Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-talento-side

Fiat Talento

1 / 3
fiat-talento-side
fiat-talento-front
fiat-talento-back

Sterke punten

  • Aantrekkelijke vanafprijs
  • Italiaanse evenknie van Renault Trafic III en Opel Vivaro
  • Ook beschikbaar als 9-persoons bus
  • Wat anders dan de geijkte keuzes

Zwakke punten

  • Weinig Italiaans design; Franse invloed overheerst
  • Stevige concurrentie
  • Potentieel minder waardevast dan de gevestigde orde
  • Uiterst zeldzaam in Nederland

Fiat Talento : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Talento, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Talento: verborgen talent, al sinds 1989

De Talento is voor Fiat wat de Transporter is voor Volkswagen en de Trafic voor Renault. De lichte bedrijfswagen van Fiat draait al sinds 1989 mee in het Professional-gamma van het Italiaanse merk, al werd het stokje tussen 1994 en 2016 overgenomen door de Scudo. Lees meer.

Interesse in een Fiat Talento

Fiat Talento occasions
Fiat Talento dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Beschikbaar als bedrijfswagen, personenbus (9-zits!) en camper
  • Technisch nauw verwant aan Renault Trafic III en Opel Vivaro
  • Scherp geprijsd in basisuitvoering

Technische gegevens

Motorisatie

De Fiat Talento werd louter aangeboden met dieselmotoren. Benzinemotoren en elektrische versies schitterden door afwezigheid – de nieuwe Fiat Scudo is wel verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. De Multijet-diesels in de Talento zijn eigenlijk hernoemde dCi-motoren van Renault. Vermogens varieerden van 70 kW (95 pk) tot een krachtige 125 kW (170 pk). De trekkracht loopt uiteen van 260 tot maar liefst 380 Nm. Aan (reserve)kracht dus niet meteen gebrek, ook niet bij de basismotoriseringen. Bovendien staan de ‘Franse’ diesels te boek als zeer soepel en zuinig. Zo heeft de krachtigste Multijet volgens fabrieksopgave aan 5,7 liter dieselolie per 100 kilometer genoeg. Schakelen in de Fiat Talento verloopt altijd via een handgeschakelde versnellingsbak. Een automaat was niet verkrijgbaar.

Afmetingen

Zoals al even aangehaald is de Fiat Talento ontwikkeld in samenwerking met Opel, Renault, Peugeot en Toyota. Elk van deze zustermerken heeft uiteindelijk zijn eigen model uitgebracht, maar de Talento toont weliswaar de meeste verwantschap met de Renault Trafic III. Iets dat je vooral en onmiddellijk terugziet in het interieur, maar daarover later meer.

De Talento heeft een lengte van exact 5 meter (of 5,40 meter voor de verlengde H2H1-variant), een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,97 meter. De lengte van de laadruimte bedraagt ten minste 2,5 meter en biedt een breedte van 1,66 meter. Handig is de zogeheten CargoPlus-doorlaadklep, die de mogelijkheid biedt om materiaal tot een lengte van maar liefst 3,35 meter te vervoeren. Het laadvolume varieert tussen 5,2 en 8,6 m3, en het beschikbare laadvermogen is eveneens afhankelijk van de gekozen variant. Door de bank genomen varieert het laadvermogen tussen 971 en 1.452 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Fiat Talento
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 5,0 x 1,96 x 1,97 m
Wielbasis 3,1 m
Inhoud bagageruimte 5,2-8,6 m3
Ledig gewicht 1.700-1.788 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.800-3.050 kg
Cilinderinhoud 1.598-1.997 cm3
Vermogen 70 kW (95 pk)-125 kW (170 pk)
Koppel 260-380 Nm
Topsnelheid 154-179 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 80 l
Verbruik 5,7-6,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 149-173 g/km

Varianten

De Fiat Talento was, zoals het een volwaardige bedrijfswagen betaamt, beschikbaar in meerdere varianten en uitvoeringen. Qua varianten kon onder meer gekozen worden voor de standaard ‘korte’ versie, een 40 centimeter langere versie, een variant met verhoogd dak of dubbele cabine en een camperuitvoering. De verlengde Talento was ook verkrijgbaar als 9-persoonsbus, met zitplaatsen verdeeld over 3 zitrijen met elk 3 stoelen. De zitrijen achterin zijn toegankelijk door een tweetal schuifdeuren. In tegenstelling tot veel andere personenbussen kunnen alle negen inzittenden wel een fatsoenlijke zithouding aannemen. Bij de concurrentie is de achterste, derde zitrij doorgaans enkel geschikt voor (kleine) kinderen.

Beetje vreemde maar wel uiterst leuke eend in de bijt was de Fiat Talento Sportivo, een sportief uitgedoste uitvoering voorzien van een krachtige 1.6 EcoJet twinturbo-benzinemotor met een vermogen van 106 kW (145 pk) en 340 Nm aan koppel. Naast zijn sterke prestaties onderscheidt de Sportivo zich door zijn zwarte 17-inch lichtmetalen velgen en een verlaagd onderstel, waarbij de achterkant van de auto met 18 millimeter en de voorkant met 28 millimeter zijn verlaagd. Ook kenmerkend was de subtiele rode striping à la het fameuze ‘The A-team’-busje op een verder gitzwart gelakte carrosserie. Bijzonder luxe was de Sportivo overigens ook met onder meer armsteunen voor de bestuurder en de passagiers, een met leder bekleed dashboard, velours vloermatten, cruise control, automatische airco, regen- en lichtsensor en een navigatiesysteem met Apple CarPlay- en AndroidAuto-connectiviteit. Kortom, in het geval van de Sportivo viel eerder te spreken van een extreem ruime luxe-MPV dan een ‘busje’.

