Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-banner-l-01.jpg

Citroen hybride

Citroën hybride: goede keuze voor wie fijn ecologisch wil rijden

De hybride auto’s van Citroën zijn zowel als occasion als nieuw een goede keuze voor wie fijn maar ecologisch wil rijden. De Citroën hybrides zijn er in allerlei soorten: plug-in hybrides met een stekker, hybrides die zichzelf opladen tijdens het rijden, dieselhybrides en mild-hybrids – met een elektromotor die de verbrandingsmotor alleen ondersteunt en die Citroën ‘micro-hybrid’ noemt. Lees meer

Highlights van Citroën hybride

  • Keuze uit mild-hybride, hybride en plug-in hybride modellen
  • Er zijn zelfs dieselhybrides
  • Nieuw en als occasion goede keuze voor wie fijn ecologisch wil rijden

Welke Citroën hybrides zijn leverbaar?

Momenteel heeft Citroën twee plug-in hybrides in het gamma: de SUV Citroën C5 Aircross – die er is als hybride en als plug-in hybride – en de crossover Citroën C5 X plug-in hybride. Met deze hybrides kun je ook puur elektrisch rijden. De hybrides laden tijdens het rijden de batterij op. De plug-in hybrides kun je ook opladen aan een stopcontact thuis.

De e-HDi-modellen van het vorige decennium waren voorzien van een dieselmotor met een start-/stopsysteem. Deze e-HDi-modellen konden ook energie terugwinnen voor het start-/stopsysteem, maar hoewel Citroën deze modellen ‘micro-hybride’ noemt, is volledig elektrisch rijden niet mogelijk.

De Hybrid4-modellen zijn ook dieselhybrides. De dieselmotor die de voorwielen aandrijft, is gekoppeld aan een starter/generator en de auto is ook voorzien van een elektromotor achterin, die de achterwielen kan aandrijven. Vandaar de naam Hybrid4. Hoewel de unit achterin vooral bedoeld is als ondersteuning van de dieselmotor tot een snelheid van 130 km/u, kún je ook korte afstanden – 4 à 5 kilometer – op lage snelheid volledig elektrisch rijden.

Modellen en uitvoeringen Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross SUV is de eerste plug-in hybride (PHEV) Citroën. Hij is er in twee vermogensvarianten. De eerste, de Plug-in Hybrid 225 heeft een driecilinder benzinemotor van 1.598 cm3 inhoud. Het systeemvermogen van 165 kW (225 pk), 360 Nm koppel en een puur elektrische actieradius van maximaal 50 kilometer. In de hybride-modus laat de auto een gemiddeld verbruik van 1,7 l/100 km noteren – mits je de auto steevast aan de stekker hangt als de accu leeg is.

Vanaf 2022 heeft deze versie een elektrisch rijbereik van 64 kilometer. In dat jaar verschijnt de Plug-in Hybrid 180, met dezelfde benzinemotor en met 132 kW (180 pk) systeemvermogen en 360 Nm trekkracht. Door een kleinere batterij is de elektrische actieradius maximaal 58 kilometer. Beide PHEV’s doen eigenlijk nauwelijks voor elkaar onder qua prestaties.

De Citroën C5 Aircross Hybrid 136 is geen plug-in hybride (je kunt hem dus niet opladen met een stekker), maar een gewone mild-hybrid. Deze versie heeft een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.199 cm3 en 100 kW (136 pk) systeemvermogen. Op papier is de Hybrid 136 weliswaar een stuk minder krachtig, vlot en zuinig dan de PHEV’s, maar in de praktijk blijkt dit anders, vooral doordat de stekkerversies aanzienlijk meer wegen. En zonder elektrische ondersteuning zijn de PHEV’s merkbaar minder zuinig dan de Hybrid 136.

De Citroën C5 X is er alleen als plug-in hybride en is voorzien van dezelfde aandrijflijnen als de C5 Aircross Plug-in Hybrid.

De Citroën DS5 is er van 2011 tot 2015 als diesel-elektrische Hybrid4 met de HDi 160 dieselmotor, in combinatie met een elektromotor en een elektronisch managementcircuit.

Verder zijn er de modellen met micro-hybride e-HDi-techniek. Denk aan de compacte Citroën C3 en C3 Picasso, en de ruime Berlingo. Daarnaast zijn ook stijlvolle en sportievere modellen als de Citroën DS3 Cabrio, Citroën DS4 en Citroën DS5 verschenen met e-HDi-techniek. De auto's bieden groot rijcomfort en zijn voorzien van milieuvriendelijke – en dus zuinige aandrijflijnen.

Het exterieur en interieur van alle hybrideversies van Citroën verschillen nagenoeg niet van de conventionele varianten met alleen een diesel- of benzinemotor. De hybride auto's van Citroën zijn zowel nieuw als tweedehands een goede keuze voor wie ecologisch wil rijden op een fijne manier.

