Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Citroën DS

Sterke punten
  • Onmiskenbaar eigen design
  • Hoog comfort voor zijn tijd
  • Baanbrekend qua technologie voor zijn tijd
Zwakke punten
  • Hoge kosten, ook voor goed onderhouden modellen
  • Waarde zeer sterk afhankelijk van model
  • Vering zorgt ervoor dat de auto erg overhelt in bochten

Citroën DS: Het stijlicoon van de jaren 50

De DS is een automodel van het Franse Citroën, dat van 1955 tot 1975 werd gebouwd. Tijdens die periode rolden ongeveer 1.465.000 modellen van de band. De DS had voor zijn tijd een erg innovatief design en scoorde met zijn innovatieve technologieën. Het model is vandaag de dag nog steeds razend populair en heeft een heuse cultstatus. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stijlicoon van de jaren vijftig
  • Populair voertuig onder verzamelaars
  • Zeer hoge herkenningswaarde
  • Erg geschikt als belegging

Gegevens

Motor

De Citroën DS rolde van 1955 tot 1975 van de band. Gedurende deze twintig jaar heeft de Franse autoconstructeur telkens nieuwe motoren ingebouwd. Dat resulteerde in een ruime keuze wat de motorisering betreft. Bij het begin van de productie in 1955 was de DS verkrijgbaar met een 1,9 liter benzinemotor met vier cilinders en een vermogen van 75 pk. Dankzij het hoge rendement van de motor haalde de DS een maximumsnelheid van wel 140 kilometer per uur. De rijprestaties zijn te vergelijken met de zescilindermotoren uit die tijd, dus Citroën had toen al duidelijk een stapje voor op de concurrentie.

In de loop der jaren volgden echter nog betere motoren met meer vermogen en effectieve technologieën. Deze gingen helemaal mee met hun tijd en werden voortdurend aangepast aan de behoeften van de klanten. De 120 pk viercilinder uit 1965, die een topsnelheid van 185 km/u haalde, werd als bijzonder krachtig beschouwd. De Citroën ID, de goedkopere en eenvoudigere variant, was ook uitgerust met verschillende motoren met een vermogen van 60 tot 104 pk. De klanten waardeerden vooral de zeer hoge betrouwbaarheid en tegelijkertijd het lage verbruik, wat ook te danken was aan de aerodynamische vorm van de carrosserie.

De Citroën DS beschikt over voorwielaandrijving. De gekozen motor bepaalt ook de transmissies die voor het model beschikbaar zijn. Het voertuig is onder meer verkrijgbaar met een handgeschakelde met 4- of een 5-versnellingsbak.

Afmetingen

Zelfs naar huidige maatstaven is de carrosserie van de Citroën DS erg groot. Het model meet 4,8 meter in de lengte en 1,8 meter in de breedte. Door de wielbasis van 3,1 meter hebben alle passagiers veel binnenruimte. Het voertuig is ontworpen met vier deuren, waardoor het gemakkelijk is om in en uit te stappen. Ondanks zijn enorme afmetingen is de Citroën DS zeer wendbaar en was hij perfect geschikt voor het stadsverkeer van die tijd. De draaicirkel is slechts elf meter.

De DS beschikte voor zijn tijd over heel wat comfort. De comfortabele autostoelen, die doen denken aan fauteuils, dragen hier in grote mate toe bij. De koffer biedt ook meer dan genoeg ruimte** voor bagage of boodschappen. Minstens **500 liter** laadvolume zit verborgen achter de zeer grote achterklep. Een van de grote troeven van het voertuig is zijn **hoog laadvermogen**, dat 480 kilogram bedraagt. De stabiele constructie en het speciale chassis maken dit mogelijk.

Meer technische gegevens van de Citroën DS vind je in de volgende tabel. De gegevens hebben betrekking op het model “Citroën DS I 19 (75 pk) 1955”.

Productie 1955 - 1961
Lengte, breedte, hoogte 4,8 m / 1,8 m / 1,5 m
Wielbasis 3,1 m
Inhoud bagageruimte
500 l
Ledig gewicht
1.170 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.650 kg
Cilinderinhoud
1.911 cm³
Koppel
137 Nm
Topsnelheid 145 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s Niet gespecificeerd
Tankinhoud 65 l
Verbruik Niet gespecificeerd
CO2-uitstoot Niet gespecificeerd

Varianten

De Citroën DS werd in de loop der jaren in verschillende varianten gebouwd. Zo bood Citroën vanaf 1957 goedkopere en eenvoudiger versies aan, die werden verkocht onder de naam Citroën ID of D Super.

De DS werd voor het eerst op 6 oktober 1955 in Parijs gepresenteerd. Hier ging het om de klassieke variant. In de daaropvolgende jaren moesten omvattende herzieningen voor meer comfort zorgen en de Citroën DS ook op vlak van techniek naar een hoger niveau tillen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de ombouw van de elektrische installatie van zes naar twaalf volt in 1960. Een jaar later kwam er een een nieuw dashboard: het plastic werd vervangen door plaatstaal en kunstleer. Zowel de kwaliteit van de afwerking als het comfort in het interieur werd dus door de jaren heen steeds beter.

Een bijzonderheid in het ruime aanbod van verschillende Citroën DS-modellen is **de “Break “**variant. Deze estate biedt nog meer beenruimte en comfort in het interieur en is dan ook in de eerste plaats bedoeld voor gezinnen met een grotere behoefte aan ruimte. De vraag naar de auto was groot en terwijl de laatste sedans van het Citroën DS-gamma in 1975 van de band rolden, werd de productie van de estate-versie pas in 1977 stopgezet.

