Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Ford Puma

Ford Puma – praktische, compacte SUV met veel rijplezier

Met een gebruikte Ford Puma koop je een compacte crossover die helemaal van deze tijd is. Dankzij de hybride EcoBoost motoren rijd je niet alleen zuinig maar ook milieuvriendelijk met weinig emissies. Dankzij de kofferbak van 456 liter kun je aardig wat meenemen. Aan boord vind je verschillende infotainmentsystemen en aansluitingen voor Android en Apple Car Play. Zo kun je onderweg je favoriete muziek luisteren terwijl de navigatie je de juiste kant op stuurt.

De Ford Puma - oude naam voor een nieuw model

De Ford Puma is een kleine 5-deurs sportcoupé die tussen 1997 en 2002 gemaakt werd door de Amerikaanse Ford Motor Company. De Puma stond destijds op hetzelfde onderstel als de Ford Fiesta 4. In 2020 gebruikt Ford de naam Puma opnieuw, dit keer voor een compacte crossover die valt tussen de EcoSport en Kuga in het aanbod van Ford. De nieuwe Ford Puma is genomineerd voor de International Car of the Year 2020 award en leverbaar als Puma Titanium, Titanium-X, Puma ST-Line en ST-Line X.

Deze nieuwe Puma heeft een moderne hybride aandrijflijn, een innovatief ‘mensgericht’ design met aan de buitenkant een gedurfde SUV-vormgeving. Om het rijden extra plezierig te maken, heeft Ford allerlei innovatieve functies in de Puma gestopt. Om je als bestuurder te ondersteunen, zijn systemen als Adaptive Cruise Control, Pre-Collision Assist en Evasive Steering Assist toegevoegd. Daarnaast kun je kiezen uit verschillende rijmodi en helpt de Ford Co-Pilot 360 om je soepeler te laten schakelen en sturen.

Aan boord van de Puma zit het bekende SYNC 3 infotainmentsysteem wat geschikt is voor Apple CarPlay en Android Auto. Dit systeem wordt ondersteund door een 8-inch touchscreen in het midden van de auto en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch wat je zelf kunt aanpassen.

Je kunt je smartphone in de auto opladen met een draadloos oplaadpunt voor smartphones. Met de FordPass Connect-modem tover je je auto om in een mobiele WiFi-hotspot, waarop je 10 apparaten kunt aansluiten. Optioneel kun je een B&O Premium Sound System met 10 speakers in je auto laten zetten. De kofferbak heeft een inhoud van 456 liter, genoeg voor al je spullen.

Het model rolde in 2019 voor het eerst van de band in de assemblagefabriek van Ford in het Roemeense Craiova. Prijzen beginnen bij 26.900 euro. Als je dat te duur vindt, kun je altijd nog een gebruikte Ford Puma kopen.

De Ford Puma en de Renault Captur

De Renault Captur heeft nieuwe motoren gekregen en heeft dankzij de afwerking een goede prijs-kwaliteitverhouding. De versie in deze vergelijking heeft de TCe 130-motor van 128 pk met de handgeschakelde 6-versnellingsbak.In de Puma zit de hybride versie van de bekende 1,0-liter driecilinder EcoBoost-turbomotor van Ford.

De Captur deelt veel technologie met de kleinere Clio. De ophanging en vering zijn hetzelfde gebleven, maar de afmetingen zijn gewijzigd. De Captur is 110 mm langer dan zijn voorganger en lijkt meer op een SUV. Toch zijn de afmetingen nog steeds relatief compact.

De Captur is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen zoals de Allure. Deze is goedkoper dan bijvoorbeeld de ST-Line van de Puma, maar de Renault beschikt over standaard technologie zoals parkeersensoren, autonoom remmen, rijstrookassistent, klimaat- en cruise control, LED-koplampen, satellietnavigatie en telefoon connectiviteit. Je kunt optioneel een achteruitkijkcamera toevoegen.

Bij de Puma krijg je parkeersensoren, cruise control, draadloos opladen, Apple CarPlay en Android Auto, plus een volledig digitaal dashboard. Klimaatregeling is niet beschikbaar voor dit model.

Een van de hoogtepunten is het interieur, omdat het volwassener aanvoelt en van hogere kwaliteit is dan zijn voorganger. In het interieur zijn goede materialen gebruikt die beter ogen dan bij de Puma, terwijl de lay-out functioneel is. Het interieur van de Ford voelt niet zo chique of zo ruim als de Captur. Het lijkt een kleinere auto, maar de ST-Line-afwerking komt in grote lijnen overeen met de Captur Iconic.

