Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-ds9-side

Citroen DS9

1 / 3
citroen-ds9-side
citroen-ds9-front
citroen-ds9-back

Sterke punten

  • Lage verbruiks- en emissiewaarden
  • Goede binnenruimte
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Matig zicht rondom
  • Aanvaardbaar opstartvolume
  • Middelste zitplaats achterin zeer smal

Citroën DS9: elegante notchback sedan met E-Tense hybride aandrijving

De Citroën DS9 is een hogere middenklasse notchback sedan die wordt aangeboden als benzine, diesel en plug-in hybride. DS is de chique divisie van Citroën met luxere auto's. Het model combineert een elegant design met moderne technologie en maakt indruk met een bovengemiddeld comfort in het interieur. Lees meer

Interesse in een Citroen DS9

Goede redenen

  • Topcijfers op het gebied van passagiersveiligheid.
  • Zeer elegant voertuigontwerp met herkenningswaarde.
  • Zeer laag brandstofverbruik met hybride aandrijving.
  • Ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Gegevens

Motor

De Citroën DS9 werd in 2020 aan het publiek voorgesteld en is sindsdien met verschillende motoropties te configureren. Naast de drie E-Tense hybride-aandrijvingen is het model ook leverbaar met een Otto-verbrandingsmotor en een dieselmotor. De motor genereert een systeemvermogen van een krachtige 225 pk met een maximumkoppel van 300 Newtonmeter uit een cilinderinhoud van 1,6 liter.

Zo accelereert de Citroën DS9 naar een topsnelheid van 225 km/u, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 8,8 seconden duurt. Met een totaal verbruik van ongeveer zeven liter is de versie met verbrandingsmotor echter beduidend dorstiger dan de aangeboden hybride modellen.

Zo verbruikt de 250 pk sterke E-Tense-motor van de auto van de DS-divisie dankzij de elektrische ondersteuning (70 pk bij 200 Nm) slechts 1,2 liter brandstof per 100 kilometer rijden. De lithium-ion accu drijft de achterwielen aan en de verbrandingsmotor de voorwielen. Met een koppel van 320 Newtonmeter en een topsnelheid van 240 km/u is de auto zelfs sneller dan een verbrandingsmotor. Het voertuig kan ongeveer 50 km afleggen op elektrische energie. Vanuit stilstand naar 100 km/h is mogelijk in 5,4 seconden, de topsnelheid bedraagt 244 km/h.

Met 360 pk biedt de topversie niet alleen aanzienlijk meer vermogen, maar ook aanzienlijk betere tractiewaarden dankzij all-wheel drive en twee elektromotoren. Op die manier wordt het sterke koppel van 530 Newtonmeter effectief omgezet in voortstuwing, wat ook opvalt als je het gegevensblad bekijkt. De krachtigste DS9 voltooit de sprint naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden en scoort punten met een zeer sportief rijgedrag. Dankzij hybride technologie verbruikt de grote sedan slechts 1,8 liter benzine per 100 kilometer.

Afmetingen

Met een lengte van 4,93 meter en een breedte van 1,93 meter biedt de Citroën DS9 zeer veel ruimte, vooral in het interieur. De hoofd- en beenruimte zijn zo gedimensioneerd dat zelfs mensen met een lichaamslengte van net geen twee meter op de bestuurders- of voorpassagiersstoel kunnen zitten.

Ook achterin biedt de grote salon bovengemiddeld veel ruimte, zodat ook hier volwassenen gemakkelijk langere ritten zeer comfortabel kunnen volbrengen. Terwijl de beenruimte ook mensen van meer dan twee meter lang zou toelaten om mee te rijden, beperkt de hoofdruimte de cirkel van passagiers tot een lichaamslengte van ongeveer 1,85 meter.

Helaas was de middenstoel achteraan ook te smal en is hij hoogstens geschikt voor korte ritten. Daarom moet je in de DS9 alleen met vier volwassenen op stap gaan.

