Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-banner-l-01.jpg

Mercedes-Benz busjes

Mercedes-Benz busjes

De busjes van Mercedes-Benz zijn al jarenlang populair voor zakelijk gebruik. Vooral in de bouw- en transportsector zijn de busjes vaak te zien. Mercedes produceert ook al heel lang busjes voor het vervoer van personen en is ook in die sector populair. Inmiddels zijn er heel veel verschillende varianten, zowel geheel nieuw bij de dealers als occasions op de tweedehandsmarkt. Lees meer

Highlights van de busjes van Mercedes-Benz

  • Breed aanbod qua modellen en motoren
  • Steeds meer modellen met elektrische aandrijving
  • Aanbod occasions is enorm

Welke Mercedes-Benz-busjes zijn leverbaar?

Mercedes-Benz biedt van oudsher een breed gamma van bestelbussen en daarvan afgeleide personenbussen aan. Momenteel omvat het gamma grofweg drie modellen, van de compacte bestelbus/MPV Citan via de Vito (bestel)bus, de luxe V-Klasse MPV en zijn elektrische broer EQV – die allemaal aan elkaar verwant zijn – tot aan de grote Sprinter, die in talloze variaties leverbaar is.

Modellen en uitvoeringen Mercedes-Benz busjes

De 4,5 meter lange Mercedes-Benz Citan is een broertje van de Renault Kangoo. In hun eerste generatie (vanaf 2012) waren de Citan en de Kangoo echte tweelingbroertjes. De tweede generatie van de Citan (vanaf 2021) is nog steeds sterk verwant aan de Renault Kangoo (én de Nissan Townstar overigens), maar hij heeft nu wel zijn eigen neus en interieur. Beide generaties van de Citan zijn er als bestelwagen en als Citan Tourer – een 5-persoons MPV. Beide zijn er ook met 1,5-liter dieselmotoren en 1,3-liter benzinemotoren (55 tot 96 kW/75 tot 131 pk). Sinds 2023 is ook de eCitan op de markt, een elektrische versie van de Citan met een vermogen van 75 kW (102 pk) en een actieradius van ruim 280 kilometer (WLTP). De eCitan is er alleen als gesloten bestelwagen – en is dus ideaal voor de zogenoemde ‘last mile delivery’ in de milieuzones in steden. Onder de naam EQT is de elektrische eCitan nu de nieuwe 5- en 7-persoonsversie van dit model.

De Mercedes-Benz Vito is er met benzine- en dieselmotoren, maar als eVito ook met volledig elektrische aandrijving. Behalve als bestelwagen is hij er ook als Vito Tourer, een personenbusje voor maximaal negen personen. Vermogens variëren van 85 kW (116 pk) voor de elektrische versie tot 176 kW (239 pk) voor de sterkste diesel. De Vito is er met voor-, achter- en vierwielaandrijving en in diverse lengtematen – van 4,89 tot 5,37 meter. Op zijn website meldt Mercedes-Benz overigens al dat de nieuwe Vito en eVito er aan zitten te komen.

Mercedes-Benz presenteert de V-Klasse als grote MPV met zes tot acht zitplaatsen – dus niet als bestelbus. Hij is er in drie lengtematen, van 4,90, 5,14 en 5,37 meter, en met uitsluitend dieselmotoren (vermogens van 120 tot 174 kW (163 tot 237 pk) in combinatie met een automatische transmissie en achter- of vierwielaandrijving.

De V-Klasse is er dan wel uitsluitend als diesel, de Mercedes-Benz EQV is de elektrische versie van dat model, met de techniek van de EQC. De EQV wordt aangedreven door een elektromotor op de vooras en een 90 kWh grote batterij – die deze bus wel heel zwaar maakt, zo’n 2,6 tot 2,9 ton. Het motorvermogen is 150 kW (204 pk) en de actieradius ruim 350 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. De EQV is er in twee lengtematen: 5,14 en 5,37 meter. De EQV is afgezien van de aandrijflijn grotendeels hetzelfde als de V-Klasse.

De Mercedes-Benz Sprinter is de grootste bestelbus van het merk. Hij is er ook als personenbus en heet dan Sprinter Tourer. Verder is de Sprinter er ook als chassis-cabine met open laadbak en chassis-cabine voor allerlei specifieke opbouwen. De Sprinter wordt sinds 2021 aangedreven door tweeliter viercilinder turbodiesels met vermogens van 84 tot 140 kW (114 tot 190 pk). Oudere versies zijn voorzien van ofwel een 2,1-liter diesel met soortgelijke vermogens ofwel een 3,0-liter V6 met 140 kW (190 pk).

