Sterke punten
- Beproefde motoren
- Aangename zitruimte
- Scherpe prijzen
Zwakke punten
- Smaakgevoelig design
- Heel veel facelifts
- Interieurafwerking kan beter
Ford EcoSport : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford EcoSport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Ecosport
-
Ford EcoSport 1.5 TDCi Titanium CRUISE CLIMA LM VELGEN
€ 6.999,-- 181.056 km
- 12/2014
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
120 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7327 JZ APELDOORN -
Ford EcoSport 1.5 Ti-VCT Climate Lichtmetaal Cruise control
€ 8.945,-- 75.041 km
- 05/2014
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5741 SX BEEK EN DONK -
Ford EcoSport 1.5 Ti-VCT Titanium AUTOMAAT
€ 11.999,-- 91.118 km
- 07/2017
- 82 kW (111 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Trend Ultimate Navi Airco Apple Carpl
€ 11.650,-- 109.612 km
- 08/2019
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5408 RD VOLKEL -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Trend Ultimate, NL, CarPlay, PDC
€ 15.950,-BTW verrekenbaar - 40.182 km
- 10/2019
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5301 LW ZALTBOMMEL -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Cruise Carplay navigatie Clima Aut ve
€ 13.400,-- 71.714 km
- 10/2018
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6088 EB ROGGEL -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost AUT. AIRCO NAVIGATIE PDC CRUISE STOEL
€ 15.995,-- 53.013 km
- 10/2018
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3135 GM VLAARDINGEN -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line [ Navi Clima PDC Alcant
€ 11.445,-BTW verrekenbaar - 128.110 km
- 08/2019
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8445 PN HEERENVEEN -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125PK Titanium met Navi/Camera, B&O A
€ 14.750,-- 81.982 km
- 05/2019
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
146 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2922 BK Krimpen aan den Ijssel -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium -47.355km!-
€ 10.950,-- 47.355 km
- 09/2015
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium AIRCO CRUISE PDC TREKHAAK NA
€ 10.995,-- 119.337 km
- 11/2017
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3135 GM VLAARDINGEN -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium | Camera | 17 Inch | Stoel+S
€ 13.300,-- 88.928 km
- 02/2018
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8072 PD NUNSPEET -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium
€ 11.895,-- 64.798 km
- 03/2016
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5025 VJ TILBURG -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line 125PK! NIEUW OP VOORRAAD! Sto
€ 29.965,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 01/2020
- 93 kW (126 PK)
- Nieuw
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8601 VC SNEEK -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium Technology Pack | Cruise Con
€ 13.900,-- 57.158 km
- 06/2017
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4337 RD MIDDELBURG -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line Black NIEUWSTAAT!
€ 13.950,-- 95.353 km
- 05/2018
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2288 CV RIJSWIJK ZH -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium Navi|Carplay|Lmv
€ 11.950,-- 100.880 km
- 10/2019
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5648 PT BEST -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium | Climate Control | Parkeerh
€ 9.925,-- 88.961 km
- 08/2014
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2841 MC MOORDRECHT -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125PK Trend Ultimate
€ 13.995,-- 73.420 km
- 09/2018
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2132 VX HOOFDDORP -
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Trend Ultimate
€ 12.950,-- 79.997 km
- 08/2019
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
119 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3401 MZ IJSSELSTEIN
Interesse in een Ford Ecosport
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Ford EcoSport maakt gebruik van zuinige EcoBoost-motoren. Koop je hem als benzine, dan krijg je dus de beste driecilinderblokken op de markt.
- De EcoSport biedt een ruim interieur met opvallend veel hoofdruimte.
- Hogere bodemvrijheid resulteert in eenvoudig in- en uitstappen en beter zicht op de weg.
- Veel auto voor je geld, ook als occasion.
Technische gegevens
Motorisatie
De Ford EcoSport baseert zich onderhuids op de Fiesta van de zevende generatie en dat merk je ook aan de motoren. Zo krijgt de crossover bekende en dus beproefde blokjes mee.
