Mercedes-Benz Vito te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz Vito

Mercedes Vito: van of MPV

Nadat Mercedes-Benz in 2003 afscheid nam van de W 638-serie en de W 639 ontwikkelde, is er aan de Vito, die wordt geproduceerd sinds 1996, het een en ander verbeterd. Hij werd verkocht als gesloten bedrijfswagen met brede schuifdeur en maximaal 6,49 m³ bergruimte, als Misto met ruimte voor zes personen en een laadoppervlak van 2,66 m² en als stationwagon-personentransporter met de capaciteit voor negen personen, extra grote bergruimte, scharnierdeuren achter en nog een aantal andere extra's. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Mercedes-Benz Vito

De Mercedes Vito (voluit Mercedes-Benz Vito) is een licht commercieel voertuig (uit het Europese M-segment). De auto wordt geproduceerd door het Duitse Mercedes-Benz sinds 1996. Er zijn 3 generaties: W638 (1996–2003), W639 (200314) en W447 (vanaf 2014). De Vito verschijnt daarbij standaard als van (Vito), maar vanaf de tweede generatie is er ook een passagiersvariant genaamd Viano of V-Klasse (Metris in de USA en Canada). In deze variant wordt de laadruimte geheel of gedeeltelijk bezet door zitrijen. De auto wordt geclassificeerd als Multi-Purpose Vehicle (MPV).

De Mercedes Vito technisch bekeken

De eerste generatie Mercedes Vito wordt geproduceerd tussen 1996 en 2003. Hij is voorzien van een dieselmotor van 122 PS of van een benzinemotor van 142 PS. De voormotor wordt aangedreven door de voorwielen. De carrosserie dient daarbij ook voor de (dan nog) luxueuzere V-Klasse. Het ontwerp is van Michael Maur.

De tweede generatie is in vergelijking gestroomlijnder. Hij krijgt ook een nieuwe reeks (Euro 3 en later Euro 4) motoren, daar waar de eerdere reeks uit overgedragen modellen bestaat. Ook de transmissies zijn nieuw en zorgen voor een zuiniger verbruik. De aandrijving komt nu van de achterwielen. Verder zijn het windscherm en de A pilaar hier horizontaler. Het dashboard is groter en er verschijnen 3 verschillende versies met verschillende lengtes.

In september 2010 ondergaat deze generatie een facelift waarbij de voor- en achterlichten een nieuw ontwerp krijgen, evenals de voorbumper. Een efficiëntere dieselmotor komt over van de Mercedes-Benz Sprinter. Ophanging, instrumentarium, stuur en de basiskwaliteit van alle materialen worden hier sterk verbeterd.

In datzelfde jaar verschijnt verder nog de Vito E-CELL, een Elektrisch Voertuig (EV). Hij heeft een lithium/ionbatterij geposteerd onder de vloer. De elektrische motor heeft een output van 81 PS (60 kW en 80 pk). In 2012 verschijnt hiervan ook een variant met 7 zitplaatsen, op de Motor Show van Genève. De E-CELL is overigens het eerste EV dat in Spanje in massaproductie gaat.

Tijdens het jaar 2013 wordt een aantal speciale edities van het voertuig gelanceerd. Hiertoe behoren de Grand Edition Viano, de V350 White Edition en de V350 Black Edition (respectievelijk 50 en 170 exemplaren gebouwd voor Japan). Op het Caravan Salon verschijnen dat jaar ook nog 2 geüpdatet camperversies, de Fun en de Marco Polo.

De nieuwe generatie Mercedes Vito

De derde generatie Mercedes Vito wordt gelanceerd in 2014. Eerst verschijnt echter de nieuwe V-Klasse als groot MPV en vervanger van zowel de Viano als de R-Klasse. In Canada en de USA wordt hij Mercedes-Benz Metris genoemd (modeljaar 2016). De vroegste variant heeft daarbij een lange wielbasis, die later nog compacte en extra lange afgeleiden krijgt. De generatie wordt ingeleid door een speciaal lanceermodel, gebaseerd op de V 250 BlueTEC en heet Edition 1. Deze versie heeft wat extra uitrustingen, waaronder een lederen interieur, een Burmester geluidssysteem, grote, lichtmetalen wielen en een Agility Control ophanging.

De Vito van deze generatie (W447) krijgt standaard Attention Assist en Crosswind Assist. Optioneel is er een nieuw Intelligent Light System met allerhande ledlampen (richtingaanwijzers, DRL, koplampen). Het voertuig wordt eerst getoond op de Internationale Show voor Commerciële Voertuigen.

Mercedes Vito modellen en prijsklassen

De Mercedes Vito verschijnt als van of minibus met 4 deuren. Er zijn 3 verschillende layouts, telkens met voormotor (F): FF (voorwielaandrijving), FR (achterwielaandrijving) en F4 (vierwielaandrijving). In Europa worden geen benzinemodellen aangeboden. Zo is er wel een in China, de 2.0 M274 I4. De dieselmodellen zijn allemaal I4 turbo’s, al dan niet tweefasig. Het zijn de:

  • V 200 CDI van 2143 cc en 136 PS (100 kW en 134 pk aan 3800 rpm)
  • V 220 CDI van 2143 cc en 163 PS (120 kW en 161 pk aan 3800 rpm)
  • V 250 BlueTEC van 2143 cc en 190 PS (140 kW en 187 pk aan 3800 rpm)
  • Vito 109 CDI van 1598 cc en 88 PS (65 kW en 87 pk aan 3800 rpm)
  • Vito 111 CDI van 1598 cc en 114 PS (84 kW en 112 pk aan 3800 rpm)
  • Vito 114 CDI van 2143 cc en 136 PS (100 kW en 134 pk aan 3800 rpm)
  • Vito 116 CDI van 2143 cc en 163 PS (120 kW en 161 pk aan 3800 rpm)
  • Vito 119 BlueTEC van 2143 cc en 190 PS (140 kW en 187 pk aan 3800 rpm)

De V-Klasse/Viano/Metris is ondertussen beschikbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. Er zijn 3 verschillende versies te onderscheiden op basis van de lengte (compact, lang en extra lang) en 2 op basis van de wielbasis (standaard en verlengd). Verder is er keuze uit 4 motoren (benzines en diesels). Zij worden gekoppeld aan een manuele transmissie met 6 snelheden of aan een TouchShift automatische transmissie met 5 snelheden.