Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ford-fiesta-front

Ford Fiesta

1 / 3
Ford-fiesta-front
Ford-fiesta-side
Ford-fiesta-back

Sterke punten

  • Dynamisch rijgedrag
  • Vlotte, jeugdige uitstraling
  • Pittige en zuinige EcoBoost-motoren

Zwakke punten

  • Afwerking interieur
  • Relatief krappe binnenruimte
  • Niet bepaald een koopje

Ford Fiesta : een overzicht

4,4 (556 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Fiesta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Fiesta: compacte hatchback met focus op rijplezier

De Ford Fiesta is al decennialang een vaste waarde in het aanbod van Ford. Het model is alom geliefd vanwege zijn compacte formaat, jeugdige looks en rijplezier. Zoek je dus een compacte auto waarmee je buiten de bebouwde kom ook nog wat fun kunt beleven, dan is deze Ford je antwoord. Lees meer

Interesse in een Ford Fiesta

Ford Fiesta occasions
Ford Fiesta nieuwe auto's
Ford Fiesta dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford Fiesta is een compacte hatchback met dynamische rijeigenschappen, ongeacht de versie die je kiest
  • Ondanks zijn sportieve inborst behoudt de Fiesta zijn bruikbaarheid en comfort dankzij een doordacht onderstel
  • De nieuwe Ford Fiesta is standaard bijzonder rijk uitgerust
  • Een nieuwe Ford Fiesta is vrij prijzig, maar omdat het model al lang op de markt is, zijn de oudere generaties relatief voordelig op de kop te tikken als occasion.

Technische gegevens

Motorisatie

Helaas voor liefhebbers van de Fiesta: het model loopt op zijn laatste benen. Ford komt namelijk niet meer met een opvolger voor de huidige generatie Fiesta. Dat maakt dat het merk behoorlijk de bezem haalde door het aantal leverbare motoren. Zo staan de basismotor zonder turbo en de topversie Fiesta ST in 2023 niet meer op de Nederlandse prijslijst. Ford levert alleen nog de mild-hybride 1.0 EcoBoost met 125 pk in de Fiesta. Wel heb je nog keuze wat betreft transmissie: Ford levert de Fiesta namelijk zowel met handbak als met automaat, al is de automaat niet met ieder uitrustingsniveau te combineren.

Dat Ford alleen de 1.0 EcoBoost aanhoudt en de overige motoren schrapt is niet zonder reden. Deze motor won van 2012 tot 2014 namelijk driemaal op rij de verkiezing van ‘Beste motor ter wereld’ en ging zelfs zes jaar op rij aan de haal met de titel ‘Beste motor tot een capaciteit van 1,0 liter’. Dat dankt het motorblokje aan zijn veelzijdige karakter. De versie met 125 pk heeft daarnaast mild-hybride ondersteuning om de uitstoot verder terug te dringen. Dat was extra reden voor Ford om deze motor als enige krachtbron aan te houden voor de Fiesta. De 1.0 EcoBoost-motor met 100 pk had namelijk geen mild-hybride ondersteuning.

Hoewel de sportieve topper ST niet meer op de prijslijst staat, is de 1.0 EcoBoost 125 een motor die prima prestaties levert. De sprint van 0-100 km/u is geklaard in 9,6 seconden en de topsnelheid is 199 km/u. Oftewel, meer dan genoeg om vlot mee te kunnen komen in het Nederlandse verkeer. Wie weet haal je in Duitsland heuvelaf en met wind mee wél 200 km/u …

Afmetingen

De Ford Fiesta bevindt zich in de compacte klasse, het B-segment, en speelt qua afmetingen keurig mee met de concurrentie. Met een lengte van 4,05 meter loopt de Fiesta mooi in de pas met zijn belangrijkste concurrenten: de Peugeot 208, Renault Clio en Volkswagen Polo.

Aangezien Ford de driedeurs Fiesta uitfaseerde, blijft alleen de vijfdeurs over. Die vijf deuren komen de instap natuurlijk ten goede, al moet wel gezegd dat een Volkswagen Polo meer binnenruimte biedt dan de Fiesta. De bagageruimte van de Fiesta is met zijn inhoud van 292 liter ook niet de allergrootste. Dat cijfer is min of meer identiek aan dat van de Peugeot 208, maar een Polo of Clio doen het ook daar net beter. Desondanks biedt de Ford natuurlijk meer dan voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de huidige Ford Fiesta. Hier gaat het concreet om de huidige, zevende generatie van het model.

Ford Fiesta
Productie 2017-heden (facelift in 2022)
Lengte, breedte, hoogte 4,05 x 1,7 x 1,49 m
Wielbasis 2,49 m
Inhoud bagageruimte 292 l
Ledig gewicht 1.176 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.710 kg
Cilinderinhoud 1,0 l
Vermogen 125 pk
Koppel 210 Nm
Topsnelheid 199 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,6 s
Tankinhoud 42 l
Verbruik 5,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 119 g/km

Varianten

Je kunt de reguliere Ford Fiesta bestellen in vier uitvoeringen: Titanium, Titanium X, ST-Line en ST-Line X. Zoals je kunt zien hanteert Ford twee hoofdcategorieën voor de Fiesta. De Titanium is de wat meer bedaagde variant ten opzichte van de ST-Line en heeft minder sportieve accenten. Wel is de Titanium rijk uitgerust met zaken als parkeersensoren achter, LED-koplampen, cruise control en het multimediasysteem SYNC 2.5 met Apple CarPlay & Android Auto. De ST-Line maakt van de Fiesta een ware sportieveling dankzij 17-inch lichtmetalen wielen, een unieke bodykit, zwarte raamomlijsting, een verchroomd uitlaatsierstuk en een sportiever afgestelde wielophanging.

