Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-banner-l-01.jpg

Citroen SUV

Citroen SUV

Citroën staat bekend als maker van innovatieve, uitgesproken en comfortabele personenauto’s. Het duurde even voordat Citroën inspeelde op de huidige SUV-trend, maar tegenwoordig biedt de Franse fabrikant moderne, zuinige en toegankelijk geprijsde crossovers en SUV’s met een aansprekend karakter.

Welke versies/modellen van Citroën zijn als SUV leverbaar?

Modellen en uitvoeringen

Citroën, dat sinds 1919 bestaat, heeft relatief laat gereageerd op de vraag bij autokopers naar SUV’s en crossovers. De Fransen vonden de oplossing in aansluiting bij Mitsubishi. Citroën koos voor een eigen variant van de Mitsubishi Outlander en die werd in de markt gezet als de C-Crosser, Citroëns eerste SUV.

Daarna kon het merk zelfstandig aan de slag met eigen, onderscheidende modellen. Handig daarbij is dat Citroën tegenwoordig onderdeel uitmaakt van het grote Stellantis-concern. Dat betekent dat veel van de techniek van de huidige modellen wordt uitgewisseld met zustermodellen van Peugeot, Opel en DS. Tegenwoordig staan er twee SUV’s en drie crossovers in het gamma van Citroën.

We besteden uitgebreid aandacht aan de volgende SUV modellen van Citroën die in recente jaren op de markt zijn verschenen:

Citroën C3 Aircross

Citroën lanceerde in 2017 de C3 Aircross. Deze compacte crossover-SUV auto loste de C3 Picasso af als compacte gezinsauto. Deze auto deelt veel van zijn techniek met de Opel Crossland X, eveneens een product van de Stellantis-groep. Ook het ruimteaanbod komt overeen met dat van de Crossland X. Dankzij een in twee delen verschuifbare achterbank slikt de C3 Aircross tot wel 410 of 520 liter aan bagage. Zoals het een goede Citroen betaamt, is ook dit model op comfort gericht, dankzij onder meer het Advanced Comfort-programma.

Er is keuze uit de bekende PureTech driecilinder benzinemotoren of efficiënte BlueHDi diesels. Voor dit model is nog geen hybride of volledig elektrische versie beschikbaar. Wel beschikt de C3 Aircross over extra grote bodemvrijheid, skidplates aan zowel voor- als achterzijde en kunststof wielkastranden. Daarmee laat Citroën met het uiterlijk geen twijfel bestaan over het stoerdere karakter van deze ruimtelijke C3 Aircross SUV.

Citroën C4 Cactus

Helemaal passend in de trend van crossover hatchbacks: de Citroën C4 Cactus. Deze opvallende compacte auto, gebouwd van 2014 tot 2021, onderscheidt zich met een fris ontwerp van de massa. Daarnaast is hij voorzien van airbumps: slimme en hippe luchtkussens op de portieren, die kleine parkeerdeukjes helpen voorkomen. Bij de tweede generatie (vanaf 2018) hebben ze plaatsgemaakt voor een gereduceerde versie aan de zijkanten, en zijn ze zelfs helemaal afwezig aan de voor- en achterkant.

Ook is de C4 Cactus een echte Citroën, dus biedt hij bovengemiddeld comfortabele vering en zelfs voor lange bestuurders voldoende ruimte. Hoewel de materialen van het interieur van een nogal harde aard zijn, zijn ze toch overtuigend qua concept: hun duidelijk gestructureerde ontwerp is frivool en opvallend.

Op het gebied van veiligheid presteert de eerste generatie Cactus iets beter dan zijn opvolger. Hij is standaard uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma, noodremassistentie, een bandenspanningscontrolesysteem en een snelheidsbegrenzer. Het heeft ook een bochtverlichtingsfunctie voor de mistlampen.

Citroën C4 en C4 X

Met de lancering van de C4 en C4 X in 2020 laat Citroën zich weer van een ouderwets eigenwijze kant zien. Deze twee modellen delen veel techniek, maar bieden een net iets andere beleving. De Citroën C4 is een cross-over met een schuin aflopende daklijn en een hatchback achterklep; de C4 X is net zo goed een cross-over, maar dan met de achterkant van een traditionele sedan. Veel uiterlijke overeenkomsten, maar dankzij die ‘kont’ schelen de auto’s in lengte maar liefst 24 centimeter van elkaar.

Dat merk je onder meer in de bagageruimte. De Citroën C4 X heeft een riante bagageruimte van liefst 510 liter, aanzienlijk meer dan de C4 (380 liter). Met de achterbank van de Citroën C4 X plat heb je maar liefst 1.360 liter aan ruimte tot je beschikking. Dan biedt de C4 1.250 liter laadruimte.

Beide modellen zijn geleverd met BlueHDi dieselblokken, maar populair in Nederland zijn vooral de versies met PureTech benzinemotor. Ook zijn er plug-in hybride versies en sinds 2021 ook een volledig elektrische Citroën ë-C4 en ë-C4 X. Dan hebben ze een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor, die dankzij een 50 kWh accu maximaal 357 kilometer ver komt op een volle accu.

