Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Puma

Sterke punten
  • Crossover-looks
  • Pittige EcoBoost-motoren
  • Ook als sportieve ST
Zwakke punten
  • Flink duurder dan Fiesta
  • Beperkte binnenmaten
  • Naam hoorde eigenlijk bij een ander model

Ford Puma: Nieuwe vorm, nieuw publiek

Ford haalt zijn Puma-naam uit het stof, en kleeft die op een compacte SUV. Enigszins verrassend voor liefhebbers van de oer-Puma, maar een meerwaarde voor zij die op zoek zijn naar een competente crossover. De Puma baseert zich namelijk op de Fiesta, met alle rijplezier van dien. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Net als de Ford Puma uit de jaren ’90 dat deed, baseert ook deze nieuwe Puma zich op de Fiesta. Dat betekent dat hij beschikt over hetzelfde gamma aan levendige EcoBoost-driecilinders met hybride ondersteuning.
  • Toch weet de Puma het Fiesta-platform te verpakken in een moderne crossover vorm, waardoor hij meteen aantrekkelijk is voor een breed publiek.
  • Hoewel hij iets hoger op zijn poten staat en meer weegt, gaat er toch maar weinig verloren van het rijplezier dat je anders in een Fiesta zou beleven. Zelfs met zijn basismotor is de Puma één van de fijner sturende compacte SUV’s.

Gegevens

Motoren

Het motorengamma van de Ford Puma is tegenwoordig best overzichtelijk. Zo kan je de auto enkel bestellen met benzinemotoren, en dat zijn ook allemaal driecilinders met mild hybride ondersteuning. Aanvankelijk stond er ook een enkele dieselmotor in de catalogus, een 1.5-liter viercilindermotor met 85 pk, maar die werd in modeljaar 2020 geschrapt. Ook de benzinemotoren zonder hybride hulp zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar.

Daardoor kan je de reguliere Puma momenteel met slechts twee motorisaties bestellen, en beide zijn gebaseerd op het befaamde 1.0-liter EcoBoost-turbo blok. Deze motor won van 2012 tot 2014 driemaal op rij de verkiezing van ‘Beste motor ter wereld’ en ging zelfs zes jaar op rij aan de haal met de titel ‘Beste motor tot 1.0 liter capaciteit’. In de Puma biedt de motor vermogens van ofwel 125 pk ofwel 155 pk, en in beide gevallen wordt het blok voorzien van mild hybride techniek om het verbruik en de uitstoot nog meer te drukken. De Puma krijgt standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak mee, en kan tegen een meerprijs uitgerust worden met een zeventraps automaat.

Als gevalletje apart staat de Puma ook als snelle ST in het gamma, en die maakt gebruik van een 1.5-liter versie van de EcoBoost-driecilinder. Zo produceert de Puma ST een mooie 200 pk, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden.

Afmetingen

De Ford Puma betreedt het B-segment van de SUV’s, dus veel compacter dan dit wordt een hoogpotig model niet. Ook in vergelijking met zijn concurrenten kiest de Puma duidelijk de compacte kaart, want met zijn lengte van 4,19 meter is hij nog net iets korter dan bijvoorbeeld een Peugeot 2008, Renault Captur of Skoda Kamiq. Met zijn breedte van 1,8 meter is hij wel iets breder dan de meeste concurrenten, en samen met een beperkte hoogte van slechts 1,52 meter houdt hij er sportieve proporties op na voor een SUV.

Die afmetingen wreken zich dan wel enigszins op de binnenruimte, want de Puma laat zich niet tot de ruimste auto’s in zijn segment rekenen. Voorin zit je wel goed, maar achterin is er als volwassene niet ruim genoeg voor langere ritten. Het koffervolume lijkt met 456 liter dan wel groot, maar dat dankt Ford deels aan de extra ruimte die onder de koffervloer verscholen zit. Daar monteerden ze namelijk de ‘MegaBox’, een waterdichte bak met zelfs een afvoerplug waar je zo’n 80 liter bagage in kwijt kan. Dat betekent dus wel dat de kofferruimte die je dagelijks gebruikt – die boven de vloer – beperkt is tot ongeveer 376 liter, en daar doen heel wat concurrenten het beter.

