Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-banner-l-01.jpg

Fiat busje

De busjes van Fiat

Fiat is een groot merk dat veel meer maakt dan alleen compacte personenauto’s. Het maakt zelfs landbouwmachines en industriële dieselmotoren. Maar voor nu zoomen we in op het Fiat busje, dat echter een bescheiden historie kent. Dat wordt inmiddels, dankzij de samenvoeging van Fiat met onder meer Peugeot, Citroën en Opel binnen het moederbedrijf Stellantis, ruimschoots goedgemaakt. Lees meer

Highlights van Fiat busjes

  • Sterke diesels, robuuste benzineversies en elektrische aandrijving
  • Ruimte, laadcapaciteit en diverse uitvoeringen: voor elk gebruiksdoel is er wel een Fiat bus
  • Comfort: relatief betaalbare, veilige en comfortabele personen- en bestelbusjes

Welke Fiat busjes zijn leverbaar?

Fiat staat in Nederland vooral bekend om zijn kleine personenauto’s, maar op basis daarvan heeft Fiat ook kleine bestel- en personenbusjes aangeboden. Denk aan de Fiat Multipla, dat is in de jaren vijftig en zestig een 6-persoonsversie van de Fiat 600 en er is ook een heus bestelwagentje. Op basis van de Fiat 850 hetzelfde verhaal – die heet dan 850T of 900T en soms zie je er nog wel eens een als ijsautootje. Een serieuze (bestel)bus is de Fiat 238 (1967-1983). Die is voorzien van voorwielaandrijving (1,2 en 1,4 l benzine), zijn tweelingbroer 241 had achterwielaandrijving.

Fiat introduceert in 1974 de 242, een middelgrote bestelauto die tot 1987 in productie blijft. Ook deze bedrijfsauto is er als personen- en bestelbus en talrijke opbouwvarianten. Deze bus is het eerste resultaat van samenwerking met PSA Peugeot Citroën, dat exact dezelfde modellen bouwde, alleen met eigen motoren.

De Fiat Talento van 1989 verschijnt als korte variant van de Fiat Ducato en vult het gat dat de 900T en de 238/241 hadden achtergelaten. De productie stopt in 1994 als Fiat de Scudo introduceert. Van 2016 tot 2020 produceert Fiat een nieuwe Talento. Deze versie is een product van de samenwerking van Fiat met Renault (Trafic) en Opel (Vivaro) – de samenwerking met Peugeot en Citroën is dan (tijdelijk) gestopt. Inmiddels heeft de Scudo ook de tweede generatie van de Talento opgevolgd.

Fiat zet de samenwerking met PSA Peugeot en Citroën voort en vormt sinds 2021 de Stellantis-groep. Nu zijn alle actuele modellen verwant met gelijkwaardige modellen van de andere merken.

Fiat heeft vier busjes in het gamma en die zijn steeds meer geëlektrificeerd.

Modellen en uitvoeringen

Fiat Fiorino

De huidige Fiorino is in zijn derde generatie en is sinds 2007 op de markt. Het is het laatste overgebleven lid van de drieling met de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper. De oorspronkelijke Fiat Fiorino verschijnt in 1977 en is gebaseerd op de Fiat 127, de tweede generatie verschijnt in 1988 en is gebaseerd op de Fiat Uno.

De Fiorino Cargo is de compacte bestelversie van de inmiddels eveneens uit productie genomen Fiat Qubo. Hij is geleverd met benzine-, diesel- en aardgasmotoren, maar nu is alleen nog de 1.3 MultiJet-dieselmotor met 59 kW (80 pk) of 70 kW (95 pk) leverbaar. De laadruimte bedraagt 2,8 m3 en het laadvermogen 660 kg.

Fiat Doblò

De Fiat Doblò verschijnt in 2000 – als eerste in Nederland, eerst alleen als vijfpersoons MPV, later ook met derde zitrij – een klein personenbusje dus. In 2010 verschijnt de tweede generatie van de Doblò, die behalve als MPV nu ook als bestelbusje leverbaar is. Deze auto is er ook als Opel Combo. Fiat biedt de Doblò II aan met 1.4 benzinemotoren – ook bifuel en geschikt voor aardgas – en 1.3, 1.6 en 2.0 dieselmotoren. Deze generatie van de Doblò is er ook in de langere Doblò Cargo Maxi.

In juni 2022 verschijnt de huidige Doblò, een drielingbroertje van de Citroën Berlingo en de Peugeot Partner – drie merken van het Stellantis-concern. De Doblò is er niet alleen met 1.2 benzine- en 1.5 dieselmotoren met 74 kW (100 pk) tot 96 kW (130 pk), maar ook volledig elektrisch, met een accupakket van 50 kWh, een vermogen van 100 kW (126 pk), een actieradius van 280 kilometer (WLTP) en een topsnelheid van 130 km/u. Het accupakket van de elektrische e-Doblò is in de bodem verwerkt en daardoor is de laadruimte even groot als die van de conventionele versies: van 3,3 tot 4,4 m3 – de derde generatie van de Doblò is er namelijk in twee lengte- én twee hoogtematen.

Fiat Scudo

De middelgrote bestel-/personenbus Fiat Scudo verschijnt in 1995. Ook de Scudo is een coproductie met PSA Peugeot Citroën. In 2016 stopt Fiat de productie van de Scudo – die er is met 1.6 en 2.0 dieselmotoren – en lanceert als vervanger de Talento.

