Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-i30-n-l-01.jpg

Hyundai I30 N

1 / 3
hyundai-i30-n-l-01.jpg
hyundai-i30-n-l-02.jpg
hyundai-i30-n-l-03.jpg

Sterke punten

  • Indrukwekkende prestaties
  • Opvallend en sportief uiterlijk
  • Uitgerust met geavanceerde technologie

Zwakke punten

  • Sportieve afstelling van de ophanging kan stug overkomen
  • Imago laat te wensen over in vergelijking met andere hot hatches
  • Aanwezigheid van een stabilisatorstang gaat ten koste van bagageruimte

Hyundai i30 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai i30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai i30 N: Koreaan met spierballen

De Hyundai i30 N is een sportauto uit de stal van Hyundai’s N-label en stamt direct af van de reguliere i30 waarmee Hyundai een bescheiden rol speelt in de klasse van de compacte middenklassers. De hot hatch wordt aangedreven door een 2,0-liter turbomotor die verkrijgbaar is met keuze uit twee vermogensvarianten.

Interesse in een Hyundai I30 N

Hyundai I30 N occasions
Hyundai I30 N nieuwe auto's
Hyundai I30 N dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ook geschikt voor dagelijks gebruik
  • Afgeladen met veiligheidsvoorzieningen
  • Voor liefhebbers van rijplezier en comfort

Technische gegevens

Motorisatie

De i30 N was de allereerste exponent van Hyundai’s ultra-sportieve N-label. De letter N van de high performance-divisie van Hyundai staat voor zowel het test- en ontwikkelingscentrum in Namyang (Zuid-Korea), waar de sportauto’s worden ontwikkeld, als voor het beruchte circuit Nürburgring in Duitsland, waar het Europese testcentrum van Hyundai gevestigd is. Na de ontwikkeling van de i30 N in Namyang werd de hot hatch verder geperfectioneerd met de kennis en ervaring die Hyundai heeft opgedaan in onder meer het FIA World Rally Championship, de TCR International Series, de Pirelli World Challenge en de loodzware 24-uursrace van de Nürburgring. De Hyundai i30 N wordt aangedreven door een 2,0-liter turbomotor die verkrijgbaar is met keuze uit twee vermogensvarianten. De Standard Package-motor levert 184 kW (250 pk) en de Performance Package-motor zelfs 202 kW (275 pk). Beide versies hebben een maximumkoppel van 353 Nm en een topsnelheid van 250 km/u. De standaardversie van de Hyundai i30 N sprint vanuit stilstand in 6,4 seconden naar 100 km/u, de Performance-versie heeft daar slechts 6,1 seconden voor nodig.

In 2020 presenteerde Hyundai een vernieuwde i30 N. De opvallendste cosmetische wijzigingen: een nog sportiever design met nieuwe, agressief ogende voor- en achterbumpers, twee grote uitlaatpijpen, een brede grille met N-badge, hertekende achterlichten en LED-koplampen met V-vormige dagrijverlichting. Bovendien stond de vernieuwde i30 N op lichtere 19-inch gesmede lichtmetalen velgen, wat resulteerde in een lager gewicht en dus nog betere rijkwaliteiten.

De tweede generatie Hyundai i30 N wordt aangedreven door een 2,0-liter turbomotor die gekoppeld is aan ofwel een handmatig te bedienen zesversnellingsbak (6MT) of – voor het eerst – een achttraps N DCT-transmissie met dubbele natte plaatkoppeling. In de standaarduitvoering heeft de vernieuwde Hyundai i30 N een vermogen van 184 kW (250 pk) en een maximumkoppel van 353 Nm. Deze versie heeft altijd de 6MT. Ook ditmaal kon je kiezen voor de optie Performance Package, waarmee de motor een vermogen heeft van 206 kW (280 pk) en een koppel van 392 Nm. Deze uitvoering is er met handgeschakelde zesbak of N DCT-transmissie. Van beide uitvoeringen ligt de topsnelheid op 250 km/u. Met het Performance Package vergt de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 5,9 seconden en dat is 0,2 seconden sneller dan de vorige versie.

Afmetingen

De Hyundai wijkt qua afmetingen licht af van de reguliere Hyundai i30. De high-performance auto meet 4.335 mm in de lengte, 1.795 mm in de breedte en 1.451/1.447 mm (18-inch velgen/19-inch velgen) in de hoogte. Daarmee is de Hyundai i30 N 4 tot 8 mm lager dan zijn brave broertje. Ook heeft de hot hatch grotere wielkasten met 18- of 19-inch wielen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai i30 N
Marktintroductie 2017
Lengte x breedte x hoogte 4,3 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 395 l
Ledig gewicht 1.400-1.509 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.950 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm3
Vermogen 184 kW (250 pk)- 206 kW (280 pk)
Koppel 353- 392 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9-6,4 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 7,0-7,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 159-163 g/km

Varianten

De Hyundai i30 N is er met keuze uit twee vermogensvarianten. Behalve de versie met 184 kW (250 pk) is er ook een Performance-variant met 202 kW (275 pk). Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/u. Standaard heeft de Hyundai i30 N onder meer een touchscreen navigatiesysteem, Apple CarPlay, automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, DAB+ én privacy glass. Behalve dat de Hyundai i30 N met Performance Package extra vermogen (275 pk vs. 250 pk) levert, is hij ook extra voorzien van 19-inch wielen met Pirelli P-Zero-banden, rode N-remklauwen, grotere remschijven (18 inch vóór, 17 inch achter), een elektronisch geregeld slipdifferentieel, een variabel uitlaatsysteem, een Rear Stiffness Bar die de bodystijfheid vergroot en een actief uitlaatsysteem voor optimale prestaties op het circuit.