Citroen C4 Aircross

De C4 Aircross is de compacte crossover SUV van Citroën die tussen 2012 en 2015 in Nederland geleverd is. Dit is een kloon van de Mitsubishi ASX. Toch zou je dat niet zeggen, want het is Citroën heel aardig gelukt om zijn eigen draai aan het model te geven. Met name de verticale LED-lampen in de neus maken 'm herkenbaar als Citroën. Peugeot levert een soortgelijke auto met de naam 4008, maar die wordt niet officieel in Nederland verkocht.

De Citroën C4 Aircross is in Nederland geleverd met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 86 kW (117 pk) of een 1,6-liter turbodiesel met 84 kW (114 pk) en 270 Nm trekkracht. De benzine is er alleen met voorwielaandrijving; de diesels waren optioneel leverbaar met vierwielaandrijving.

Je kunt de C4 Aircross luxe aankleden. Bijzonder aan de C4 Aircross is het optionele panoramadak, waarbij zelfs de dakhemel is voorzien van LED-verlichting. Tot de standaarduitrusting behoren een sleutelloze ontgrendeling en start, een navigatiesysteem met touchscreen en een achteruitrijcamera.

Citroën C5 Aircross

In 2018 wisselde Citroën de C4 Aircross in voor de C5 Aircross. Niet alleen de naam veranderde, maar ook werd de middelgrote SUV een slagje ruimer en verscheen hij als eerste Citroën ooit met een zuinige én krachtige plug-in hybride aandrijflijn.

De Citroën C5 Aircross is leverbaar geweest met een PureTech driecilinder benzinemotor, verschillende BlueHDi-dieselmotoren en meerdere hybride aandrijvingen. Die kwamen bij de facelift van 2022. Het zijn de Hybrid 180, die een 1.6-liter benzinemotor combineert met een elektromotor voor in totaal 133 kW (180 pk). Bekend van andere Stellantis-producten is de Hybrid 225-aandrijflijn, met meer kracht uit de benzinemotor en een totaal van 165 kW (225 pk).

Andere modellen van Citroën zijn aantrekkelijk dankzij hun vrolijke kleurstelling en eigenzinnige innovaties, zoals de Airbump-stootkussens. Die strategie is minder makkelijk toe te passen op de meer serieuze, grote en prijzige SUV’s. Daardoor is de C5 Aircross een beetje inwisselbaar, met zijn schattig afgeronde vormgeving op een groot uitgevallen platform. Wel onderscheidt de auto zich op het gebied van comfort, veiligheid en brede aanbod van aandrijflijnen.

Citroën C5 X

Citroën doet met de C5 X opnieuw een poging om indruk te maken met een comfortabel, luxe en uitgesproken topmodel. Maar dan op z’n Frans, dus anders dan anders: deze nieuwe auto is zo eigenzinnig getekend als de C6, maar biedt de praktische kwaliteiten van een stationwagen, de rijhoogte van een SUV en het comfort van de C5 limousine. Wat is het nou eigenlijk? Wie het weet, mag het zeggen.

Duidelijk is wel dat je in de Citroën C5 X kunt rekenen op zeer veel binnenruimte, zowel voor de bestuurder als alle passagiers. De kofferbak is met 545 liter ook best ruim bemeten. De cockpit is comfortabel en hoogwaardig afgewerkt. Het rijgedrag van de Citroën C5 X is zoals je het zou verwachten van Citroën: comfortabel. De Citroën C5 X is ook te bestellen als fiscaal voordelige plug-in hybride, met een elektrisch rijbereik van ongeveer 55 kilometer.

De Citroën C5 X wordt in Nederland aangeboden vanaf 45.320 euro (nieuwprijs) als Feel met de 1.2 PureTech-benzinemotor. De plug-inhybride Hybrid 225 kost minstens 48.140 euro. Aangezien de Citroen C5 X nog maar sinds 2021 op de markt is, bestaat het aanbod aan occasion vooralsnog vooral uit voorraadmodellen of demowagens.

Citroën C-Crosser

De C-Crosser is misschien wel de minst Franse Citroën. Hij is namelijk sterk gebaseerd op de Mitsubishi Outlander van 2006. Om toch nog tijdig in te spelen op de plotselinge behoefte aan SUV’s bouwde Citroën deze auto om tot C-Crosser, net zoals Peugeot dat deed en deze auto als 4007 verkocht.

De C-Crosser is geleverd tussen 2007 en 2012 met 2,4-liter viercilinder benzinemotoren van Mitsubishi. Ook waren er Franse 2,2-liter HDiF-dieselmotoren. Vierwielaandrijving is standaard, net als een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een zeventraps automaat was een optie.