Dat begint al bij de benzinemotoren, want de EcoSport beschikt over Fords befaamde 1.0-liter EcoBoost-turboblokje. Deze motor won van 2012 tot 2014 driemaal op rij de verkiezing van ‘Beste motor ter wereld’ en ging zelfs zes jaar op rij aan de haal met de titel ‘Beste motor tot 1.0 liter capaciteit’. Dat dankt hij aan zijn enorme veelzijdigheid, want het driecilinderblokje staat in het EcoSport-gamma met vermogens van 100 en 125 pk. Bovendien blinkt deze motor uit in zijn zuinigheid, met een gemiddeld benzineverbruik van minder dan 5,5 l/100 km.
De EcoSport was ook verkrijgbaar met een dieselmotor, waarbij het aanvankelijk ging om een 1.5-liter TDCI-blok met 90 pk. Naarmate de 1.5 TDCI uitgefaseerd werd, kwam de EcoBlue-motor ook in de catalogus met een vermogen van 95 pk.
Afmetingen
De Ford EcoSport is een crossover in het B-segment, en daar is hij ook nog eens één van de compactere exemplaren. Met een lengte van 4,02 meter (zonder reservewiel achterop) en een breedte van 1,76 meter is hij bijvoorbeeld compacter dan de Opel Mokka, Peugeot 2008 of Renault Captur, en ook kleiner dan zijn modernere rivaal in eigen huis: de Ford Puma. De EcoSport is wel aan de hoge kant met zijn 1,65 meter, wat de instap en de zithouding dan weer ten goede komt.
Als inzittende heb je dus weinig te klagen in de Ford EcoSport: hij doet het best goed in vergelijking met de rest in zijn segment. Qua bagageruimte blijft de crossover enigszins achter met zijn ruimte van 321 liter. Ook de kofferklep is niet de handigste, want die opent zijwaarts zoals bij een klassieke terreinwagen. Daardoor kan het moeilijk zijn om voorwerpen achterin te laden, als er bijvoorbeeld een andere auto achter je geparkeerd staat. Een stoer detail, maar helaas niet de handigste.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford EcoSport (EU) | |
---|---|
Marktintroductie | 2014 tot 2022 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,02 x 1,76 x 1,65 m |
Wielbasis | 2,52 m |
Inhoud bagageruimte | 330 tot 2.274 liter |
Ledig gewicht | 1.220 tot 1.314 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.725 kg |
Vermogen | 73 kW (100 pk) tot 92 kW (125 pk) |
Koppel | 170 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0 sec |
Tankinhoud | 52 liter |
Verbruik | 5,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 119 g/km |
Varianten
De Ford EcoSport was verkrijgbaar met keuze uit vier uitrustingsniveaus: Connected, Titanium, Active en ST-Line. De Connected was de basisversie die slechts weinig uitrusting bood, maar wel een lage prijs garandeerde. De Titanium voegde meer technologie toe en de Active ging voor een avontuurlijke look. De ST-Line kreeg een sportievere aankleding die deed denken aan de ST-modellen van Ford, en was alleen in combinatie met de sterkere motoren te bestellen.
Let bij de Ford EcoSport op een reeks aan facelifts. Omdat het model oorspronkelijk voor Zuid-Amerika was ontwikkeld, voldeed de auto niet aan Europese normen op het gebied van afwerking en rijcomfort. Ford had meerdere pogingen nodig om de auto echt op smaak te brengen voor de Europese markt. Het model dat vanaf 2017 werd geleverd is de meest complete EcoSport die je kunt kopen. Vanaf dat moment had de compacte SUV ook extra bestuurdersassistentie, een SYNC 3 infotainmentsysteem, cruise control met snelheidsbegrenzer en een achteruitrijcamera.
