Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-integra-front

Honda Integra

1 / 3
honda-integra-front
honda-integra-side
honda-integra-back

Sterke punten

  • Krachtige motor met een pittig geluid
  • Karakter van een volbloed sportwagen
  • Zeer wendbare bediening

Zwakke punten

  • Niet erg comfortabel in het dagelijks leven
  • Achterbank alleen comfortabel voor kleine mensen
  • Geen elektrische rijhulp

# Honda Integra: compromisloze sportcoupé met hoge funfactor

De Honda Integra is een tweedeurscoupé met vier zitplaatsen, die van 1998 tot 2001 in Europa werd verkocht in de sportversie Type R. Het model wordt vaak beschreven als een racewagen voor op de weg en biedt niet alleen krachtige motorprestaties, maar ook een zeer pittig geluid. Lees meer

Goede redenen

  • Pure rijervaring
  • Zeer zeldzame klassieker met waarderingspotentieel
  • Heeft een goed laadvolume voor zijn voertuigklasse
  • Bij uitstek geschikt voor het opdoen van eerste circuitervaring

Gegevens

Motor

In de derde generatie maakte de Honda Integra de sprong naar de Europese markt en was het enige model uit de serie dat ook in Nederland verkrijgbaar was - zij het in zeer kleine aantallen. Dit was uitsluitend de sportversie type R.

Die is uitgerust met een 1,8-liter viercilindermotor die een krachtige 190 pk levert met een maximumkoppel van 178 Newtonmeter. Daarmee sprint de 2+2-zitter van 0 naar 100 km/h in een korte 6,7 seconden en een topsnelheid van een snelle 234 km/h. Het vermogen wordt op de voorwielen overgebracht via een 25 procent Torsen-sperdifferentieel.

Naast de oorspronkelijk in Nederland verkochte modellen worden van tijd tot tijd ook uit het buitenland geïmporteerde voertuigen te koop aangeboden. Dit zijn bijna altijd voertuigen van de DC5-generatie, die tussen 2001 en 2004 werd geproduceerd.

De Integra Type R in deze serie maakt ook gebruik van een viercilindermotor, die met 2,0 liter een grotere cilinderinhoud heeft dan de DC2 en 220 pk aan vermogen levert. Dankzij het krachtige koppel van 206 Newtonmeter sprint de sportcoupé in slechts 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h en bereikt hij een topsnelheid van 235 km/h.

Afmetingen

Met een lengte van ongeveer 4,40 meter heeft de Honda Integra Type R typische afmetingen voor een sportcoupé. Vergeleken met de huidige auto's is de ruimte op de voorstoelen niet royaal te noemen, maar toch is er ook voor lange mensen voldoende hoofd- en beenruimte.

Door de vlakke schuine dakrand kunnen echter alleen passagiers tot ongeveer 1,75 meter lang comfortabel op de twee stoelen achterin zitten. De smalle B-stijl, in combinatie met de grote ruitoppervlakken van de Integra, zorgt voor een zeer goed zicht. Dit is vooral merkbaar bij het parkeren en achteruitrijden.

In normale omstandigheden is het laadvolume van 352 liter in de DC2-generatie vrij klein. De DC5 is veel ruimer, met ruim 504 liter. Dankzij de neerklapbare achterbank kan het laadvolume zelfs aanzienlijk worden vergroot. Zelfs omvangrijke voorwerpen kunnen worden vervoerd via de grote achterklep.

Gegevens en afmetingen Honda Integra Type-R D
Bouwjaar 1998 – 2001
Lengte, breedte, hoogte 4,40 m x 1,70 m x 1,32 m
Wielbasis 2,57 m
Inhoud bagageruimte 352 l
Ledig gewicht 1.200 kg
Toelaatbaar totaalgewicht niet gespecificeerd
Cilinderinhoud 1.797 ccm³
Koppel 178 Nm
Topsnelheid 234 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 s
Tankinhoud 50 l
Verbruik 8,8 l/100 km
CO²-uitstoot niet gespecificeerd

Varianten

De Honda Integra werd in 1985 in Japan voor het eerst aan het publiek voorgesteld onder de naam Quint Integra. Eerst werd hij onder deze naam alleen in Japan aangeboden en onder de naam Acura Integra, het merk van Honda in Noord-Amerika. In tegenstelling tot latere modellen in de serie waren de voertuigen van de Generation AV beschikbaar als vierdeursmodellen met inklapbare koplampen.

Dit veranderde in 1989 met de introductie van de DB1 modelgeneratie. Hier werden de achterdeuren afgeschaft. In plaats daarvan werd de Integra voortaan aangeboden als een sportief coupé-alternatief voor de Honda Civic. Deze serie is ook nooit officieel in Nederland verkocht.

Pas in 1997 kon de derde generatie van de Honda Integra ook in dit land in de sportversie Type R worden besteld.

De vierde serie werd geproduceerd als de DC5 van 2001 tot 2006, maar werd nooit door Honda in Nederland aangeboden. In tegenstelling tot de vorige modellen werd de Integra DC 5 uitsluitend geproduceerd als tweedeurscoupé en is gemakkelijk herkenbaar aan zijn ronde, spiegelvormige koplampen.