Vooral van voren is de C-Crosser nog redelijk herkenbaar als Citroën, met een bescheiden front met grote, bolvormige lichten en fraai in de motorkap verwerkte ‘chevrons’. In de C-Crosser heeft Citroën weinig veranderd aan deze ‘Japanse’ SUV. Ja, er zijn iets andere bekledingsstoffen en natuurlijk een eigen logo op het stuur, maar dat is het dan ook wel. De Fransen presenteren met de C-Crosser een praktische, soepel rijdende en goed ogende auto. Maar deze auto is voor het merk eigenlijk te veel mainstream is en mist het eigenzinnige dat veel modellen van Citroën typeert.

Citroën e-Mehari

Een Frans geintje: de Citroën e-Méhari. Deze elektrische terreinwagen in zakformaat is in gelimiteerde oplage gebouwd in 2016. Ongeveer 1.000 auto’s zijn vervaardigd in samenwerking met Bolloré, een Franse producent van elektrische auto's. Een zeer uitgesproken model kun je dit gerust noemen: het is in feite een gekrompen SUV zonder dak, maar wel met vier zitplaatsen. Een ode aan de klassieke Citroën Méhari, dat olijke terreinwagentje dat tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd op basis van het Citroën 2CV-platform.

Het grote verschil is dat de E-Méhari wordt aangedreven door een moderne elektromotor met 50 kW (68 pk) en 166 Nm trekkracht. Een batterij van 30 kWh biedt tot 200 kilometer actieradius. Kortom: een zomers stadsautootje voor korte ritjes in zonnige oorden.

Wat kost een SUV van Citroën?

Nieuwprijzen

Citroën is relatief laat begonnen met het uitbrengen van SUV’s. Nu is het merk op stoom en bouwen de Fransen voornamelijk crossovers en SUV’s, ook met hybride en elektrische aandrijving. Dat past helemaal bij de tijd.

Ook al is Citroën relatief toegankelijk geprijsd, toch moet je wel wat geld meenemen voor een nieuwe SUV van het Franse merk. De C3 Aircross begint bijvoorbeeld bij 27.400 euro. De C5 Aircross staat vanaf 37.900 euro in de prijslijsten, de C5 X begint bij 46.000 euro, dat is de prijs voor zowel de plug-in hybride als de benzineversie.

Interessant is de meerprijs voor een Citroën met elektromotor. De C4 met benzinemotor begint bij 29.400 euro, de C4 X kost vanaf 29.450 euro. Wil je een elektrische variant? Reken dan op een meerprijs van zo’n 6000 euro: een Ë-C4 kost minstens 37.830 euro, een nieuwe Ë-C4 X vanaf 38.680 euro.

Prijzen voor een SUV van Citroën als occasion

Wil je een gebruikte SUV van Citroën? Dan kun je al met veel minder budget een geslaagde koop doen. Voor een goed gebruikte Citroën C-Crosser betaal je vanaf 7.000 euro. Datzelfde geldt voor de meest betaalbare exemplaren van de C4 Cactus. Reken dan wel op een versie met dieselmotor, hoge kilometerstanden en zichtbare gebruikssporen.

Iets waardevaster is de Citroën C3 Aircross als occasion. Reken op zeker 14 mille euro voor een wat ouder model met een redelijk hoge kilometerstand. Ben je op zoek naar een verser model? Dan beginnen de prijzen bij de zo’n 20.000 euro. De Citroën C4 Aircross lijkt een beter koopje: zelfs voertuigen met een zeer lage kilometerstand en een goede uitrusting kosten ongeveer 10.000 euro.

Voor een elektrisch aangedreven versies van bijvoorbeeld de C4 en C4 X zul je meer geduld of ruimer budget moeten hebben. Deze versies zijn immers nog niet zo lang op de markt. Dat betekent dat ze nog maar nauwelijks in waarde hebben kunnen zakken. De goedkoopste exemplaren staan vanaf 26 mille te wachten op een nieuwe eigenaar.

FAQ

Wat kost een SUV van Citroën?
Ook al is Citroën **relatief toegankelijk geprijsd**, toch moet je wel wat geld meenemen voor een nieuwe SUV van het Franse merk. De C3 Aircross begint bijvoorbeeld bij 27.400 euro, de C5 Aircross bij 37.900 euro en de C5 X begint bij 46.000 euro (voor zowel de plug-in hybride als de benzineversie).
Kost een elektrisch aangedreven SUV van Citroën meer dan de benzineversie?
Daar lijkt het wel op. **De meerprijs voor een Citroën met elektromotor is aanzienlijk**. De C4 met benzinemotor begint bij 29.400 euro, de C4 X kost vanaf 29.450 euro. Wil je een elektrische variant? Reken dan op een meerprijs van zo’n 6000 euro: een Ë-C4 kost minstens 37.830 euro, een nieuwe Ë-C4 X vanaf 38.680 euro.
Zijn SUV’s van Citroën populair?
Ja, SUV’s zijn over het algemeen zeer populair. De modellen van Citroën zijn daarop geen uitzondering. Niet alleen staat comfort bij Citroën hoog in het vaandel, ook biedt het merk veel waar voor je geld en is er volop keuze uit modellen, aandrijflijnen en uitrustingsniveaus.