Avonturiers opteren voor de Ford EcoSport Active die in november 2020 werd voorgesteld. De Active-uitvoering heeft een aantal unieke kenmerken. Zo is het onderstel versterkt, zowel voor wat betreft wielophanging als stuurinrichting. Ook heeft de Active een limited slip-differentieel dat zorgt voor meer grip op onverharde wegen. De rijhoogte is vergroot en de auto is voorzien van beschermende bodypanelen. De Active heeft ook opvallende 17-inch 5×2-spaaks Black/Machined lichtmetalen velgen. Vanbinnen heeft de EcoSport Active Salerno lederen bekleding in Ebony black met blauwe stiksels. Het interieur is verder voorzien van sfeerverlichting. Ook heeft het model automatisch inschakelende dimlichten, een regensensor, automatische airconditioning (EATC), cruise control, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter en parkeersensoren achter. Vanaf 2020 heeft het model ook een SYNC-systeem met een 8-inch touchscreen, 2 USB-aansluitingen en een audiosysteem met 6 speakers. Hoe nieuwer de EcoSport, hoe completer de uitrusting.
Prijzen
De Ford EcoSport is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Ford. Je bent dus aangewezen op de occasionmarkt indien je een exemplaar wilt aanschaffen. Prijzen voor exemplaren uit 2015 beginnen bij ongeveer 8.450 euro. Prijzen lopen op tot ongeveer 30.000 euro, maar dan heb je wel een auto met zeer weinig kilometers.
Design
Buitenkant
De Ford EcoSport is er door de bouwjaren heen flink op vooruitgegaan. Toen hij in 2013 op de markt kwam, shockeerde hij heel wat Europese klanten met zijn nogal ongebalanceerde uiterlijk. De facelift van 2015 schaafde het ontwerp al wat bij, maar vooral na de tweede update in 2017 kreeg de EcoSport een echt Europees gezicht. De koplampen werden scherper en groter, waardoor ze niet meer onnatuurlijk hoog op de neus gepositioneerd leken. Daarnaast kreeg de EcoSport ook Fords trapeziumvormige grille om aan te kunnen sluiten bij de rest van het Europese gamma. Achteraan bleef het model echter altijd wat smaakgevoelig, want de kort afgesneden achterkant werd extra geaccentueerd door de enorme, zijwaarts openende kofferklep. Die kon je naar wens voorzien van een reservewiel voor een extra avontuurlijke uitstraling.
Binnenkant
Hoe controversieel zijn uiterlijk was, zo herkenbaar was de EcoSport binnenin. Hij nam namelijk het dashboard, het stuur en de bekleding zo goed als één op één over van broertje Ford Fiesta. Daar is helemaal niks mis mee, want de Fiesta zat altijd al goed in elkaar. Reken dus op een goede ergonomie en degelijke materialen. Na de laatste facelift kreeg de EcoSport ook Fords nieuwste SYNC-infotainmentsysteem mee.
Veiligheid
Voor zijn Europese lancering, in 2013, onderwierp veiligheidsinstituut Euro NCAP de Ford EcoSport aan zijn gewoonlijke crashtests. Daar haalde de crossover vier van de vijf sterren. De EcoSport beschikte wel over basisveiligheid zoals de nodige airbags, kreukelzones en stabiliteitssystemen, maar kreeg standaard bijvoorbeeld maar weinig assistentiesystemen mee. Het moet ook gezegd dat dit de enige keer is dat de EcoSport aan botsproeven onderworpen werd en dat de auto wel tot 2022 op de markt bleef. De eisen van EuroNCAP zijn in die tijd strenger geworden, dus in vergelijking met modernere auto’s was de EcoSport tegen het einde van zijn leven verouderd op het gebied van veiligheid.
Alternatieven
De EcoSport was Fords eerste poging in het segment van de compacte SUV’s. Qua design en verfijning liep het model iets achter op de concurrentie, waardoor je in een Opel Mokka, Renault Captur of Peugeot 2008 van die tijd doorgaans een beter alternatief vindt. De grootste rivaal kwam echter in 2020 uit de eigen gelederen, want met de Puma lanceerde Ford een crossover in hetzelfde segment die niet alleen moderner en beter ogend was, maar ook een stuk fijner stuurde. De EcoSport verdween dan ook zonder rechtstreekse opvolger in 2021 uit het gamma van Ford, en de Puma staat nu als enige B-SUV in de catalogus van de autofabrikant.