Prijzen

Bij zijn debuut in 2017 kreeg de Hyundai i30 N een vanafprijs van 39.995 euro. Dat betrof de versie met 250 pk. Voor de versie met 275 pk (Performance Package) moest je 42.995 aftikken, maar dan kreeg je ook wel wat. Wat te denken van 19-inch lichtmetalen velgen, speciale N Pirelli-banden, 18-inch remschijven voor, 17-inch remschijven achter, een elektronisch geregeld slipdifferentieel, een variabel uitlaatsysteem en een Rear Stiffness Bar die de bodystijfheid vergroot.

Ook als occasion is de Hyundai i30 N nog behoorlijk aan de prijs. Reken voor oudere exemplaren van de hot hatch, bijvoorbeeld die vanaf het jaar van zijn introductie (2017), op prijzen tussen de 20.000 en 25.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand en conditie. Nieuwere exemplaren of exemplaren met lagere kilometerstanden vallen doorgaans duurder uit. Een Hyundai i30 N occasion uit recentere bouwjaren zijn er voor 30.000 euro of meer.

Design

Buitenkant

Het design van de nieuwe Hyundai i30 N is zeer sportief door de agressief uitziende bumpers, de opvallende grille, de frontsplitter en de achterspoiler. Het model is 4 tot 8 mm lager dan de reguliere Hyundai i30 en heeft grotere wielkasten met 18- of 19-inch wielen. Andere opvallende details zijn de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen. Grote luchtinlaten aan de voorzijde, waarin ook de LED-dagrijverlichting is ondergebracht, zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten.

Binnenkant

De op de bestuurder gerichte cockpit valt op door het exclusieve stuurwiel met N-logo. Daarnaast komt de kenmerkende blauwe kleur van Hyundai N terug in het stikwerk van het stuurwiel en de versnellingspook en in de verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller. Zitten doe je in comfortabele sportstoelen, waarbij het uit- en inschuifbaar zitvlak zorgt voor een goede ondersteuning voor de bestuurder. De stoelen zijn bekleed met stof of een combinatie van leder en alcantara. In alle gevallen prijkt het N-logo op de rugleuning.

Veiligheid

De Hyundai i30 N is uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen die bijdragen aan een veilige rijervaring. Deze omvatten geavanceerde rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control, noodremassistentie, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning. De i30 N biedt ook een reeks passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder airbags, stabiliteitscontrole en ABS.

Hoewel de Hyundai i30 N niet is getest door Euro NCAP, kun je gerust spreken van een veilige auto. De hot hatch vertoont grote gelijkenissen met de reguliere i30 die in de crashtest van het Europese veiligheidsinstituut de maximale score van vijf sterren behaalde. De middenklasser scoorde bijzonder goed in alle vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist systemen.

Alternatieven

De belangrijkste alternatieven voor de Hyundai i30 N in het hot hatch-segment zijn onder andere de Volkswagen Golf GTI, de Ford Focus ST, de Honda Civic Type R en de Renault Megane RS. Deze auto's worden ook gekenmerkt door krachtige motoren, sportieve ophanging en prestatiegerichte eigenschappen, waardoor ze aantrekkelijke opties zijn voor liefhebbers van sportieve hatchbacks. De keuze tussen deze concurrenten hangt vaak af van persoonlijke voorkeuren, merkloyaliteit en de specifieke functies en prestaties die een bestuurder zoekt.

FAQ

Waarom wordt Hyundai i30 N een hot hatch genoemd?
Hot hatches zijn sportieve hatchbacks met sterke motoren, een sportieve ophanging en prestatiegerichte functies die zorgen voor een opwindende rijervaring. Met zijn krachtige turbomotor, sportieve ophanging, aangepaste remmen en andere prestatieverbeteringen voldoet de i30 N aan al die maatstaven. De hot hatch van Hyundai is geschikt voor enthousiaste bestuurders die op zoek zijn naar sportieve en dynamische rijprestaties in een compacte auto.
Is de Hyundai i30 N geschikt voor dagelijks gebruik?
Hoewel de Hyundai i30 N te boek staat als een hot hatch die voornamelijk is ontworpen voor sportief rijden, is hij nog steeds geschikt voor dagelijks gebruik. De auto biedt voldoende comfort en bruikbaarheid voor dagelijkse ritten, en de beschikbaarheid van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en technologieën draagt bij aan de algehele bruikbaarheid en veelzijdigheid.
Wat is het vermogen van de Hyundai i30 N?
De Hyundai i30 N heeft een vermogen dat varieert afhankelijk van de specifieke uitvoering. De standaard i30 N beschikt over een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 184 kW (250 pk), terwijl de i30 N Performance-versie een hoger vermogen biedt, van 202 kW (275 pk) of 206 kW (280 pk) bij de tweede generatie.

Beoordelingen voor Hyundai i30

124 Beoordelingen

4,6