In 2021 fuseert Fiat met Groupe PSA en keert de Scudo in een nieuwe gedaante terug, opnieuw op basis van Peugeot (Expert) en Citroën (Jumpy). De huidige Fiat e-Scudo is er met 50 en 75 kWh batterij als volledig elektrische personenbus (twee lengtematen) en bestelbus (drie lengtematen). Met dieselmotoren is de Scudo er met 1.5 en 2.0 dieselmotoren met 75 kW (102 pk) en 130 kW (177 pk) vermogen en in drie lengtematen.

Fiat Ducato en E-Ducato

In 1981 introduceert Fiat de Ducato – na de 242 opnieuw een product van de samenwerking met PSA Peugeot Citroën. Inmiddels is de grootste lichte bedrijfswagen van Fiat toe aan de derde generatie. Hij is er ook als volledig elektrische E-Ducato.

De eerste generatie Fiat Ducato is er met benzinemotoren met 51 kW (69 pk) tot 62 kW (84 pk) en dieselmotoren met 51 kW (69 pk) tot 70 kW (95 pk). Vooral die laatste blijken zeer robuust en duurzaam. De tweede generatie van de Ducato (vanaf 1993) is wat groter dan de eerste. Hij is er met een tweeliter benzinemotor – ook een versie voor LPG/aardgas – en diesels met vermogens van 51 kW (69 pk) tot 107 kW (146 pk).

De derde generatie van de Ducato (vanaf eind 2006) is voortdurend doorontwikkeld. De dieselmotoren zijn met de derde generatie voorzien van common-railinspuiting en leveren vermogens van 74 kW (100 pk) tot 132 kW (180 pk). Vanaf 2012 zijn er drieliterversies die op benzine en aardgas (‘Natural Power’) draaien, met een laadvermogen van 3,5 ton en een vermogen van 100 kW (130 pk). De nieuwste oplage van de Ducato is leverbaar met 2,2-liter MultiJet3-dieselmotoren met vermogens van 88 kW (120 pk) tot 132 kW (180 pk). Laadvermogens tot 2,2 ton en 17 m3. Deze versie is er in twee hoogtematen en vier (!) lengtematen.

De elektrische e-Ducato is er als bestelauto en chassis-cabine. Er is keuze uit 47 en 79 kWh batterijen met een actieradius van 230 en 370 kilometer.

Hoeveel kost een bus van Fiat?

Nieuwprijzen

Fiat noemt de Fiorino de goedkoopste bedrijfsauto van Nederland. Hij is er al voor prijzen vanaf zo’n 13.000 euro. De Doblò is er nieuw voor prijzen vanaf 20.000 euro. De E-Doblò voor 42.000 euro. Beide modellen zijn er alleen als bestelauto, dus prijzen zijn exclusief BTW en BPM. De Scudo is er zowel als bestelbus voor prijzen vanaf een kleine 24.000 euro ex. BTW/BPM, en als personenbus vanaf zo’n 48.000 euro incl. De Ducato is leverbaar voor prijzen vanaf een kleine 30.000 euro ex. BTW/BPM.

Prijzen voor occasions

Een Fiat Fiorino-occasion vind je al voor minder dan duizend euro. Voor de Fiat Doblò geldt ongeveer hetzelfde. De elektrische Fiat E-Doblò zit als occasion algauw in de 30.000 euro. Een oude Fiat Scudo vind je al voor onder de duizend euro, het huidige model kost al snel zo’n 20.000 euro als occasion en occasions van de elektrische Scudo doen al snel 40.000 euro. De Fiat Talento van de eerste generatie is vrijwel uitgestorven, occasions van de tweede generatie kun je vinden voor prijzen vanaf zo’n 7.500 euro. De Fiat Ducato is er natuurlijk in alle soorten en maten en occasionprijzen beginnen bij 2.500 euro voor een exemplaar uit de vorige eeuw. De Fiat Ducato van de derde generatie begint bij zo’n 3.000 euro en voor actuele occasions vanaf pakweg 2022 betaal je zo’n 30.000 euro. Voor een volledig elektrische Fiat E-Ducato zit je al snel boven de 42.000 euro.

FAQ

Wat kost een busje van Fiat?
Fiat bestelbusjes zijn er voor elk budget. Prijzen voor occasions beginnen bij minder dan duizend euro en je kunt het zo duur maken als je wilt. Vanzelfsprekend zijn personenbusjes van Fiat wel iets duurder dan een vergelijkbaar bestelmodel.
Hoe ver komt een elektrische Fiat e-Scudo in de praktijk?
Fiat geeft een WLTP-rijbereik op van 230 kilometer voor de e-Scudo met 50 kWh-accu en 330 voor die met 75 kWh-accu. In de praktijk hangt de actieradius af van de omstandigheden, je rijgedrag en je lading, maar uit de 50 kWh-accu zou je toch zeker 200 kilometer moeten halen. De grotere accu biedt in realiteit dan weer rond de 300 kilometer.
Voor wie is de Fiat Fiorino geschikt?
De Fiat Fiorino is compact en dus bijzonder geschikt voor stedelijk en lokaal vervoer. Dankzij zijn flexibele laadruimte is hij ook geschikt voor koeriersdiensten, bezorgverkeer en klantenservice. De Fiorino is zuinig en heeft lage gebruikskosten.