Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lancia Ypsilon

De Lancia Ypsilon wordt in 2003 op de markt gebracht

De ontwikkeling van economymodel naar stedelijke lifestyle car werd pas enkele jaren geleden tot een megatrend verklaard. Er zijn nog maar weinig grote fabrikanten die het zich nog kunnen permitteren om niet in dit segment vertegenwoordigd te zijn. Lees meer

Alternatieve modellen

Informatie over Lancia Ypsilon

Maar zo modern als de marketing het voor doet komen is deze verschijning eigenlijk niet. De Italiaanse autoproducent Lancia, die sinds 1969 tot het Fiat-concern hoort, nam binnen de Fiat-familie traditioneel al de positie in van aanbieder van goed uitgeruste, eigenzinnig vormgegeven en sportief gemotoriseerde modellen uit de economyklasse en compacte middenklasse. Maar ook als aanbieder van sedans uit de middenklasse. In het economysegment, dat voor de Italiaanse thuismarkt lange tijd een erg belangrijke rol speelde, hadden de merkstrategen midden jaren ’90 al door dat klanten vaak uit praktische overwegingen voor kleine auto’s kozen, maar daarom nog niet perse af wilden zien van comfortfeatures als airconditioning of individuele uitrustingswensen zoals lederen stoelbekleding. Het bedrijf gaf zijn strategie in 1995 vorm bij de ontwikkeling van het economymodel Lancia Y. Deze kreeg eigenschappen die decennia later bij onder meer retromodellen als avant-gardistisch werden omschreven. De opvolger van de Lancia Y kwam vervolgens in 2003 op de markt, de Lancia Ypsilon.

De Lancia Ypsilon ondergaat in 2006 een modelonderhoud

Toen de Lancia Ypsilon in 2003 voor het eerst van de band rolde, was hij minder futuristisch vormgegeven en werd hij vanwege de productiekosten in minder uitrustingsvarianten aangeboden dan de voorganger. De optioneel verkrijgbare tweekleurenlak en uitrustingskenmerken die in deze voertuigklasse niet echt gebruikelijk zijn, zoals lederen stoelen, bleven wel behouden. Ook het ruimteconcept was ongebruikelijk, de Lancia Ypsilon kon namelijk zowel met een tweezits als met een driezits achterbank besteld worden. De Lancia Ypsilon kreeg in 2006 een facelift. Deze bracht beschaafde wijzigingen met zich mee aan de voor- en achterzijde van de auto en moest het model optisch opwaarderen door middel van details als achterlichten onder helder glas.

De motoren van de Lancia Ypsilon

Aan het begin van de productie in 2003 werd de Lancia Ypsilon in drie benzinevarianten en met een dieselmotor op de markt gebracht. Het dieselmodel was uitgerust met een Fiat MultiJet-motor. Daarmee had de Lancia Ypsilon een prestatievermogen van 51 kW (70 pk). De benzinemotoren hadden een prestatievermogen variërend van 44 kW (60 pk) tot 70 kW (95 pk). De drie benzinemotoren werden ook na de facelift weer toegepast, maar de dieselcollectie breidde Lancia toen uit met twee viercilindermotoren. Eén met een prestatievermogen van 66 kW (90 pk), en één met een prestatievermogen van 77 kW (105 pk).

Beoordelingen voor Lancia Ypsilon

15 Beoordelingen

4,3