- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz EQB



Sterke punten
- De beste versie van de GLB
- Met 2 extra zitplaatsen in de koffer
- Volwassen rijgedrag
Zwakke punten
- de 2 extra zitplaatsen zijn eerder een noodoplossing
- Niet de meest zuinige
- Duur tegenover concurrenten
Interesse in een Mercedes-Benz EQB
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Rijtesten: Mercedes A 45 AMG – Gereden: Mercedes A 45 AMG

Review: Mercedes-Benz GLB (2020)

Eerste review: Mercedes EQC (2019)

Eerste kennismaking: Mercedes GLK – G-vaders erfgoed

Rijtesten: Mercedes SL-klasse – Gereden: Mercedes-Benz SL-klasse
Goede redenen
- De GLB komt nog beter tot zijn recht als elektrische versie. Waardoor de EQB een aangenaam rijgedrag naar voren kan schuiven.
- Door gebruik te maken van 2 elektromotoren (4Matic vierwielaandrijving) is de EQB een échte veilige familiewagen geworden. Al heb je ook een goedkopere versie met voorwielaandrijving.
- Het aanbod van EV’s met zeven zitplaatsen is uitermate beperkt. Mercedes speelt hierop in met de EQB die een zogenaamde 5+2 is. Vijf volwaardige plaatsen en twee noodplaatsen.
Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz EQB
Motoren
Mercedes zet de EQB in de markt met drie motorkeuzes. Het gaat dan over de 250, 300 en 350.
De EQB 250 plaats een elektromotor van 190 pk (385 Nm) op de vooras en mag gebruik maken van een accu van 66,5 kWh (netto). Opladen gaat aan 11 kW AC en 100 kW DC.
Versie EQB 300 4MATIC voegt een elektromotor toe op de achteras waardoor het vermogen stijgt naar 228 pk (390 Nm). De accu is eveneens 66.5 kWh (netto) groot en laat AC opladen aan 11 KW en DC opladen aan 100 kW toe.
De huidige topversie is de EQB 350 4MATIC en neemt de dual motor set-up van de 300 4MATIC over maar verhoogt het vermogen naar 292 pk en 520 Nm koppel. Ook hier is de accu 66.5 kWh (netto) groot en kan je AC opladen aan 11 kW en DC opladen aan 100 kW.
Afmetingen
Productie | Sinds 2021 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,6 m, 1,8 m, 1,6 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 495 - 1.710 l |
Ledig gewicht | 2.010 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.520 kg |
Cilinderinhoud | - |
Maximaal koppel | 385 - 520 Nm |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 9,2 - 6,2 s |
Tankinhoud | - |
Verbruik | 18,3 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Uitvoeringen
Mercedes-Benz zet de EQB in de catalogus in 3 uitvoeringen. Allereerst is er een specifiek op de zakelijke markt gerichte Business Line. Die komt er evenwel enkel als EQB 250. Daarboven staan uitvoeringen Luxury Line en AMG Line. Beschikbaar op 250, 300 4Matic en 350 4Matic zorgen die uitvoeringen respectievelijk voor een snuifje luxe dan wel sportiviteit op de EQB.
Nieuw- en occasionprijzen
De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz EQB starten aan 58.201 euro voor de EQB 250 Business Line en lopen door tot 70.422 euro voor de EQB 350 4Matic met AMG Line.
De occasionprijzen van de EQB genieten van zijn recente lancering. Waardoor exemplaren op het moment van schrijven (herfst 2022) relatief zeldzaam zijn. Als je er al een kunt vinden, betaal je minimaal 60.000 euro voor een EQB occasion in Nederland.
Design-highlights en interieur
De EQB steekt niet onder stoelen of banken dat hij een geëlektrificeerde GLB-Klasse is van Mercedes. Toch krijgt het elektrisch derivaat unieke kenmerken en het stoere interieur van de GLB.
Buitenkant
Bij een elektrische auto is de stroomlijn belangrijk voor de range. Daardoor zegent Mercedes de EQB met gestroomlijnde bumpers rondom en een dichtgewerkte snuit. Achteraan valt de EQB op door zijn uniek doorlopend achterlicht. Fraaie aerodynamische velgen maken het plaatje af.
Binnenkant
Binnenin gaat de EQB voor een digitale look met een instrumentenpaneel dat visueel lijkt door te lopen in het infotainmentscherm. In de hogere uitvoeringen is dat scherm 10,25 duim groot voor een nog vloeiender geheel. Het MBUX-infotainmentscherm laat zich in deze EQB ook met de stem bedienen, en beschikt dus over een virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey Mercedes”. Daarnaast bevat de auto een navigatie met Electric Intelligence. Deze tool berekent de efficiëntste route naar het punt van bestemming, terwijl hij het maximale laadvermogen en de duur van mogelijke laadstops in acht houd.
Rijhulp en veiligheid
Bij zijn introductie nam de EQB de vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests over van broertje GLB. Zaken zoals een rijstrookassistent en een snelheidsbegrenzer kunnen uiteraard niet ontbreken op deze EQB.
Alternatieven
De Mercedes-Benz EQB zit met zijn zeven zitplaatsen wat in een eigen segment. Zo lijkt het enige alternatief van het moment de BYD Tang. Al is die fors groter dan deze EQB. Gaat het je niet om de zitplaatsen, dan is er ook nog de Volvo XC40 Recharge, MG ZS EV, Volkswagen ID.5, Nissan Ariya en Skoda Enyaq.