Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-bayon-front

Hyundai Bayon

1 / 3
hyundai-bayon-front
hyundai-bayon-side
hyundai-bayon-back

Sterke punten

  • Aangenaam hoge instap
  • Herkenbaar Hyundai-design
  • Uitgebreide standaarduitrusting

Zwakke punten

  • Geen spannend ontwerp
  • Ietwat ingesteld op de oudere koper
  • In alles de middenmoot

Hyundai BAYON : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai BAYON, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Bayon: de crossover–versie van de i20

De Bayon is de tweede compacte SUV van Hyundai, na de Kona. Hij heeft de wielbasis van de i20 en kan daar bovenop wat extra kofferruimte aanleveren dankzij de grotere overhang achteraan. De zit is ook wat hoger, zodat hij met een beetje verbeelding de opvolger van de i20 Active kan worden genoemd. Lees meer

Interesse in een Hyundai Bayon

Hyundai Bayon occasions
Hyundai Bayon nieuwe auto's
Hyundai Bayon dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Bayon is de herkenbaarheid van Hyundai zelve. Een daklijn van een Tucson, de achterlichten die linken naar de i20 en een interieur dat Hyundai ademt.

  • Dankzij de hogere instap is de wagen geschikt voor mensen die graag het overzicht op de weg bewaren of wat moeilijker te been zijn.

  • De uitgebreide basisuitrusting is een meevaller voor de Bayon, die weinig extra opties hoeft aan te bieden.

Gegevens

Motor

Hyundai biedt de Bayon enkel aan met een benzinemotor, met 48V mild hybrid technologie. Concreet gaat het om de 1.0 T-GDI-motor, met een vermogen van 100 pk. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak maar kan optioneel ook besteld worden met een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. De motor is uitgerust met voorwielaandrijving, het maximaal koppel bedraagt 171 Nm. De topsnelheid voor de motor met automatische transmissie bedraagt 180 km/h, met de handgeschakelde versnellingsbak wordt een snelheid van 183 km/h behaald. De acceleratie van 0 naar 100 km/h bedraagt respectievelijk 11,7 en 10,7 seconden.

Afmetingen

De 1.120 kilogram wegende Bayon heeft een lengte van 4,180 meter en een hoogte van 1,50 meter, terwijl de breedte aftikt op 1,775 meter. De wielbasis van 2,580 meter is identiek aan die van de i20. Het max. aanhangwagengewicht bedraagt ongeremd 450 kg en ongeremd 1.110 kg. De koffer heeft een laadvolume van 321 liter. Bij neergeklapte achterbank neemt dat volume toe tot wel 1.115 liter.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Bayon.

Productie Sinds 2021
Lengte, breedte, hoogte 4,180 m x 1,775 m x 1,50 m
Wielbasis 2.580 m
Inhoud bagageruimte 321 / 1.115 l (bij neergeklapte achterbank)
Ledig gewicht 1.120 - 1.145 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.220 - 1.245 kg
Cilinderinhoud 998 cm³
Koppel 171 Nm
Topsnelheid 180 - 183 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/h 10,7 - 11,7 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 5,2 - 5,5 l
CO2-uitstoot 119 -121 g/km

Uitvoeringen

De Bayon is verkrijgbaar in vijf uitvoeringen. De instapversie heet i-motion, daarboven staan de Comfort, Comfort Smart, en de Premium, om te eindigen met de Premium Sky. Ze verkopen bij Hyundai echter allesbehalve lucht, want de Bayon zit warm in de standaarduitrusting. Dat gaat bijvoorbeeld over een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel, lederen stuurwiel, cruise control, achteruitrijcamera en parkeersensoren.

Voor de specialere dingen moet natuurlijk nog bijbetaald worden. Specialer, dat is dan de 16 inch velgenset, Smart Key sleutelloze instap en LED-koplampen met statische bochtverlichting.

Prijs

De Hyundai Bayon is verkrijgbaar vanaf € 22.995. Voor dat geld levert Hyundai de Bayon in de i-Motion-uitvoering met handgeschakelde versnellingsbak. De duurste versie is het model in de Premium Sky uitvoering met automatische transmissie. Klanten moeten hier minstens € 31.385 rekenen. Occasions zijn erg moeilijk te vinden, omdat de Bayon pas sinds 2021 op de markt is.

Design

Interieur

De Hyundai Bayon neemt het interieur van de i20 zonder verpinken over. Daar horen ook de opvallende horizontale lijnen bij die het dashboard indelen. De hoge zit zorgt voor een goed overzicht op de weg. De hoge afmetingen van de wagen hebben ook als gevolg dat er meer dan voldoende hoofdruimte voor de inzittenden aanwezig is.

hyundai-bayon-interior

hyundai-bayon-seats

Exterieur

De blikvanger op de Bayon is de hoekige achterpartij, waarbij de achterlichten een boemerang vormen over de vouw die in de kofferklep werd aangebracht. Met een Turqoise two tone lak wordt de Bayon iets opvallender, al blijven blauw of rood als lakkleur ook te smaken.

Veiligheid

Dat de Bayon goed in de standaarduitrusting zit werd hoger al vermeld. Ook qua rijhulp en veiligheidsitems is Hyundai dus bij de pinken. Een Lane Follow Assist, of een verklikker voor wanneer er nog iemand op de achterbank zit, het zijn zaken die het leven aangenamer maken.

Op de Euro NCAP botsproeven haalt de Bayon vier van de vijf sterren. De Bayon scoort wat minder op de veiligheidsassistenten vanwege een autonoom remsysteem dat mager presteert in vergelijking met andere voertuigen.

Alternatieven

In dit segment zijn de alternatieven niet op één hand te tellen. Met een Opel Mokka, een Ford Puma en een Citroën C3 Aircross noemen we er maar enkele, ook bij Volkswagen is een concurrent te vinden onder de naam T-Cross. De Bayon is echter iets ruimer dan bovenstaande modellen en meet zich minder de looks van een mini-SUV aan.