Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
land-rover-range-rover-front

Land Rover Range Rover

1 / 3
land-rover-range-rover-front
land-rover-range-rover-side
land-rover-range-rover-back

Sterke punten

  • Meest luxueuze Range Rover
  • Comfort
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Prijs
  • Ergonomische details
  • Afwerking niet altijd op niveau van prijs

Land Rover Range Rover : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Land Rover Range Rover, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 63.300,-*
Occasions vanaf:€ 1.000,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Land Rover Range Rover: Klassiek krachtmodel

De vijfde generatie van de Land Rover Range Rover (L460) verscheen in 2021 en tilt de grote Britse SUV naar een ander niveau: dat van de ultra luxueuze SUV’s. De topklasse Range Rover beschikt over meerdere motoren, waaronder twee plug-in hybrides. Lees meer

Interesse in een Land Rover Range Rover

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Land Rover Range Rover (L460) borduurt voort op de stijlkenmerken van zijn voorganger, maar werkt de lijnen gladder en gedetailleerder uit.
  • Het motoraanbod van de Range Rover omvat benzine- en dieselmotoren met vermogens van 250 tot 530 pk.
  • Het gamma omvat niet een maar twee plug-in hybrides. Door hun grote batterij beschikt de Range Rover met stekker over een elektrisch rijbereik van 113 kilometer.
  • Net als zijn voorganger is de Range Rover (L460) beschikbaar met lange wielbasis, maar hij is er nu voor het eerst ook met zeven zitplaatsen.
  • De Land Rover Range Rover maakt een sprong voorwaarts op vlak van luxe, met de bijbehorende technologie en materialen.

Gegevens

Motoren

De Range Rover (L460) is een scharniermoment in de geschiedenis van Land Rover: hij gebruikt nog steeds een aluminium platform, maar introduceert voor het eerst twee nieuwe plug-inhybrides en laat voor het eerst de beruchte V8 met compressor van Jaguar Land Rover achterwege ten voordele van een BMW-blok.

De plug-inhybrides delen dezelfde technische basis. Het gaat om een 3.0-zes-in-lijn turbobenzine met elektromotor van 105 kW (140 pk) in de achttrapsautomaat. Afhankelijk van het vermogen van de benzinemotor bedraagt het systeemvermogen 440 pk (P440e) of 510 pk (P510e). Beide versies gebruiken dezelfde batterij van 38,2 kWh en hebben een elektrisch rijbereik van 113 kilometer (WLTP).

De andere motoren zijn twee benzineblokken en een diesel. De benzinemotoren bestaan uit een 3.0-zes-in-lijn van 400 pk (P400) en een 4.4-V8 met twee turbo’s van 530 pk (P530). Het dieselblok is eveneens een 3.0-zes-in-lijn, die 250 pk (D250), 300 pk (D300) of 350 pk (D350) produceert. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat en sturen hun vermogen naar de vier wielen.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best, met een gemiddeld verbruik van 0,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 18 g/km (WLTP). Dan volgen de diesels, met een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 198 g/km (WLTP). Tot slot zijn er de benzines, met de V8 die een gemiddelde opgeeft van 11,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 259 g/km.

Afmetingen

De Land Rover Range Rover (L460) is er als versie met korte wielbasis (SWB) en met lange wielbasis (LWB). Met een lengte van 5,05 meter, hoogte van 1,87 meter en breedte van 2,05 meter is de versie met korte wielbasis allesbehalve klein, vooral met zijn wielbasis van 3 meter. De LWB voegt daar nog 20 centimeter aan toe, en dus ook aan de totale lengte. Die brok metaal en aluminium maakt van de Range Rover geen lichtgewicht. De lichtste versie weegt bijvoorbeeld 2.454 kilogram.

Met een koffervolume van 725 liter heeft de Land Rover Range Rover een van de grootste kofferruimtes in zijn segment. Met de achterbank neergeklapt wordt dat 2.335 liter. De LWB-versie met zeven zitplaatsen heeft nog steeds 312 liter achter de derde rij.

Uitvoeringen

Het gamma van de Land Rover Range Rover zit nogal complex in elkaar met twee koetswerkversies, vijf uitrustingsniveaus en verschillende motorversies.

Op de versie met korte wielbasis (SWB) heet de basisuitvoering van de Land Rover Range Rover ‘SE’. Die is voorzien van 21-inch velgen, leder, het volledige infotainmentsysteem, enzovoort. Daarboven staan de HSE, Autobiography, First Edition en SV. Die laatste beklemtoont het sportieve aspect.

