Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-banner-l-01.jpg

Hyundai SUV

De SUV’s van Hyundai

In 2001 brengt Hyundai zijn eerste SUV uit: de Santa Fe. De Tucson verschijnt in 2004 en maakt net als de Santa Fe nog steeds deel uit van het gamma van Hyundai. De Kona is sinds 2017 Hyundai’s compactste SUV. De Nexo FCEV volgt in 2018 de ix35 FCEV op – beide modellen hebben elektrische aandrijving en een brandstofcel. De gewone ix35 was van 2010 tot 2015 leverbaar met benzine- en dieselmotoren. Lees meer

Highlights van de SUV’s van Hyundai

  • Uitgebreide keuze uit aandrijflijnen: volledig elektrisch, (plug-in) hybride, benzinemotoren en diesels
  • Ook uitgebreide keuze uit compacte tot grote SUV-modellen
  • Hyundai’s blijken betrouwbaar en duurzaam

Welke SUV’s van Hyundai zijn leverbaar?

Hyundai heeft SUV’s met bekende namen in het modellengamma: de Santa Fe (Hybrid) en de Tucson (die er als Hybrid, Plug-in Hybrid en Mild-Hybrid is). Sinds 2017 biedt Hyundai ook de compacte Kona aan. Die is er met benzinemotoren, sinds 2019 ook als hybride en al sinds 2018 volledig elektrisch. Ook de Hyundai Nexo is sinds 2018 op de Nederlandse markt. De Nexo is een van de weinige volledig elektrische auto’s met een brandstofcel die uit waterstof elektriciteit voor de elektromotor opwekt.

Als we teruggaan in de geschiedenis komen we méér SUV’s tegen bij Hyundai. De Hyundai ix35 FCEV was de voorganger van de Nexo. De ix35 verscheen in 2010 en was tot 2015 met 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren en 1,7- en 2,0-liter dieselmotoren leverbaar, met voor- en vierwielaandrijving. In 2015 verdween de ‘reguliere’ ix35 en verscheen de ix35 FCEV. Deze volledig elektrische voorwielaangedreven versie met brandstofcel heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een actieradius van bijna 600 kilometer. Om het ingewikkeld te maken: de voorganger én de opvolger van de ix35 is … de Tucson. In sommige markten heet de ix35 ook gewoon Tucson.

Kort na de Santa Fe bracht Hyundai in 2001 ook de Terracan op de markt. Dat is echter meer een terreinauto, net als de Hyundai Galloper die al in 1991 verschijnt. Andere ix-modellen van Hyundai zijn de ix20, maar dat is een compacte MPV, en de ix55 die niet in Nederland is geleverd.

Modellen en uitvoeringen SUV’s van Hyundai

De Hyundai Santa Fe is in Europa de grootste SUV van Hyundai. Hij is er als 5- en optioneel als 7-zitter. Deze vierde generatie van de Santa Fe dateert van 2020 en is er uitsluitend als hybride. De voorwielaangedreven Santa Fe Hybrid is voorzien van een 1,6-liter T-GDi Smartstream-turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Die werkt samen met een 44,2 kW elektromotor, die wordt gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 169 kW (230 pk) en de auto levert 350 Nm trekkracht. De huidige Santa Fe is 4,7 meter lang, 1,9 m breed en 1,7 m hoog. De bagageruimte van de Santa Fe met vijf zitplaatsen bedraagt 831 liter, met zeven zitplaatsen is dat 782 liter.

De Hyundai Tucson is een van de bekendste en bestverkochte compacte SUV’s ter wereld. Hij is er als hybride en plug-in hybride, maar je kunt ook kiezen voor een aandrijflijn met 48-volt mild-hybrid-technologie. Die laatste is een 1,6-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor met 110 kW (150 pk) vermogen en voorwielaandrijving. De Tucson Hybrid heeft dezelfde benzinemotor, een 44 kW sterke elektromotor en een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Het gecombineerde vermogen bedraagt 169 kW (230 pk), met een maximumkoppel van 350 Nm. De motor in de Plug-in Hybrid krijgt assistentie van een 67 kW sterke elektromotor, gevoed door een 13,8 kWh lithium-polymeerbatterij. Samen leveren de krachtbronnen een vermogen van 195 kW (265 pk) en 350 Nm maximumkoppel.

De Hyundai Kona is sinds 2023 in zijn tweede generatie op de markt. Deze compacte SUV is er met volledig elektrische, hybride en mild hybride aandrijflijnen. De laatste wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor, ondersteund door een elektromotor en een 48-volt batterij. De Kona Hybrid heeft een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 104 kW (141 pk). De volledig elektrische Kona Electric is met een vermogen van 160 kW (218 pk) de sterkste Kona. Je kunt kiezen uit de Standard-versie met 48,4 kWh accu (bereik 342 kilometer) en de Long Range-versie met 65,4 kWh accu, met een actieradius van 490 kilometer.