Uitvoeringen

Je kan de reguliere Ford Puma bestellen in twee uitrustingsniveaus: Titanium en ST Line. De Titanium-versie is daarin de goedkoopste en die biedt meteen 17-inch velgen, parkeersensoren achteraan, automatische klimaatregeling en cruise control. De ST Line geeft je Puma dan weer de sportieve allures van de ST-versie met zijn eigen velg- en bumperontwerp en sportievere ophanging. Naast het doordeweekse Puma-gamma vind je de auto ook als volwaardige ST, die sportievere bumpers en 19-inch velgen meekrijgt bovenop een aantal technische aanpassingen zoals de sterkere motor, een responsieve stuurinrichting en sportief afgestelde ophanging.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Ford Puma, dan moet je minstens 24.500 euro meenemen. Zo is de crossover wel wat duurder dan zijn broertje, de Fiesta, en kost hij ook nipt meer dan sommige concurrenten. Een Renault Captur is in de basis bijvoorbeeld ongeveer 3.000 euro goedkoper en ook voor een Volkswagen T-Cross ben je 1.000 euro minder kwijt. De Peugeot 2008 is daarentegen wel iets duurder. Je krijgt je Puma voor dat geld in zijn Titanium-uitvoering, die zoals hierboven vermeld mooi uitgerust is. De duurste nieuwe Puma is de sportieve ST met 200pk, die minstens 43.300 euro kost.

Kijk je daarentegen op de occasionmarkt voor een Ford Puma van de huidige generatie, dan mag je rekenen op een kleine 20.000 euro voor één van de vroegere exemplaren. Dat ligt er natuurlijk aan dat de auto pas recent op de markt gekomen is, en het aanbod aan occasion Puma’s daardoor nog beperkt is. Ook hier is de ST de duurst vindbare Puma, waarbij je mag rekenen op 28.000 euro tot zelfs 35.000 euro voor een recent exemplaar met flink wat uitrusting.

Design

Exterieur

De nieuwe Ford Puma mag dan dezelfde naam dragen als het compacte coupeetje uit de laten jaren ’90, maar het gaat hier toch echt om een crossover. Toch weet Ford de nodige sportieve accenten in het model te verwerken om hem de Puma-naam waardig te maken. Zo doen de koplampen denken aan het origineel en – met een beetje verbeelding – zelfs aan de units van de Ford GT. De schuin aflopende daklijn mag dan niet optimaal zijn voor de binnenruimte, maar hij geeft de Puma wel een ongezien dynamisch silhouet voor zijn segment. Combineer dat met het fijne rijgedrag en je hebt een auto die stiekem precies doet wat de oer-Puma 25 jaar geleden deed: een normaal gesproken duur segment – toen dat van de coupé en nu dat van de sportieve SUV – toegankelijk maken voor het bredere publiek.

Interieur

Van buitenaf weet de Puma zijn roots goed te verhullen, maar binnenin de auto merk je hoe verwant deze crossover is aan de Ford Fiesta. Zo is het dashboard identiek, al zit alles natuurlijk een klein beetje hoger aangezien het om een SUV gaat. Dat betekent wel dat de cabine even goed is vormgegeven, en ook steeds beschikt over Fords SYNC-infotainmentsysteem. Tegen een meerprijs kan je dat ook aanvullen met een digitaal bestuurdersdisplay om je Puma helemaal van zijn tijd te maken.

ford-puma-interieur ford-puma-trunk

Veiligheid

De Ford Puma mag dan een compacte auto zijn, dat betekent niet dat hij onveilig is. Bij zijn Euro NCAP-crashtests ging de kleine SUV naar huis met de topscore van vijf op vijf sterren. Dat dankt hij deels aan zijn riante veiligheidsuitrusting, die het model ook vanaf de basis meekrijgt. Reken dus op de aanwezigheid van een noodremassistent die ook na een impact het voertuig automatisch tot stilstand zal brengen, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en cruise control.

Alternatieven

De Ford Puma maakt deel uit van het B-segment van de SUV’s en daar is het tegenwoordig druk. Heel wat constructeurs hebben zelfs meerdere modellen in dat segment, zoals Skoda met de Kamiq en Karoq en Volkswagen met de T-Cross en T-Roc, en ook Ford is daarin geen uitzondering aangezien het ook de EcoSport in diezelfde klasse aanbiedt. De meeste concurrentie ondervindt de Puma waarschijnlijk van andere hippe alternatieven zoals de Nissan Juke en de Peugeot 2008, al zullen gegadigden misschien ook geïnteresseerd zijn in een Renault Captur, een Toyota Yaris Cross of een Seat Arona.

Beoordelingen voor Ford Puma

2 Beoordelingen

4,5