Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-scudo-front

Fiat Scudo

1 / 3
fiat-scudo-front
fiat-scudo-side
fiat-scudo-back

Sterke punten

  • Volwassen, comfortabel rijgedrag
  • Lage verbruik- en uitstootcijfers
  • Ook als elektrische e-Scudo

Zwakke punten

  • Standaard beperkte veiligheidsuitrusting
  • Beperkter occasionaanbod dan zustermodellen
  • Amper goedkoper dan grotere Ducato

Fiat Scudo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Scudo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Scudo: compacte bestelbus met beproefde techniek

De Fiat Scudo is een compacte bestelwagen die zijn platform deelt met de Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro en de Toyota ProAce. In 2021 maakte de derde generatie Scudo zijn entree op de markt. Er is ook een elektrische versie: de e-Scudo. Lees meer.

Interesse in een Fiat Scudo

Fiat Scudo occasions
Fiat Scudo nieuwe auto's
Fiat Scudo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Keuze uit drie verschillende lengtematen en versies met enkele of dubbele cabine of zelfs een Combi met negen zitplaatsen.
  • Beproefde techniek
  • Elektrische versie komt tot wel 330 kilometer ver

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Fiat Scudo kwam oorspronkelijk op de markt in 1995. Onder de motorkap lagen 1,9-liter of 2,0-liter diesel- of benzinemotoren. In 2007 stond de tweede generatie in de showroom, met een 2,0-liter diesel. De derde generatie Fiat Scudo, geïntroduceerd in 2021 op het gedeelde EMP2-platform met de Citroën Jumpy en Peugeot Expert, biedt een indrukwekkend scala aan motoren, zowel verbrandingsmotoren als een zuiver elektrische variant genaamd de e-Scudo.

Voor de liefhebbers van verbrandingsmotoren heeft de Scudo twee dieselopties onder de motorkap. De eerste is een gloednieuwe 1,5-litermotor met keuzes tussen 75 kW (102 pk) en 88 kW (120 pk). De tweede is het beproefde 2,0-liter HDI-blok, beschikbaar met 107 kW (145 pk) of 130 kW (177 pk) aan vermogen. De aandrijving gaat altijd naar de voorwielen. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar. In de basisversies wordt de kracht overgebracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl voor de 2,0-litermotor een optionele achttraps automaat beschikbaar is.

Voor degenen die de overstap naar elektrisch willen maken, biedt Fiat de e-Scudo aan. Deze elektrische variant wordt aangedreven door een elektromotor met 100 kW (136 pk) die de voorwielen aandrijft. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket van 50 kWh of 75 kWh, waardoor het rijbereik varieert van 230 tot 330 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De batterij kan snel worden opgeladen met een snellader tot 100 kW, waarbij de 50 kWh-accu in 30 minuten 80 procent capaciteit bereikt en de 75 kWh-accu in 45 minuten.

Afmetingen

Beschikbaar in drie lengtematen, is de derde generatie Scudo ontworpen om zowel compact als ruimtelijk efficiënt te zijn. De kortste versie, de L1, heeft een lengte van 4,61 meter en een wielbasis van 2,93 meter. Met een breedte van 1,92 meter en een hoogte van 1,89 meter is de L1 een handige keuze als je veel in de stad rijdt. De laadvloer strekt zich uit over 3,32 meter en de laadruimte biedt een totaal volume van 4,6 kubieke meter.

De middelste variant, de L2, is langer met een totale lengte van 4,96 meter en deelt dezelfde breedte en hoogte met de L1. Met een wielbasis van 3,28 meter tussen de assen biedt de L2 een langere laadvloer van 3,67 meter, resulterend in een groter laadvolume van 5,3 kubieke meter.

Voor degenen die maximale ruimte nodig hebben, is er de L3, de langste variant met een indrukwekkende lengte van 5,31 meter en dezelfde breedte en hoogte als de andere modellen. Met een wielbasis van 3,28 meter tussen de assen biedt de L3 de langste laadvloer van 4,02 meter, met een royaal laadvolume van 6,1 kubieke meter.

Ongeacht de gekozen versie blijft de breedte van alle Scudo-modellen consistent op 1,92 meter, met een hoogte van 1,89 meter. Het maximaal toegestane laadgewicht bedraagt 1.400 kilogram, met een lager gewicht van 1.185 kilogram voor versies met een dubbele cabine.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Fiat Scudo L1H1 1.5 102 pk Diesel

Fiat Scudo
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,61 m, 1,92 m, 1,91 m
Wielbasis 2,93 m
Inhoud bagageruimte 4.600 l
Ledig gewicht 1.546 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.695 kg
Cilinderinhoud 1.499 cm³
Vermogen 88 kW (120 pk)
Koppel 270 Nm
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 19,6 s
Tankinhoud 69 l
Verbruik 6,6 l/100km
CO₂-uitstoot 176 g/km

Varianten

De Fiat Scudo biedt de keuze uit drie lengtematen en drie indelingen. Naast de L1, de L2 en de L3 kan je dus ook kiezen om de bestelwagen als Van met hoogstens drie zitplaatsen voorin, als Crew cab met nog eens een tweede zitrij erachter of als Combi met tot negen zitplaatsen te bestellen. In elk geval krijg je echter een beperkte standaarduitrusting, dus indien je de bus eerder als gezinswagen wil inzetten ben je beter af met een Fiat Ulysse. Die deelt zijn carrosserie en techniek met de Scudo, maar heeft een wat aantrekkelijker aankleding.