Prijs

Niet in het minst door hun vergelijkbaar lage instapprijzen genoten de verschillende Citroën DS modellen onmiddellijk na hun introductie een grote populariteit. De eerste contracten lieten niet lang op zich wachten en na slechts tien dagen waren er al meer dan 80.000 bestellingen geplaatst voor de comfortabele Franse berline.

Tot op de dag van vandaag geniet de Citroën DS modellenreeks een enorme populariteit -, onder andere als oldtimer met gunstige onderhoudskosten. Gezien het grote aantal exemplaren van de klassieke versie, zijn gebruikte exemplaren niet eens bijzonder zeldzaam en kunnen zij tegen navenant aantrekkelijke prijzen worden verkregen. Voor slechts 10.000 tot 20.000 euro zullen de eerstehandsvoertuigen in 2022 van eigenaar veranderen. Moet het echter om een speciale variant gaan, bijvoorbeeld de Citroën DS Cabrio, dan stijgen de prijzen snel. De zeldzaamheidswaarde komt tot uiting in kosten van meer dan 100.000 euro.

Design

Exterieur

Het exterieur van de Citroën DS is extravagant, opwindend en verdedigt nog steeds de reputatie van een waar stijlicoon. De bijzondere vorm van de carrosserie met zijn schuine zijlijn en vele welvingen scoort echter niet alleen punten op het gebied van uiterlijk, maar heeft ook een praktisch nut. Het voertuig staat bijvoorbeeld bekend om zijn lage luchtweerstandscoëfficiënt, wat goede rijprestaties bij een laag brandstofverbruik mogelijk maakt. Het iconische design van de Citroën DS-modellen bleef gedurende de hele productieperiode behouden, met slechts kleine aanpassingen in de loop der jaren. Nieuwe bumpers,** herziene koplampen** of zelfs de estate versie zorgden toch altijd voor een frisse wind aan het exterieur van de auto.

Interieur

In het interieur maakt de Citroën DS vooral indruk met zijn enorme ruimte en zeer hoog comfortniveau. Het speciale hydropneumatische onderstel maakt tot op de dag van vandaag comfortabele ritten met het populaire Franse voertuig mogelijk. Verbeterde afwerking en de eerder genoemde vervanging van de gebruikte materialen brachten het voertuig steeds weer op de nieuwste stand. Met een eenvoudige en intuïtieve bediening, inclusief de versnellingspook op het stuur en grote, gemakkelijk af te lezen instrumenten, was het stijlicoon de optimale keuze voor gezinnen met een verlangen naar veel comfort. Praktische oplossingen, zoals koplampen die met een kabel kunnen worden versteld, fungeerden als unieke verkoopargumenten ten opzichte van andere voertuigen.

citroen-ds-interior citroen-ds-seats

Veiligheid

Bij het begin van zijn productie werd de Citroën DS al snel beschouwd als een leider op het gebied van veiligheid, dankzij verschillende technische innovaties, bijvoorbeeld. Daartoe behoren bijvoorbeeld de speciale bochtverlichting of de verstelbare koplampen, die voor een aanzienlijk betere verlichting van de weg zorgen. De grote carrosserie, het hoge leeggewicht en de lange motorkap leveren ook een niet te verwaarlozen bijdrage aan de veiligheid. Het hydropneumatische chassis zorgt voor een goede wegligging en verhoogt opnieuw aanzienlijk de veiligheid. Afgezien daarvan overtuigde het voertuig met een zeer hoge betrouwbaarheid, het chassis inspireerde door en door met een vlekkeloze functionaliteit.

FAQ

Hoe duur is de Citroën DS in zijn klassieke vorm vandaag?

De eerste modellen in de Citroën DS-reeks zijn in ieder geval niet duur - ze zijn in 2022 al verkrijgbaar vanaf ongeveer 10.000 euro. De zeldzame cabriolets daarentegen zijn vaak aanzienlijk duurder en kosten niet zelden meer dan 100.000 euro.

Wat zit er achter de huidige Citroën DS modellen?

Sinds enkele jaren verkoopt Citroën onder de naam DS zeer goed uitgeruste en aangepaste voertuigen. Dit is een poging om de cultstatus van het Citroën DS-gamma nieuw leven in te blazen.

Alternatieven

De Mercedes 180 is een aantrekkelijk alternatief voor de Citroën DS. Het voertuig uit de luxeklasse wordt ook beschouwd als stijlbepalend en bracht technologische innovaties met zich mee. De combinatie van deze innovaties en beproefde technologieën hebben de Mercedes 180 tot op de dag van vandaag een ware cultstatus verleend.

Een ander alternatief voor de Citroën DS is de BMW 501, die vaak de “Barokke Engel” werd genoemd vanwege zijn gebogen lijnen. Het elegante model uit München behoort eveneens tot de luxeklasse en scoort naast zijn unieke design vooral punten met zijn krachtige motoren. Deze voordelen hadden echter al hun prijs ten tijde van de publicatie in 1952, en die is tot op de dag van vandaag niet veranderd. Afhankelijk van hun staat kunnen de modellen, die ook als oldtimers worden verhandeld, worden gekocht vanaf ongeveer 50.000 euro in 2022. Dit maakt de BMW 501 beduidend duurder dan de klassieke Citroën DS modellen.

Beoordelingen voor Citroën DS

1 Beoordelingen

4,0