De gesloten bestelbus van de Mercedes-Benz Sprinter is er in vier lengtevarianten (van 5,27 tot 7,37 meter), drie dakhoogten en een laadvermogen van maximaal 17 m3 en 3.144 kg. De Sprinter Tourer biedt zes tot negen zitplaatsen en is er in drie lengtematen: 5,27, 5,93 en 6,97 meter – de laatste met verhoogd dak.

Sinds 2021 levert Mercedes-Benz ook de volledig elektrische eSprinter. Die wordt aangedreven door een elektromotor met 85 kW (116 pk) op de vooras en een accu van 55 kWh. Met zijn actieradius van ongeveer 142 kilometer is deze versie vooral voor stedelijke bezorgingsdiensten bedoeld.

Oudere modellen zijn op alfabetische volgorde de Vaneo (2002-2006, verlengde en verhoogde vroege A-klasse), de Vario (1996-2013, een model tussen de bestelbusjes en de vrachtwagens van Mercedes-Benz) en de Viano (2003-2014, de voorloper van de V-klasse).

Hoeveel kost een busje van Mercedes-Benz?

Nieuwprijzen

Bestelbussen van Mercedes-Benz zijn er in talloze varianten en de vanafprijzen geven maar een heel beperkt beeld van het prijsniveau. Maar goed: de Mercedes-Benz Citan is er voor prijzen vanaf ruim 18.000 euro, de Citan Tourer vanaf ruim 22.000 euro, de eCitan kost minimaal 34.000 euro en de EQT kost bijna 40.000 euro (alle prijzen excl. btw/bpm).

De Mercedes-Benz Vito moet minimaal bijna 24.000 euro opbrengen en de Vito Tourer ruim 40.000 euro. De eVito zit al in de 40.000 en de eVito Tourer komt op bijna 78.000 euro (incl. btw/bpm).

De Mercedes-Benz V-klasse kost minimaal bijna 94.000 euro en de prijzen van de Mercedes-Benz EQV beginnen bij ruim 82.000 euro (incl. btw/bpm). De Sprinter is er voor prijzen vanaf bijna 27.000 euro als gesloten bestelbus en vanaf bijna 40.000 euro als Sprinter Tourer (excl. btw/bpm). Prijzen van de nieuwe eSprinter zijn nog niet bekend.

Prijzen voor occasions

De oudste occasions van de Citan vind je wel voor rond de 3.000 à 4.000 euro, occasions van de huidige generatie beginnen bij zo’n 14.000 euro. De oudste Citan Tourers ‘doen’ nog zo’n 8.000 euro en die van de tweede generatie kosten je al gauw meer dan 30.000 euro.

De Mercedes-Benz Vito is er in meerdere generaties, dus occasions zijn er voor prijzen vanaf minder dan duizend euro. Occasions van de huidige generatie beginnen bij ongeveer 10.000 euro, Tourers rond de 20.000 euro, eVito’s vanaf 16.000 euro en eVito Tourers vanaf 35.000 euro.

Occasions van de Mercedes-Benz V-Klasse zijn er al vanaf bouwjaar 1996 en die vind je al voor minder dan 2.000 euro, versies van de huidige generatie (vanaf 2019) zitten nog dicht onder de 40.000 euro. De elektrische EQV kost als occasion al snel 55.000 euro en meer.

Prijzen voor gebruikte Sprinters in allerlei varianten beginnen rond de 15.000 euro.

FAQ

Is de eCitan ook met trekhaak verkrijgbaar?
Jazeker, de Mercedes-Benz eCitan is ook met trekhaak verkrijgbaar. Met trekhaak is er sprake van een trekvermogen tot 1.450 kg.
Wanneer komt de nieuwe Mercedes Vito?
De modellen hebben pas in 2020 een opfrisbeurt gekregen. De eVito heeft onlangs een nieuwe aandrijflijn gekregen. Desondanks meldt Mercedes-Benz op zijn website al dat de nieuwe Vito en eVito eraan komen.
Waar wordt de Mercedes Vito gemaakt?
In de Spaanse (of Baskische) stad Vitoria-Gasteiz. De naam Vito is een verwijzing naar de stad waar de auto wordt gemaakt.
Hoe veilig zijn ritten in de Mercedes V-Klasse?
De Mercedes V-Klasse is een grote, luxe MPV. De personenbus geniet ook bij commercieel gebruik een grote populariteit vanwege het hoge veiligheidsniveau. De grote behuizing en de moderne technologie maken de uitgebreide bescherming mogelijk.
Hoe ver kan de Mercedes EQV rijden?
De elektromotor is 150 kW (204 pk) en 362 Nm sterk en wordt gevoed door een 90 kWh grote batterij. Daarmee haalt de EQV een WLTP-rijbereik van 356 km, wat ook in de praktijk haalbaar blijkt.