Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-i40-l-01.jpg

Hyundai I40

1 / 2

Sterke punten

  • Heel veel (bagage)ruimte, vooral de Wagon
  • Riante actieradius
  • Standaard rijk uitgerust

Zwakke punten

  • Geen hybride of elektrische varianten
  • Vrij hoog verbruik
  • Vering en demping zijn aan de zachte kant

Hyundai i40 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai i40, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai i40: een onbemind ruimtewonder

De Hyundai i40 is er als sedan en als stationwagen en gold na zijn debuut in 2011 als een ruimtewonder met hoogwaardige materialen en moderne technologie, zoals een infotainmentsysteem met touchscreen en geavanceerde veiligheidsfuncties. Lees meer.

Interesse in een Hyundai I40

Hyundai I40 occasions
Hyundai I40 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer comfortabel
  • Enorm veel (bagage)ruimte
  • Standaard riant uitgerust
  • Interieur oogt luxe

Technische gegevens

Motorisatie

De Hyundai i40 is er met keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren die in kracht variëren van 85 kW (116 pk) tot 130 kW (177 pk). Naast een bescheiden 1.6 GDI met 99 kW (135 pk) is er ook een pittige 2.0-liter GDI met 130 kW (177 pk). En omdat het segment van de luxe middenklassers destijds werd gedomineerd door auto’s met dieselmotoren, kon je tevens kiezen voor een 1.7 CRDi (116 of 136 pk). Net als de Hyundai i40 2.0 GDI kon de 1.7 CRDi met 100 kW (136 pk) worden gekoppeld aan zowel handgeschakelde als automatische transmissies met zes verzetten.

Zowel de 1.6 GDI-benzinemotor als de 1.7 CRDi (85 kW/116 pk) dieselmotor stond te boek als redelijk zuinig, onder meer het resultaat van Hyundai’s Blue start-stopsysteem en de Active Airflap, een elektronisch systeem dat bij hogere snelheden automatisch de lamellen in de grille sluit om de luchtweerstand te verminderen.

Afmetingen

Met zijn forse afmetingen – lengte 4,7 m, breedte 1,8 m, hoogte 1,4 m – nestelde de Hyundai i40 zich tussen de grotere modellen in het D-segment. Dankzij de lange wielbasis (2,7 m) biedt hij veel binnenruimte aan de inzittenden en een aanzienlijk laadvolume, zeker met de achterbank neergeklapt. Gemeten vanaf de grond is de onderrand van de bagageruimte slechts 592 mm hoog. Daarmee was de tildrempel van de Hyundai i40 Wagon de laagste in zijn klasse. De forse bagageruimte van 553 liter inhoud is dus goed bereikbaar. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het laadvolume 1.719 liter. Met een simpele druk op een knop rechtsachter in de wand van de bagageruimte is de achterbank heel eenvoudig neerklapbaar.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai i40 Wagon
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,7 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 553 l
Ledig gewicht 1.403 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.030 kg
Cilinderinhoud 1.591 cm3
Vermogen 85 kW (116 pk)
Koppel 164 Nm
Topsnelheid 194 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,6 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 140 g/km

Varianten

De Hyundai i40 komt in Nederland het vaakst voor als stationwagon. Met maar liefst 91 procent is dit de meest voorkomende carrosserievorm. In totaal werden tussen 2011 en 2018 iets meer dan vierduizend exemplaren van de Hyundai i40 (stationwagon en sedan) in Nederland verkocht.

Hyundai leverde de Hyundai i40 in de volgende uitvoeringen: i-Drive, i-Motion, i-Vision, i-Catcher en Business Edition. De uitrusting van de Hyundai i40 gold als zeer compleet. Al vanaf de standaardversie i-Motion was de Hyundai i40 voorzien van een elektrisch en traploos verstelbare bestuurdersstoel. Een uitrustingsniveau hoger is het Lane Departure Warning System aanwezig. Dat waarschuwt de bestuurder als die zonder gebruikmaking van de richtingaanwijzer van rijstrook wisselt door lichte stuurcorrecties.

De i-Catcher-uitvoering heeft daarnaast veel innovatieve specificaties die doorgaans alleen op auto’s in een hoger segment beschikbaar waren, zoals een full map-navigatiesysteem met achteruitrijcamera, smart key met startknop, elektrische handrem, knie-airbag voor de bestuurder, zij-airbags voor de achterpassagiers, een panoramisch zonnedak en parkeersensoren voor en achter.

Prijzen

De Hyundai i40 combineerde bij zijn debuut in 2011 een behoorlijk kwaliteit, een modern design en een uitgebreide standaarduitrusting met een vrij scherpe vanafprijs: 24.995 euro. Daarmee lag de prijs aanzienlijk lager dan vergelijkbare modellen van andere merken.

