Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-puma-front

Ford Puma

1 / 3
ford-puma-front
ford-puma-side
ford-puma-back

Sterke punten

  • Fiesta-techniek in compacte coupévorm
  • Fiesta-techniek in crossover-vorm
  • Praktische bagageruimte (tweede Puma)

Zwakke punten

  • Krap achterin, zeker eerste Puma
  • Uitgesproken vormgeving eerste Puma
  • Zicht rondom kan beter (beide Puma’s)

Ford Puma : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Puma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Puma: een Ford Fiesta, maar dan net even anders

De Ford Puma kent twee generaties. Oorspronkelijk was het een compacte coupé op technische basis van de Ford Fiesta. Later werd en wordt de naam nog eens gebruikt voor een compact crossover-model, ook op technische basis van de Ford Fiesta.

Interesse in een Ford Puma

Ford Puma occasions
Ford Puma nieuwe auto's
Ford Puma dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betrouwbare Fiesta-techniek, maar dan in aansprekende coupé- of crossover-vorm.
  • Slim bagageruimteconcept voor de tweede Puma, met afspoelbare ‘opbergbak’ in de bodem.
  • Bovengemiddeld goede rijeigenschappen voor het segment.
  • Tweede Puma heeft in de vorm van de ST een echte sportuitvoering.

Technische gegevens

Motorisatie

De oorspronkelijke Ford Puma (1997-2002) was over de gehele productieperiode gezien leverbaar met verschillende viercilinder benzinemotoren, met een inhoud van 1,4- tot 1,7-liter en een vermogen van 67 kW (91 pk) tot 114 kW (155 pk). Vanwege het vrij lage gewicht vanaf zo’n 1.000 kg was de Ford Puma daarmee best een sportieve auto. Alle motoren waren gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, gecombineerd met voorwielaandrijving.

De tweede Ford Puma (vanaf 2019) is in Nederland alleen leverbaar met driecilinder benzinemotoren, met een inhoud van 1,0- tot 1,5-liter. Het vermogen varieert van 70 kW (95 pk) tot liefst 147 kW (200 pk) en daarmee is ook de moderne Puma een sportieve auto te noemen. Nog steeds gaat de aandrijving altijd naar de voorwielen, maar behalve een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen behoort een zeventrapsautomaat nu ook tot de mogelijkheden. In het buitenland is de Puma ook leverbaar met 1,5-liter viercilinder dieselmotor, maar daar is in Nederland te weinig vraag naar.

Afmetingen

De oorspronkelijke Ford Puma is een bijzonder compact coupémodel van net geen vier meter lang en een hoogte van slechts 1,3 meter. De moderne Ford Puma is een slag groter: net geen 4,2 meter lang en ca. 1,5 meter hoog. Beide modelgeneraties zijn ongeveer 1,8 meter breed. Carrosserievarianten waren er nooit. De eerste generatie was altijd een compacte coupé, de tweede generatie is altijd een compacte vijfdeurs crossover.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford Puma
Productieperiode 1997-2002 en 2019-heden
Lengte, breedte, hoogte 3,98-4,16 m, 1,80-1,83 m, 1,31-1,53 m
Wielbasis 2,44-2,58 m
Inhoud bagageruimte 240-456 l
Ledig gewicht 1.009-1.180 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.400-1.770 kg
Cilinderinhoud 998-1.679 cm3
Vermogen 67 kW (91 pk)-147 kW (200 pk)
Koppel 125 Nm-320 Nm
Topsnelheid 173-220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,9-6,7 sec
Tankinhoud 40-45 l
Verbruik 5,4-7,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 121-178 g/km

Varianten

Beide modelgeneraties Ford Puma waren en zijn leverbaar in de gebruikelijke Ford-uitrustingsniveaus. Tussen deze reguliere modellen zitten wel een aantal opvallende. Zo kende de oorspronkelijke Ford Puma vooral in het Verenigd Koninkrijk de nodige speciale edities. De meest bijzondere daarvan is de op 500 exemplaren gelimiteerde Ford Racing Puma. Motorisch hetzelfde als de krachtigste reguliere versie, maar verder een soort rallyautootje voor op de openbare weg. De moderne Ford Puma valt op met een volbloed ST-uitvoering met liefst 147 kW (200 pk). Daarmee is de crossover een echte (hoge) hot hatchback. De Puma ST heeft wel altijd een automatische transmissie. In 2023 werd wel de handgeschakelde Hybrid ST geïntroduceerd, met mild hybrid-aandrijving en 125 kW (170 pk).

Prijzen

De eerste generatie Ford Puma had een nieuwprijs van ruim 16.000 tot 22.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. De tweede generatie Ford Puma heeft een vanafprijs van ongeveer 32.000 euro en de prijs kan oplopen tot 46.000 euro voor de sportieve topuitvoering. De flink hogere prijzen voor de tweede generatie zijn te verklaren door een combinatie van inflatie, extra uitrustingen aan boord en toegenomen belastingen op de aanschaf van een nieuwe auto. Ook is de tweede generatie gewoon een groter model auto.

