Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz EQV

De elektrische 6-persoons MPV van Mercedes

De Mercedes EQV is het 2e EQ-model van Mercedes. Deze volledig elektrische MPV met een actieradius van 405 km is ontzettend veelzijdig. Gebruik ’m als 6-of 8-persoons auto, of tover hem om in een elektrische minibus. Met de laadruimte van 1.020 liter kun je alle kanten op. Dat geldt voor het moderne interieur met de MBUX besturing, waarmee je handige spraakcommando’s kunt geven aan de auto. Met een speciale app kun je deze MPV ook op afstand besturen. Kortom: een moderne elektrische auto. Lees meer

De Mercedes EQV - het nieuwe EQ-model

Elektrische bedrijfswagens zijn langzaam maar zeker in opkomst. Mercedes-Benz speelt in op die trend met de Mercedes EQ-serie. Dit zijn elektrisch aangedreven voertuigen, waarvan het eerste model, de Generation EQ-conceptauto, in 2016 op de Autosalon van Parijs werd getoond. Mercedes-Benz is van plan om 10 EQ-modellen te produceren voor het jaar 2022, waarvan er 3 de merknaam Smart zullen dragen.

De EQV is het 2e EQ-model, dat in 2019 werd onthuld op de Frankfurt Motor Show. Het concept werd getoond tijdens de Internationale Autosalon van Genève van 2019. Het is een minivan (MPV) die in mei 2020 in de verkoop ging. De EQV is gebaseerd op de V-Klasse en de wielbasis is dan ook even groot. De bus is leverbaar in twee verschillende lengtes, namelijk 5,14 meter en 5,37 meter. In de EQV kunnen maximaal 8 personen zitten. Banken zijn optioneel verkrijgbaar. De laadruimte heeft een inhoud van maximaal 1.020 liter

De EQV wordt volledig elektrisch aangedreven door een elektromotor op de vooras met een vermogen van 150 kW (201 pk) en een koppel van 362 Nm. Deze bus heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 160 km/u en een actieradius (WLTP) van 405 km.

Interieur

Van binnen is de auto praktisch en veelzijdig. Zo kunnen de stoelen en banken weggeklapt en verschoven worden. Er zitten 6 stoelen in, maar met behulp van de optionele zitbanken kan de EQV ook omgebouwd worden tot een 7- of zelfs een 8-zitter. Aan boord zit verder een infotainmentsysteem dat gebaseerd is op het Mercedes-Benz User Experience (MBUX) -systeem. Dat betekent een 10-inch scherm met daarop o.a. de laadstroom en een verbruiksgrafiek.

Het media display kan ook gebruikt worden om de rijmodi en de navigatie- en Mercedes me Charge-functies te bedienen. Een van de sterke punten van MBUX is de intelligente spraakbesturing die wordt geactiveerd door de woorden “Hey Mercedes”. De spraakbesturing ondersteunt veel infotainmentfuncties (bijv. invoer van je bestemming, telefoongesprekken, muziekkeuze, berichten schrijven en luisteren, weersvoorspelling). Daarnaast kun je er ook de klimaatregeling en verlichting mee instellen.

MBUX kan ook nog buiten de auto gebruikt worden in combinatie met de Mercedes me App. EQV-chauffeurs kunnen dan vanuit huis of kantoor hun reis plannen, een vertrektijd invoeren en het interieur alvast een beetje voorverwarmen.

De Mercedes-Benz EQV is leverbaar sinds mei 2020 en wordt gemaakt in de Spaanse Mercedes fabriek in de stad Vitoria. Je betaalt voor een nieuwe vanaf € 71.388. Inmiddels kun je ook wat goedkoper aan een gebruikte Mercedes EQV komen.

Mercedes EQV en de Nissan e-NV200 Business

De Mercedes EQV en de Nissan e-NV200 zijn beide elektrische busjes. De Mercedes zit in een hogere prijsklasse dan de Nissan en kost bijna 2x zoveel. Toch vergelijken we ze, want er zijn op dit moment niet veel elektrische minibussen op de markt.

In de Nissan e-NV200 zit een batterij van 40 kWh, terwijl de Mercedes beschikt over 90 kWh. Het verschil zie je terug in het bereik, wat bij de Mercedes op zo’n 405 km ligt. Met de Nissan kom je 200 km ver, dus dat is ongeveer half zo ver. De Mercedes heeft bovendien een snellader van 110 kW, terwijl de lader van de Nissan 50 kW heeft en minder snel oplaadt.

Kijken we naar de uitrusting dan zien we bij de NIssan standaard stoelverwarming, rubberen laadvloerbescherming, licht- en regensensor, NissanConnect EV navigatiesysteem met touchscreen, CARWINGS en achteruitrijcamera. Op de EQV zit dit ook allemaal, inclusief een eigen navigatiesysteem. De achteruitrijcamera is optioneel, maar verder is de standaarduitrusting van de Mercedes veel uitgebreider dan die van de Nissan. Maar dat verwacht je ook bij zo’n prijskaartje.

De motor van de Mercedes EQV

De Mercedes-Benz EQV wordt aangedreven door een elektromotor op de vooras met een vermogen van 150 kW (201 pk) en een koppel van 362 Nm. De topsnelheid is 140 km/u. Het batterijpakket van 90 kWh is op de vloer gemonteerd en heeft een door de WLTP geschat bereik van 405 km. Het verbruik per 100 km ligt tussen 26,4 en 26,3 kWh.

In 45 minuten kan de batterij van 10% naar 80% worden opgeladen en hierbij wordt standaard een 110 kW DC-snellader gebruikt. Thuis aan het stopcontact kan ook. Met een 11 kW AC-oplader laad je de auto in minder dan 10 uur tijd volledig op.

Uitrusting en opties

Deze Mercedes EQV heeft een luxe stijlvol interieur, wat ook nog eens heel praktisch is. Standaard krijg je bij deze elektrische MPV o.a het volgende:

  • Stoelverwarming voorin
  • topsnelheid van 140 km/u
  • 6 zitplaatsen
  • EQ rijders assistentiepakket
  • Digitale radio + navigatiesysteem
  • 17 inch lichtmetalen velgen

Optioneel kun je de EQV uitrusten met 7 of 8 zitplaatsen. Vanaf de tweede zitrij kan worden gekozen voor stoelen of banken. Er is ook een optionele topsnelheid van 160 km/u en daarnaast zijn diverse lakkleuren, bekledingsopties en wielen mogelijk.

Met het optionele optiepakket AVANTGARDE Line en het op verzoek leverbare EQV designpakket interieur kun je de auto nog exclusiever en sportiever inrichten. bij dit pakket krijg je o.a. een EQ-specifiek sierdeel, rosé goudkleurige accenten en speciale bekleding.

Voor grote gezinnen of personenvervoer

Dankzij de 6-8 zitplaatsen is deze MPV of minibus geschikt voor grote gezinnen die graag elektrisch willen rijden. Het grote aantal zitplaatsen maakt de EQV ook geschikt als shuttlebusje, of voor personenvervoer in het algemeen. Door de lage CO2-emissie kan deze elektrische minibus ook fiscaal interessant zijn voor ondernemers, of in de lease.