Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-giulia-front

Alfa Romeo Giulia

1 / 3
alfa-romeo-giulia-front
alfa-romeo-giulia-side
alfa-romeo-giulia-back

Sterke punten

  • Dynamisch onderstel
  • Prestaties
  • Relatief licht van gewicht

Zwakke punten

  • Geen hybrideversies
  • Ruimte achterin is vrij krap
  • Dieselmotoren niet heel verfijnd

Alfa Romeo Giulia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo Giulia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Giulia: Italiaanse sportsedan

Alfa Romeo keert met de Giulia in 2016 terug in het premium D-segment. De sedan heeft achter- of vierwielaandrijving en biedt sportief rijplezier. De topversie is de supersportieve 2,9-liter Quadrifoglio. Er zijn verder 2.0 benzine- en 2.2 dieselversies, géén hybrides. De keuze is beperkt. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia occasions
Alfa Romeo Giulia nieuwe auto's
Alfa Romeo Giulia dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Gericht op de liefhebbers van sportief rijplezier door zijn achter- of vierwielaandrijving
  • Niet alleen met 2.0 benzinemotor (147 en 206 kW/200 en 280 pk) en 2.2 dieselmotor (100-154 kW/136-210 pk), maar ook als Quadrifoglio met 375 kW (510 pk) twin-turbo V6.
  • Relatief licht van gewicht dankzij toepassing van aluminium en carbon
  • Sinds 2019 autonoom rijden op niveau 2 mogelijk

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Giulia is er sinds 2016 met viercilinder 2,0-liter turbobenzine- en 2,2-liter turbodieselmotoren én met de 2,9-liter V6 benzinemotor met twéé turbo’s. De vermogens lopen uiteen van 100 tot 375 kW (136 tot 510 pk). Sinds de laatste update van de Giulia in 2023 is het gamma beperkt en levert Alfa Romeo nog slechts drie motorvarianten: de Giulia 2.0 T met 206 kW (280 pk) en Q4 vierwielaandrijving in vier uitvoeringen, de Giulia 2.2 JTDm met 154 kW (210 pk) en vierwielaandrijving in twee uitvoeringen, en de topversie Quadriofolgio V6 met 375 kW (510 pk) en vierwielaandrijving. Het verbruik varieert van 4,2 tot 10,1 l/100 km en de CO2-emissie van 130 tot 229 g/km, wat goed is voor milieulabels D-G voor de benzineversies en C voor de diesels. Ter aanvulling: sommige oudere diesels hebben milieulabel B, maar dat zijn veel minder vermogende motorvarianten dan de huidige Giulia’s.

Tot de laatste update was de Alfa Romeo Giulia er ook met achterwielaandrijving en sinds 2018 is de Giulia niet meer nieuw met handgeschakelde transmissie leverbaar, maar uitsluitend met een 8-trapsautomaat.

Afmetingen

De Alfa Romeo Giulia is een middenklasser (D-segment). Hij is 4,64 meter lang, 1,86 meter breed (2,02 meter inclusief buitenspiegels) en 1,45 meter hoog. De wielbasis is 2,82 meter en voor bagage is 480 liter ruimte beschikbaar. Doordat Alfa Romeo voor het platform lichtgewichtmaterialen als aluminium en koolstofvezel gebruikt, is de Giulia met ruim 1.400 kilogram relatief licht, vergeleken met zijn concurrenten. Dat draagt natuurlijk ook bij aan het rijplezier dat de auto biedt.

De belangrijkste specificaties op een rij

Alfa Romeo Giulia
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,643 x 2,024 x 1,450 m
Wielbasis 2,820 m
Inhoud bagageruimte 480 l
Ledig gewicht 1.404 – 1.620 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.005 – 2.150 kg
Cilinderinhoud 1.995 – 2.891 cm3
Vermogen 100 – 375 kW (136 – 510 pk)
Koppel 330 – 600 Nm
Topsnelheid 210 – 308 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,9 – 8,9 sec
Tankinhoud 58 l
Verbruik 4,2 – 10,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 109 – 229 g/km

Varianten

De belangrijkste varianten van de Alfa Romeo Giulia zijn natuurlijk motorvarianten. Er is maar één carrosserievariant: de vierdeurs sedan. Er is geen stationwagon – die zijn er wel bij concurrerende merken – of andere carrosserievarianten als coupé en Spiders, zoals die er van de klassieke Giulia’s wel zijn.

De huidige Giulia is er in de benzinevarianten Sprint (basisversie maar wel met 206 kW (280 pk), vierwielaandrijving en 8-trapsautomaat), Ti, Veloce en Competizione. De 2.2 JTDm (turbodiesel met 154 kW (210 pk) is er in de uitvoeringen Ti en Veloce – óók met vierwielaandrijving en 8-trapsautomaat). De topvariant is de Giulia Quadrifoglio.

