Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
rover-25-l-01.jpg

Rover 25

Rover 25 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Rover 25, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Rover 25 is één van de laatste modellen van de Britse autofabrikant Rover

Toen de traditionele Britse autofabrikant Rover midden jaren ’80 in samenwerking met Honda een nieuwe serie compacte personenauto’s introduceerde, was dit een poging van de Britten om met hun merken Rover en MG te overleven. Hoewel de drie- of vijfdeurs sedans uit de serie Rover 200 zich in de loop der tijd tot een complete voertuigfamilie met combi’s, coupés en cabriolets ontwikkelden en Rover 200 de grootste serie uit de bedrijfsgeschiedenis werd, bereikte Rover zijn doel niet. In 1994 nam BMW de bijna failliete Rover Group over.

Interesse in een Rover 25

Rover 25 occasions
Rover 25 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Als één van de eerste modellen onder Duitse regie verscheen in 1995 een nieuwe generatie van de Rover 200. Vijf jaar later kwam de opvolger op de markt onder de nieuwe naam Rover 25. BMW trok zich in hetzelfde jaar echter terug en verkocht Rover aan een Britse investeerdersgroep. Onder de nieuwe eigenaars werd als één van de laatste modellen van het merk de Rover 25 geproduceerd, samen met de grotere Rover 75. In 2005 ging Rover namelijk alsnog failliet waardoor het merk van de markt verdween..

De Rover 25 wordt in 2000 op de markt gebracht

Net als zijn voorganger werd de in 2000 op de markt gebrachte Rover 25 aangeboden in twee carrosserieversies als drie- of vijfdeurs hatchback. Aan de hoofdlijnen van het design werd niks veranderd ten opzichte van de voorgaande generatie van de Rover 200. De Rover 25 kreeg echter wel een nieuwe voorkant met kenmerken als vier ronde koplampen en een ovaal chromen radiatorrooster met verticale lamellen die waren overgenomen van de grotere broer Rover 75. Het doel van de ontwerper was om met een duidelijk definieerbaar merkgezicht het gehele imago van Rover te versterken. Kort voordat de productie van de Rover 25 werd beëindigd onderging hij in 2004 nog een modelonderhoud. Naast vernieuwingen in het interieur kreeg hij een van vorm veranderd radiatorrooster en gewijzigde koplampen.

De Rover 25 verschijnt in zeven benzineversies

Wat betreft de motorisering kozen de Rover ingenieurs vooral voor benzinemodellen. In de productieperiode van 2000 tot 2005 stonden er tegelijkertijd zeven aandrijvingen klaar voor de Rover 25. Als basismodel werd in 2000 een 1,1 liter motor gepresenteerd met een prestatievermogen van 55 kW (75 pk). Er waren ook twee motoren met een cilinderinhoud van 1,4 liter in de collectie opgenomen. Deze hadden een prestatievermogen van 62 kW (84 pk) en 76 kW (103 pk). Verder was er ook nog een 1,6 liter motor met een prestatievermogen van 80 kW (109 pk). Het topmodel van de Rover 25 was tot 2001 verkrijgbaar en had een 1,8 liter motor met een prestatievermogen van 86 kW (117 pk) of 107 kW (145 pk).

Vanaf 2001 wordt het topmodel van de Rover 25 verkocht als MG ZR

Het topmodel van de Rover 25 werd in de loop van 2001 opgevolgd door de nieuwe topversie met 118 kW (160 pk). Hiermee haalde de Rover 25 een maximumsnelheid van zo’n 210 km/u. De Rover 25 met de sportmotor werd echter onder de naam van Rover-dochter MG als MG ZR op de markt gebracht. De reden hiervoor was dat het merk MG door het publiek traditioneel meer met sportauto’s en roadsters werd verbonden. De sportief gemotoriseerde versie van de Rover 25 leek daarom beter bij het imago van MG te passen en zo een nieuwe klantenkring voor de Rover 25 voor zich te kunnen winnen.

De dieselmotoren van de Rover 25

De Rover 25 was ook verkrijgbaar met twee verschillende dieselmotoren met een cilinderinhoud van 2,0 liter. Deze werden echter niet allebei op alle markten aangeboden. In de basisuitvoering beschikte de Rover 25 met de dieselmotor over een prestatievermogen van 74 kW (101 pk). De licht gemodificeerde dieselmotor gaf de Rover 25 een prestatievermogen van 83 kW (113 pk). Beide dieselmotoren plaatste Rover ook in de modellen die als MG ZR op de markt kwamen. Zowel de MG-versie als ook de Rover 25 rolden in 2005 voor het laatst in Engeland van de band. Na het faillissement van Rover kocht de Chinese autofabrikant SAIC de licentierechten van de Rover 25, die vervolgens vanaf 2007 in een licht gemodificeerde vorm en onder een andere naam voor enkele Aziatische markten weer in productie werd genomen.

Beoordelingen voor Rover 25

2 Beoordelingen

3,7