Sterke punten
- Lage schadefrequentie
- Ruim interieur
- Nauwelijks gevoelig voor roest
Zwakke punten
- Versnellingsbak en motor hebben last van olieverlies
- Zwak remsysteem met hoge slijtage
- Onderdelen die duurder zijn dan gemiddeld
Citroen Xsara : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Xsara, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Citroen Xsara
-
Citroen Xsara 1.6i-16V L. Prestige
€ 1.750,-- 205.000 km
- 04/2003
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
180 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3961CX WIJK BIJ DUURSTEDE -
Citroen Xsara 1.6i-16V "Comfort"
€ 1.550,-- 151.000 km
- 02/2003
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
160 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1251PK Laren.NH. -
Citroen Xsara 1.6i-16V Différence2
€ 2.200,-- 117.000 km
- 04/2004
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
164 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5071BC Udenhout -
Citroen Xsara 1.6 16V Exclusive
€ 1.500,-- 200.180 km
- 05/2003
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-8172 XK VAASSEN -
Citroen Xsara Xsara 1.6i-16V Différence2
€ 1.500,-- 161.000 km
- 03/2004
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3353AT Papendrecht -
Citroen Xsara 1.6 16V Exclusive
€ 1.500,-- 198.000 km
- 09/2003
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-8172 Vaassen -
Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige 131.000km nieuwe APK
€ 1.500,-- 131.000 km
- 05/1998
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2371 BP ROELOFARENDSVEEN -
Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige
€ 2.750,-- 110.158 km
- 01/1998
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2641 KP PIJNACKER
Interesse in een Citroen Xsara
Alle artikelen
Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruimer dan veel vergelijkbare modellen.
- Kwalitatieve verbetering ten opzichte van de voorganger ZX.
- Nauwelijks gevoelig voor roest en duurzaam uitlaatsysteem.
- Scoort punten met zijn solide constructie.
- Het uitlaatsysteem heeft een lange levensduur.
Belangrijke gegevens
Motor
Alle modellen van de Citroën Xsara, d.w.z. sedan, coupé, stationwagen en Picasso, zijn verkrijgbaar als benzine- en dieselmodel. De benzinemotorvarianten tussen 1,4 en 2,0 liter zijn vrij gangbaar, met 75 tot 163 pk onder de motorkap. De keuze is hier vrij goed, ook al werd de VTS-versie met 163 pk vanaf medio 2002 niet meer gebouwd.
Bij diesel ligt de situatie enigszins anders, ook al is deze motor lange tijd een Frans domein geweest. De voertuigen met dieselmotoren die vóór 1999 van de productielijn zijn gerold, hebben een ouderwetse wervelkamer-dieselmotor gekregen die al in de Citroën BX (gebouwd tot 1994) zat. Pas toen begon Citroën met de inbouw van een moderne dieselmotor met directe inspuiting. Ten slotte konden kopers vanaf 2001 de Xsara bestellen met een veel krachtigere dieselmotor, die 109 pk op de weg bracht en Euro 3 gecertificeerd was.
