Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-stelvio-front

Alfa Romeo Stelvio

1 / 3
alfa-romeo-stelvio-front
alfa-romeo-stelvio-side
alfa-romeo-stelvio-back

Sterke punten

  • Op-en-top Italiaans design
  • Fijne rijeigenschappen
  • Betrouwbare techniek

Zwakke punten

  • Lust een slokje
  • Stevig prijskaartje
  • Geen hybride-aandrijflijn

Alfa Romeo Stelvio : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo Stelvio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Stelvio: de eerste Alfa-SUV

In 2017 bracht de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo zijn allereerste SUV op de markt: de Stelvio. Met een modern design, krachtige motoren en een goed comfort wil Alfa Romeo een graantje meepikken in het SUV-segment. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio occasions
Alfa Romeo Stelvio nieuwe auto's
Alfa Romeo Stelvio dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stijlvol Italiaans ontwerp: de Alfa Romeo Stelvio maakt indruk met zijn sportieve uitstraling
  • Prestaties: de basismotor beschikt al over 200 pk
  • Verrassend goede kwaliteit van verschillende materialen
  • Rijplezier: een van de leukst rijdende SUV’s

Technische gegevens

Motorisatie

Met een aantrekkelijk aanbod benzine- en dieselmotoren voldoet de Alfa Romeo Stelvio met gemak aan de verschillende behoeften van alle klanten. De motoren bieden allemaal meer dan voldoende vermogen voor sportieve ambities, zelfs in de basisversie. Dat wordt bijvoorbeeld duidelijk wanneer we naar de benzinemotoren kijken. Met ten minste 200 pk en een koppel van 330 Nm zijn de klanten in de basisversie al goed op weg. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 7,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 215 km/u. Dezelfde motor – een 2,0-liter viercilinder – is ook leverbaar met 280 pk vermogen. De topmotor ligt in de Stelvio Q: een 2,9-liter V6 die 510 pk levert. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 283 km/u.

Sinds de facelift in 2023 zijn er nog maar twee benzinemotoren en één dieselmotor leverbaar: een 2,0-liter viercilinder op benzine met een vermogen van 206 kW (280 pk) en een 2,2-liter dieselmotor die goed is voor 154 kW (210 pk). Voor de facelift was er ook een 110 kW (150 pk) sterke dieselmotor. Zelfs schakelen is niet mogelijk bij de Alfa Romeo Stelvio. De auto wordt standaard geleverd met een automatische versnellingsbak met acht versnellingen van de Duitse fabrikant ZF. De Stelvio Q kreeg er na de facelift 7,3 kW (10 pk) vermogen bij en beschikt daardoor over 380 kW (520 pk).

Afmetingen

De Alfa Romeo Stelvio biedt ruimte aan het hele gezin. Met zijn royale afmetingen van 4,68 meter in de lengte, 1,90 meter in de breedte, 1,67 meter in de hoogte en een indrukwekkende wielbasis van meer dan 2,8 meter, biedt hij riant plaats aan vijf personen.

Bovendien onderscheidt de Stelvio zich met een ruime bagageruimte van 525 liter. De achterste stoelen kunnen moeiteloos worden neergeklapt, zelfs vanuit de bagageruimte, waardoor een indrukwekkend laadvolume van maximaal 1.600 liter ontstaat.

De Alfa Romeo Stelvio is ook een uitstekende keuze voor wie een aanhanger of caravan wil trekken. Met een maximaal trekgewicht variërend van 1.600 tot 2.300 kg, afhankelijk van de gekozen motor, is hij zelfs in staat grotere aanhangers zonder problemen te trekken.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Alfa Romeo Stelvio. Hier gaat het concreet om de Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD Sprint (benzinemotor), die sinds 2023 op de markt is.

