Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-banner-l-01.jpg

Citroen busje

Citroen busje

De Franse autofabrikant Citroën is beroemd geworden met allerlei innovatieve en soms oogstrelende personenauto’s. Toch is Citroën ook bekend van betrouwbare bussen voor personenvervoer of als robuust werkpaard voor ondernemers.

Highlights van een Citroën busje

  • Efficiënte aandrijflijnen: sterke dieselmotoren, robuuste benzineversies en zelfs elektrische aandrijving mogelijk op de bedrijfswagens en personenbusjes van Citroën.
  • Veel ruimte, goede laadcapaciteit en diverse uitvoeringen: voor elk doel is er wel een bedrijfswagen of personenuitvoering in het gamma van Citroën.
  • Hoog niveau van comfort: Citroën richt zich op relatief betaalbare, veilige en comfortabele auto’s en busjes.

Welke Citroën busjes zijn leverbaar?

Citroën, dat sinds 1919 bestaat, bouwt al sinds 1926 bestelauto’s en vrachtauto’s. Dat begon in 1926 met de C4 Fourgonette en later de B15 en de Type 45. Na de oorlog kwamen modellen zoals de Citroën Type H – tegenwoordig bekend als het golfplatenbusje dat vaak tot foodtruck omgetoverd wordt – of de AZU en Acadiane, een bestelauto op basis van de 2CV, de ‘Eend’. Later kwamen de C15, C25 en C35 die in heel Frankrijk en ver daarbuiten dienst hebben gedaan in de handen van bezorgers, ondernemers en bouwvakkers.

Tegenwoordig is Citroën onderdeel van het grote Stellantis-concern. Dat betekent dat veel van de techniek van de huidige modellen wordt gedeeld met zustermodellen van Peugeot, Opel, Fiat, RAM en zelfs concurrent Toyota.

Modellen en uitvoeringen Citroën busje

Citroën Berlingo

De Citroën Berlingo werd in 1996 geïntroduceerd als compacte bestelwagen en personenauto. Dit model is leverbaar geweest in diverse bedrijfswagenvarianten en een personenwagenvariant (Multispace).

De eerste generatie van de Citroën Berlingo (1996-2008) was een van de eerste bestelwagens in zijn klasse. Hij concurreerde met onder meer de Renault Kangoo, Opel Combo, Ford Transit Connect en Volkswagen Caddy. De Berlingo was verkrijgbaar met een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Bij een bescheiden facelift in 2002 en nogmaals in 2004 werd de Berlingo vooral optisch vernieuwd, met een andere grille en nieuwe koplampen.

Citroën pionierde zelfs met een elektrische variant, de Citroën Berlingo électrique. Die werd tussen 1998 en 2005 verkocht met specificaties die we naar huidige maatstaven ouderwets zouden noemen. De Berlingo électrique had een nikkel-cadmium-batterij en een 28 kW elektromotor, die samen goed waren voor een topsnelheid van 95 km/u en een maximale actieradius van 95 kilometer.

De tweede generatie Citroën Berlingo (2008-2018) was niet alleen iets groter dan de eerste generatie, maar ook leverbaar met een breder motorengamma. Voortaan niet alleen maar benzine- en dieselversies, maar er kwam ook een veel modernere elektrische versie beschikbaar. Ook deze generatie Berlingo deelde zijn techniek met de Peugeot Partner, een zustermodel binnen het toenmalige PSA-concern.

De derde generatie (2018-heden) is de versie die nu nieuw geleverd wordt. Deze generatie van de Berlingo is gebaseerd op het EMP2-platform, dat ook wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de Citroën C4 Spacetourer en de DS7 Crossback. Daarmee rijdt de Berlingo meer dan ooit als een personenauto.

Het model verkrijgbaar in twee formaten: een mediumversie met een lengte van 4,40 meter en een XL-versie van 4,75 meter lang. Het streven naar schaalvergroting leidde tot nog meer technisch identieke zustermodellen: niet alleen de Peugeot Partner is vrijwel hetzelfde, maar ook de Opel Combo, Toyota ProAce City en Fiat Doblo.

Voor elke generatie van de Citroën Berlingo geldt dat zowel grote gezinnen als prijsbewuste ondernemers graag vertrouwen op deze dienstbare bedrijfswagen of gezins-MPV van Citroën. Dat komt voornamelijk door de grote laadruimte, handige binnenruimte en toegankelijke prijsstelling.