Citroën Xsara met benzinemotor
Seda | Coupé | Stationwage | Compacte bestelwage | |
---|---|---|---|---|
Cilinderinhoud in cm³ | 1.360 – 1.997 | 1.360 – 1.998 | 1.360 – 1.997 | 1.587 – 1.997 |
pk | 75 – 136 | 75 – 163 | 75 – 136 | 95 – 136 |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,6 – 15,4 | 8,7 – 15,4 | 9,8 – 15,8 | 12,2 – 15,0 |
Maximumsnelheid in km/u | 172 – 210 | 172 – 220 | 175 – 210 | 171 – 192 |
Laadruimte in liter | 408 – 1.190 | 408 – 1.190 | 517 – 1.515 | 550 – 2.128 |
Verbruik in liters per 100 kilometer | 6,8 – 9,1 | 6,8 – 9,5 | 6,9 – 9,2 | 7,3 – 8,6 |
Citroën Xsara met dieselmotor
Seda | Coupé | Stationwage | Compacte bestelwage | |
---|---|---|---|---|
Cilinderinhoud in cm³ | 1.398 – 1.997 | 1.868 – 1.997 | 1.360 – 1.997 | 1.560 – 1.997 |
pk | 68 – 109 | 69 – 109 | 75 – 136 | 90 – 109 |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,5 – 17,2 | 11,5 – 17,2 | 9,8 – 14,9 | 12,2 – 14,5 |
Maximumsnelheid in km/u | 162 – 193 | 162 – 193 | 175 – 210 | 175 – 183 |
Laadruimte in liter | 408 – 1.190 | 408 – 1.190 | 517 – 1.512 | 550 – 2.128 |
Verbruik in liters per 100 kilometer | 4,5 – 6,5 | 5,2 – 6,4 | 6,9 – 9,2 | 5,1 – 5,5 |
Qua rijprestaties is de benzinemotor met de 1,8 liter motor met 90 pk de meest verstandige keuze. Enerzijds voel je de tractie die de motor heeft ondanks het middelmatige vermogen, anderzijds is het verbruik beheersbaar met gemiddeld 8 liter. Het lage leeggewicht van 1.084 kilogram is niet de minste factor die bijdraagt aan deze prestaties. De 1,4-liter versie met 75 pk is nog zuiniger, maar de acceleratie laat te wensen over.
Het brandstofverbruik van de dieselversie ligt uiteraard iets lager, maar de Xsara scoort hier goed op het gebied van brandstofverbruik. Qua acceleratie en snelheid spelen de dieselmodellen niet bepaald in de hoogste categorie. Het verhoogde rijplezier werd echter geholpen door de introductie in 2001 van een nieuwe Euro 3 gecertificeerde dieselmotor.
Afmetingen
De afmetingen van de Xsara verschillen niet fundamenteel van de modellen van de concurrentie. Maar deze Fransman is wat ruimer van binnen. Van buiten meten de hatchback en de coupé 4,17 bij 1,69 meter met een hoogte van 1,36 meter, en de wielbasis bedraagt 2,45 meter. De compacte bestelwagen is daarentegen 4,28 meter lang, 1,75 meter breed en 1,64 meter hoog (wielbasis: 2,76 meter). Tot slot meet de stationwagen 4,35 meter in lengte met een breedte van 1,70 en een hoogte van 1,42 (wielbasis: 2,45 meter).
Alle versies, inclusief de tweedeurs coupé, bieden vijf zitplaatsen. Door de opklapbare achterbank op elk model varieert de bagageruimte sterk, van 408 tot 1.190 liter op zowel de coupé als de hatchback. De bagageruimte van de stationwagen heeft een inhoud van 517 liter, met neergeklapte achterbank zelfs 1.512 liter, terwijl de compacte bestelwagen een inhoud heeft van 550 tot maar liefst 2.128 liter. Dit maakt het familie-uitje een plezier.
Varianten
De Citroën Xsara werd gebouwd van 1997 tot 2004. In 2000 gaf Citroën het model een facelift met enkele visuele wijzigingen, zij het meer in de details. Zo werd de radioantenne verplaatst van de voorkant naar de achterkant, kreeg het radiatorrooster een vergroot logo in chroom en werden de koplampen doorgetrokken naar de achterkant. Dit gaf de Xsara een frisse, moderne uitstraling.
Het verchroomde dubbele hoek logo is geheel nieuw aangebracht op de achterkant. In het algemeen onderstreepten deze herzieningen de ambitie om de Xsara een eleganter en eigentijdser design te geven dan zijn voorganger, de Citroën ZX.
Prijs
De laatste nieuwprijzen voor de Citroën Xsara - voordat de productie werd stopgezet - lagen tussen 13.000 en 28.400 euro. De sedan en coupé zijn sinds 2004 uit productie, de stationwagen sinds 2006 en de compacte bestelwagen sinds 2010. De voertuigen van deze productieserie zijn nu alleen nog verkrijgbaar als gebruikte auto's. Afhankelijk van uitrusting en kilometerstand kosten deze modellen vanaf 500 euro. De duurste occasions liggen rond de 3.000 euro.