Prijzen

Afhankelijk van de gekozen motorisering, versie en uitvoering variëren de prijzen voor de Fiat Talento aanzienlijk. Een sterke troef van Fiat was een extra scherp geprijsd instapmodel, die al vanaf 18.000 euro te koop was. Wel moest je als koper rekenen op een uitgeklede versie wars van toeters en bellen. Wilde je meer luxe en comfort, dan was je aangewezen op de duurdere uitvoeringen vanaf 22.000 euro. En als occasion? Daar beginnen de prijzen bij zo’n 6.000 euro en dat loopt op tot circa 35.000 euro voor een jong en behoorlijk compleet exemplaar. Het aanbod op de occasionmarkt is overigens niet overdreven ruim, simpelweg om dat de Fiat Talento niet de meest voor de hand liggende keuze was onder ondernemers. Van de Talento Combi, de 9-persoonsuitvoering, zijn er naar verluidt nog geen 100 exemplaren geleverd in Nederland.

Design

Buitenkant

Als je al bekend met het uiterlijk van de Renault Trafic, dan weet je meteen wat je van het design van de Fiat Talento moet verwachten. Fiat heeft zichtbaar weinig moeite gedaan om de Talento met een eigen Italiaanse saus te overgieten. Is dat storend? Voor fans van Italiaanse flair en design misschien, maar voor de doorsnee eindgebruiker waarschijnlijk niet. Een bedrijfswagen moet vooral functioneel en ruim zijn, en daar voldoet de Talento ruimschoots aan met zijn hoekige koetswerk. Bovendien is zijn Franse neef gewoonweg een representatieve bedrijfsauto om te zien.

Binnenkant

Wat geldt voor het exterieur, geldt des te meer voor het interieur: voor de (voormalig) Renault Trafic-rijder zal de Fiat Talento als thuiskomen voelen. En dat betekent dat de Talento over dezelfde innerlijke talenten beschikt als zijn Franse evenknie. Oftewel, een keurig verzorgd dashboard voorzien van een ergonomische lay-out. Opvallend zijn ook de vele opbergmogelijkheden en de passagiersstoel, die optioneel kan worden omgetoverd tot een klein bureau door de rugleuning neer te klappen. Dit laatste is beschikbaar als optie. Aanvankelijk was er geen navigatie- of infotainmentsysteem aanwezig, maar dit veranderde met de gefacelifte Talento (tegen meerprijs).

Veiligheid

Om de veiligheid van de inzittenden te waarborgen, zijn de meeste versies uitgerust met airbags aan de voorzijde. Extra airbags, zoals zij- en hoofdairbags, waren optioneel. Tractiecontrole, elektronische stabiliteitscontrole en ABS waren dan weer standaard. Voor diegenen die regelmatig met een aanhangwagen aankoppelen, bood Fiat een ander nuttig hulpmiddel: aanhangwagenstabilisatie, ook wel bekend als Trailer Stability Assist. Dit systeem is ontworpen om ervoor te zorgen dat zowel het voertuig als de aanhangwagen te allen tijde stabiel blijven. En de Euro NCAP-score? Die viel minder gunstig uit, hetzij met de kanttekening dat dit vooral te maken had met de afwezigheid van (standaard) veiligheidssystemen en niet zozeer met de passieve veiligheid van de Talento.

Alternatieven

De lijst aan concurrenten voor de Fiat Talento is lang. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito, Citroën Jumpy en de Peugeot Expert. En dan zijn er natuurlijk nog de bloedbroeders Renault Trafic, Opel Vivaro en Nissan Primastar die simultaan met de Talento werden ontwikkeld en uit dezelfde fabriek in Frankrijk komen.

FAQ

Wat is het laadvermogen van de Fiat Talento?
Het laadvermogen van de Fiat Talento varieert afhankelijk van de gekozen versie. Over het algemeen kan het laadvermogen variëren van ongeveer 970 kg tot 1.450 kg, afhankelijk van de specifieke variant en motoroptie.
Welke motoropties zijn beschikbaar voor de Fiat Talento?
De Fiat Ducato werd enkel geleverd met verschillende dieselmotoren. De vermogens variërend van 70 kW (95 pk) tot 125 kW (170 pk), maar zelfs de basisdiesel beschikt al over een rijkelijk koppel van 260 Nm. Schakelen verloopt altijd via een handbak. Een automaat is nooit (optioneel) geleverd.
Is de Fiat Talento verkrijgbaar als een elektrische bestelwagen?
Fiat Professional, de bedrijfswagentak van Fiat, is pas begonnen met het beschikbaar stellen van een elektrische lichte bedrijfswagen met de e-Scudo, de opvolger van de Talento.