De Captur rijdt behoorlijk verfijnd, dankzij de vering die schokken goed absorbeert. Toch is de auto minder dynamisch dan de Puma, maar de lichte besturing maakt het weer leuk. De auto stuurt prima, maar is niet echt spannend. Voor kopers van kleine SUV’s is comfort het belangrijkste en dat levert de Renault zeker.

Qua motor prestaties trekt de hybride Puma 0,5 seconden sneller op dan de Captur. Toch levert de TCe 130-motor voldoende flexibiliteit en rijdt stil en soepel. De 6-versnellingsbak schakelt prima. Minder leuk dan bij de Puma, maar het is voldoende.

De kofferbak van de Captur is 34 liter kleiner dan van de Puma. Beide auto’s hebben voldoende beenruimte achterin, hoewel het niet heel ruim is. Een enorm pluspunt voor de Puma is de ‘MegaBox’, een extra opbergruimte van 80 liter onderin de kofferbak. De Captur heeft dit niet.

De Renault Captur heeft ongetwijfeld de beste prijs-kwaliteitverhouding van deze 2 SUV’s, dit komt grotendeels door de afwerking van het interieur en de rijke uitrusting. De auto is bovendien erg veelzijdig, wat een pluspunt is. De prestaties zijn prima, dus de Captur is een prima koop.

De Puma is een typische Ford, wat betekent: geweldig om in te rijden en slimme details die de auto praktisch maken. De uitrusting is vergelijkbaar met de Captur de mild-hybride motor biedt een goede mix van sterke prestaties en lage kosten. Het model is niet zo verfijnd als de Renault en kost wat meer.

Motoren

De Ford Puma is voorzien van een 1,0 liter Ford EcoBoost-benzinemotor die 7x verkozen is tot de ‘Internationale Motor van het Jaar’. Deze motor is leverbaar met een vermogen van 125 pk of 155 pk. De benzinemotor en elektromotor hebben een gecombineerde CO2-emissie van 99 g/km. Gemiddeld verbruikt deze aandrijflijn 4,2 liter per 100 km.

Uitrusting en opties

De Ford Puma heeft 4 versies: de Titanium, Titanium X, ST-Line en ST-Line X. De Titanium is de voordeligste versie, die standaard het volgende aan boord heeft:

  • Radio met 7 luidsprekers, DAB+ en 2x USB, NAVI, SYNC 3 met Apple Car Play en Android Auto
  • Pre Collision Assist met Post Impact Braking, Lane Keeping Aid en Lane Departure Warning
  • Regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, dual tone claxon
  • Parkeersensoren achter
  • Sportstoelen voor
  • Sierstrips zijkant met chroom

Na de Titanium volgt de Titanium X, een luxere uitvoering van de Titanium, die uitgebreid is met het volgende:

  • Navigation Pack met B&O audio
  • 18 inch lichtmetalen velgen in Pearl Grey Machined
  • Bekleding stof Zipper
  • Privacy glass

Voor de sportieve rijders onder ons heeft Ford de Puma ST-Line bedacht met een extra sportief interieur. In de ST-Line vind je o.a.:

  • Radio met 7 luidsprekers, DAB+ en 2x USB, NAVI, SYNC 3 met Apple Car Play en Android Auto
  • 17 inch 10-spaaks lichtmetalen velgen in Black Machined
  • Regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, dual tone claxon
  • Ambient lighting - subtiele LED interieurverlichting
  • Stuurwiel met afgeplatte onderzijde, geperforeerd met rood stiksel
  • Sportstoelen voor

Naast de gewone ST-Line is er ook nog de uitgebreide ST-Line X, die als extra’s het volgende heeft:

  • Navigation Pack met B&O audio
  • 18 inch 5-spaaks lichtmetalen velgen in Black matt - Machined
  • Regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, dual tone claxon
  • Automatische Airconditioning (EATC)
  • LED koplampen en LED achterlichten
  • Privacy glass

Deze versie van de Ford Puma kunnen ook nog aangevuld worden met een breed pakket aan accessoires en opties.

Ford Puma is vooral een leuke 2-zitter

De Ford Puma is niet ruim genoeg om de perfecte gezinsauto te zijn. Toch is het een hele leuke auto voor 2 personen om in te rijden. De 1.0 EcoBoost motor is krachtig genoeg voor een comfortabele rit en de ruime kofferbak biedt voldoende ruimte voor je bagage.

Beoordelingen voor Ford Puma

10 Beoordelingen

3,9