Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-ecosport-front

Ford Ecosport

1 / 3
ford-ecosport-front
ford-ecosport-side
ford-ecosport-l-03.jpg

Sterke punten

  • Beproefde motoren
  • Aangename zitruimte
  • Scherpe prijzen

Zwakke punten

  • Smaakgevoelig design
  • Heel veel facelifts
  • Interieurafwerking kan beter

Ford EcoSport : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford EcoSport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford EcoSport: matig begin, sterk einde

Europa houdt van compacte crossovers, maar in 2013 had Ford er nog geen exemplaar van in de catalogus. Daar moest verandering in komen. En snel ook. Ford haalde daarom de Zuid-Amerikaanse EcoSport naar Europa. Maar een vlotte start was dat niet. Er waren diverse facelifts voor nodig om de EcoSport op smaak te brengen. Hoe nieuwer de EcoSport, hoe beter de auto. Eind 2022 viel het doek voor de EcoSport. Lees meer

Interesse in een Ford Ecosport

Ford Ecosport occasions
Ford Ecosport nieuwe auto's
Ford Ecosport dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford EcoSport maakt gebruik van zuinige EcoBoost-motoren. Koop je hem als benzine, dan krijg je dus de beste driecilinderblokken op de markt.
  • De EcoSport biedt een ruim interieur met opvallend veel hoofdruimte.
  • Hogere bodemvrijheid resulteert in eenvoudig in- en uitstappen en beter zicht op de weg.
  • Veel auto voor je geld, ook als occasion.

Technische gegevens

Motorisatie

De Ford EcoSport baseert zich onderhuids op de Fiesta van de zevende generatie en dat merk je ook aan de motoren. Zo krijgt de crossover bekende en dus beproefde blokjes mee.

Dat begint al bij de benzinemotoren, want de EcoSport beschikt over Fords befaamde 1.0-liter EcoBoost-turboblokje. Deze motor won van 2012 tot 2014 driemaal op rij de verkiezing van ‘Beste motor ter wereld’ en ging zelfs zes jaar op rij aan de haal met de titel ‘Beste motor tot 1.0 liter capaciteit’. Dat dankt hij aan zijn enorme veelzijdigheid, want het driecilinderblokje staat in het EcoSport-gamma met vermogens van 100 en 125 pk. Bovendien blinkt deze motor uit in zijn zuinigheid, met een gemiddeld benzineverbruik van minder dan 5,5 l/100 km.

De EcoSport was ook verkrijgbaar met een dieselmotor, waarbij het aanvankelijk ging om een 1.5-liter TDCI-blok met 90 pk. Naarmate de 1.5 TDCI uitgefaseerd werd, kwam de EcoBlue-motor ook in de catalogus met een vermogen van 95 pk.

Afmetingen

De Ford EcoSport is een crossover in het B-segment, en daar is hij ook nog eens één van de compactere exemplaren. Met een lengte van 4,02 meter (zonder reservewiel achterop) en een breedte van 1,76 meter is hij bijvoorbeeld compacter dan de Opel Mokka, Peugeot 2008 of Renault Captur, en ook kleiner dan zijn modernere rivaal in eigen huis: de Ford Puma. De EcoSport is wel aan de hoge kant met zijn 1,65 meter, wat de instap en de zithouding dan weer ten goede komt.

Als inzittende heb je dus weinig te klagen in de Ford EcoSport: hij doet het best goed in vergelijking met de rest in zijn segment. Qua bagageruimte blijft de crossover enigszins achter met zijn ruimte van 321 liter. Ook de kofferklep is niet de handigste, want die opent zijwaarts zoals bij een klassieke terreinwagen. Daardoor kan het moeilijk zijn om voorwerpen achterin te laden, als er bijvoorbeeld een andere auto achter je geparkeerd staat. Een stoer detail, maar helaas niet de handigste.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford EcoSport (EU)
Marktintroductie 2014 tot 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,02 x 1,76 x 1,65 m
Wielbasis 2,52 m
Inhoud bagageruimte 330 tot 2.274 liter
Ledig gewicht 1.220 tot 1.314 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.725 kg
Vermogen 73 kW (100 pk) tot 92 kW (125 pk)
Koppel 170 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,0 sec
Tankinhoud 52 liter
Verbruik 5,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 119 g/km

Varianten

De Ford EcoSport was verkrijgbaar met keuze uit vier uitrustingsniveaus: Connected, Titanium, Active en ST-Line. De Connected was de basisversie die slechts weinig uitrusting bood, maar wel een lage prijs garandeerde. De Titanium voegde meer technologie toe en de Active ging voor een avontuurlijke look. De ST-Line kreeg een sportievere aankleding die deed denken aan de ST-modellen van Ford, en was alleen in combinatie met de sterkere motoren te bestellen.

Let bij de Ford EcoSport op een reeks aan facelifts. Omdat het model oorspronkelijk voor Zuid-Amerika was ontwikkeld, voldeed de auto niet aan Europese normen op het gebied van afwerking en rijcomfort. Ford had meerdere pogingen nodig om de auto echt op smaak te brengen voor de Europese markt. Het model dat vanaf 2017 werd geleverd is de meest complete EcoSport die je kunt kopen. Vanaf dat moment had de compacte SUV ook extra bestuurdersassistentie, een SYNC 3 infotainmentsysteem, cruise control met snelheidsbegrenzer en een achteruitrijcamera.

