Honda te koop: tweedehands en nieuw

Honda

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Honda modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Honda: een traditie van vernieuwing

Als tweedehands auto geeft een Honda waar voor zijn geld. Maar liefst vijf van de tien auto's in de Noord-Amerikaanse toplijst van zuinige voertuigen zijn Honda's. De lijst wordt samengesteld door de nationale agentschappen voor milieubescherming. De Honda's zijn: de Insight (4,4 liter per 100 km), de Civic Coupe HF (5,1 liter per 100 km), de Civic VX (5,5 liter per 100 km), de Civic Hybride (5,6 liter per 100 km) en de Insight (5,7 liter per 100 km). Ondertussen is de Civic GX al sinds 2010 de Groenste Auto van de ACEEE (USA).

Honda Motor Co., Ltd.

Deze Japanse multinational is geïncorporeerd als conglomeraat. Het bedrijf staat vooral bekend als producent van auto's, maar maakt ook vliegtuigen, motorfietsen en krachtgereedschap. Als bouwer van motorfietsen is het de grootste bouwer ter wereld, en dat al sinds 1959. Op basis van productievolume is het ook de grootste bouwer van interne ontstekingsmotoren. Sinds 2001 is het verder de tweede autofabrikant van Japan en de achtste wereldwijd, na General Motors, Volkswagen Groep, Toyota, Hyundai Motor Groep, Ford, Nissan en PSA Peugeot Citroën (2011). Daarnaast is het de creator van het eerste Japanse luxemerk, Acura. Dat verschijnt vanaf 1986. Naast automotieven maakt de bouwer ook tuingereedschap, marinemotoren, privé boten, stroomgeneratoren en andere producten. Zo is het sinds 1986 bijvoorbeeld nog bezig met robotica en artificiële intelligentie. Hier kwam o.a. de sympathieke robot ASIMO uit voort (2000). Met de GE Honda Aero en de Honda HA-420 HondaJet motoren toert het merk ondertussen zelfs door de ruimte.

Eerste Honda's

Het eerste productiemodel is de T360, een mini pick-up truck, verkocht vanaf augustus 1963. Hij wordt geclassificeerd bij de (goedkopere) kei cars. Kei cars zijn de kleinste (stads-)auto's in de Japanse onderverdeling. De T360 wordt al snel gevolgd door de S500, een sportvoertuig, dat vanaf oktober 1963 verschijnt. De S500 is wat men een roadster noemt. Dat is een compacte sportieveling met twee deuren, twee zitplaatsen en (oorspronkelijk) zonder dak. De eerste groeipool is nu de export, die stapsgewijs regionaal wordt uitgebreid. In 1986 introduceert men het vervolgens luxemerk Acura. Bedoeling wordt vanaf dan om het marktbereik te vergroten via het luxesegment.

Andere Honda's

In 1965 verschijnt de L700, een bestelvoertuig met twee deuren. De eerste vierdeur wordt de 1300 uit 1969. De motor maakt gebruik van luchtkoeling en heeft vier cilinders. In 1972 volgt het debuut van de populaire Civic, een internationaal verkoopsucces. Deze hatchback (waarbij koffer en zitplaatsen in eenzelfde volume zitten) wordt vandaag de dag nog steeds gebouwd en is tegelijk een geliefde tweedehands auto. Zijn kleine broer is de Life, die gebruik maakt van waterkoeling. Hij wordt de nieuwste kei car en verschijnt als sedan, bestelvoertuig en kleine pick-up. De Life StepVan weet daarbij de bestelwagen als het ware opnieuw in te richten. Veel concurrenten zullen de layout later kopiëren. Daarbij zitten de passagiers achter de motor, er is een grote cargo-ruimte met plat dak en een opwaarts openende koffer achteraan (liftgate). De motor wordt transversaal geïnstalleerd en aangedreven met de voorwielen.

Huidig aanbod

Het huidig (tweedehands) aanbod van deze bouwer bestaat uit acht modellen: de Fit, de Civic, de Accord, de Insight, de CR-V, de CR-Z, de Legend en de Odyssey. Van het laatste model bestaan er twee varianten: een voor Noord-Amerika en een kleinere variant, die internationaal verkocht wordt. Het voertuig is zo een voorloper van een praktijk die ondertussen min of meer standaard geworden is. Hierbij gaan ontwerpen steeds meer inspelen op de lokale noden van lokale markten en worden bepaalde voertuigen exclusief per markt verkocht. Naast de Oddyssey is ook de Ridgeline zo'n voorbeeld. Dat is Honda's eerste pick-up truck voor licht werk. Beide auto's worden voornamelijk bedacht en gebouwd in de USA. De Civic met 5 deuren wordt ondertussen bijvoorbeeld enkel in Europa verkocht.

Technieken en vernieuwingen

Standaard, mainstream Honda-producties, zoals de Accord en de Civic, maken steevast gebruik van voorwielaandrijving. De enige uitzondering tot nog toe is de Passport uit 1993. Hij is onderdeel van een uitwisselingsprogramma met Isuzu (Subaru-Isuzu). Voorwielaandrijving is zo al lang de traditie van het bedrijf. Vernieuwing past ook binnen die traditie en wordt vaak geïntroduceerd via opties vooraleer standaard te worden. Voorbeelden zijn de anti lock remmen en stuurbekrachtiging met gevoeligheid voor de snelheid (jaren 1980). Ook Acura is een voorbeeld van Honda's drang naar vernieuwing. Daarmee bouwde de maker de allereerste Japanse luxeketen uit. De NSX (begin jaren 1990) is dan weer bekend als de eerste aluminum sportwagen met middenmotor. De auto is verder nog pionier van de kleptiming technologie, door het merk 'VTEC' genoemd.

Honda Civic

De Civic is een extra vermelding waard als langst verkopende Honda. In de USA is het zelfs een van de langstlopende Japanners ooit. Hij wordt er enkel voorafgegaan door zijn aartsrivaal, de Toyota Corolla, geïntroduceerd in 1968. Tot in de jaren 1990 zullen de Civic, de Prelude en de Accord het exportaanbod van de bouwer helemaal dragen. Met name de Civic doorloopt daarbij verschillende generaties en updates. Zo wordt hij stelselmatig groter en luxueuzer. Vandaag de dag wordt hij gepositioneerd tussen de Fit en de Accord.

Hybrides

Een van die nieuwe groeibriljanten is de hybride markt. Ook hier is de Civic een belangrijke pilaar, via de Civic Hybride. De auto concurreert met de Toyota Prius, zowel op de eerste- als op de tweedehands markt. Daarnaast worden in dit segment ook nog de Insight en de CR-Z gebouwd. In 2008 vergroot de bouwer deze productie om tegemoet te komen aan de stijgende vraag voor kleine auto's en hybriden. De ingreep gaat ten koste van de productie van minivans, SUV's en lichte trucks.

Onderscheidingen voor Honda

Doorheen de jaren kan het merk heel wat prijzen wegkapen. De allereerste pick-up truck, de Ridgeline, schopt het meteen tot Truck van het Jaar volgens Motor Trend Magazine 2006. In hetzelfde jaar wordt de nieuwe Civic Auto van het Jaar volgens hetzelfde blad. De negende generatie Civic wordt Auto van het Jaar volgens een publieke enquête uitgevoerd door PakWheels.