Citroën Jumpy

Iets groter dan de Berlingo is de Citroën Jumpy, een bedrijfswagen die gezamenlijk ontwikkeld is door Fiat Group en PSA Group (het huidige Stellantis). De eerste generatie van de Citroën Jumpy die geïntroduceerd werd in 1995, was verkrijgbaar met een 1**,9-liter dieselmotor of een 2,0-liter benzinemotor**. In 2004 kreeg de Jumpy een facelift, met zichtbare veranderingen aan de nieuwe voorbumper en grille. Ook werd het interieur vernieuwd. Er bestonden verschillende carrosserievarianten, waaronder een bestelwagen, dubbele cabine en personenbus. Hij is leverbaar met een breed scala aan robuuste diesel- en benzinemotoren.

De tweede generatie Citroën Jumpy werd geïntroduceerd in 2007. Die was een stuk ruimer dan zijn voorganger, leverbaar met een breed scala aan motorvarianten en deelde zijn techniek met de Peugeot Expert en Fiat Scudo.

In 2016 kwam de derde generatie van de Citroën Jumpy op de markt. Deze is gebaseerd op een nieuw hoogwaardig platform dat ook wordt gebruikt voor de Peugeot Expert, Opel Vivaro, Toyota ProAce en Fiat Scudo. Het model biedt ook een flink grotere laadruimte dan zijn voorganger, terwijl in 2020 een volledig elektrische variant aan het aanbod werd toegevoegd met de Citroën ë-Jumpy. Dit elektrische Citroën busje haalt volgens de officiële cijfers 330 kilometer op een volle batterijlading.

De Citroën Jumpy behoort structureel tot de populairste modellen in zijn klasse. Ondanks flinke concurrentie – denk aan de Ford Transit, Renault Trafic en Mercedes-Benz Vito bijvoorbeeld – wordt het Citroën busje gewaardeerd om zijn laadruimte, praktische interieur en comfortabele rijgedrag. En met drie verschillende lengtematen en versies met enkele of dubbele cabine, of zelfs een Combi met negen zitplaatsen, is er een versie voor ieders behoefte.

Citroën Jumper

De Citroën Jumper is de grootste bedrijfswagen die Citroën momenteel in het aanbod heeft. Dit model wordt in nagenoeg identieke vorm ook verkocht als Fiat Ducato, Opel Movano en Peugeot Boxer. De Citroën Jumper is verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten en versies, zoals een bestelwagen, bakwagen, kipper, met dubbele cabine of als personenbus met ruimte tot negen inzittenden. Hij is leverbaar met een breed scala aan motoren, waaronder diesel-, benzine- en later zelfs elektrische krachtbronnen.

Al sinds de eerste generatie van de Citroën Jumper die in 1993 verscheen, wordt de bedrijfswagen gewaardeerd om zijn laadruimte, veelzijdige interieur en Franse veercomfort. In 2002 kreeg de Jumper een facelift met een nieuwe voorbumper, koplampen en grille als belangrijkste wijzigingen.

De tweede generatie van de Citroën Jumper die in 2006 verscheen, was weer een slag groter dan zijn voorganger en gebaseerd op een nieuw platform. Op het gebied van motoren is deze bedrijfswagen te vinden met een 2,3-liter dieselmotor met 110 pk, 120 pk of 140 pk. De versies vanaf bouwjaar 2014 hebben een vernieuwd front en interieur.

Met de introductie van de derde generatie van de Citroën Jumper in 2018 groeide de bedrijfswagen in alle richtingen en werd hij ook qua interieur, rijgedrag, efficiëntie en veiligheid naar een veel hoger niveau gebracht. Bovendien is de Citroën Jumper sinds 2020 ook leverbaar als Citroën ë-Jumper met volledig elektrische aandrijving en een actieradius van 330 kilometer. De Citroën ë-Jumper is ideaal voor distributie van goederen in stedelijk gebieden waar steeds strengere milieueisen gelden.

Voor wie liever gewoon een dieselmotor wil, heeft keuze uit een 2,3-liter dieselmotor met 120 pk, 140 pk, 160 pk of 180 pk. Welke motorvariant je ook kiest, de Citroën Jumper is een veelzijdige bedrijfswagen die geschikt is voor een breed scala aan zakelijke toepassingen, maar ook voor het vervoer van maximaal negen personen.

Hoeveel kost een Citroën busje?

