Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BYD Tang (2023) dynamic, front view

BYD Tang

1 / 3
BYD Tang (2023) dynamic, front view
byd-tang-sid
byd-tang-back

Sterke punten

  • Elektrische SUV met veel luxe
  • Zeven zitplaatsen
  • Goede prestaties en range

Zwakke punten

  • Laadt minder snel op dan concurrenten
  • Dealernetwerk beperkt in Europa
  • Weinig uitrustingsniveaus

BYD Tang : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BYD Tang, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BYD Tang: volledig elektrische SUV met zeven zitplaatsen

De BYD Tang is een middelgrote elektrische SUV in het luxe segment. De SUV van de Chinese autofabrikant BYD biedt plek aan zeven personen en mag tot 1.500 kilo trekken. Een elektrische auto waarmee je dus met het hele gezin op vakantie kunt. Deze elektrische SUV neemt het op tegen andere elektrische modellen in het luxe segment, zoals de Mercedes-Benz EQB, Tesla Model X en Volvo EX90.

Interesse in een BYD Tang

BYD Tang occasions
BYD Tang nieuwe auto's
BYD Tang dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

De BYD Tang biedt plek aan zeven personen, dat maakt het een vrij unieke elektrische auto.

  • De Tang beschikt over 379 kW (517 pk). Met deze SUV beschik je dus over evenveel vermogen als een dure sportwagen.
  • In de Tang ligt de zogeheten Blade Battery van BYD. Mede dankzij dit efficiënte accupakket schopt de Tang het tot 400 kilometer actieradius op een enkele acculading.
  • BYD is relatief onbekend in Europa, maar het is een van de grootste autofabrikanten ter wereld. De Tang is zelfs een van ’s werelds bestverkochte auto’s.
  • De Tang is een échte luxe SUV. De gebruikte stoffen en materialen in het interieur zijn van hoogwaardige kwaliteit.

Technische gegevens

Motorisatie

BYD levert de Tang in Europa altijd met een volledig elektrische aandrijflijn. In zijn thuisland – China – kun je hem ook als plug-in hybride krijgen. De elektrische Tang is leverbaar met keuze uit twee- en vierwielaandrijving. De instapper beschikt over een elektromotor met 178 kW (245 pk). De AWD-variant heeft een elektromotor op de vooras en eentje op de achteras. Het systeemvermogen van de twee elektromotoren bedraagt 379 kW (517 pk). De 0-100-sprint komt uit op 4,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. In de bodemsectie verwerkt BYD een 86,4 accupakket, waarvan 81,0 kWh netto bruikbaar is. De WLTP-range komt uit op 400 kilometer. De BYD Han – de sedanbroer van de Tang – komt met hetzelfde accupakket ruim 100 kilometer verder. De Tang verbruikt door zijn grote omvang meer stroom en heeft een gemiddeld stroomverbruik van 21,6 kWh/100 km.

De Tang beschikt over een 3-fasenlader en kan bij een openbare laadpaal of bij een thuislaadpunt tot 7 kW aan AC-laadvermogen aan. Bij een snellader kan hij overweg met 110 kW aan laadkracht. Veel elektrische auto’s in deze klasse kunnen een stuk sneller laden. Het duurt dan ook drie kwartier om het accupakket van 20 tot 80 procent te laden. Het merk zelf communiceert 30 minuten voor 30 tot 80 procent.

De Tang ondersteunt een V2L-functie (vehicle-to-load). Hiermee kun je elektrische apparaten opladen door ze aan de laadpoort van de auto te hangen. Zo kun je eenvoudig langs de snelweg een kopje koffie zetten met je eigen koffiezetapparaat of op de camping allerlei apparatuur van stroom voorzien. Handig!

Afmetingen

De BYD Tang is 4,87 meter lang, 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog. De wielbasis meet 2,82 meter. De lange SUV heeft een derde zitrij. Dat maakt hem vrij uniek, want er zijn nog maar weinig fabrikanten die een elektrische zevenzitter verkopen. De beenruimte op de derde zitrij is wel zeer beperkt. Alleen kinderen voelen zich thuis op deze plek. In sommige landen is de BYD Tang ook met vijf zitplaatsen leverbaar.

