Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-600-l-01.jpg

Fiat 600

1 / 3
fiat-600-l-01.jpg
fiat-600-l-02.jpg
fiat-600-l-03.jpg

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Veel bagageruimte
  • Op-en-top Italiaans design

Zwakke punten

  • Weinig beenruimte achterin
  • Klein infotainmentscherm
  • Slechts twee uitvoeringen

Fiat 600 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat 600, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat 600: compacte Italiaanse crossover

De 600 is een compacte crossover van de Italiaanse autofabrikant Fiat. De auto maakte zijn introductie in 1955, maar in dit artikel richten we ons op de nieuwe Fiat 600 die in 2023 op de markt verscheen. De moderne Fiat is er met een mild-hybride- en elektrische-aandrijflijn. Lees meer.

Interesse in een Fiat 600

Fiat 600 occasions
Fiat 600 nieuwe auto's
Fiat 600 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • La dolce vita-gevoel
  • Fijne rijeigenschappen
  • Veel aandrijflijnopties

Technische gegevens

Motorisatie

In Nederland zijn er twee aandrijflijnen waar je uit kunt kiezen voor de Fiat 600. De benzineversie heeft een 1,2-liter PureTech benzinemotor die goed is voor 100 pk. De motor krijgt ondersteuning van een 29 pk sterke elektromotor, die gevoed wordt door een 48-voltbatterij. De aandrijflijn zorgt voor een CO2-uitstoot van 110-114 g/km. De elektromotor komt vooral in actie bij lage snelheden, zoals in de stad of in fileverkeer. Via een coastingfunctie kun je de auto lang laten uitrollen, waardoor je benzine kunt besparen.

De Fiat 600e beschikt over een elektrische aandrijflijn. Op de vooras ligt een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor. De crossover SUV heeft zo’n negen seconden nodig voor een 0-100-sprint. Je moet de auto dan wel in de Sport-stand zetten. In de rijstand ‘Normal’ produceert de elektromotor 136 pk. In de Eco-modus wordt die motor verder afgeknepen naar slechts 108 pk. Dan duurt een sprintje bij het stoplicht een stuk langer. Zijn topsnelheid bedraagt slechts 150 km/u.

In de bodem van de Fiat ligt een accupakket met een capaciteit van 54 kWh. Netto blijft hier 51 kWh capaciteit van over. Op papier komt de Italiaan 406 kilometer (RED-uitvoering) of 409 kilometer (La Prima-uitvoering) ver op een volle accu. In de praktijk moet je eerder rekenen op 300 (winter) tot 350 (zomer). Uiteraard ligt het aan je rijgedrag en de omstandigheden hoe ver de auto werkelijk komt. Als je alleen maar in de stad rijdt en nooit harder dan 50 km/u gaat, kun je ook makkelijk 500 kilometer halen op een volle accu.

Bij een AC-laadpaal – die thuis, op je werk, of in de straat staat – kan de Fiat tot 11 kW 3-faseladen. Bij een snellader kan hij overweg met maximaal 100 kW laadkracht. Je hebt dan een half uur nodig om van 20 tot 80 procent te laden.

Afmetingen

De Fiat 600 is een typische compacte crossover, met een iets hogere instap. Hij is 4,17 meter lang, 1,78 meter breed en 1,52 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,56 meter. Hij biedt plaats aan vijf personen en in de bagageruimte past 360 liter (Fiat 600e) of 385 liter (Fiat 600), wat meer dan voldoende is voor de dagelijkse boodschappen. Passagiers zitten achterin wat krapjes. Vooral de beenruimte is onvoldoende voor lange personen. Kinderen zitten er echter heerlijk. Ze moeten wel vechten om het enkele USB C-poort dat achterin aanwezig is. Voorin zijn meer laadpunten te vinden. Daar vind je ook in totaal 15 liter aan opbergruimtes. Denk aan vakjes in de centrale console tussen de voorstoelen en ruimte in de portieren en natuurlijk het dashboardkastje.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Fiat 600e

Fiat 600e
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,17 x 1,78 x 1,52 m
Wielbasis 2,56 m
Inhoud bagageruimte 360 l
Ledig gewicht 1.420 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Vermogen 115 kW (156 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,7 s
Verbruik 15,2 kWh/100km

Varianten

Er zijn slechts twee uitvoeringen van de Fiat 600: de RED en de La Prima. De RED is uiteraard uitgevoerd in een opvallende kleur rood. Ook zitten er verschillende RED-logo’s in- en rondom de RED-uitvoering. Op het dashboard en de stoelen kom je ook rode accenten tegen. Zo is de hoes van de opbergruimte in het interieur volledig rood. De RED staat op 16-inch stalen velgen en heeft LED-verlichting rondom. In het interieur kom je een 10,25-inch touchscreen tegen en een 7-inch digitaal instrumentarium. Het audiosysteem bestaat uit vier speakers en automatische airconditioning, een regensensor, keyless Go en een elektrische handrem zijn ook standaard aanwezig.

