Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mitsubishi ASX

Een veelzijdige en betrouwbare 5-zits MPV

Koop je een gebruikte Mitsubishi ASX, dan schaf je voor weinig geld een ruime en betrouwbare 5-zitter aan met een grote kofferbak. Hoewel dit misschien niet een van de modernste MPV’s op de markt is, kun je over op de degelijkheid weinig aanmerken. De motor is niet zo krachtig als van andere SUV’s. En ook het interieur is niet zo spectaculair als van andere modellen. Maar juist de eenvoud van dit model en de simpele motor maken het tot een betaalbare, makkelijke auto die breed inzetbaar is. Lees meer

Alternatieve modellen

Informatie over Mitsubishi ASX

Model

In 2010 werd tijdens de Autosalon van Genève de Mitsubishi ASX gepresenteerd. Deze 5-deurs crossover met 5 zitplaatsen in 2010 was sinds de Space Star weer de eerste middenklasse MPV die Mitsubishi uitbracht. Het ontwerp heeft veel overeenkomsten met de Outlander, maar de ASX is korter en staat lager. Dat plaatst de ASX in dezelfde klasse als bijvoorbeeld de VW Tiguan en de Nissan Qashqai.

De eerste modellen van de ASX waren leverbaar met twee Cleartec motoren. De ene was een 1.8 DI-D Cleartec diesel van 116 pk en de andere een 1.6 Cleartec benzinemotor van 117 pk. De ASX wordt standaard geleverd met een Start-stopsysteem. Het model heeft bij de introductie 3 uitrustingsniveaus: de Inform (alleen leverbaar met de benzinemotor), de Instyle en de Intense. De Intro Edition is een speciaal model wat alleen tijdens de introductie geleverd werd.

Het interieur ziet er eenvoudig, maar verzorgd uit met een toerenteller, snelheidsmeter en een digitaal infoscherm. Er is veel hard plastic gebruikt en de vele knopjes en hendels voelen niet heel modern aan. Als bestuurder heb je een vrij hoge zitpositie op de voorstoelen met relatief hoog opstaande randen.

Achterin kunnen met gemak 2 volwassenen zitten en de bagageruimte is met 420 liter groot te noemen. De ASX rijdt heel behoorlijk, met een wat indirecte besturing. Met een verbruik van 1 op 11 á 12 is de auto behoorlijk zuinig.

De ASX wordt gemaakt in de Mitsubishi-fabriek in Okazaki en in de fabriek in Catalão, Brazilië. De nieuwprijs begint vanaf €23.070, maar een gebruikte Mitsubishi ASX is voor minder geld te koop.

Modelwijzigingen van de Mitsubishi ASX

In 2012, dus 2 jaar na de introductie, kreeg de ASX een facelift. De wijzigingen waren niet spectaculair, maar de voorkant van de auto werd wel zichtbaar anders. De motoren werden uitgebreid met een 1.6 liter diesel met een vermogen van 84 kW/114 pk. Deze motor zou minder brandstof verbruiken. Toch bleef de 1.8 liter diesel, die ongeveer hetzelfde vermogen had, ook gewoon verkrijgbaar.

Uiteindelijk werd deze motor In 2014 weer geschrapt. De ASX was voor de facelift verkrijgbaar als Inform, Intense en Instyle, waarbij de Inform alleen leverbaar is met een benzinemotor. De Intro Edition, die in 2010 bij de start van de verkoop beschikbaar kwam, bleef beschikbaar tot de auto een facelift kreeg.

Na de facelift werd het Invite model toegevoegd aan de bestaande uitvoeringen. De Inform uitvoering werd in 2014 vervangen door de Entry. De Invite werd Invite+, maar die werd in 2015 alweer vervangen door de Bright. Alle modellen hadden een handmatige versnellingsbak.

In 2016 werd het Dynamic Shield-front geïntroduceerd. In 2018 wilde Mitsubishi de aandacht weer op de ASX vestigen via een kleine facelift. Hierbij werd de voorkant van de auto verder verfijnd met een nieuwe chroomstrip en LED dagrijverlichting. Er komt een nieuw infotainmentsysteem en het interieur krijgt nieuwe materialen.

