeg maakt ‘m dat hierdoor één van de meest begeerlijke BMW’s die de fabrikant momenteel in de line-up heeft.
  • Plug-inhybrides 320e en 330e stellen de boekhouder tevreden, terwijl de M3 je nekharen overeind weet te zetten door zijn prestaties. Voor elk wat wils dus.

Gegevens

Motoren

De 3 Serie is BMW’s meest populaire model, waardoor het merk met de blauwe propeller een ruim aanbod aan motoren aanbiedt om aan allerlei klanten tegemoet te komen. Daardoor kun je de 3 Serie krijgen met diesel-, benzine- en plug-inhybridemotoren, overigens altijd met automatische transmissie.

Kijken we naar de dieselmotoren, dan zien we dat het gamma bestaat uit 3 keuzes. Zo is er een 2-liter viercilinder turbodiesel in 3 vermogensversies. We spreken dan over de 316d met 122 pk (300 Nm), de 318d met 150 pk (320 Nm) en de 320d met 190 pk (400 Nm). Die laatste versie is ook met xDrive-vierwielaandrijving te krijgen, zowel de Berline als de Touring.

Een 3-liter zes-in-lijn diesel is ook beschikbaar. Zo is er een 330d met 265 pk en 580 Nm (vanaf facelift 286pk/ 650 Nm) en de sportieve M340d xDrive met 340 pk en een indrukwekkende 700 Nm aan koppel. De M340d beschikt standaard over xDrive-vierwielaandrijving, bij de 330d kun je kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving.

Bij de benzinemotoren is er ook keuze tussen vier- en zescilinders. De 2-liter viercilinder turbobenzine komt in 3 vermogensversies. Instappen doe je met de 318i met 156 pk en 300 Nm koppel. Een trapje hoger staat de 220i met 184 pk (300 Nm) en de koning der viercilinder is de 330 met 245 pk (400 Nm). Bij de 3 Serie Berline kun je de 320- en 330-uitvoering desgewenst krijgen met xDrive-vierwielaandrijving. Bij de Touring is dat enkel voor de 330 het geval.

De zescilinder benzines zijn beschikbaar als de M340i xDrive en de iconische M3. De M340i is goed voor 374 pk en 500 Nm, xDrive-vierwielaandrijving is standaard. Vanaf eind 2020 werd de M340i trouwens een milde-hybride.

De koning onder de BMW’s 3 Serie is uiteraard de M3. Die is in de zevende generatie 3 Serie beschikbaar in drie varianten: Als M3, M3 Competition en M3 Competition xDrive. De M3 krijgt een vermogen van 480 pk terwijl de M3 Competition dat vermogen opvoert naar 510 pk (650 Nm). De M3 Competition xDrive voegt vierwielaandrijving toe aan het geheel. Sinds 2022 kun je ook de Touring krijgen als M3. Die M3 Touring komt er enkel met de krachtigere Competition-motor en met xDrive-vierwielaandrijving.

Eerder op zoek naar een 3 Serie plug-inhybride? Dan moet je kijken naar de motoren met een “E” achter de naam. Zo is er de 320e, 330e en 330e xDrive. Allemaal doen ze beroep op een 2-liter viercilinder turbobenzine die hulp krijgt van een elektromotor. Bij de 320e zorgt dat voor een systeemvermogen van 204 pk, de 330e voert dat vermogen verder op naar 292 pk. 330e xDrive neemt het hogere vermogen voor z’n rekening en voegt vierwielaandrijving toe. Zowel 320e als 330e schermen met een lage CO2-uitstoot onder de 50 g/km.

Afmetingen

Vergeleken met zijn voorganger groeide de zevende generatie 3 Serie (G20) aanzienlijk. Zo meet hij 8 centimeter langer en 1.5 cm breder. Ook de wielbasis groeide met 4 centimeter. In totaalcijfers hebben we het dan over 4.71 meter lang, 1.82 meter breedt en een wielbasis van 2.85 meter.