Nieuwprijzen

De Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper zijn niet alleen leverbaar als bedrijfswagen, maar ook als personenautovariant. De prijzen van een nieuwe Citroën Berlingo Van, zoals de bedrijfswagenvariant door het leven gaat, is leverbaar vanaf 19.900 euro exclusief BTW. De personenautoversie, die ons land alleen nieuw wordt geleverd als volledig elektrische Citroën ë-Berlingo, is leverbaar vanaf een kleine 42 mille.

Precies hetzelfde geldt voor de Citroën Jumpy. De bedrijfswagen is leverbaar vanaf 26.000 euro exclusief BTW, terwijl de elektrische personenvariant, de Citroën ë-Jumpy Combi, minimaal 48.000 euro kost. De 9-persoonsversie van de Jumpy die door het leven gaat als Citroën Ë-SpaceTourer is leverbaar vanaf 46.470 euro. Voor de grootste bedrijfsbus van Citroën, de Jumper, betaal je minimaal 28.800 euro exclusief BTW. Liever elektrisch? De Citroën ë-Jumper begint bij 59.990 euro.

Prijzen voor occasions

Bedrijfswagens zijn er in allerlei vormen en maten. Op de occasionmarkt tref je ook nog eens exemplaren die nagenoeg nieuw zijn of een heel zwaar leven achter de rug hebben gehad. En alles daartussen. Kortom: voor elk budget is er wel een bedrijfswagen of personenbus van Citroën, maar bekijk wel goed of jouw exemplaar aan alle vereisten voldoet.

Zo kun je bijvoorbeeld al voor nog geen 1.000 euro terecht bij een autohandelaar voor een goed gebruikte bestelauto. Een Citroën Berlingo bijvoorbeeld, vaak met hoge kilometerstand, dubieuze onderhoudsgeschiedenis en volop gebruikssporen. Spaar dan liever even door, want voor ongeveer 5 tot 7 mille heb je een keurig, modern en goed onderhouden exemplaar.

Wil je liever een grotere Citroën Jumpy? Reken dan op minstens 5.000 euro voor een net exemplaar met enkele aandachtspuntjes. De allergrootste van het stel, de Jumper, begint bij ongeveer 4.000 euro. Voor heel nette uitvoering met opties en regelmatig onderhoud betaal je al snel 20.000 euro.

Voor een elektrisch aangedreven versie zul je geduld en diepere zakken moeten hebben. Deze versies zijn immers nog niet zo lang op de markt. Dat betekent dat ze nog maar nauwelijks in waarde hebben kunnen zakken. De goedkoopste exemplaren staan vanaf 12 tot 14 mille te wachten op een nieuwe eigenaar. De duurste occasions kosten 30 tot 40 mille.

Wil je juist terug in de tijd? Met een beetje geluk kun je ook een klassieker scoren! Wat dacht je van een tot foodtruck omgebouwde Citroën HY uit 1978? Dergelijke exemplaren in goede staat gaan voor minstens 25 tot 30 mille van de hand. Als je er eentje kunt vinden…

FAQ

Wat kost een Citroën busje?
Voor bijna elk budget is er wel een bedrijfswagen of personenbus van Citroën beschikbaar. Zo kun je bijvoorbeeld al voor nog geen 1.000 euro terecht bij een autohandelaar voor **een goed gebruikte bestelauto**, een Berlingo bijvoorbeeld. Voor een **elektrisch aangedreven versie** moet je meer betalen; de goedkoopste exemplaren kosten vanaf 12 mille, de duurste occasions beginnen bij 30 tot 40 mille.
Wat zijn de nadelen van een Citroën busje?
Wie kiest voor een Citroën busje zal moeten beseffen dat deze toegankelijk geprijsde auto’s **minder luxe** zijn dan bijvoorbeeld de premium Duitse merken. Daar is immers de prijs ook naar. Daarnaast **betaal je fors meer** voor een exemplaar met moderne hybride of elektrische aandrijving en is voor elektrische versies de **actieradius nogal beperkt**.
Is een Citroën busje populair?
Ja, Citroën busjes zijn populair, zowel als bedrijfswagen als personenbus. Dat komt doordat deze modellen bekend staan om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ook zijn ze verkrijgbaar in een breed scala aan uitvoeringen, zodat ze geschikt zijn voor allerlei toepassingen. Ten slotte zijn ze relatief betaalbaar.