Een Ford Puma occasion is al bereikbaar vanaf zo’n 2.000 euro. Dan gaat het natuurlijk om een Puma van de eerste generatie. Voor dat bedrag zijn al heel nette exemplaren te vinden, met niet al te veel kilometers voor een auto van die leeftijd. De lage prijs is namelijk grotendeels te verklaren doordat er gewoon weinig vraag is naar kleine coupés. De prijzen lopen bovendien niet veel verder op dan 4.000 euro voor een echt mooi exemplaar. Voor weinig geld heb je dus al een fijne en goede compacte coupé. Voor de tweede generatie Ford Puma beginnen de occasionprijzen bij zo’n 20.000 euro voor een vroeg exemplaar met relatief veel kilometers tot 50.000 euro voor een bijna nieuwe Ford Puma ST met de nodige opties.

Het is ook mogelijk om de (tweede generatie) Ford Puma te rijden via het AutoScout24 auto-abonnement. Dat kan vanaf ongeveer 880 euro per maand. Dat is een vast maandbedrag inclusief verzekering, onderhoud, eventuele reparaties en wegenbelasting. Bovendien biedt het auto-abonnement meer flexibiliteit dan bijvoorbeeld private lease. Zo zijn kilometrage en looptijd van het contract volledig naar wens aan te passen.

Design

Buitenkant

De eerste en tweede generatie Ford Puma zijn heel verschillend, en toch ook weer niet. Beide zijn gebaseerd op de techniek van de Ford Fiesta, maar hebben een heel andere carrosserie. De eerste Puma is een zeer compacte coupé, de tweede Puma een compacte crossover. Met recht een crossover, want het model zit qua carrosserievorm een beetje tussen een hoge hatchback en een kleine SUV in. De eerste Puma heeft een, zeker in zijn tijd, zeer uitgesproken vormgeving en was een van de eerste Ford-modellen met de toen nieuwe designtaal van het merk. De tweede Puma heeft ook wel een wat uitbundiger vormgeving dan de Fiesta, maar houdt het allemaal toch een stuk bescheidener.

Binnenkant

De eerste Ford Puma koop je, ten opzichte van de Fiesta, vanwege de extra sportiviteit en bijbehorende uitstraling. In praktisch opzicht blinkt het model niet uit. De achterbank is krap en vrij moeilijk bereikbaar. Die is daarmee vooral voor kinderen, of als extra bagageruimte. De tweede Puma is een stuk praktischer. Achterin is hij misschien iets krapper dan veel concurrenten, maar hij is ruimer dan de Fiesta. Al is het maar door de toegenomen hoogte. Bijzonder is de zogenaamde Megabox in de bagageruimte: een diepe opbergbak die met de tuinslang afspoelbaar is. Met een stop onderin loopt de bak dan weer leeg.

ford-puma-interieur ford-puma-trunk

Veiligheid

De eerste generatie Ford Puma is niet getest door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP, maar de nauw verwante toenmalige Ford Fiesta wel. Die scoorde drie van de vijf sterren, een ‘redelijke’ score voor die tijd. Natuurlijk hebben de ontwikkelingen op gebied van veiligheid niet stilgestaan en scoort de tweede generatie een stuk beter. Die behaalde bij introductie in 2019 een score van vijf sterren, met zelfs 94% bescherming voor volwassen inzittenden. In 2022 werd de Ford Puma nog eens getest, met toen een score van vier van de vijf sterren als resultaat. Niet omdat de auto onveiliger is geworden, maar omdat de scorevereisten verder zijn aangescherpt.

Alternatieven

De oorspronkelijke Ford Puma heeft eigenlijk geen directe alternatieven, want dergelijk kleine coupés waren en zijn er niet veel. Wel waren er destijds veel compacte cabriolets met stalen klapdak, die met het dak dicht een vergelijkbaar soort auto zijn. De Peugeot 206 CC is daarvan een populair voorbeeld. Het B-segment crossover- en SUV-segment waarin de tweede generatie Ford Puma opereert, is een felbevochten segment en het aantal gelijkwaardige concurrenten is dan ook groot. Voorbeelden van populaire alternatieven zijn de Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda, CX-30, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, SEAT Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Roc en nog veel meer. Voor wie meer luxe wil, is de Audi Q2 een van de weinige B-segment SUV’s in de (relatief) hogere prijsklasse.

FAQ

Is de Ford Puma een hybride?
Er zijn hybride-uitvoeringen van de tweede generatie Ford Puma, maar daarbij gaat het ‘slechts’ om een zogenaamde mild hybrid. De brandstofmotor wordt dan bij zware belasting iets ondersteund door een klein elektromotortje, een soort extra grote startmotor. De wielen worden echter niet elektrisch aangedreven. Mild hybrid-technologie helpt het brandstofverbruik te drukken, maar wordt door velen niet gezien als een ‘echte hybride’.
Wat kost de Ford Puma automaat?
Een nieuwe Ford Puma met automaat is leverbaar vanaf ongeveer 35.000 euro. Als occasion is een Ford Puma automaat leverbaar vanaf ongeveer 25.000 euro, al hangt dat natuurlijk af van de leeftijd en het aantal gereden kilometers van de auto. De oorspronkelijke Ford Puma was niet leverbaar met automaat.
Is de Ford Puma een SUV?
De oorspronkelijke Ford Puma was een compacte coupé. De tweede generatie Ford Puma is een soort kruising tussen een hoge hatchback en een kleine SUV. Met recht een crossover dus. De Ford Puma heeft een aantal SUV-achtige eigenschappen en stijlkenmerken, maar is niet echt een SUV-model.

Beoordelingen voor Ford Puma

10 Beoordelingen

3,9

Meer informatie

Modellen