Alfa Romeo Stelvio
Marktintroductie Sinds 2017, 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,68 × 1,90 × 1,67 m
Wielbasis 2,81 m
Inhoud bagageruimte 525-1.600
Ledig gewicht 1.680 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.230 kg
Cilinderinhoud 1995 cm³
Vermogen 206 kW (280 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 s
Tankinhoud 64 l
Verbruik 8,4 l/100km
CO₂-uitstoot 192 g/km

Varianten

De Alfa Romeo Stelvio verscheen op de markt met keuze uit verschillende uitrustingsniveaus: Super, Sprint, TI en Veloce. Sinds de facelift in 2023 zijn dat de Sprint, Ti, Veloce, en Competizione. De standaarduitrusting van het voertuig is al erg overtuigend door het hoge comfortniveau en de vele voorzieningen, waaronder speciale 19-inch lichtmetalen wielen, automatische klimaatregeling en keyless entry. In de dikker aangeklede versies kom je luxe-opties tegen zoals comfortabele sportstoelen die elektrisch verstelbaar zijn. Ook de elektrische achterklep met easy-loading-functie mag niet ontbreken. Uiteraard zijn er talloze opties beschikbaar voor de Stelvio, van een verlichte deurgrepen tot een verwarmde voorruitsproeier.

Prijzen

De consumentenprijs van de Stelvio begint bij 79.300 euro voor het faceliftmodel van 2023. Het gaat hier om de Sprint-versie met standaarduitrusting en de 280 pk benzinemotor. Het TI-model kost net geen 82.000 euro, de Veloce is er vanaf 84.300 euro en het topmodel – de Competizione – is er vanaf 90.300. Dieselen kan sinds de 2023 facelift vanaf 76.150 euro met de Ti en 78.650 euro voor de Veloce. Het absolute topmodel – de beresterke Stelvio Q – heeft pas echt een stevig prijskaartje: 166.000 euro.

Bij de occasions beginnen de goedkoopste modellen bij 20.000 euro. Hiervoor moet je wel rekening houden met een stevige kilometerstand op de teller en een model uit de eerste productiejaren. Bovendien zijn dit vaakdieselmodellen. Jonge modellen met een lage kilometerstand kosten al snel 40.000 euro.

Design

Buitenkant

Niet zonder reden noemen veel klanten en journalisten de Alfa Romeo Stelvio een ware schoonheid. De buitenkant valt door de gedurfde elementen en zijn Italiaanse uitstraling meteen op. Langwerpige koplampen met een geïntegreerde piek, het typische radiatorrooster met centraal logo of de aflopende daklijn naar achteren toe; de ontwerpers hebben hier goed werk geleverd. Ook de verschillende en soms opvallende lakafwerkingen dragen in grote mate bij aan het aantrekkelijke design. Of het nu gaat om het klassieke rood van het merk of het felle blauw, de klant kan de Stelvio helemaal afstemmen op zijn of haar persoonlijke voorkeur.

Binnenkant

De bestuurder geniet in de Alfa Romeo van een harmonieuze omgeving, gecreëerd om optimaal van het rijden te kunnen genieten. Het model beschikt bovendien over een intuïtieve bediening. De fabrikant heeft een digitaal display in de middenconsole geïnstalleerd, die je makkelijk kunt koppelen aan je smartphone. De klassieke knoppen voor de klimaatregeling zijn bijzonder praktisch. Een van de grote pluspunten is de hoeveelheid ruimte. Die is overal zeer goed, zelfs op de tweede rij. De Alfa Romeo Stelvio is dan ook geschikt voor langere ritten met het hele gezin. Degelijke materialen en een uitstekende afwerking ronden het totaalpakket af.

Veiligheid

De Alfa Romeo Stelvio behaalde de hoogste score (vijf sterren) in de Euro NCAP-crashtest. Tegen meerprijs is een rijassistentiepakket beschikbaar dat verschillende veiligheidsfuncties omvat en zo de auto een stuk veiliger maakt. Denk aan Traffic Jam Assist, Active Blind Spot Assist, Intelligent Speed Control, Driver Attention Alert, Lane Keep Assist, Highway Assist System en Verkeersbordherkenning.

Alternatieven

Er zijn veel alternatieven in het SUV-segment waarin de Stelvio opereert. Denk aan modellen zoals de BMW X5, Mercedes-Benz GLC, Audi Q5, Lexus NX, Range Rover Velar, Jeep Renegade, Porsche Macan en Jaguar F-Pace.

FAQ

Waar wordt de Alfa Romeo Stelvio gebouwd?
De Alfa Romeo Stelvio rolt van de band in de Cassino-fabriek van Alfa Romeo in Italië.
Is de Alfa Romeo Giulietta betrouwbaar?
Uit verschillende tests blijkt dat de Alfa Romeo Stelvio een zeer hoge betrouwbaarheid heeft. Ook occasions blijken een veilige investering te zijn.