Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Citroen DS5 te koop: tweedehands en nieuw

Citroen DS5

Citroen DS5

De Citroën DS5 wordt in 2011 als lifestyle auto op de markt gebracht

De modellen uit de DS-serie van Citroën, die afgeleid waren van traditionele series, moesten met een verfraaid interieur dat afgestemd was op het dynamische en originele carrosseriedesign neergezet worden als lifestyle alternatief van de Fransen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

In 2009 werd het begin gemaakt met de Citroën DS3 uit de economyklasse. Deze was ontstaan op basis van de Citroën C3. De tot het Peugeot-concern horende fabrikant kondigde al op dit moment aan dat hij de DS-familie uit wilde breiden. De volgende stap werd gemaakt met de Citroën DS4. Deze hoorde tot de compacte middenklasse en maakte gebruik van de techniek van de sedan Citroën C4. De Citroën DS-modellen stonden in de jaren ’60 vanwege hun design en innovatieve hydrauliek techniek bekend als innovatieve voertuigen en zorgden daarmee voor nieuwe impulsen in de middenklasse. Het lag dan ook voor de hand dat de DS-traditie herleefd werd met een groter model. Dit gebeurde met de Citroën DS5, die vanaf 2011 op de internationale markten verscheen.

Cross-over concept voor de Citroën DS5

Bij de ontwikkeling van de Citroën DS5 realiseerden de ingenieurs een eigen soort cross-over die de Citroën DS5 voor deed komen als een combinatie tussen een sedan, MPV en coupé. Technisch gezien was de Citroën DS5 gebaseerd op de compacte MPV Citroën C4 Picasso. In vergelijking met de hoge voertuigen uit de MPV-klasse kreeg de Citroën DS5 echter een carrosserie van slechts 1,50 meter hoog. Deze maakte bij een lengte van circa 4,50 meter de elegante belijning van een coupé mogelijk, zonder dat de beperkingen in het interieur overgenomen moesten worden. Zo bood de Citroën DS5 voldoende plaats voor vijf passagiers en had hij een laadvolume van circa 465 liter. Met zijn carrosserievormgeving gaf de Citroën DS5 het in 2009 geïntroduceerde gezicht van de DS-modelfamilie weer, dat gekenmerkt werd door een radiateur met grote luchtopeningen en een uitstaande achterkant.

Een dieselhybride voor de Citroën DS5

Het innovatieve imago dat de fabrikant met de herleving van de naam Citroën DS wilde verbinden, moest zich niet alleen in het design weerspiegelen. Ook bij de motortechniek kreeg de Citroën DS5 de rol van technologiedrager: in het begin presenteerden de Fransen hun cross-over met een voor deze tijd nog maar zelden toegepaste diesel-hybride motor. Deze dieselmotor had een prestatievermogen van 147 kW (200 pk) en werd ondersteund door een kleine elektromotor. Het voordeel van deze diesel-hybride techniek was dat de CO2-uitstoot bij een verbruik van circa 3,8 liter per 100 kilometer gereduceerd kon worden tot minder dan 100 g/km. Het motorenpalet werd aangevuld met gebruikelijke benzine- en dieselmotoren die ook gebruikt werden voor de Citroën C4.

Beoordelingen voor Citroen DS5

6 Beoordelingen

4,3