Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nio-es8-front

Nio ES8

1 / 3
nio-es8-front
nio-es8-side
nio-es8-back

Sterke punten

  • Snelle SUV
  • Accuwisseltechnologie
  • Hoogwaardige afwerking

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Moeilijk om een parkeerplaats te vinden
  • "Wank-friendly"

De Nio ES8: accuvervangtechnologie revolutioneert e-mobiliteit

Nio is nog een vrij jong Chinees merk. De high-performance elektrische Nio ES8 SUV is sinds 2017 verkrijgbaar, maar niet in Europa. De indrukwekkende elektrische auto is wel al sinds oktober 2021 verkrijgbaar in Noorwegen. Het is nog niet bekend wanneer de auto in Nederland te koop zal zijn. Het imposante voertuig heeft een revolutionair potentieel dankzij de accuwisseltechnologie en het nagestreefde autonome rijden. Lees meer

Goede redenen

  • Duurzaam voertuig voor milieubewuste kopers
  • Elektromobiliteit voor progressieven
  • Grote SUV voor bestuurders met hoge ruimtebehoeften
  • Toekomstgerichte accuvervangtechnologie voor frequente gebruikers

Gegevens

Motor

De Nio ES8 is uitgerust met een onverslaanbare 650 pk en 725 Nm koppel. Bovendien is het de bedoeling dat de auto in de nabije toekomst volledig autonoom kan rijden. Dit wordt momenteel nog uitvoerig getest. Het vijfdeursmodel haalt een topsnelheid van 200 kilometer per uur.

Het voertuig heeft twee motoren, één op elke as en heeft dus vierwielaandrijving. De Nio ES8 trekt mooi op wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, zelfs in de Eco en Comfort versnelling. De sportstand haalt dan de extra snelheid uit de auto. De besturing is licht, maar precies genoeg. De ES8 verwent je standaard met adaptieve luchtvering, wat het rijden een zeer aangename ervaring maakt.

Ondanks het hoge vermogen en gewicht van het voertuig legt de Nio ES8 een aanzienlijke afstand af op slechts één acculading. Onder de motorkap zorgt een 70 kWh-batterij voor dit goede resultaat. Na een herziening in 2019 is de wagen ook verkrijgbaar met een 84 en 100 kWh-batterij. Een rijafstand van 355 tot 580 kilometer is mogelijk met één acculading, afhankelijk van de gekozen accu.

De acceleratie van 0 tot 100 km/u is met 4,9 seconden verbazingwekkend hoog. Met dit vermogen overtreft de Nio ES8 met gemak menig sportwagen.

Afmetingen

De Nio ES8 is naar keuze verkrijgbaar als 6-zitter of als 7-zitter. Zelfs met de extra stoelen blijft een kofferruimte van 310 liter over, wat 870 liter is in een vijfpersoonsconfiguratie. De lengte van het voertuig is 5,02 meter, bijna 2 meter in de breedte en ongeveer 1,70 in de hoogte met een wielbasis van 3,01 meter. Zelfs voor een SUV is het een relatief groot voertuig.

Gegevens en afmetingen Nio ES8
Bouwperiode sinds 2017 (maar nog niet beschikbaar in Nederland)
Lengte, breedte, hoogte 5,02 m x 1,96 m x 1,76 m
Wielbasis 3,01 m
Inhoud kofferruimte 310 l - 870 l
Onbeladen gewicht n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht niet gespecificeerd
Cilinderinhoud niet gespecificeerd
Koppel 725 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9 s
Tankinhoud -
Verbruik -
CO²-uitstoot -

Varianten

Er is nog niets bekend over de extra varianten op het basismodel.

Prijs

Aangezien het voertuig nog niet in Nederland wordt aangeboden, is er nog niet veel bekend over de prijzen. Ze worden echter verondersteld voldoende luxueus te zijn. In China gaat de auto in 2019 in de verkoop voor 448.000 yuan. Dat is ongeveer 59.000 euro.

De Nio ES8 is dan ook nog niet als occasion te koop.