Passagiers op de tweede zitrij genieten wel van veel beenruimte. De achterbank is bovendien verschuifbaar, waardoor er nog meer beenruimte mogelijk is. De afwerking is achterin van een hoog niveau. Chinezen laten zich graag chauffeuren en daarom is de afwerking achterin net zo fraai als voorin. Met alle zitrijen rechtop, is er ruimte voor 235 liter bagage. Klap je de derde zitrij naar beneden, dan ontstaat er 940 liter. Met alle stoelen naar beneden beschik je over 1.655 liter bagageruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

BYD Tang
Marktintroductie (Europa) December 2022
Lengte-breedte-hoogte 4,87 m-1,95 m-1,72 m
Wielbasis 2,92 m
Inhoud bagageruimte 235-1655 l
Ledig gewicht 2.489 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.060 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 245-517 pk
Koppel 700 kW
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 sec
Batterijcapaciteit 85,4 kWh
Verbruik 21,6 kWh/100 km
Actieradius 400 km

Varianten

Er is maar een variant van de BYD Tang leverbaar in Nederland: de AWD Executive. Deze versie zit rijk in de spullen. Denk aan 22-inch wielen, een panoramisch glazen schuif-/kanteldak, LED-verlichting, een elektrisch bedienbare achterklep met voetbediening en een audiosysteem met 12 luidsprekers

Prijzen

De BYD Tang (2023) heeft een vanafprijs van 73.300 euro. Het gaat hier om de Executive uitvoering met vierwielaandrijving. Het lease bedrag ligt op 1.179 euro per maand op basis van 60 maanden en 10.000 km/jaar. Met de volledig elektrische SUV hoef je tot 2024 geen wegenbelasting te betalen vanwege zijn schone aandrijflijn. In 2024 krijg je 75 procent korting op de wegenbelasting. Vanaf 2025 moet je het volle bedrag betalen.

Design

Buitenkant

De BYD is een flinke SUV-sedan met een sportief design. Het model is geheel volgens de BYD-huisstijl vormgegeven. De koplampen vormen de snorharen van een Chinese draak en de achterlichten moeten doen denken aan een traditionele Chinese knoop. Deze typische BYD-designkenmerken kennen we al van de BYD Atto 3 en de BYD Tang. De Tang is leverbaar in vijf kleuren: Snow White, Mountain Grey, Silver Sand Black, Stony Blue en Emperor Red.

Binnenkant

Het interieur van de Tang voelt erg premium aan. Alsof je in een Duitse auto stapt. Dat moet ook wel, want met de SUV gaat BYD de strijd aan met merken als BMW, Audi en Mercedes-Benz. BYD legt Europese klanten in de watten met elektrisch verstelbare voorstoelen met verstelbare onderbeensteun, lendensteun, stoelverwarming, stoelventilatie en lederen two-tone stoelbekleding. Andere luxe zaken in het interieur zijn een verwarmbaar stuurwiel, climate control airconditioning en een audiosysteem met 12 luidsprekers. In het interieur pronkt een groot infotainmentscherm, dat we ook van andere BYD-modellen kennen. Het scherm heeft een opvallende functie: hij kan kantelen.

byd-tang-interior byd-tang-seats

Veiligheid

Aan moderne assistentiesystemen geen gebrek in de BYD Tang. Denk aan rijhulp- en veiligheidssystemen zoals dodehoekbewaking en Lane Departure Warning en Rear Cross Traffic Alert. Zaken als adaptieve cruise control en een 360 graden panoramacamera ontbreken uiteraard ook niet in een auto in deze klasse. De Tang is voorzien van veel airbags: hij heeft frontairbags (bestuurder en passagier), zijairbags (voor en achter) en gordijnairbags.

Alternatieven

De BYD Tang heeft bijna het rijk voor zich alleen, want er zijn maar weinig elektrische zevenzitters op de markt. Mercedes-Benz biedt de EQB en EQT met drie zitrijen aan en bij Tesla kun je voor de Model Y en X ook een extra zitrij bestellen. Andere elektrische modellen met zeven zitplaatsen zijn de Volvo EX90 en VinFast VF9.

FAQ

Wat is de actieradius van de BYD Tang?
De BYD Tang heeft een officiële WLTP-actieradius van 400 km.
Hoe snel kan de BYD Tang?
De Tang heeft een begrensde topsnelheid van 180 km/u.
Wat kost de BYD Tang?
De nieuwprijs van de BYD Tang begint vanaf 73.300 euro (AWD Executive). Voor dit geld krijg je een auto die afgeladen is met opties.
Hoe lang duurt het opladen van de BYD Tang?
Een Tang heeft bij een snellader 45 minuten nodig om het accupakket van 20 tot 80 procent te laden.