Prijzen

Ga je langs bij Fiat Professional voor een gloednieuwe Scudo, dan betaal je minstens 42.957 euro inclusief BTW. Voor dat geld krijg je de 1,5-liter dieselmotor met 75 kW (102 pk) mee, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Moet het een elektrische e-Scudo zijn, dan betaal je natuurlijk wat meer. Dan kost de goedkoopste versie, voorzien van de 50 kWh-accu, 51.844 euro.

Derde generatie Fiat Scudo-occasions zijn er vanaf zo’n 20.000 euro. De eerste en tweede generatie zijn een stuk ouder en daardoor veel voordeliger. Voor een paar honderd euro heb je al een eerste generatie te pakken. Maar je moet je afvragen of je wat hebt aan een bijna twintig jaar oude Scudo.

Design

Buitenkant

Het ontwerp van de Fiat Scudo belichaamt een perfecte balans tussen functionaliteit en traditionele bestelwageneigenschappen. Hoewel onderhuids de technologieën gedeeld worden met andere voertuigen van het Stellantis-concern, presenteert de Scudo zich aan de buitenwereld als een kenmerkende bestelwagen.

Met de focus op het maximaliseren van laadruimte zijn de neus en de cabine bewust kort gehouden. Dit resulteert in een eenvoudig maar doelgericht design dat de nadruk legt op praktische bruikbaarheid. De Scudo deelt dit ontwerp grotendeels met zijn concerngenoten Peugeot en Citroën, evenals met de Opel Vivaro en Zafira Life, en de Toyota ProAce.

Een opvallend kenmerk dat de Fiat Scudo onderscheidt, is het eigen ontwerp van de neus waarin het nieuwe retro-logo van Fiat trots in het midden van de grille prijkt. Dit unieke element geeft de bestelwagen een herkenbaar karakter in het straatbeeld en voegt een vleugje eigentijdse stijl toe aan het verder functionele design.

Binnenkant

Binnenin de Fiat Scudo komen de gedeelde genen met andere voertuigen van de Stellantis-groep duidelijk naar voren, inclusief de personenversies. Het interieur van de Scudo deelt technisch identieke elementen met de luxueuzere Fiat Ulysse, wat zorgt voor een aantrekkelijke vormgeving en een solide constructie.

Het interieur van de Scudo is doordacht ontworpen, met aandacht voor esthetiek en functionaliteit. De stevige constructie draagt bij aan duurzaamheid, maar de materialen in de bestelwagen worden gekenmerkt door een harder en goedkoper karakter.

Ondanks de op transport gerichte aard van de Scudo, blijft het comfortniveau nauwelijks achter bij dat van personenwagens. Zowel de zitpositie voorin als achterin bij de dubbele cabine-versies is aangenaam, wat de bestuurder en passagiers een comfortabele rijervaring biedt.

Veiligheid

De Fiat Scudo is als bestelwagen niet onderworpen aan de gewoonlijke Euro NCAP-botsproeven, en ook de Ulysse-personenversie passeerde er nog niet de revue. De technisch identieke Citroën Spacetourer werd echter wel getest, en die kreeg de maximale vijf sterren mede dankzij de standaard aanwezigheid van een hele reeks airbags en rijhulpsystemen. Maar die laatste ontbreken echter in de basisversies van de Scudo, dus op dat vlak verschillen de bestel- en personenwagen wel van elkaar. Zo moet je in de Scudo extra betalen voor zaken als rijstrookassistentie en een botspreventiesysteem.

Alternatieven

Ben je geïnteresseerd in een Fiat Scudo, dan kunnen de andere bestelwagens op hetzelfde platform je eveneens interesseren. Zo vind je bij Peugeot de Expert, bij Citroën de Jumpy, bij Opel de Vivaro en bij Toyota de ProAce. Die zijn tevens ook beschikbaar met elektrische aandrijflijnen, net als de Fiat. Daarnaast kan je ook kiezen voor iconen als de Volkswagen Transporter of Ford Transit, en die zijn doorgaans nog net iets ruimer dan de Stellantis-busjes.

FAQ

Wat kost een Fiat Scudo?
De laatste nieuwprijs in 2024 was minimaal 42.957 euro. Voor de elektrische e-Scudo vraagt het merk bijna 52.000 euro. Als occasion is de derde generatie Fiat Scudo te vinden vanaf zo’n 20.000 euro.
Waar rolt de Fiat Scudo van de band?
De productie van de bestelbus vind plaats in de Stellantis-fabriek in Luton, Engeland.
Hoeveel gewicht mag een Fiat Scudo trekken?
De standaard Fiat Scudo heeft een trekvermogen van tussen 1,8 en 2,3 ton. De specifieke capaciteit verschilt per exemplaar en motor, dus kijk zeker het kentekenbewijs daarop na. Een elektrische e-Scudo mag wat minder gewicht trekken: die houdt het op hoogstens 1 ton.
Hoever rijdt een elektrische Fiat e-Scudo in de praktijk?
Fiat geeft een WLTP-rijbereik op van 230 kilometer voor de e-Scudo met 50 kWh-accu en 330 voor die met 75 kWh-accu. In de praktijk hangt de actieradius af van de omstandigheden, je rijgedrag en je lading. Maar uit de 50 kWh-accu zou je toch zeker 150 - 200 kilometer moeten halen. De grotere accu biedt in realiteit dan weer rond de 250 - 300 kilometer.

Beoordelingen voor Fiat Scudo

16 Beoordelingen

4,2