Met een bagageruimte van 510 liter biedt de Citroën DS9 veel opbergruimte voor bagage of de grote wekelijkse boodschappen. Als er meer ruimte nodig is, kan de laadruimte worden vergroot tot 825 liter door de achterbank neer te klappen. Helaas is het laden nogal lastig door de relatief hoge laaddrempel.

Gegevens en afmetingen Citroën DS9
Bouwjaar sinds 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,93 m x 1,93m x 1,46 m
Wielbasis 2,89 m
Inhoud bagageruimte 510 - 825 l
Ledig gewicht 1.615 - 1.984 kg
Toelaatbaar totaal gewicht 486 - 535 kg
Cilinderinhoud 1.598 cm³
Koppel 300 - 520 Nm
Topsnelheid 236 - 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 - 8,8 s
Tankinhoud n.b.
Verbruik 1,2 - 7,00 /100 km
CO²-uitstoot n.b.

Varianten

De Citroën DS9 is sinds 2020 in productie en kan momenteel als nieuwe auto worden besteld. Naast een verbrandingsvariant wordt de Franse sedan ook aangeboden als plug-in hybride voertuig. Naast twee varianten met 225 pk en 250 pk is ook een zeer sportieve versie met 360 pk leverbaar.

De Citroën DS9 360 E-Tense is niet alleen uitgerust met twee elektromotoren, maar heeft ook vierwielaandrijving. Zo wordt het krachtige koppel effectief omgezet in aandrijving. Als ook de Performance Line +-uitvoering wordt gekozen, wordt de Franse auto geleverd met een slim zwart dak, keyless-systeem, DS Active LED Vision-koplampen en een v7,4 kW Board Charger.

Het meest uitgebreide uitrustingspakket wordt door de Fransen aangeboden onder de naam Rivoli +, waarbij een speciaal veiligheidspakket, verwarmde en geventileerde voorstoelen en een achteruitrijcamera met 360 graden zicht rondom standaard zijn. Bovendien kunnen eigenaren hun smartphone draadloos opladen, terwijl het adaptive chassis-control-systeem DS Active Scan Suspension voor extra comfort zorgt.

Prijs

Als nieuwe auto is de Citroën DS9 te bestellen voor prijzen tussen 48.550 euro en 67.000 euro. Optionele extra's komen echter bovenop de aankoopprijs van de chique Franse auto.

Gebruikte modellen met een paar duizend kilometer worden aangeboden voor prijzen vanaf 39.000 euro. Afhankelijk van de motorvariant en uitrusting wordt echter ook tot 63.333 euro gevraagd.

Bij de jaarlijkse autobelasting presenteert de DS9 zich zeer gunstig dankzij zijn hybride aandrijving. Er is slechts 32 euro per jaar verschuldigd. Voor het verbrandingsmodel bedraagt de belasting daarentegen 105 euro.

Voor een passende verzekering moet ongeveer 432 euro per jaar worden begroot bij een bijdrage van 50%. Dit bedrag kan echter verder worden verlaagd door een gunstigere no-claimklasse te bereiken.

Design

Exterieur

De Citroën DS9 onderscheidt zich op het eerste gezicht van de concurrentie in zijn klasse met zijn gebogen lijnen en grimmig ogende voorkant. Vanuit welke hoek je het ook bekijkt, stabiliteit en sportiviteit in combinatie met een flinke portie Franse elegantie domineren het totaalbeeld.

Van voren is de grote hogere middenklasse sedan gemakkelijk herkenbaar aan zijn donker contrasterende en taps toelopende koplampen, die aan elke kant vier afzonderlijke koplampen herbergen. Daartussen bevindt zich het merktypische en zeer grote radiatorrooster, waaraan de Fransman onmiddellijk kan worden herkend als een DS-model. Verticaal geplaatste dagrijverlichting, een voorspoiler en een sterk gevormde motorkap ronden het sportieve uiterlijk af.