Prijzen

Alfa Romeo biedt de Giulia aan voor prijzen vanaf zo’n 60.000 euro en een nieuwe Giulia Quadrifoglio kost ruim twee keer zo veel. Leasen kan rechtstreeks bij Alfa Romeo, voor tarieven van rond de 800 euro.

Het aanbod gebruikte Alfa Romeo’s Giulia is niet overweldigend. Alfa Romeo heeft er ook maar ruim tweeduizend verkocht in Nederland. Je treft het als je er een vindt voor minder dan 15.000 euro. Dan staat er al gauw twee ton op de teller en komt hij uit 2016 of 2017. Je hebt sowieso de meeste kans op een occasion met dieselmotor en dat moet je maar net willen… Hoe hoger de prijzen, des te meer keus, maar als je wilt kiezen, moet je meer dan 25.000 euro meenemen.

Voor rond de twintigduizend euro vind je ook nog klassieke Giulia’s (Nuova Super) – maar dan heb je wel een héél andere auto.

Design

Buitenkant

De Giulia heeft fraaie, opvallend vloeiende vormen, maar behalve de voorkant – met de herkenbare hartvormige grille – is niets kenmerkend ‘Alfa Romeo’. De Giulia is een ontwerp van Lorenzo Ramaciotti, die ook heeft gewerkt aan de Ferrari’s 456, 550 en Enzo. De bi-xenonkoplampen doen door de drie elementen liefhebbers denken aan de koplampen van de Alfa Romeo SZ. De Giulia staat op grote lichtmetalen (18- of 19-inch) wielen. Onder de achterzijde met LED-achterlichten komen twee uitlaatpijpen tevoorschijn, de Giulia Quadrifoglio heeft er maar liefst vier. De topversie onderscheidt zich uiterlijk verder door de specifieke voorbumper en luchtuitstroomopeningen in de motorkap en de voorspatborden.

Binnenkant

Het interieur van de Giulia is méér Alfa Romeo dan de buitenkant. Meteen valt het dashboard op met de diepe kokers voor snelheidsmeter en toerenteller. Het instrumentarium is overzichtelijk. Het dashboard is verder voorzien van een touchscreen. De transmissiehendel oogt als een joystick en in de middenconsole vind je verder de keuzeschakelaar voor de rijmodi en een pad waarop je een smartphone draadloos kunt opladen.

Veiligheid

De Alfa is in 2016 door Euro NCAP aan een crashtest onderworpen. Daarin scoorde de Giulia de volle vijf sterren. Opvallend is dat de Giulia maar liefst 98 procent scoort op het punt van bescherming van volwassen inzittenden. Ook de veiligheid van kinderen in de auto scoort met 81 procent goed. Op het gebied van veiligheidssystemen scoort de Giulia met 60 procent wat minder. Inmiddels is de beoordeling van Euro NCAP overigens verlopen, zo staat op de website van die organisatie te lezen. Maar de Giulia is sowieso voorzien van de gebruikelijke airbags, gordelspanners en een noodremassistent. Op de Alfa Romeo-website is verder te zien dat de Giulia inmiddels van talrijke assistentie- en veiligheidssystemen is voorzien, voor rijden op de snelweg en in de file, om op je rijstrook te blijven, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, vermoeidheidswaarschuwing, en actieve cruisecontrol.

Alternatieven

Natuurlijk denk je voor een alternatief voor de Giulia meteen aan BMW, bijvoorbeeld BMW 3 Serie, waarvan de M3 rechtstreeks tegenover de Giulia Quadrifoglio staat. Maar je kunt ook denken aan de Audi A4 en de Mercedes Benz C-klasse. En buiten Duitsland aan de Volvo S60 en de Jaguar XE. Maar bij de meeste alternatieven ga je dan wel voorbij aan het karakter dat Alfa Romeo’s wordt toegedicht.

FAQ

Is de Alfa Romeo Giulia betrouwbaar?
Natuurlijk is een Alfa Romeo een liefhebbersauto, zeker de Giulia. En liefhebbers zijn natuurlijk milder als het om problemen gaat dan anderen. Maar in een recent onderzoek van JD Power kwam Alfa Romeo er verrassend betrouwbaar uit. En ook de ANWB meldt geen problemen die typerend zijn voor de Giulia. De Giulia gaat al even mee en zit in de laatste fase van zijn carrière, dus je kunt ervan op aan dat deze Alfa geen kinderziektes meer heeft.
Wie heeft de Alfa Romeo Giulia ontworpen?
De Alfa Romeo Giulia is een ontwerp van Lorenzo Ramaciotti, die ook heeft gewerkt aan de Ferrari’s 456, 550 en Enzo. De klassieke (Nuova) Giulia Super 1962-1978) was van Alfa Romeo’s eigen stylist, Orazio Satta Puliga. Speciale versies zijn van een carrosserie voorzien door onder meer Bertone en Zagato.

Beoordelingen voor Alfa Romeo Giulia

2 Beoordelingen

5,0