Mitsubishi ASX vs Suzuki Vitara

De Suzuki Vitara en de Mitsubishi ASX zijn allebei goed uitgeruste crossovers met een prima uitrusting. Vergelijken we deze auto’s met de concurrentie, dan zijn ze wel wat minder verfijnd. De motoren zijn relatief licht, met een 1.4 in de Suzuki en een 1.6 in de ASX.

De interieurs zien er wel even anders uit dan de kleurrijke buitenkant. In de Mitsubishi zit er vrij veel zwart plastic aan de binnenkant. Het multimediasysteem oogt een beetje ouderwets, met een uitklappend scherm om cd’s te kunnen laden. Het touchscreen reageert traag en de menustructuur is soms onduidelijk. De ergonomie van het interieur is vrij goed. In de Vitara zijn ook geen materialen van topkwaliteit verwerkt, maar het oogt wel alsof het lang meegaat. Het interieur is ruim en dat is een pluspunt.

De passagiers achterin hebben in de Mitsubishi de meeste ruimte. Zo is de beenruimte en hoofdruimte achterin voldoende voor een volwassene met een lengte van 1,80 meter. n ook in de Vitara kun je goed achterin zitten. Het dak is hoog en de deuren zijn niet heel dik. De stoelen staan hoog boven de vloer, zodat je goed rechtop kunt zitten. De achterbank zit comfortabel.

Ondanks dat de enorme subwoofer van het mediasysteem in de kofferbak zit, heeft de bagageruimte 44 liter meer inhoud dan de Suzuki Vitara. Als je de rugleuning van de achterbank omlaag klapt, ontstaat bij de Vitara 1.120 liter. Bij de ASX heb je dan maar liefst 1.193 liter, dat is 73 liter extra.

Samenvattend lijken deze 2 auto’s behoorlijk op elkaar. De Mitsubishi heeft wat meer ruimte achterin en de kofferbak is ook een stuk groter. Qua motorvermogen zijn ze aan elkaar gewaagd, dus het interieur en de kofferbak maken hier het grootste verschil.

Motoren

De ASX heeft een 2,0-liter benzinemotor die 150 pk levert en een koppel van 195 Nm. Met deze motor accelereert de auto in 11,7 s van 0-100 km/u met een topsnelheid van 190 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik is 7,4 l/100 km, oftewel 1 op 13,5.

Uitrusting en opties

De ASX is leverbaar in 4 modellen, namelijk de Entry, Life, Intense en Invision.De Mitsubishi ASX Entry is het goedkoopste instapmodel. Deze auto heeft o.a. als standaarduitrusting:

  • ClearTec-motor met Auto Stop & Go
  • Active Stability en Traction Control (ASTC)
  • Multi-mode keyless entry
  • Hill Start Assist (HSA)
  • Airconditioning
  • Elektrisch bedienbare ramen

Wil je een rijkere uitrusting dan de Entry, dan kies je voor de iets duurdere Life uitvoering met o.a:

  • Privacy glass
  • Gekoeld dashboardkastje
  • Zonneklep met verlichting en tickethouder
  • Climate control
  • Parkeersensoren achterzijde
  • 3-spaaks lederen stuurwiel met bediening voor audio en cruise control

De Mitsubishi ASX Intense is iets duurder dan de Life, maar ook rijker uitgerust, met o.a.:

  • Centraal audiopaneel in piano black met zilverkleurige accenten
  • Bluetooth carkit met bediening op het stuurwiel
  • IMGN-navigatiesysteem met smartphone koppeling en cd/dvd/mp3 speler
  • Stoelverwarming voorzijde
  • Achteruitrijcamera

De Instyle is het duurste model van de ASX, maar daarvoor krijg je een zeer rijk uitgeruste auto. Zo vind je op dit model:

  • 18-inch two-tone velgen
  • Grand Luxe® zwart synthetisch leder
  • Glazen panoramadak
  • Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
  • Super ‘wide vision’ HID-Xenon koplampen
  • Insert text

Een handige 5-zitter, ook geschikt voor de stad

Een gebruikte Mitsubishi ASX is een veelzijdige auto. Aan de ene kant is dit model compact genoeg voor het drukke stadsverkeer. Aan de andere kant heeft de auto een grote kofferbak en profiteer je van alle voordelen die een 5-zitter kan hebben, zoals een ruim interieur. De ASX kun je dus als gezinsauto gebruiken of als een handige stadsauto.

Beoordelingen voor Mitsubishi ASX

28 Beoordelingen

4,9