Hyundai te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Hyundai modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Hyundai: een Aziatische tijger

De Hyundai Motor Company is een Zuid-Koreaanse multinational en autobouwer met hoofdkwartier in Seoel. Het bedrijf wordt opgericht in 1967. In 1998 komt de subdivisie Kia Motors erbij. Samen vormen de twee bedrijven de Hyundai Motor Groep. Dat is de vijfde autofabrikant ter wereld op basis van de verkoopcijfers (2012). Daarbij verkoopt Hyundai jaarlijks 4,4 miljoen voertuigen en Kia 7,12 miljoen (2012). Daarnaast bezit de groep de grootste geïntegreerde automobielfabriek ter wereld. Die bevindt zich in Ulsan in Zuid-Korea, en heeft een jaarlijkse capaciteit van 1,6 miljoen producties. Wereldwijd worden ongeveer 75.000 mensen tewerkgesteld. De voertuigen worden verkocht in 193 landen via zo'n 5.000 dealers. Via die weg vloeien modellen ook door naar de tweedehands markt. Het merk heeft verder een aparte luxedivisie, genaamd Genesis Motors.

Geschiedenis

Hyundai wordt opgericht door Chung Ju-Yung als ingenieurs- en constructiebedrijf. Dat gebeurt in 1947. De Motor Company verschijnt zoals aangegeven in 1967. Het eerste model is de Cortina, een samenwerking met de Ford Motor Company uit 1968. Het is vandaag de dag nog steeds een populaire tweedehands auto. Wanneer het bedrijf in 1974 ook een eerste eigen productie wil ondernemen wordt een beroep gedaan op George Turnbull, de vroegere directeur van Austin Morris (British Leyland). Turnbull huurt op zijn beurt vijf Britse topingenieurs in, namelijk Kenneth Barnett (carrosserie), John Simpson, Edward Chapman, John Crosthwaite (ex-BRM chassisingenieur) en Peter Slater (ontwikkeling). In 1975 is de Pony het resultaat. Dat is de eerste Koreaanse auto ooit en eveneens nog steeds een sympathieke tweedehands. De vormgeving is van niemand minder dan Giorgio Giugiaro (ItalDesign). De krachttrein komt van het Japanse Mitsubishi Motors. De vroegste export gaat richting Ecuador en de Benelux. Vanaf 1984 volgt ook nog Canada, waar een onverhoopt verkoopsucces wordt geboekt. De Pony voert er een tijd lang de verkooplijsten aan. In 1985 wordt het miljoenste exemplaar gebouwd.

VS

In 1986 begint het bedrijf ook te verkopen in de Verenigde Staten. De Excel wordt er genoemd in de lijst van Beste Producten volgens Fortune Magazine. De auto dankt daarbij veel aan zijn betaalbaarheid. Vanaf 1988 kan de onderneming zo beginnen te werken met eigen technologie. De eerste exponent is hier de Sonata. In de lente van 1990 wordt de mijlpaal van 4 miljoen verkopen bereikt. Een eerste eigen benzinemotor volgt in 1991: de Alpha met vier cilinders. Hij is meteen ook vergezeld van een eigen transmissie en bouwt zo verder aan de technologische onafhankelijkheid van het merk.

Uitbreidingen

In 1996 volgt een eerste voorname uitbreiding richting India, met de vestiging van Hyundai Motor India Limited. Een fabriek wordt gebouwd in Irungattukottai, nabij Chennai. In 1999 neemt de zoon van oprichter Chung Ju Yung, Chung Mong Koo, de leiding over. Er wordt zwaar geïnvesteerd in kwaliteit, design, fabricatie en onderzoek op lange termijn. In 2004 leveren deze inspanningen bijvoorbeeld een tweede plaats op in een enquêteonderzoek van J.D. Power and Associates naar hoe consumenten de initiële kwaliteit van hun nieuw gekochte auto's ervaren. Qua onderzoek en ontwikkeling bezit de onderneming ondertussen zes onderzoekscentra. Drie daarvan bevinden zich in Korea. Daarnaast zijn er nog vestigingen in Duitsland, Japan en India. In Californië ontwikkelt een zevende centrum ontwerpen toegespitst op de VS.

Ondernemingen

In 1998 wordt de Koreaanse auto-industrie opgeschrikt door een malaise veroorzaakt door overambitieuze uitbreidingen en de Aziatische financiële crisis. In de nasleep hiervan weet Hyundai een meerderheidsaandeel te verwerven van zijn grootste concurrent, Kia Motors (33,88%). Deze bouwer wordt een subdivisie van de groep. In 2000 gaat de onderneming ook nog een strategische alliantie aan met DaimlerChrysler. In 2001 wordt zo de Daimler-Hyundai Truck Corporation opgericht. In 2004 doet DaimlerChrysler zijn aandelen echter al weer van de hand. Ondertussen wordt geïnvesteerd in fabrieken in de VS, India, de Tsjechische Republiek, Rusland, China en Turkije. In Europa komen er onderzoeks- en ontwikkelingscentra bij, net als in Azië en de VS. In 2004 zet het bedrijf 57,2 biljoen dollar om en wordt dit het tweede bedrijf in zijn thuisland. De wereldwijde verkoop omhelst 2.533.695 voertuigen (2015).

Nadruk op design

In 2006 stelt het bedrijf Thomas Bürkle aan als hoofd design. Hij is actief in het Duitse designcentrum in Rüsselsheim. Daarvoor verwerft Bürkle naam bij BMW, waar hij de BMW 3 Serie (E46) en de BMW 6 Serie (E63) ontwerpt. Hij is de uitvinder van de Fluidic Sculpture designfilosofie, die het bedrijf ondertussen uitdraagt. Deze filosofie haalt zijn inspiratie uit de dynamische, vloeiende vormen uit de natuur.

Europa

In Europa werkt de Zuid-Koreaan onder de vlag van Hyundai Motor Europe GmbH. In Duitsland wordt zo eerst een onderzoekscentrum geleid in Frankfurt (sinds 1994). Dit centrum volgt alle technologische ontwikkelingen in de Europese automarkt en ontwerpt en ontwikkelt nieuwe voertuigen voor deze markt. Een nieuw Europees hoofdkwartier wordt uiteindelijk gevestigd in Rüsselsheim, in september 2003. Het is een investering van 50 miljoen euro. Het is naar deze site dat de R&D-afdeling van Frankfurt verhuist. Ook het World Rally Team vindt er zijn onderdak. In november 2008 wordt een fabriek geopend in Nošovice in de Tsjechische Republiek. Het blijkt een investering van 1 biljoen euro met een bouwtijd van 2 jaar. De fabriek bouwt de i30, de ix20 en de ix35 voor de Europese markt. Ze heeft een jaarlijkse capaciteit van 300.000 voertuigen. De bouw bevindt zich op 90 kilometer van de Kia Motors fabriek van Žilina, in Slowakije. Een derde Europese speler is Rusland, waar sinds 2001 de Accent, de Sonata, de Elantra en de Santa Fe modellen worden gebouwd in de TagAZ fabriek van Taganrog. Sinds 2006 worden hier ook de Porter, de County, de Aero Town en de HD 500 gebouwd. Dat zijn allemaal commerciële voertuigen. In juni 2008 wordt in Sint-Petersburg nog een nieuwe fabriek gebouwd met een aanvankelijke jaarlijkse capaciteit van 100.000 voertuigen, later opgevoerd naar 200.000 exemplaren. De massaproductie begint er in januari 2001 aan de hand van twee modellen: de Solaris en de Kia Rio. Met name de Rio is nog steeds een populaire tweedehands auto.