Zoals typisch is voor een notchback sedan, valt de dakrand van de Citroën DS9 relatief vroeg naar beneden. Hoewel dit de hoofdruimte achterin enigszins beperkt, zorgt het voor een strak en elegant zijaanzicht. Aan de achterzijde vallen vooral de smalle en zeer stijlvolle LED-design achterlichten op. Bovendien is het model uitgerust met positieverlichting ter hoogte van de dakrand en een derde remlicht aan de onderkant van de achterruit, die vooral in het donker voor een enorme herkenningswaarde zorgen. Bijzonder opvallend is ook de chromen afwerking van het kofferdeksel tot de achterste wielkasten.

Interieur

Het interieur van de Citroën DS9 maakt indruk door de hoogwaardige afwerking en het gebruik van hoogwaardige materialen. In plaats van monotone plastic oppervlakken presenteert de Fransman een cockpit bekleed met kunstleer. Ook de deurpanelen zijn rijkelijk bekleed, waardoor een uiterst comfortabele en chique interieursfeer ontstaat.

Tegelijkertijd is de Franse sedan uitgerust met een digitale cockpit waarin de bestuurder desgewenst alle relevante rij-informatie kan weergeven. Daarnaast is er een groot touchscreen in de middenconsole dat zowel het infotainment aan boord als het eigen navigatiesysteem weergeeft.

De stoelen zijn zeer comfortabel en bieden goede zijdelingse steun, zelfs bij hoge snelheden. Afhankelijk van de uitrustingsvariant zijn deze ook leverbaar in een chique lederuitvoering en met verwarmde en geventileerde stoelen die ook op de lange afstand indruk met een hoger comfort.

citroen-ds9-interior

citroen-ds9-seats

Veiligheid

Met zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting behaalt de Citroën DS9 topcijfers op het gebied van passagiersveiligheid. Naast voor-, zij- en knieairbags behoren moderne assistentiesystemen zoals een afstands- en botswaarschuwingssysteem, een stadsnoodremsysteem, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een dodehoekwaarschuwingssysteem tot de standaarduitrusting.

De Citroën DS9 scoort met 4 sterren zeer goed in de Euro NCAP crashtest. De seriële Isofix-systemen maken ook een veilig vervoer van het kroost mogelijk.

Door de relatief smalle raamoppervlakken is het overzicht echter slechts gemiddeld. Dankzij de ingebouwde 360-graden achteruitrijcamera is het parkeren en achteruitrijden van de grote notchback sedan echter ook geen probleem en gaat het gemakkelijk.

Alternatieven

Met de BMW 5-serie presenteert Bayerische Motoren werke een sterke concurrent voor de Citroën DS9, die ook als diesel leverbaar is en veel sportiever is.

Ook de Audi A6 C7 doet mee aan de vergelijkingsrace, die in tegenstelling tot de Citroën DS9 ook als stationcar wordt aangeboden met een aanzienlijk grotere laadruimte.

De Mercedes-Benz E-Klasse, die op verzoek ook als handgeschakelde auto leverbaar is, biedt een bijzonder hoog niveau van interieurcomfort en een betere bouwkwaliteit.

FAQ

Hoeveel kost een Citroën DS9 occasion momenteel?
Een Citroën DS9 occasion met een paar duizend kilometer op de klok is momenteel verkrijgbaar voor prijzen tussen 39.000 euro en 63.333 euro.
Wanneer werd de DS9 gebouwd door Citroën?
De DS9 zal door Citroën vanaf 2020 als nieuwe auto worden aangeboden.
Hoeveel pk heeft een Citroën DS9?
Afhankelijk van de gekozen motor heeft een Citroën DS9 een systeemvermogen tussen 225 pk en 360 pk.
Hoe groot is de bagageruimte van de Citroën DS9?
De Citroën DS9 heeft een bagageruimte van 510 liter, die kan worden uitgebreid tot 825 liter door de achterbank neer te klappen.