Hoeveel kost een hybride van Citroën?

De C5 Aircross Hybrid kost momenteel nieuw vanaf ruim 39.000 euro, de Plug-in Hybrid minimaal ruim 44.000 euro en de C5 X Plug-in Hybrid rond de 47.000 euro.

Nieuwprijzen van oudere hybride Citroëns lopen natuurlijk sterk uiteen, vanwege de bouwjaren en de uitvoeringen. We zetten ze hieronder op een rij.

Nieuwprijzen van hybrideversies

  • De Citroën C3 kost in 2012-2014 tussen de 17.000 en 21.000 euro.

  • De C3 Picasso kost in 2013-2015 ruim 25.000 euro.

  • De C4 kost in 2014-2015 tussen de 20.000 en 32.000 euro, in 2015 rond de 29.000 euro en vanaf 2020 tussen de 33.000 tot 35.000 euro.

  • De C4 Picasso kost in 2010-2016 tussen de 29.000 en 39.000 euro.

  • De C4X vanaf 2023 kost tussen de 34.000 en 36.000 euro.

  • De Berlingo Multispace van 2012-2015 een kleine 29.000 euro.

  • De Citroën DS3 van 2010-2015 kost rond 19.000 euro, de Cabrio rond 25.000 euro.

  • De Citroën DS4 van 2011-2015 kost tussen de 29.000 en 32.000 euro.

  • Een Citroën DS5 Hybrid4 van 2011-2015 kost tussen de 39.000 en 51.000 euro.

Prijzen voor occasions

De hybride Citroën C5 Aircross is als occasion te koop voor prijzen vanaf 22.000 euro tot zo’n 52.000 euro voor de jongste en meest luxueus uitgeruste exemplaren. Occasions van de hybride C5 X worden aangeboden voor prijzen van 33.000 euro tot 57.000 euro. De occasions van de Citroën C3 zijn talrijk en kosten tussen de 3.000 en 33.000 euro. Het is zoeken naar hybride-modellen, maar ook een C3 e-HDi-diesel kun je kopen voor prijzen vanaf ruim 3.000 euro. De occasionprijzen voor de hybride C4 beginnen rond de 7.000 euro voor een benzine-hybride C4 1.2 e-THP. De C4 X kost als occasion weinig minder dan de nieuwprijs. Een gebruikte Berlingo Multispace met e-HDi-motor kost rond de 7.500 euro.

Een Citroën DS3 met micro-hybride 1.6 e-HDi-motor kost je minimaal 3.700 euro. Een Citroën DS4 zit qua occasionprijs rond de 5.000 euro en een DS5 Hybrid4 kost je zo’n 7.000 tot 10.000 euro.

FAQ

Welke hybrides heeft Citroën?
Citroën heeft de afgelopen jaren heel wat hybride modellen aangeboden en ook meerdere vormen van hybride aandrijving. De modellen zijn de C5 Aircross en de C5 X, die nu nog steeds nieuw te koop zijn, en oudere modellen als de Citroën C3, C3 Picasso, C4, Berlingo Multispace, Citroën DS3, Citroën DS4 en de Citroën DS5. Maar inmiddels voegt Citroën steeds meer volledig elektrische modellen toe, die te herkennen zijn aan de ë voor de modelnaam.
Wat is het verschil tussen de soorten hybride-aandrijving?
Citroën bood aanvankelijk vooral mild-hybrids aan – ofwel ‘micro-hybrids’ in Citroën-taal, waarbij het hybride aspect beperkt bleef tot het start-/stopsysteem dat aan de HDi dieselmotor was gekoppeld. Vandaar de aanduiding e-HDi. De Hybrid4-modellen zijn ook dieselhybrides. De dieselmotor die de voorwielen aandrijft, is gekoppeld aan een starter/generator en de auto is ook voorzien van een elektromotor achterin, die de achterwielen kan aandrijven. Vandaar de naam Hybrid4. Hoewel de unit achterin vooral bedoeld is als ondersteuning van de dieselmotor, kún je ook korte afstanden volledig elektrisch rijden. De huidige hybride modellen zijn (plug-in) hybrides. Daarvan ondersteunt de elektromotor de benzinemotor en kun je ook emissievrij elektrisch rijden. Het verschil tussen de hybride en de plug-in hybride is dat je van beide de batterij weliswaar tijdens het rijden oplaadt, maar de plug-in hybride kun je ook met een stekker in een stopcontact thuis, onderweg en op je werk opladen.
Is een hybride van Citroën betrouwbaar?
Een hybride Citroën is niet minder betrouwbaar dan een conventionele Citroën. En zoals bij alle auto’s gaat het erom dat ze goed worden onderhouden. Maar met de jaren kan de betrouwbaarheid natuurlijk wel afnemen.