Honda biedt sinds 2021 ook een nieuwe Integra aan in China. Deze is qua constructie identiek aan de elfde generatie van de Honda Civic die hier verkrijgbaar is.

Prijs

De catalogusprijs voor een gloednieuwe Honda Integra Type R van de DC2-serie lag in 1998 rond de 25.000 euro. Vandaag de dag worden nog maar weinig voertuigen te koop aangeboden, omdat het model zich heeft ontwikkeld tot een populaire en waardevaste klassieker.

Afhankelijk van kilometerstand en geschiedenis worden goed onderhouden voertuigen verhandeld voor prijzen tussen 18.000 euro en 30.000 euro. Bovendien worden exemplaren in perfecte staat voor verzamelaars soms tegen aanzienlijk hogere prijzen aangeboden.

Design

Exterieur

De Honda Integra Type R uit de DC2-serie is onmiddellijk herkenbaar met zijn typische uiterlijk van een sportcoupé. In tegenstelling tot het standaardmodel heeft de sportversie een speciaal aerodynamicapakket met een gewijzigde voorbumper en een zeer grote achterspoiler. Dit verhoogt de downforce met maar liefst 30 procent en zorgt in combinatie met de sportievere ophanging voor zeer wendbaar bochtenwerk.

Daarnaast presenteert het model een rond design met zachte lijnen en zijn er bijna geen randen, hoeken en rechte vlakken. Voorin is het Type R gemakkelijk herkenbaar aan de vier kleine ronde koplampen, die elegant in de voorschort zijn geïntegreerd. Van achteren hebben de relatief grote achterlichten en de volumineuze achterspoiler op het kofferdeksel een zeer aanwezig effect.

Interieur

Vanuit het perspectief van vandaag is het interieur van de Honda Integra nogal spartaans. Zwart hard plastic en een groot aantal analoge knoppen en wijzerplaten in het dashboard sieren de cockpit. Ze scoren punten met hun logische opstelling en zijn gemakkelijk bereikbaar tijdens het gebruik.

De analoge snelheidsmeter is misschien niet opvallend, maar wel goed afleesbaar. Het gemonteerde sportstuur voelt prettig aan en ligt goed in de hand.

De Type R heeft een veel sportiever interieur dan de standaardversie. Het sportmodel heeft bijvoorbeeld standaard sportstoelen met grote zijdelingse steun. In combinatie met het strak afgestelde onderstel muteert de sportcoupé in een echt bochtenroofdier, maar is hij nogal oncomfortabel voor dagelijks gebruik.

honda-integra-interior

Veiligheid

Aangezien de Honda Integra Type R het zonder elektronische rijhulp zoals ESP of tractiecontrole moet stellen, biedt het model een zeer puristische rijervaring. Vooral in een sportief tempo zorgt dit voor veel rijplezier. Tegelijkertijd vereisen veeleisende situaties echter ook de vaardigheid van de bestuurder.

Tot de veiligheidsvoorzieningen behoren gordelspanners en een ABS-systeem, alsmede airbags om de inzittenden bij een botsing tegen ernstig letsel te beschermen. De grote en krachtige Brembo-remmen zorgen ervoor dat de sportwagen ook bij hoge snelheden snel tot stilstand komt.

Dankzij de grote voor-, zij- en achterruiten is het zicht rondom in de Integra Type R zeer goed. Dit is een groot voordeel bij het in- en uitparkeren.

Alternatieven

Onder sportwagenliefhebbers is de Toyota Supra een populair alternatief voor de Honda Integra Type R. In een directe vergelijking scoort de Supra met een aanzienlijk hoger motorvermogen, maar kost ook aanzienlijk meer.

Uit Duitsland komt de Audi TT 8N als concurrent. Tegenwoordig is het model veel vaker te koop en zijn ook reserveonderdelen veel gemakkelijker verkrijgbaar.

De Alfa Romeo GTV voegt zich ook bij de tweedeurssportcoupés, maar onderscheidt zich van de groep door een zeer elegant design en Italiaans temperament.

De Mercedes-Benz C-Klasse Coupé is een ander zeer comfortabel alternatief voor de Integra. Hij scoort met zijn goede ruimte en hoge geschiktheid voor lange afstanden.

FAQ

Hoeveel kost een gebruikte Honda Integra Type R momenteel?
Modellen in goede staat worden te koop aangeboden tussen 18.000 euro en 30.000 euro. Op de Nederlandse tweedehandsmarkt zijn exemplaren van de auto echter zeer zeldzaam.
Wanneer werd de Honda Integra Type R in Nederland verkocht?
De DC2-serie was het enige Integra-model dat van 1998 tot 2001 officieel in Nederland werd aangeboden.
Hoeveel pk heeft een Honda Integra Type R?
Een Honda Integra Type R levert 190 pk en een maximumkoppel van 178 Newtonmeter.
Waar staat het achtervoegsel Type R voor op de Honda Integra?
Type R beschrijft de sportversies van de respectievelijke modelseries bij de fabrikant Honda.