De versie met lange wielbasis (LWB) heeft een basisuitvoering die ‘HSE’ heet, met 22-inch velgen, leder en geventileerde voorzetels. Ook de Autobiography, First Edition en SV duiken hier op. Op de sportieve uitvoering na kunnen die voorzien worden van een derde zetelrij met in totaal dus zeven plaatsen (of zes, afhankelijk van de gekozen configuratie van de tweede rij).

Niet alle motoren zijn combineerbaar met alle uitrustingsversies. De basisdiesel (D250) is er alleen als SWB SE en SWB HSE. De versie met lange wielbasis (LWB) biedt alleen de krachtigste D350 aan. Dat is ook het geval voor de SV, ongeacht de wielbasis. De LWB met zeven zitplaatsen is er niet als plug-in hybride, omdat er anders geen plaats is voor de batterij.

Prijzen

Het Range Rover-gamma begint vanaf 141.500 euro. De versie met lange wielbasis begint vanaf 184.500 euro (LWB P400 HSE). De duurste versie kost 289.500 euro (LWB P530 SV). Op dit moment is de nieuwe Range Rover (L460) nog nauwelijks beschikbaar op de occasionmarkt. Occasionprijzen voor modellen van de vorige generatie beginnen bij zo’n 30.000 euro (L405) en zelfs 4.000 euro (L322).

Land Rover biedt verschillende leaseformules aan voor zijn Range Rover. Die gaan van eenvoudige financiering over financiële renting tot operationele leasing (Fleet & Business Leasing).

Design

De recentste generatie Land Rover Range Rover (L460) werd gelanceerd in 2021 en vormt geen echte stijlbreuk met zijn voorganger. Het design is er zelfs sterk op geïnspireerd, maar verfijnt het op alle vlakken.

Exterieur

De lijnen van de Range Rover zijn doorheen de jaren iconisch geworden. Het team van Land Rover koos er dus voor om dat niet om te gooien. De nieuwe Range Rover heeft een vergelijkbaar ontwerp als dat van zijn voorganger, maar is toch cleaner en verfijnder. Alle elementen lijken in elkaar over te vloeien, zonder breuken. Land Rover heeft zelfs de randen van de vensters in het koetswerk geïntegreerd om de lijn zuiver te houden. Ook de deurgrepen zijn voortaan verzonken. De voorkant is nog steeds robuust, met een lange motorkap. De gordellijn is er in profiel nog steeds, maar mondt niet meer achteraan uit. Daar krijg je een grote zwarte strook die de achterlichten haast onzichtbaar integreert. De Range Rover (L460) krijgt velgen tot 23 inch. De catalogus omvat 14 koetswerkkleuren en niet minder dan 24 andere kleuren in het exclusieve Premium SVO-palet.

Interieur

Revolutie binnenin, en wel een technologische: het horizontale dashboard bevat voortaan een 13,1 inch groot touchscreen. Het instrumentenpaneel huist in een scherm van 13,7 inch. Afhankelijk van de uitvoering is het interieur van de Range Rover bekleed met leder, hout, wol en zelfs keramiek op de SV-uitvoeringen. Optioneel zijn er op de tweede zitrij twee captain seats met alle mogelijke functies, en met daartussen een middenconsole met koelkastje en elektrisch wegklapbare tablets.

land-rover-range-rover-interieur

land-rover-range-rover-seats land-rover-range-rover-trunk

Veiligheid

De nieuwe Land Rover Range Rover omvat alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen, zowel passief als actief. Zo zijn er naast een hele rist airbags een noodremhulp, 360-graden camera's en 3D-camera's, verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, dodehoek hulp, een adaptieve snelheidsregelaar en verkeersherkenning voor achter de auto. De Range Rover (L460) is nog niet bij de Euro NCAP langs geweest, maar de vorige generatie (L405) kreeg in 2012 vijf sterren.

Alternatieven

De nieuwe generatie van de Land Rover Range Rover (L460) laat de Britse luxe-SUV op een heel ander niveau meespelen. Voordien had hij concurrentie van de BMW X5 en Mercedes-Benz GLE, maar nu neemt hij het op tegen de Bentley Bentayga, Rolls-Royce Cullinan en Lamborghini Urus. Bij de premiummerken is de Mercedes-Maybach GLS een concurrent.

Beoordelingen voor Land Rover Range Rover

14 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen