Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
land-rover-range-rover-evoque-front

Land Rover Range Rover Evoque

1 / 3
land-rover-range-rover-evoque-front
land-rover-range-rover-evoque-side
land-rover-range-rover-evoque-back

Sterke punten

  • Echt Range Rover-comfort
  • Elegant design
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Hoog gewicht
  • Beperkte binnenruimte
  • Hoge prijzen

Land Rover Range Rover Evoque : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Land Rover Range Rover Evoque, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Land Rover Range Rover Evoque: toegankelijk en compact

In 2011 verraste Land Rover vriend en vijand met een compactere, meer toegankelijke variant van zijn Range Rover. Van de Evoque bestaan inmiddels meerdere generaties. In de nieuwste generatie debuteert ook plug-in hybride aandrijving. Lees meer

Interesse in een Land Rover Range Rover Evoque

Land Rover Range Rover Evoque occasions
Land Rover Range Rover Evoque nieuwe auto's
Land Rover Range Rover Evoque dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Comfortabel en luxueus: de Evoque is een ‘baby’ Range Rover
  • Boterzachte en verfijnde rijervaring
  • Tijdloos design
  • PHEV kan op papier tot 60 kilometer elektrisch rijden

Land Rover Range Rover Evoque generaties

Van de Land Rover Range Rover Evoque zijn meerdere modelgeneraties. Tijd voor een korte geschiedenisles. Het is feitelijk de eerste compacte SUV van Range Rover, het label van Land Rover. De eerste generatie Range Rover Evoque debuteert in 2011en heeft de interne codenaam L538. Zijn technologie komt in grote lijnen overeen met de Land Rover Discovery Sport (opvolger van Land Rover Freelander). De eerste generatie is er als drie- en vijfdeurs en met voorwiel- en vierwielaandrijving. In 2016 debuteert de Range Rover Evoque cabriolet, een unieke auto. De driedeurs – die als coupé door het leven gaat – moet in 2017 vanwege beperkte vraag het veld ruimen. De vijfdeurs Range Rover Evoque blijkt de meer praktische en daardoor ook populairdere keuze.

De tweede generatie Land Rover Range Rover Evoque – met interne codenaam L551 – verschijnt in 2019 op de markt. Hij is er alleen als vijfdeurs SUV. De tweede generatie is vooral een evolutie ten opzichte van de eerste generatie. Een logische keuze van Land Rover, want de eerste generatie van de Evoque was zo populair dat het merk ‘safe’ heeft gespeeld met zijn vervanger. Het succes van de Evoque smaakt bij Land Rover namelijk naar meer.

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Range Rover Evoque is geleverd met turbodiesels en turbobenzinemotoren. De 2,2-liter diesel schopt het tot 110 kW (150 pk). Er is ook een dieselmotor met 140 kW (190 pk). Het benzine-aanbod bestaat uit een viercilinder turbomotor met 176 kW (240 pk). In 2014 krijgt de eerste generatie Evoque een uitgebreide opfrisbeurt, maar dat heeft geen gevolgen voor de motoren. Wel krijgt de Evoque systemen als een parkeerhulp, achteruitrijhulp, rijstrookassistent en verkeersbordherkenning.

Wat betreft aandrijflijnen is er bij de tweede generatie Evoque veel meer keuze. Om het lekker simpel te houden hanteert Land Rover de letter ‘P’ voor benzineversies (petrol) en de letter ‘D’ voor dieselmotoren. In beginsel bestaat het benzine-aanbod in 2019 uit een P200, P250 en P300. Het getal achter de letter slaat op het motorvermogen in pk. Dieselen kan met een D150, D180 en D240. In feite is dit motorenaanbod identiek aan de Jaguar E-Pace.

