Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Ford Explorer

Ford Explorer – rijk uitgeruste, grote hybride SUV met 7 zitplaatsen

Met een tweedehands Ford Explorer Hybrid koop je een hele riante, complete en praktische auto. De auto is volledig uitgerust met talloze veiligheidssystemen en rijhulpsystemen aan boord. Vergeet ook de stoelmassage en lederen bekleding niet. Bovendien is er aan ruimte geen gebrek met 3 zitrijen, 7 zitplaatsen en een kofferbak met een maximale inhoud van 2.247 liter. Dankzij de hybride aandrijving van 457 pk hoef je met deze SUV nooit bang te zijn dat je zonder vermogen of trekkracht zit. Lees meer

Rij zuinig met de hybride Ford Explorer

Op 3 april 2019 vond de Europese lancering van de nieuwe Ford Explorer Hybrid plaats tijdens het Go Further evenement in Amsterdam. Deze hybride is speciaal gemaakt voor de Europese markt. In de Verenigde Staten is deze 5-deurs SUV ook verkrijgbaar met een V6 benzinemotor en een 4-cilindermotor. De Europese Ford Explorer Plug-In Hybrid heeft een 3.0 liter V6-motor van 257 kW (350pk) en een elektromotor van 74 kW (100pk). In totaal levert deze hybride aandrijving een vermogen van 336 kW (457pk) en een maximumkoppel van 825 Nm. Op papier rijdt deze Plug-In Hybrid tot 48 kilometer volledig elektrisch. Dankzij het grote vermogen trekt deze auto met gemak een aanhanger met een geremd gewicht van 2.500 kg.

In Nederland is het model alleen verkrijgbaar als ST-Line, met o.a. verwarmbare stoelen, stoelmassage, panoramadak en lederen bekleding. Aan de binnenkant vinden we 7 zitplaatsen, verdeeld over 3 rijen. Klap je de achterste zitrij neer, dan ontstaat een enorme laadruimte van 2.274 liter.

Het interieur is zeer compleet uitgerust met voorzieningen zoals een 12.3-inch digitaal instrumentencluster en een verticaal geplaatst 10.1-inch Portrait Touch&Swipe screen, het SYNC 3 infotainmentsysteem met connectiviteit en stembediening en Active Noise Control. Met het FordPass Connect systeem tover je je auto om tot een mobiele wifi-hotspot voor maximaal 10 mobiele apparaten. Om files te vermijden kun je de Live Traffic-updates gebruiken. De passagiers achterin kunnen onderweg video’s en muziek streamen. Tenslotte kun je nog de FordPass smartphone-app gebruiken. Hiermee kun je zien waar je auto is en de auto op afstand vergrendelen, ontgrendelen en starten.

Bij Ford hecht men veel belang aan veiligheid. De nieuwe Explorer zit daarom vol met veel geavanceerde technologieën om inzittenden en medeweggebruikers zo goed mogelijk te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan systemen als Roll Stability Control en Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection die actief meehelpen om ongevallen te voorkomen. De auto heeft ook het Post Impact Braking systeem, wat de ernst van een mogelijk ongeval kan verminderen.

Lijkt je deze auto wel wat? De Explorer Hybrid is vanaf eind 2019 leverbaar in Nederland voor een nieuwprijs van € 80.040. Een gebruikte Ford Explorer Hybrid zal waarschijnlijk wat minder kosten.

Ford Explorer en de Toyota Highlander

De Toyota Highlander en de Ford Explorer zijn allebei volledig opnieuw ontworpen voor 2020. Beide auto’s hebben 3 rijen met zitplaatsen en een optionele hybride motor. De Ford Explorer heeft standaard achterwielaandrijving, terwijl de Toyota standaard voorwielaangedreven is. Vierwielaandrijving is bij beide modellen optioneel.

Kijken we naar het aantal zitplaatsen, dan heeft de Highlander er eentje meer, namelijk 8 ipv 7. De Toyota Highlander wordt geleverd met een 3,5-liter V6-motor of een 4-cilinder hybride. De Explorer is in de VS leverbaar met een viercilinder-basismotor met turbocompressor die krachtiger is dan die van de Highlander, maar met hetzelfde brandstofverbruik. De Explorer kan ook geleverd worden met 2 verschillende twin-turbo V6-motoren van 400 pk.