De Hyundai Nexo is een puur waterstof-elektrische auto. Zijn brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit voor de elektromotor, die de auto aandrijft. De voorwielaangedreven Nexo heeft een vermogen van 120 kW (163 pk) en een trekkracht van 395 Nm. De Nexo heeft een bereik van 665 kilometer. Het tanken van waterstof neemt ongeveer vijf minuten in beslag.

Hoeveel kost een SUV van Hyundai?

Nieuwprijzen

De Hyundai Santa Fe is er nieuw voor prijzen vanaf 48.000 tot bijna 65.000 euro. Grappig: de duurste Santa Fe is maar weinig duurder dan de voordeligste Santa Fe van het vorige model. De Hyundai Tucson is er als Mild-Hybrid nieuw voor prijzen onder de 40.000 euro, een échte Hybrid is bijna 3.000 euro duurder, maar dan heb je wel milieulabel A. De elektrische Kona zit in dezelfde prijsregionen; Tot 2023 waren er ook Mild-Hybrid benzineversies van de Kona, voor prijzen vanaf 29.000 euro. De Nexo is een onopvallende brandstofcel-SUV. Nieuwprijzen beginnen bij zo’n 70.000 euro.

Prijzen voor occasions

Een Hyundai Santa Fe-occasion vind je al voor rond de 2.000 euro, maar dan heb je er wel een van de oudste generaties, ongeacht benzine- of dieselmotor en 2- of 4WD. De kilometerstand is dan vaak rond of boven de 200.000 kilometer. Exemplaren van zo’n tien jaar oud, dus van de derde generatie, beginnen bij ongeveer 13.500 euro en occasions van de vierde generatie (2019) beginnen bij ongeveer 35.000 euro.

Gebruikte Hyundai’s Tucson zijn er te over. Een oude occasion vind je wel voor rond de 3.000 euro, maar dan heb je het wel over auto’s van 17 jaar en ouder. Exemplaren van de nieuwste generatie, dus vanaf 2021, zijn er voor prijzen vanaf net onder de 28.000 euro voor een Mild-Hybrid. Een echte Hybrid ‘doet’ minimaal 30.000 euro. Een occasion van de mild hybride Hyundai Kona met verbrandingsmotor kost je minimaal 20.000 euro, maar het model is natuurlijk ook nog niet zo oud. Voor zo’n 3.000 euro meer kun je ook een volledig elektrische Kona occasion vinden.

De Hyundai Nexo is natuurlijk wel een verhaal apart met zijn brandstofcel. Het aanbod is dan ook niet overweldigend en je moet wel écht moeite willen doen om waterstoftankstations in te plannen op je reizen. Prijzen voor occasions van de Nexo beginnen rond de 25.000 euro, voor exemplaren met veel kilometers. Voor als nieuwe exemplaren met (bijzonder) weinig kilometers op de teller betaal je tegen de 60.000 euro.

FAQ

Waarom noemt Hyundai de Santa Fe zijn ‘vlaggenschip’?
De Santa Fe is de grootste personenauto die Hyundai verkoopt in Europa, vergelijkbaar in lengte met de BMW X5. De Santa Fe biedt vijf – en optioneel zeven – zitplaatsen. De achterste twee van de zevenzitter kun je wegstoppen in de vloer van de bagageruimte.
Is een Hyundai SUV betrouwbaar?
Hyundai scoort steevast goed in betrouwbaarheids- en kwaliteitsonderzoeken wereldwijd. Hyundai staat al geruime tijd bekend om de goede kwaliteit van zijn auto’s. Berijders van een SUV van Hyundai hebben doorgaans weinig klachten over hun auto.
Hoe snel laadt de elektrische Hyundai Kona?
De Kona Electric beschikt over snellaadtechnologie waarmee je de auto binnen 40 minuten van 10 naar 80% kunt laden.
De Hyundai Nexo ‘rijdt’ op waterstof. Is tanken een probleem?
Er zijn niet veel waterstoftankstations in Nederland en een aantal daarvan is nog in aanbouw, maar het aantal groeit wel gestaag, zowel in Nederland als daarbuiten. Het helpt als er een waterstoftankstation bij je in de buurt is. Waterstof reken je niet af per liter, maar per kilo. Op een kilo waterstof kun je zo’n honderd kilometer rijden. De prijs van waterstof ligt rond de tien euro per kilo en omgerekend naar het aantal kilometers dat je op een kilo kunt afleggen, zweeft de prijs voor waterstof per kilometer tussen die van benzine en diesel.