Het motorengamma is tijdens de loopbaan van de tweede generatie Evoque aangepast. Het model is er bijvoorbeeld ook als D165, als P160 en als P300e. Laatstgenoemde betreft een plug-in hybride met aan boord een 1,5-liter driecilinder benzinemotor op de vooras en een elektromotor op de achteras, goed voor in totaal 227 kW (309 pk). Dat maakt van de P300e de snelste Evoque, met een 0-100-tijd van 6,4 seconden. Daarnaast kan de auto 62 kilometer (WLTP) elektrisch rijden dankzij een accu van 14,9 kWh. Indien er MHEV wordt genoemd bij de motorvariant, dan betreft het een aandrijflijn met mild-hybride technologie.

De motoren van de tweede generatie Land Rover Range Rover Evoque op een rij:

  • D165 – 2,0 liter viercilinder turbodiesel MHEV – handgeschakeld – FWD – 120 kW (163 pk)

  • D165 – 2,0 liter viercilinder turbodiesel MHEV – handgeschakeld – AWD – 120 kW (163 pk)

  • D200 – 2,0 liter viercilinder turbodiesel MHEV – automaat – AWD – 150 kW (204 pk)

  • P160 – 1,5 liter driecilinder turbo benzine MHEV – automaat – FWD – 118 kW (160 pk)

  • P200 – 2,0 liter viercilinder turbo benzine MHEV – automaat - AWD – 147 kW (200 pk)

  • P250 – 2,0 liter viercilinder turbo benzine MHEV – automaat - AWD – 184 kW (249 pk)

  • P300e – 1,5 liter driecilinder turbo benzine PHEV – automaat – AWD – 227 kW (309 pk)

Afmetingen

De eerste generatie Range Rover Evoque is met een lengte van 4,35 meter redelijk compact. De breedte en hoogte bedragen achtereenvolgens 1,89 meter en 1,63 meter. De wielbasis komt uit op 2,66 meter. De bagageruimte van de vijfdeurs versie bedraagt 575 liter. De tweede generatie Evoque heeft een lengte van 4,37 meter, een hoogte van 1,65 meter en een breedte van 1,99 meter. De wielbasis komt uit op 2,68 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Land Rover Range Rover Evoque Gen2 (L551)
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,37 x 1,99 x 1,65 m
Wielbasis 2,68 m
Inhoud bagageruimte 472 l
Ledig gewicht 1.787-2.157 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.370-2.660 kg
Cilinderinhoud 1,498-1,998 cm3
Vermogen 118 kW (160 pk)-227 kW (309 pk)
Koppel 260 tot 540 Nm
Topsnelheid 199-230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,4-10,3 sec
Tankinhoud 56,5-67 l
Verbruik 1,4-9,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 31-211 g/km

Varianten

Als we het hebben over variatie, dan biedt een eerste generatie Evoque meer keuze. In beginsel is er al keuze uit een driedeurs SUV-coupé, vijfdeurs SUV en zelfs een cabriolet. Bij de tweede generatie is er wat carrosserievarianten betreft veel minder keuze. Die is er namelijk alleen als vijfdeurs SUV. Er is natuurlijk wel variatie als het gaat over uitvoeringen. Er is keuze uit een S, Dynamic SE, Dynamic HSE en de Autobiography, als ultieme uitvoering volop luxe.

Prijzen

De vanafprijs van een nieuwe tweede generatie Range Rover Evoque start in Nederland bij ongeveer 64.000 euro. Saillant detail: je krijgt dan direct de sleutels van de sterkste motorvariant: de P300e Plug-in Hybrid. Door de lage CO2-emissie betaal je voor deze motorversie bijzonder weinig BPM waardoor de vanafprijs lager uitvalt. De goedkoopste benzinemotor is de P160 en die kost nieuw al minimaal 70 mille. Dieselen kan nieuw ook vanaf 70.000 euro. Als occasion is een Evoque een stuk voordeliger. Rijden kan al vanaf zo’n 10.000 euro voor een exemplaar met dieselmotor en een hogere kilometerstand. Prijzen lopen op tot bijna 100.000 euro. Dan heb je wel een auto met het complete boekje erop en een zeer lage kilometerstand.