Design

Exterieur

Op het eerste gezicht valt op dat de Nio ES8 geen typisch Europees uiterlijk heeft. Het model doet vooral denken aan de Aiways, met de hoge, rechte boeg en de platte lichten bovenaan. Visueel vallen de X-bar en de voor NIO kenmerkende "Spark Beat" achterlichten op. In originele staat, heeft de SUV 255/55 R19 op 19-inch velgen. De grote banden zorgen voor optimale prestaties op off-road oppervlakken. De carrosserie werd gemaakt van 96,4 procent aluminium, een licht maar robuust materiaal.

Interieur

Het interieur van de Nio ES8 is zeer ruim. Niet alleen de infotainmentuitrusting zorgt voor een hoog comfortniveau, ook de stoelen laten niets te wensen over. Op de tweede rij kan een volwassene de benen bijna helemaal uitstrekken en ook de derde zitrij is vrij ruim. Alle secundaire functies bevinden zich op een groot, rechtopstaand scherm in het midden. De bediening is stemgestuurd georganiseerd. Als de inzittenden de ramen willen laten zakken of de massagestoelen willen activeren, volstaat een eenvoudig spraakcommando. Het Nomi Auto Intelligence System is geïnstalleerd. De grafische voorstelling in de vorm van een figuurtje is vermakelijk en nieuw in deze vorm in Europese voertuigen.

NIO-ES8-Loungeseat

NIO-ES8-Seats

Veiligheid

Inzittenden kunnen ook veel verwachten op het gebied van veiligheid. Inbegrepen zijn natuurlijk de voor- en zij-airbags. Parkeersensoren bevinden zich zowel vooraan als achteraan: de Nio ES8 behaalde vijf van de mogelijke vijf sterren in de 2021 EURO NCAP crashtest, een overtuigend resultaat. Vooral op het gebied van veiligheidsondersteuning behaalde de SUV uitstekende resultaten. 92 procent van de mogelijke punten kan worden toegekend aan de Nio ES8.

Het voertuig beschikt over een achteruitrij- en panoramacamera, een bandenspanningscontrolesysteem, ABS, EBD, ESP, remassistentie, tractiecontrole, automatische handrem, kantelhulp (omhoog en omlaag) en dodehoekassistentie. De inzittenden worden bij een zijdelingse botsing onder meer beschermd door zijdelingse hoofdairbags, zijdelingse bovenlichaamsairbags, zijdelingse bekkenairbags en middenairbags - zij het niet op alle zitplaatsen in dezelfde mate. Wat de bescherming bij frontale botsingen betreft, zijn er voor de veiligheid airbags voorin en gordelspanners aanwezig.

Een minpunt in veiligheid wordt toegekend voor de "wankele" besturing van de Nio ES8. Het logge voertuig is geen sportwagen, maar een krachtig model.

Alternatieven

De Europese verkoopintroductie van de Nio ET7 sedan vindt plaats in 2022. Net als de Nio ES8 zal de sedan aanvankelijk in Noorwegen worden aangeboden. Het is een goed alternatief voor de SUV - bijvoorbeeld voor gezinnen die de voorkeur geven aan een voertuig dat niet zo omvangrijk is. De E-technologie die we kennen van de Nio ES8 is ook aanwezig in de sedan. Het Model X van Tesla is een goed alternatief van een andere fabrikant, omdat het een voertuig is dat al sinds 2015 wordt gebouwd en dus al beschikbaar is als occasion. Verbazingwekkend is dat het leeggewicht van de Model X en de Nio ES8 vrijwel identiek zijn.

FAQ

Welk voertuig heeft een vervangbare accu?
De Nio ES8 is uitgerust met batterijwisseltechnologie. Binnen vijf minuten is de SUV weer klaar voor gebruik.
Hoeveel elektromotoren heeft de Nio ES8?
De SUV heeft twee elektromotoren. Eén elektromotor drijft de voorwielen aan, de tweede elektromotor zorgt voor de aandrijving van de achterwielen.