Design
Exterieur
Voor de jaren negentig stond de naam Citroën nog voor een opvallend en soms ongewoon exterieur met een hoge herkenningswaarde, maar de Xsara-voorganger ZX bracht al het doorsnee uiterlijk, dat zelfs de Xsara zelf niet kon verhelpen. Hoewel deze auto enkele ruwe kantjes had en heeft, komt de Citroën Xsara al met al vrij onopvallend over.
Vanuit stilistisch oogpunt zijn de verlaagde koplampen een positief kenmerk, dat de auto een zekere gestroomlijndheid geeft. Voor de facelift in 2000 gaven de ontwerpers de Xsara opnieuw nieuwe koplampen die nog innovatiever waren.
Interieur
Het dashboard is vrij duidelijk en intuïtief, bijna puristisch. Het royale interieur is al genoemd, dat ook geschikt is voor langere ritten. Qua vormgeving is het interieur echter vrij eenvoudig gehouden, wat niet per se verkeerd is.
De Xsara wint dus geen prijs voor design, noch van buiten noch van binnen, maar krijgt wel een voldoende beoordeling voor zijn klasse.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid is de Citroën Xsara nog voor verbetering vatbaar. Bij de test voor zijdelingse impact van EURO NCAP is de in de stoel geïntegreerde airbag niet correct opengegaan, waardoor de borstkas van de bestuurder onvoldoende beschermd werd. De bies van de stoelbekleding heeft de airbag opgevangen toen hij door de stof brak en het onderste deel van de airbag kwam vast te zitten in de stoelbekleding. De basis van de bestuurdersstoel werd bij de botsing naar beneden en naar de deur verplaatst, waardoor de stoel zelf werd ingeklemd.
Bij de frontale botsproef daarentegen bleef de cabine net stabiel, maar de bestuurdersdeur verloor veel van zijn structurele sterkte. De airbag van de bestuurder ontplooide te laat en in de richting van het midden van het voertuig. Het contact van het hoofd met de airbag was onstabiel, waardoor het hoofd en de nek minder goed beschermd waren. De borstbescherming van de passagier was zwak, en de gordelspanner leek ook niet te werken. De bestuurdersgordel werd slechts beperkt aangetrokken. Een botsing van de knieën van de rijder geeft enig risico op letsel. Er is een deflector in de bekleding van de stuurkolom, maar de doeltreffendheid daarvan is beperkt. Dit leverde drie van de vijf sterren op voor de veiligheid van volwassen inzittenden en drie van de drie sterren voor de veiligheid van voetgangers.
Alternatieven
Wie niet per se gefixeerd is op een Citroën Xsara vindt zeker een goed alternatief in andere modellen. Zo komt de Opel Corsa met een eerste registratie begin jaren 2000 en een kilometerstand van meer dan 100.000 kilometer in aanmerking. Een auto uit deze serie kost meestal tussen de 900 euro en 3.000 euro en haalt goede waarden op het gebied van brandstofverbruik.
Een ander concurrerend model is de Ford Ka, ook voor het eerst geregistreerd in het begin van de jaren 2000 en met meer dan 100.000 kilometer. Het vervuilende verbruik ligt hier iets hoger dan dat van de Corsa en iets lager dan dat van de Xsara, en qua prijs is deze auto maximaal 3.000 euro. Vaak is het model al voor 500 euro verkrijgbaar. Derde optie in deze categorie: de Peugeot 206 met vergelijkbare waarden, waarbij het benzineverbruik van dit model weer iets hoger ligt dan dat van de Citroën Xsara.
Al deze voertuigen verschillen slechts in nuances, zodat het uiterlijk waarschijnlijk een doorslaggevende rol zal spelen voor potentiële kopers. Hier is de Xsara ruimer dan zijn concurrenten.