Op de occasionmarkt zijn er nog redelijk wat exemplaren van de Hyundai i40 te vinden, hoofdzakelijk stationwagons, maar ook enkele sedans, en veelal met kilometerstanden van boven de ton. Reken op prijzen vanaf 10.000 euro, uitzonderingen (lees: bedragen onder de 10.000 euro) daargelaten. Maar dat zijn vooral de Business Editions, ofwel de zakelijk gereden auto’s met heel veel kilometers – eentje (een diesel) zelfs met meer dan drie ton – op de teller.

Design

Buitenkant

De Hyundai i40 is een forse D-segment-auto, maar oogt nog best dynamisch dankzij het gestroomlijnde, lage silhouet: de Hyundai i40 is slechts 1,47 meter hoog. De Hyundai i40 maakte bij zijn debuut deel uit van een nieuwe generatie Hyundai’s die allemaal volgens dezelfde designtaal – Fluidic Sculpture design – werden getekend: vloeiende vormen die zijn gevangen in strakke lijnen. Dankzij deze vormgeving kreeg de Hyundai i40 een elegant, sportief voorkomen. Het exterieur was eigentijds met een sierlijke rij LED-lampen voor de dagrijverlichting in zowel de koplampen als de achterlichtunits. De hexagonale grille – destijds het familiegezicht van Hyundai – is het dragende element van de Fluidic Sculpture-designtaal.

Binnenkant

Het interieur van de Hyundai i40 is modern en functioneel met een intuïtief infotainmentsysteem en een overzichtelijk dashboard, maar valt vooral op door de enorme ruimte. Veel aandacht is besteed aan de ergonomie van de Hyundai i40, vooral wat betreft de zitpositie en de bewegingsruimte. Zowel knieruimte als hoofdruimte en de breedte op schouderhoogte zijn bovengemiddeld. De Hyundai i40 kon zich destijds prima meten met de ruimste auto in zijn klasse. Ook achterin biedt de Hyundai i40 volop ruimte. Drie volwassenen kunnen er probleemloos plaatsnemen. Een brede middenarmsteun met bekerhouders achterin verhoogt het comfort nog eens extra.

Veiligheid

Euro NCAP beloonde de Hyundai i40 met vijf sterren. Dat is de maximale score die kan worden behaald in het uitgebreide testprogramma van de Europese veiligheidsorganisatie. Wat betreft de bescherming van volwassenen noteerde de Hyundai i40 met een score van 92 procent een prima resultaat. Dat gold ook voor de bescherming van kinderen: 86 procent. Op het gebied van actieve veiligheidssystemen scoorde de Hyundai i40 eveneens 86 procent. De test voetgangersveiligheid leverde een score van 42 procent op.

De Hyundai is i40 standaard voorzien van zeven airbags. Front-, zij- en gordijnairbags en een knie-airbag aan de bestuurderszijde zijn standaard op alle uitvoeringen van de Hyundai i40. Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen verkleinen de kans op nekletsel bij een aanrijding van achteren. Daarnaast rustte Hyundai de i40 uit met tal van actieve veiligheidssystemen, zoals ABS, ESP, BAS (Brake Assist System) en VSM (Vehicle Stability Management).

Alternatieven

De Hyundai i40 had met de Volkswagen Passat Variant, Opel Insignia Sports Tourer, Renault Laguna, Toyota Avensis Wagon en de Peugeot 508 SW niet de minste concurrenten. Prijstechnisch gezien was de Hyundai i40 misschien wel de aantrekkelijkste optie, maar in het zakelijke D-segment bleek merkimago toch zwaarder te wegen dan een goede prijs-kwaliteitverhouding.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Hyundai i40?
De Hyundai i40 is naar keuze leverbaar met twee verschillende benzinemotoren en twee diesels. Het gamma begint bij de 99 kW (135 pk) sterke 1.6 GDI. De 2.0 GDI levert 130 kW (177 pk). En de 1.7 CRDi is er als 85 kW-versie (116 pk) of met 100 kW (136 pk).
Waarom verkocht de Hyundai i40 Wagon beter dan de Hyundai i40 Sedan?
Allereerst biedt de i40 Wagon doorgaans meer laadcapaciteit, wat ideaal is voor gezinnen en mensen die behoefte hebben aan extra bagageruimte. Daarnaast zijn sedans historisch gezien minder populair in Nederland in vergelijking met sommige andere markten, zoals de Verenigde Staten.
Heeft de Hyundai i40 ooit een opvolger gekregen?
In 2018 trok de Nederlandse importeur de stekker uit de Hyundai i40. Een directe opvolger is er nooit gekomen. Voor een ruime Hyundai moet je zijn bij de Tucson of de Santa Fe, maar dit zijn allebei SUV’s. Daarnaast focust Hyundai zich met de IONIQ 5 en 6 vooral op volledig elektrische modellen. In 2024 volgt de IONIQ 7, een lel van een elektrische SUV met minimaal zoveel (bagage-)ruimte als in de Hyundai i40.

Beoordelingen voor Hyundai i40

32 Beoordelingen

4,7