Turen we even in de kofferbak, dan zien we ook een gestegen koffervolume. Met 375 liter voor de sedan en 500 liter voor de meer praktische stationwagen. Die stationwagen ziet zijn volume zelfs stijgen tot een indrukwekkende 1.510 liter met de achterbank neergeklapt. De 3 Serie Touring beschikt daarnaast over een handige extra klep aan de achterruit waardoor je niet heel de koffer hoeft te openen.

Uitvoeringen

Tussen 2019 en 2022 kon je de BMW 3 Serie pre-facelift krijgen in 3 uitvoeringen. Uitvoering Luxury Line voegt een snuifje luxe toe met fraaie chromen accenten terwijl uitvoering M Sport de 3 Serie zegent met sportieve looks en een aangepaste ophanging. Versie Sport Line voegt enkel de sportieve opsmuk toe van de M Sport zonder technische aanpassingen.

Vanaf de facelift (zomer 2022) spreekt BMW over twee versies: basisversie en M Sport. De basisversie neemt de uitrusting van de Luxury Line over terwijl M Sport focust op sportiviteit.

Prijzen

De catalogusprijzen van de BMW 3 Serie G20 beginnen bij 42.130 euro voor de Berline (318i). De 3 Serie Touring kost minimaal 51.200 euro (318i). Voor een plug-inhybride ben je minimaal 49.725 euro kwijt (320e Berline). Voor de populaire uitvoering M Sport betaal je zo’n 5.000 euro extra. Die meerprijs verdien je meestal meteen terug door de hogere restwaarde op de occasionmarkt.

Over occasions gesproken, de prijzen van de BMW 3 Serie profiteren van het sterke Duitse merkimago. Net geen 32.000 euro ben je kwijt voor de goedkoopste exemplaren op de occasionmarkt. Daarbij is er weinig prijsverschil tussen diesel- of benzineversies.

Design-highlights en interieur

BMW-puristen verslikten zich even toen de zevende generatie 3 Serie het toneel betrad. Want weg waren de iconische angle eyes vooraan en hoffmeister-knik langszij. Daardoor oogt de 3 Serie G20 opvallend modern. Het vrij klassieke interieur krijgt vanaf de facelift ook een interessante update.

bmw-3-series-gran-turismo-interior bmw-3-series-gran-turismo-seats

M Sport regeert het land

BMW had met de zevende generatie 3 Serie een belangrijke missie voor ogen; de 3 Serie moest sportiviteit uitstralen. Daardoor oogt hij zelfs in zijn standaardversie relatief sportief met zijn dubbele einddemper en scherpe bumpers. Het gros van de BMW’s wordt echter uitgerust met het M Sportpakket die een extra streep sportiviteit toevoegt. Of het toeval is dat Luxury Line vanaf de facelift niet meer beschikbaar is op deze 3 Serie G20?

Nieuw besturingssysteem

Zo groot de schok aan de buitenzijde, zo subtiel werd de zevende generatie aan de binnenkant opgefrist. Met nog fysieke knoppen voor de klimaatbeheersing en analoge tellers voor de instapmodellen oogt het vrij klassiek binnenin. Tegen meerprijs breng je digitalisatie in het interieur. Met een gegroeid infotainmentscherm en digitale instrumentencluster. Vanaf de facelift (zomer 2022) wordt de 3 Serie standaard uitgerust met BMW’s nieuwe besturingssysteem (OS.8). Daardoor krijg je meteen ook vanaf de basis twee digitale tablets die in een fraaie curved display zitten.

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de BMW 3 Serie G20 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard krijgen de Berline en Touring cruisecontrole en parkeersensoren voor en achter. Hoewel de 3 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidsnufjes heeft, zijn die dus wel verborgen in de optielijsten.

Alternatieven

Moeten we de concurrenten van de BMW 3 Serie nog voorstellen? Uiteraard hebben we het over de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Al zijn er ook alternatieven zonder Duitse roots. Zo is er nog de Jaguar XE als eigenzinnig alternatief en de Kia Stinger die zo mogelijk nog sportiever rijdt. Andere uitdagers vind je in de vorm van de Peugeot 508 en DS9.