Kies je voor de toevoeging ‘X’ achter de Titanium of ST-Line, dan trakteert Ford je onder meer op een achteruitrijcamera, sfeerverlichting in het interieur, Keyless Entry, mistlampen, het uitgebreidere SYNC 3-multimediasysteem, privacy glass en een automatisch dimmende binnenspiegel met regensensor. Verder biedt Ford diverse uitrustingspakketten om de Fiesta helemaal naar wens samen te kunnen stellen. Ook opvallend: standaard levert Ford de Fiesta in de spetterende kleur ‘Race Red’. Voor de vier overige kleuren betaal je een meerprijs van tussen de 300 en 900 euro.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Ford Fiesta, plunder dan je spaarrekening maar alvast. Voor minder dan circa 26.000 euro krijg je namelijk geen nieuwe Fiesta meer mee naar huis. Daar staat dan wel weer tegenover dat de Titanium, de huidige basisversie van de Fiesta, vrij rijk is uitgerust. De duurste nieuw leverbare Ford Fiesta is de ST-Line X met automaat, die rond de 31.000 euro kost. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste versie van de Fiesta is dus niet bijzonder groot.

Oké, de nieuwe Ford Fiesta is dan geen koopje, maar hoe zit het op de occasionmarkt? Gelukkig kun je daar met een kleinere beurs wél slagen voor een Fiesta. Dat heeft er vooral mee te maken dat het model al heel lang op de markt is, wat betekent dat er door de jaren heen veel generaties verschenen zijn en er ook veel exemplaren van het model zijn verkocht. Voor minder dan 500 euro rij je al in een Fiesta van rond de millenniumwisseling. Dan moet je natuurlijk niet al te veel luxe verwachten. De occasionprijzen van de Ford Fiesta lopen op tot circa 35.000 euro voor de nieuwste Fiesta ST, de sportieve topversie die inmiddels niet meer in productie is. Voor een ‘gewone’ Fiesta ligt de bovengrens bij circa 30.000 euro.

Design

Buitenkant

In de overgang van de zesde naar de zevende generatie maakte de Fiesta op het vlak van exterieur eerder een evolutie dan een revolutie door. In 2022 gaf Ford de Fiesta een nogal ingrijpende facelift waarbij het hele front alsnog op de schop ging. De Fiesta kreeg andere LED-koplampen, een grotere grille en ook de voorbumper onderging een gedaanteverwisseling. Aan de achterkant veranderde er dan weer weinig tot niets. Als ST-Line oogt de nieuwe Fiesta extra sportief dankzij aangepaste bumpers, maar ook als Titanium is de Fiesta een lekker vlotte verschijning.

Binnenkant

Binnenin de Fiesta voerde Ford overduidelijk een moderniseringsslag door. Zo is de hatchback leverbaar met een volledig digitaal instrumentarium en behoort het touchscreen van het SYNC-multimediasysteem tot de standaarduitrusting. Ford verdient verder complimenten voor de stoelen en de zitpositie in de Fiesta. Op het vlak van design oogt het interieur van de Fiesta her en der toch nog wat verouderd. Zo is de opzet niet echt spannend en laten de afwerking en het materiaalgebruik op sommige plaatsen te wensen over. Met name het interieur van de nieuwe Volkswagen Polo staat echt op een hoger plan dan het binnenste van de Fiesta.

ford-fiesta-interior

ford-fiesta-seating

Veiligheid

De Ford Fiesta mag dan compact zijn, dat betekent niet dat het een onveilig koekblikje is. Bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests uit 2017 ging de B-segmenter naar huis met de maximale score van vijf sterren. Inmiddels zijn de veiligheidseisen ten opzichte van toen behoorlijk aangescherpt, maar gelukkig heeft Ford daar een antwoord op. De Fiesta is namelijk standaard voorzien van diverse veiligheidssystemen, zoals Driver Alert, zes airbags, verkeersbordenherkenning, Lane Departure Warning en Lane Keeping Assist.

Alternatieven

Het is druk in het B-segment, dus de Ford Fiesta ondervindt genoeg concurrentie om bij de les te moeten blijven. Ben je er echter op zoek naar een dynamisch rijdende compacte hatchback, dan is de Ford unieker in zijn soort. Zo kan enkel de Mini Cooper hem overtreffen, maar die kost dan wel een flinke duit meer en biedt minder ruimte. De Volkswagen Polo is dan weer de meest praktische auto in dit segment, maar die stuurt wel wat minder sportief. Andere alternatieven voor de Fiesta zijn de Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, Hyundai i20, DS 3 Crossback en Skoda Fabia.

FAQ

Waarom stopt Ford met de productie van de Fiesta?
De huidige generatie is de laatste Fiesta die Ford op de markt zal brengen. Het merk richt zich meer op elektrische auto’s en gaat crossovers bouwen. Voor de traditionele hatchback ziet Ford dan ook geen plaats meer in zijn line-up.
Is er ook een volledig elektrische variant van de Fiesta?
Nee, Ford levert geen volledige elektrische variant van de Fiesta. Die gaat er ook niet komen.
Wat is het verschil tussen de Ford Fiesta ST-Line en de Ford Fiesta ST?
De ST-Line is een uitrustingsniveau dat de Ford Fiesta een sportievere aankleding geeft. De Fiesta ST is een volwaardige sportieve versie van de Fiesta, met onder meer een krachtigere motor en een verder aangepast onderstel. De Fiesta ST is in 2022 uit productie gegaan, maar er zijn nog wel voldoende occasions te krijgen van deze sportieveling.

Meer informatie

Modellen