Rover te koop: tweedehands en nieuw

Rover

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Rover: tweedehands auto van historisch merk

Diverse pionierende bedrijven in de auto-industrie waren in eerste instantie actief in een andere technologiesector. Een bekend voorbeeld is het Duitse bedrijf Opel, dat in 1862 begon als naaimachinefabriek om daar enkele decennia later rijwielen aan toe te voegen. Er waren echter ook vroege ondernemers die vanaf de oprichtingsdatum al actief waren in de vervoersbranche, en zich op gemotoriseerde voertuigen gingen richtten toen de automobiel en de verbrandingsmotor tot ontwikkeling waren gekomen. Tot die groep behoort ook Rover uit Groot-Brittannië. Het bedrijf ontstond in 1878 als fietsenfabriek, en heette toen nog Starley & Sutton Co. Oprichter Starley was in 1885 onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de door een ketting aangedreven fiets met twee wielen van gelijke afmetingen. In 1889 werd de bedrijfsnaam gewijzigd in J.K. Starley & Co., en tien jaar later ontstond de Rover Cycle Company. Rond dezelfde tijd importeerde Starley een aantal motorfietsen van Peugeot uit Frankrijk, om deze te voorzien van een andere motor. Na Starley's voortijdige dood in 1901 werd de fabriek overgenomen door H.J. Lawson, die tot dan in de fietsenindustrie actief was. Onder zijn leiding werd na een eerste motorfiets in 1902, de Imperial, in 1904 een eerste tweepersoonsauto uitgebracht.

Andere eigenaren en mindere periode

Gedurende twintig jaar bracht het bedrijf zowel auto's als motorfietsen op de markt, al werd vanaf het eind van de Eerste Wereldoorlog de aandacht meer en meer verlegd naar de automobiel. Nadat zo'n 10.000 motorfietsen waren gemaakt, werd de productie ervan in 1924 gestaakt ten faveure van de auto. Vooral de slechte verkoopcijfers van de motorfietsmodellen hadden tot dit besluit geleid. Ook de autoverkoop liet echter tegenvallende resultaten zien, en in de jaren twintig was het bedrijf bijna failliet. Aan het eind van het decennium versterkten Frank Searle en Spencer Wilks het team. Om de autofabriek er weer bovenop te krijgen, besloten zij om voertuigen in het luxere segment te gaan ontwikkelen. Tot die tijd had het merk zich namelijk gespecialiseerd in relatief gangbare en eenvoudige modellen. Spencers broer Maurice Wilks ging enkele jaren later ook voor het bedrijf werken. De twee zouden er tot begin jaren zestig actief blijven, en ontwikkelden en passant ook de bekende Land Rover, de terreinwagen die vanaf 1947 werd gemaakt. De op een Amerikaanse legerjeep gebaseerde auto was al snel populair, en bleef tientallen jaren en zonder al te grote aanpassingen in productie. Deze robuuste terreinauto's kunnen vaak tweedehands worden aangeschaft.

Meer dan terreinwagens

Rover mag dan het bekendst zijn geworden met zijn jeeps, de Britse autofabrikant heeft ook een groot aantal andere voertuigen uitgebracht. Tussen 1958 en 1973 bouwde men bijvoorbeeld de als sedan uitgevoerde P5, waarvan vanaf 1963 een coupé-uitvoering beschikbaar kwam. Een succesvoller sedantype was de P6 (1963-1977), die afhankelijk van zijn motorinhoud als 2000, 2200 en 3500 verscheen. De P6 werd in 1976 opgevolgd door de van een simpeler ontwerp voorziene SD1, een vijfdeurs hatchback die zich eveneens in het E-segment bevond en waarvan tot 1986 ruim 300.000 exemplaren werden gebouwd. Net als de P6 kreeg de SD1 typeaanduidingen op basis van het motorvolume. Inmiddels was het merk in handen gekomen van andere autofabrikanten, waardoor de SD1-modellen ook wel de laatste echte Rovers worden genoemd. Eind jaren zestig werd het bedrijf overgenomen door de Leyland Motor Corporation, na een fusie omgedoopt tot British Leyland Motor Corporation, en later werd samengewerkt met Honda. Wie een Rover tweedehands wil kopen uit de jaren tachtig en negentig komt bijvoorbeeld uit bij de op de Honda Legend gebaseerde 800, de naar het voorbeeld van de Honda Concerto en Civic ontworpen 200-hatchback of 400-sedan, of de op de Honda Accord geïnspireerde 600.

Latere tweedehands Rover-modellen en einde

Medio jaren negentig werden het automerk en de bijbehorende divisies verkocht aan BMW die daarmee tevens eigenaar werd van Land Rover en Mini. Vervolgens werd het 75-model ontwikkeld. Deze sedan en stationwagon uit de hogere middenklasse bleef van 1998 tot 2005 in productie, maar was nog niet het sluitstuk. Een van de laatste auto's die onder de merknaam verscheen, was de Streetwise. Dit was een compacte mini die in 2003 werd uitgebracht en qua ontwerp teruggreep op de tegen die tijd al wat oudere 25. Na verdere overnames en opsplitsingen van het ooit Britse merk werd vanaf datzelfde jaar enige tijd samengewerkt met Tata uit India. Net als het geval was geweest in de Honda-periode, stond een reeds door Tata ontwikkeld voertuig model voor de auto die samen met hen zou worden geproduceerd. Bij dit laatste Rover-type koos men eveneens voor een mini uit het B-segment. Dit werd de op de Tata Indica gebaseerde CityRover, die van de herfst van 2003 tot het voorjaar van 2005 verkrijgbaar was. In april 2005 ging Rover failliet, maar een tweedehands auto van dit merk is nog goed te vinden.