- Homepage
- Auto
- Alfa Romeo
- Alfa Romeo GTV
Sterke punten
- Krachtig remsysteem
- Grote keuze aan krachtige motoren
- Snelle acceleratie
Zwakke punten
- Kleine kofferruimte
- Hoog verbruik
- Weinig veiligheidsnormen
Alfa Romeo GTV : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo GTV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Alfa Romeo GTV
-
Alfa Romeo GTV 2.0 T.Spark
€ 2.250,-- 228.000 km
- 03/1996
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7946LA WANNEPERVEEN -
Alfa Romeo GTV Alfa Romeo GT 3.2 V6 Distinctive
€ 10.750,-- 131.560 km
- 11/2005
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-7711gg Nieuwleusen -
Alfa Romeo GTV GTV+2.0-16V+T.Spark+L
€ 3.950,-- 204.000 km
- 07/2000
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8446DB HEERENVEEN -
Alfa Romeo GTV 2.0-16V T.Spark | NW APK | NW DRIEM
€ 3.990,-- 204.485 km
- 05/1996
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9723 CW GRONINGEN -
Alfa Romeo GTV GTV6 2.5, Schuifdak, 79.900km en 99% 1e lak
€ 32.500,-- 79.900 km
- 03/1984
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2516 BC DEN HAAG -
Alfa Romeo GTV 2.0-16V T.Spark L
€ 5.950,-- 128.581 km
- 10/1999
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AM KATWIJK -
Alfa Romeo GTV 3.2 V6 GTA
€ 21.950,-- 99.750 km
- 09/2002
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2982 BE Ridderkerk -
Alfa Romeo GTV 6/2.5
€ 29.000,-- 53.540 km
- 10/1983
- 116 kW (158 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9644TN VEENDAM -
Alfa Romeo GTV GTV 2.0 GT Veloce
€ 53.250,-- 43.170 km
- 06/1972
- 97 kW (132 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3723LS Bilthoven -
Alfa Romeo GTV 2.0-16V
€ 8.500,-- 139.100 km
- 11/1995
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-6141CD Sittard -
Alfa Romeo GTV 2000 - ONLINE AUCTION
€ 35.000,-- 90.728 km
- 06/1973
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
€ 7.950,-- 189.000 km
- 06/1996
- 148 kW (201 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4709RG Roosendaal -
Alfa Romeo GTV Alfetta 2.0 Veloce Blue Olandese
€ 21.650,-- 90.784 km
- 02/1979
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
Alfa Romeo GTV GTV 2.5 V6
€ 28.950,-- 40.600 km
- 05/1982
- 116 kW (158 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9636CP Zuidbroek -
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v 6 versn. Azzuro Nuvola
€ 14.500,-- 192.554 km
- 03/2001
- 160 kW (218 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
11,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
278 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1114 AD AMSTERDAM-DUIVENDRECHT -
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo / NAP / ZEER NETTE STAAT / Elek Pakke
€ 11.950,-- 142.023 km
- 09/1999
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2252 VW VOORSCHOTEN -
Alfa Romeo GTV 2.0 TS 16v 1e serie
€ 7.950,-- 200.564 km
- 03/1998
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1114 AD AMSTERDAM-DUIVENDRECHT -
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
€ 14.950,-- 118.526 km
- 10/1995
- 148 kW (201 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AH KATWIJK ZH -
Alfa Romeo GTV 2.5 V6 158 PK Ronal LMV, Tripmaster classic 303
€ 34.950,-- 91.210 km
- 03/1981
- 116 kW (158 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9461 VC GIETEN -
Alfa Romeo GTV 2000 Bertone Converted to Twin Webers, Finished in
€ 49.500,-- 146.664 km
- 01/1974
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN
Interesse in een Alfa Romeo GTV
Alle artikelen
Alfa Romeo Tonale PHEV review: de mooiste plug-in hybride is niet de beste
Review Alfa Romeo Tonale - de laatste echte Alfa?
Alfa Romeo Tonale test - Onze hoge verwachtingen komen niet uit
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Sportief en tijdloos ontwerp
- Goed chassis voor een comfortabele rit
- Weinig roest dankzij gegalvaniseerde carrosserie
- Ruimte voor 4 inzittenden ondanks coupékarakter
Belangrijke gegevens
Motor
Alfa Romeo installeerde de motor dwars in de GTV, zoals in veel van zijn andere modellen. In totaal werden zes verschillende typen motoren gebruikt van 1994 tot 2005. Het Italiaanse repertoire voor de GTV omvat echter alleen benzinemotoren met minimaal 144 pk en meer. De volgende tabel geeft een overzicht:
Alfa Romeo GTV | Bouwjaa | Cilinderinhoud | Vermoge | Maximumsnelheid |
---|---|---|---|---|
1.8 TS | 1998 - 2000 | 1.747 cm³ | 144 pk | 205 km/u |
2.0 TS | 1994 - 1998 | 1.970 cm³ | 155 pk | 216 km/u |
2.0 TS 16V | 1998 -2000 | 1.970 cm³ | 155 pk | 216 km/u |
2.0 JTS | 2003 - 2005 | 1.970 cm³ | 166 pk | 225 km/u |
2.0 V6 TB | 1995 - 2001 | 2.959 cm³ | 202 pk | 235 km/u |
3.0 V6 24V | 2000 - 2003 | 2.959 cm³ | 218 pk | 250 km/u |
3.0 V6 24V | 1996 - 2000 | 1.747 cm³ | 220 pk | 240 km/u |
3.2 V6 24V | 2003 - 2005 | 3.179 cm³ | 240 pk | 255 km/u |
Bij zijn introductie in 1994 was de 2.0 TS voorzien van een grijs gietijzeren blok. De cilinderkop was van aluminium en ook de legendarische technologie met twee bougies (Twin Spark) werd toen al toegepast in de Alfa Romeo GTV. De twin-spark motoren hebben de gehele productie van de Alfa Romeo GTV (1995 - 2005) doorgemaakt. Na een facelift in 2003 werd ook een JTS-motor (Jet Thrust Stoichiometric) gebruikt.
In 1998 begon de overgang van de uitlaatgasnorm van Euro 2 naar D3. Volgens de nieuwe norm was er een kleine prestatieverbetering voor de Alfa Romeo GTV 2.0 TS 16V tot 155 pk. Qua brandstofverbruik ligt de GTV als sportieve coupé over het algemeen iets hoger. Het verbruik van de motoren met dubbele ontsteking lag rond de 11,6 liter; met de nieuwe motoren na de facelift is het gecombineerde brandstofverbruik lager dan dat van de motoren met dubbele ontsteking. Het verbruik overschrijdt soms zelfs de grens van 10 liter. In vergelijking zijn de waarden hoog, maar met een brandstofcapaciteit van 70 liter biedt de GTV een grote tank.
Nadat de laatste Alfa Romeo GTV in de herfst van 2005 van de band rolde, werd de productie stopgezet. De Alfa Romeo Brera werd voortaan beschouwd als de opvolger dankzij zijn vergelijkbare snit en vergelijkbare prestaties.
Afmetingen
De afmetingen van de Alfa Romeo GTV uit de productieperiode 1994-2005 in een overzicht:
Lengte | 4,28 m |
---|---|
Breedte | 1,71 m |
Hoogte | 1,32 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Bodemvrijheid | 0,13 - 0,15 m |
Volume kofferbak | 110 - 155 l |
Het leeggewicht is 1350 - 1370 kilogram, afhankelijk van de variant.
De koffer is relatief klein gehouden met een maximaal volume van 155 liter. De opening is groot genoeg om er comfortabel bagage in te stoppen. De bagageruimte is echter ongeschikt voor grote stukken bagage, omdat er geen rechte wanden aan de zijkanten zijn en de bevestigingsbeugel van de achterklep de geladen bagage raakt wanneer deze wordt gesloten.
Varianten
Alfa Romeo bouwde al een Alfa Romeo GTV van 1974-1980. Deze sportcoupé wordt aangeduid als de eerste generatie en komt vaak voor onder de naam Alfa Romeo Alfetta. Ontwerper Giorgio Giugiaro was betrokken bij het ontwerp. Voor een goede aerodynamica creëerde hij een extreem vlakke en lage voorkant met een volumineuze achterkant. Het resultaat was een gemengde vorm tussen coupé en stationwagen. Tegenwoordig is de Alfetta een van Alfa Romeo's meest gewilde klassiekers.
De tweede generatie van de Alfa Romeo GTV wordt gezien als de coupé van de 916-serie. De gehele productieperiode liep van 1994 - 2005. In 2003 werd een facelift uitgevoerd, waarbij het uiterlijk slechts weinig veranderde.
In totaal werden ongeveer 80.000 GTV's geproduceerd. Oorspronkelijk was Alfa Romeo van plan 20.000 exemplaren per jaar te verkopen. De vraag bleef echter achter bij de verwachtingen van de autofabrikant.
Prijs
De Alfa Romeo GTV werd over een lange periode gebouwd, van 1974 tot 2005 was het voertuig vrij beschikbaar voor klanten als nieuw voertuig. Het voertuig kostte laatst net onder de 25.000 euro voor het instapmodel, maar de beter uitgeruste voertuigen waren aanzienlijk duurder met tot 37.000 euro. De vroegere generaties waren natuurlijk veel goedkoper en kostten ongeveer 9700 tot 25.000 euro.
Als occasion is de Alfa Romeo GTV natuurlijk voor een veel lagere prijs verkrijgbaar, waarbij de nieuwere generaties te koop zijn vanaf ongeveer 1500 tot 10.000 euro. Oudere modellen worden hier echter beschouwd als verzamelaarsauto's en zijn daarom allesbehalve goedkoop met tot 35.000 euro.
Bovendien verbruiken de voertuigen veel benzine, een feit waarmee rekening moet worden gehouden bij de onderhoudskosten. Ook belangrijk is de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, die voor dit model ongeveer 632 euro per jaar bedraagt.
Design
Exterieur
De carrosserie heeft een tijdloos ontwerp met zijn wigvormige uiterlijk. De projectiekoplampen zijn een opvallend kenmerk van de motorkap en schitteren als juwelen. De motorkap was van KMC. Dit is een composietmateriaal van glasvezel en polyesterhars. Het plaatwerk is helemaal gegalvaniseerd zodat ze ongevoelig zijn voor roest.
Voor wie de Alfa Romeo GTV er nog te onsportief uitzag, kon vanaf 1998 een aerokit worden gemonteerd. De kit bestond uit een voorspoiler en een achtervleugel. Dit verhoogde zelfs de topsnelheid met nog eens 5 km/u.
Tot de standaarduitrusting behoren metalen velgen en mistlampen. De voor- en achterfronten zijn enigszins buigzaam, zodat een onachtzaamheid niet meteen een deuk veroorzaakt. De bumpers zijn gespoten in de kleur van de auto, maar zijn daarom zeer gevoelig voor krassen. Zoals typisch voor Alfa Romeo zijn er geen zijflanken op de GTV.
Interieur
De Alfa Romeo GTV biedt twee volledige zitplaatsen en twee noodzitjes achterin. Verplichte leeslampjes en verlichting voor de voetenruimte zorgen voor gezelligheid in het interieur. De voorste vensters kunnen elektrisch worden bediend.
In tegenstelling tot het exterieur ziet het dashboard er niet zo hoogwaardig uit, want het is van kunststof. Bovendien zijn er nauwelijks bruikbare bakjes voor zonnebrillen en dergelijke. De bediening van de instrumenten is daarentegen zeer eenvoudig en niet hinderlijk tijdens het rijden. Bestuurders kunnen de controlelampjes altijd goed zien. De positie van de radio is echter zeer laag, wat de bestuurder kan afleiden.
Het interieur is voorzien van standaard airconditioning en goede verwarming. Het voertuig wordt snel opgewarmd door sterke ventilatiestromen. Er is ook een recirculatiecircuit beschikbaar.
Motorgeluiden zijn nauwelijks hoorbaar in het interieur tijdens het rijden. De vering is stevig, zoals het een sportieve auto betaamt. Dit maakt zelfs langere reizen comfortabel voor inzittenden van een Alfa Romeo GTV. De stoelen zijn echter vrij hoog gemonteerd, zodat lange mensen hun hoofd bijna boven de hemel van de auto uitsteken.
Veiligheid
Een centrale vergrendeling is standaard. Dit geldt ook voor het Anti-lock Braking System (ABS). De Alfa Romeo GTV heeft geen andere veiligheidsvoorzieningen.
In het voorste gedeelte zijn hoofdsteunen aangebracht op de bestuurders- en passagiersstoel. Deze zijn echter ver naar achteren geïnstalleerd, zodat ze in geval van nood weinig bescherming bieden. Er zijn geen hoofdsteunen op de noodzitjes achterin. Zijairbags en hoofdairbags zijn niet beschikbaar voor dit model Alfa Romeo, maar dit moet worden gezien in de context van de productieperiode van de GTV.
De voor- en achteras zijn voorzien van schijfremmen. Deze werken zeer goed bij noodstops: bij een snelheid van 100 km/u komt de auto na 40 meter tot stilstand.
Alternatieven
Alternatieven van dezelfde fabrikant zijn de Alfa Romeo GT, Alfa Romeo Giulia en de Alfa Romeo 156. Van het moederbedrijf Fiat hoeft de Fiat Coupé zich niet te verstoppen en kan tegen vergelijkbare prijzen zeker concurreren met de GTV. Wat de concurrentie betreft, kan het geen kwaad om te kijken naar gebruikte modellen van de Honda Accord vanaf ongeveer 4000 euro of de Peugeot 406 voor ongeveer 1000 tot 7000 euro.