De La Prima is de topversie. Je herkent hem aan de 18-inch lichtmetalen wielen, chromen accenten, extra getint glas achter en een haaienvin-antenne in carrosseriekeur. Binnenin krijg je een hoop mooie spulletjes, zoals een 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurderstoel, een automatisch dimmende binnenspiegel, kunstlederen ivoorkleurige stoelbekleding met Fiat-logo, en mat-ivoren dashboard, stoelverwarming voor en velours-vloermatten. Bovendien krijg je meer technologie, zoals een 360 graden parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Prijzen

Een nieuwe Fiat 600e is er vanaf minimaal 34.990 euro (RED). Voor de La Prima betaal je minimaal 39.990 euro. Fiat 600-occasions zijn er vanaf ongeveer dezelfde prijs, aangezien het om een vrij nieuw model gaat.

Design

Buitenkant

De Fiat 600 is een typische Italiaanse, stijlvolle en elegante auto. Hij heeft veel vloeiende lijnen, goede proporties en een vleugje sportiviteit. Denk aan de ronde koplampen (met een wenkbrauw), een opvallende grille aan de onderkant van de bumper en het 600-logo op zijn neus. Aan de achterzijde zit in de bumper ook het cijfer 600 verwerkt, met daaronder een sierstrip in de kleuren van de Italiaanse vlag. Deze subtiele accenten verfijnen het ontwerp en zorgen voor een gevoel van flair en expressiviteit. Het design van de auto is een duidelijk knipoog naar de 600 van vroeger en naar zijn kleine broertje, de Fiat 500.

Binnenkant

Het interieur van de Fiat 600 straalt klasse en eenvoud uit, met een focus op ergonomie en klassieke elementen. Het interieur is een knipoog naar de Fiat 600 uit de jaren vijftig en zestig. Er is redelijk veel hard plastic aanwezig, bijvoorbeeld op het dashboard en in de deurpanelen. De stoelen zijn vrolijk afgewerkt met stiksels die de merknaam Fiat spellen. De zorgvuldig vormgegeven stoelen bieden vooral comfort, maar weinig zijdelingse ondersteuning. Het dashboard is overzichtelijk en functioneel, met goed geplaatste bedieningselementen voor intuïtieve toegang tot verschillende functies. De instrumenten zijn duidelijk afleesbaar, met aanvullende informatieve displays die de bestuurder op de hoogte houden van belangrijke voertuiggegevens. Zo zit er achter het stuur een digitaal instrumentarium, waarop de snelheid en actieradius duidelijk valt af te lezen.

Veiligheid

De Fiat 600 is een moderne, veilige auto, die bomvol moderne rijhulp- en veiligheidssystemen zit. Denk aan bestuurders- en passagiersairbags voor, gordijngordels voor en achter, autonomous emergency braking system, regensensor, vermoeidheidsherkenning, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, autonoom rijden level 2, traffic jam assist, blind spot monitor en grootlicht assistent.

Alternatieven

De Fiat 600 is een product van moedermaatschappij Stellantis. Het platform en aandrijflijn kennen we van een heleboel Stellantis-merken. Ook de Peugeot e-208 en e-2008, Opel e-Corsa, Lancia Ypsilon, Alfa Romeo Milano en de Jeep Avanger maken gebruik van hetzelfde platform, elektromotor en 54 kWh-accu. Deze auto’s zijn dus logische alternatieven voor de Fiat 600. Ook deze modellen lusten benzine en elektriciteit.

FAQ

Wat kost een Fiat 600?
Een nieuwe Fiat 600e is er vanaf minimaal 34.990 euro (RED). Voor de La Prima betaal je minimaal 39.990 euro. Fiat 600-occasions zijn er vanaf ongeveer dezelfde prijs, aangezien het om een vrij nieuw model gaat
Hoeveel pk heeft de Fiat 600?
De Fiat 600 Hybrid en technisch gezien een mild-hybrid en beschikt over 100 pk. De elektrische 600e moet het doen met 156 pk.
Hoe sportief is de Fiat 600?
Niet enorm. Hij heeft 9 seconden nodig voor een 0-100-sprint. Maar dankzij het direct verkrijgbare koppel schiet hij wel vlot van 0 naar 50 km/u. De topsnelheid van 150 km/u kun je ook niet sportief noemen.