Design

Buitenkant

Bij de lancering van zijn eerste generatie in 2011 bleek de Evoque meteen een schot in de roos. Zijn elegante styling en zijn unieke driedeurs- en cabriovarianten spraken tot de verbeelding, terwijl het compacte formaat hem toegankelijk maakte voor mensen die voorheen geen Range Rover konden overwegen. Sinds de overgang naar de tweede generatie speelt de Evoque het wat serieuzer en stoerder. In navolging van de grotere Range Rover Velar werd de carrosserie strakgetrokken en is de verlichting wat slanker. Ook de versies met drie deuren en met vouwdak moesten eraan geloven, waardoor iedere nieuwe Evoque nu een praktische vijfdeurs is.

Binnenkant

Stap je binnen in een nieuwe Evoque, dan zou je bijna vergeten dat je in de kleinste Range Rover zit. De afwerkingskwaliteit is van hoog niveau en ook de technologie doet niet onder voor de grotere, duurdere broers. Zo beschikt iedere Evoque over een kantelend aanraakscherm voor de bediening van het infotainment, terwijl de klimaatregeling daaronder zijn eigen touchscreen krijgt met twee aparte draaiknoppen erop. Op de basisversie na krijgt de SUV ook een digitaal instrumentarium achter het typisch hoekige Range Rover-stuurwiel. De cabine straalt dus luxe uit en voorin zit je ook comfortabel in de zachte stoelen.

Veiligheid

Bij zijn laatste Euro NCAP-crashtest in 2019 werd de Range Rover Evoque beloond met de volle vijf sterren. Dat dankt hij niet alleen aan zijn uitgebreide passieve bescherming zoals airbags, maar ook aan heel wat standaard aanwezige actieve hulpmiddelen. Zo krijgt iedere Evoque meteen een rijstrookassistent en een noodremassistent mee, wordt het model standaard voorzien van cruise control en wordt er ook steeds een vermoeidheidsdetectiesensor geïnstalleerd voor de bestuurder.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een Range Rover Evoque, dan is de kans groot dat je niet gelijk met andere compacte SUV’s genoegen neemt. De grootste concurrent komt misschien wel uit eigen huis, want voor iets minder geld krijg je een ruimere Land Rover Discovery Sport mee. Aan de andere kant van het JLR-gamma vind je ook de Jaguar E-Pace op hetzelfde platform en die biedt wat meer rijdynamiek tegen een iets hogere prijs. Mag het toch Duits zijn, dan kun je ook bij BMW terecht voor een BMW X1 of bij Audi voor een Audi Q3, terwijl een Mercedes-Benz GLA ook een alternatief is. Je kunt ook denken aan een Ford Kuga, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Kia Niro, Kia Sportage, Land Rover Freelander, Mazda CX-5, Mini Countryman, Mitsubishi ASX, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan. De Volkswagen T-Roc Cabrio vormt een mooie tegenhanger van de Range Rover Evoque Convertible.

FAQ

Hoeveel kost een Range Rover Evoque?
De prijs van een Range Rover Evoque varieert enorm. Nieuw moet je denken aan een bedrag van meer dan 60.000 euro, maar die prijs kan met de nodige opties of een andere motorvariant sterk oplopen tot bijna 100.000 euro. Gebruikt heb je al een Evoque voor ongeveer 10.000 euro, maar dat is dan wel een ouder exemplaar met een hogere kilometerstand.
Hoeveel pk heeft een Range Rover Evoque?
Het vermogen van de Range Rover Evoque loopt sterk uiteen, van een benzinemotor met een vermogen van 118 kW (160 pk) tot een plug-in hybride met een systeemvermogen van 227 kW (309 pk).
Is de Range Rover Evoque betrouwbaar?
Afgezien van het feit dat de Range Rover Evoque gevoelig is voor softwarematige storingen, is deze familie-SUV over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Alles valt of staat natuurlijk wel met goed onderhoud.

Beoordelingen voor Land Rover Range Rover Evoque

18 Beoordelingen

4,9