Avonturiers opteren voor de Ford EcoSport Active die in november 2020 werd voorgesteld. De Active-uitvoering heeft een aantal unieke kenmerken. Zo is het onderstel versterkt, zowel voor wat betreft wielophanging als stuurinrichting. Ook heeft de Active een limited slip-differentieel dat zorgt voor meer grip op onverharde wegen. De rijhoogte is vergroot en de auto is voorzien van beschermende bodypanelen. De Active heeft ook opvallende 17-inch 5×2-spaaks Black/Machined lichtmetalen velgen. Vanbinnen heeft de EcoSport Active Salerno lederen bekleding in Ebony black met blauwe stiksels. Het interieur is verder voorzien van sfeerverlichting. Ook heeft het model automatisch inschakelende dimlichten, een regensensor, automatische airconditioning (EATC), cruise control, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter en parkeersensoren achter. Vanaf 2020 heeft het model ook een SYNC-systeem met een 8-inch touchscreen, 2 USB-aansluitingen en een audiosysteem met 6 speakers. Hoe nieuwer de EcoSport, hoe completer de uitrusting.

Prijzen

De Ford EcoSport is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Ford. Je bent dus aangewezen op de occasionmarkt indien je een exemplaar wilt aanschaffen. Prijzen voor exemplaren uit 2015 beginnen bij ongeveer 8.450 euro. Prijzen lopen op tot ongeveer 30.000 euro, maar dan heb je wel een auto met zeer weinig kilometers.

Design

Buitenkant

De Ford EcoSport is er door de bouwjaren heen flink op vooruitgegaan. Toen hij in 2013 op de markt kwam, shockeerde hij heel wat Europese klanten met zijn nogal ongebalanceerde uiterlijk. De facelift van 2015 schaafde het ontwerp al wat bij, maar vooral na de tweede update in 2017 kreeg de EcoSport een echt Europees gezicht. De koplampen werden scherper en groter, waardoor ze niet meer onnatuurlijk hoog op de neus gepositioneerd leken. Daarnaast kreeg de EcoSport ook Fords trapeziumvormige grille om aan te kunnen sluiten bij de rest van het Europese gamma. Achteraan bleef het model echter altijd wat smaakgevoelig, want de kort afgesneden achterkant werd extra geaccentueerd door de enorme, zijwaarts openende kofferklep. Die kon je naar wens voorzien van een reservewiel voor een extra avontuurlijke uitstraling.

Binnenkant

Hoe controversieel zijn uiterlijk was, zo herkenbaar was de EcoSport binnenin. Hij nam namelijk het dashboard, het stuur en de bekleding zo goed als één op één over van broertje Ford Fiesta. Daar is helemaal niks mis mee, want de Fiesta zat altijd al goed in elkaar. Reken dus op een goede ergonomie en degelijke materialen. Na de laatste facelift kreeg de EcoSport ook Fords nieuwste SYNC-infotainmentsysteem mee.

Veiligheid

Voor zijn Europese lancering, in 2013, onderwierp veiligheidsinstituut Euro NCAP de Ford EcoSport aan zijn gewoonlijke crashtests. Daar haalde de crossover vier van de vijf sterren. De EcoSport beschikte wel over basisveiligheid zoals de nodige airbags, kreukelzones en stabiliteitssystemen, maar kreeg standaard bijvoorbeeld maar weinig assistentiesystemen mee. Het moet ook gezegd dat dit de enige keer is dat de EcoSport aan botsproeven onderworpen werd en dat de auto wel tot 2022 op de markt bleef. De eisen van EuroNCAP zijn in die tijd strenger geworden, dus in vergelijking met modernere auto’s was de EcoSport tegen het einde van zijn leven verouderd op het gebied van veiligheid.

Alternatieven

De EcoSport was Fords eerste poging in het segment van de compacte SUV’s. Qua design en verfijning liep het model iets achter op de concurrentie, waardoor je in een Opel Mokka, Renault Captur of Peugeot 2008 van die tijd doorgaans een beter alternatief vindt. De grootste rivaal kwam echter in 2020 uit de eigen gelederen, want met de Puma lanceerde Ford een crossover in hetzelfde segment die niet alleen moderner en beter ogend was, maar ook een stuk fijner stuurde. De EcoSport verdween dan ook zonder rechtstreekse opvolger in 2021 uit het gamma van Ford, en de Puma staat nu als enige B-SUV in de catalogus van de autofabrikant.

FAQ

Is de Ford EcoSport een ruime auto?
De Ford EcoSport doet goed mee met zijn concurrenten qua passagiersruimte, dankzij een hoge carrosserie. De bagageruimte is echter beperkter, en wordt ook niet geholpen door de nogal onhandige, zijwaarts openende achterklep.
Waar werd de Ford EcoSport voor de Europese mark gebouwd?
De Europese Ford EcoSport werd gebouwd in de Ford-fabriek in het Roemeense Craiova. De EcoSport vormde destijds samen met de Ford Edge en de Kuga het SUV-aanbod van Ford in Europa.
Hoeveel exemplaren van de Ford EcoSport zijn er verkocht in Nederland?
In een periode van ongeveer 10 jaar heeft Ford dik 9.000 kopers in Nederland gevonden. Topjaren waren 2018 en 2019. In dat jaar verkocht Ford respectievelijk 2.200 en 2.500 exemplaren. De oorzaak? De komst van de facelift met een sterk gemoderniseerd dashboard.
Is de Ford EcoSport er ook met automaat?
Jazeker, alleen de krachtigste EcoBoost-benzinemotor met 125 pk viel te combineren met een automatische zestraps versnellingsbak.

Beoordelingen voor Ford EcoSport

9 Beoordelingen

4,8