De laadcapaciteit is vergelijkbaar, de Explorer heeft 56 liter meer met alle stoelen omhoog en ongeveer 100 liter extra met alle stoelen omlaag. Zowel de Toyota als de Ford Beide hebben een wat krappe derde rij, het brandstofverbruik van de basismotoren is bijna identiek en beide modellen hebben Apple CarPlay en Android Auto-functionaliteit.

Beide middelgrote SUV’s zijn al jaren op de markt en er zijn er miljoenen van verkocht. Ze voorzien in de behoefte van de SUV-koper aan een robuuste en betrouwbare auto, met veel ruimte voor vracht en passagiers. Als je 7 of 8 volwassenen mee wilt nemen, dan is geen van beide de beste keuze, maar 6 mensen kunnen makkelijk mee. De Explorer blinkt uit in opties, heeft een groter trekvermogen en kost wat minder dan de Toyota. De Toyota heeft 8 zitplaatsen en een uitstekende reputatie voor betrouwbaarheid en bouwkwaliteit.

Ford Explorer en de Volvo XC90

De Volvo XC90 hybride valt ongeveer in dezelfde prijsklasse als de Ford Explorer. De XC90 is leverbaar met een D5 diesel van 235 pk. Ook zijn er 2 benzinemotoren leverbaar: 1 van 250 pk en de T8 plug-in hybride aandrijflijn met 390 pk. De Ford is in ons land alleen leverbaar met een 3.0 liter V6-motor van 257 kW (350pk) en een elektromotor van 74 kW (100pk). Het totale vermogen van de hybride ligt bij de Explorer op 457 pk, dat is 67 pk meer dan de Volvo aan boord heeft. Een automaat met 10 versnellingen is standaard op de Ford Explorer. Dit zorgt voor een betere acceleratie en een lager motortoerental op de snelweg. De XC90 is alleen leverbaar met een 8-trapsautomaat

Veiligheid staat bij beide modellen bovenaan. Zo heeft de Explorer standaard sensoren aan de achterkant om de remmen te controleren en automatisch in te schakelen om een ​​aanrijding van achteren te voorkomen. De XC90 biedt dit systeem niet.

Zowel de Explorer als de XC90 hebben standaard airbags voor bestuurder en passagier, airbags aan de voorzijde, knie-airbags voor de bestuurder, airbags aan de zijkant, gordelspanners voorin, in hoogte verstelbare schoudergordels, antiblokkeerremmen, tractiecontrole, elektronisch stabiliteitssysteem, remmen die de impact van een botsing verminderen, dagrijlichten, rijstrookwaarschuwingssystemen, dodehoek waarschuwingssystemen, achteruitkijkcamera’s, rear cross-path systeem en bestuurderswaarschuwingsmonitoren.

De Explorer heeft een standaard systeem wat voorkomt dat je onderweg strandt als er koelvloeistoflekkage plaatsvindt. De motor gaat dan op de helft van zijn cilinders draaien, vermindert zijn vermogen en er gaat een waarschuwingslampje op het dashboard branden, zodat je naar een garage kunt rijden. De XC90 heeft dit systeem niet.

Krachtige hybridemotor

Het nieuwe oplaadbare hybride systeem bestaat uit een 3 liter V6 EcoBoost-benzinemotor en een een elektromotor van 74 kW (100pk). Samen goed voor maar liefst 457 pk. De versnelling is een automatische 10-traps versnellingsbak.

Om de hybride motor zo efficiënt mogelijk te gebruiken, is de Explorer voorzien van 4 rijmodi: EV Charge, EV Auto, EV Now en EV Later. Als de accu’s bijna leeg zijn, schakelt de Explorer automatisch over naar de rijmodus EV Auto. De elektromotor ondersteunt dan de EcoBoost motor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om zo brandstof te besparen.

Op papier verbruikt de Explorer Plug-In Hybrid gemiddeld 2.9 l/100 km, wat leidt tot een CO2-uitstoot van 66 g/km. Je kunt met deze auto 40 kilometer volledig elektrisch rijden.

Uitrusting en opties

De Ford Explorer Hybrid is onder meer standaard voorzien van:

  • 10-weg elektrisch verstel-, verwarm- en ventileerbare voorstoelen met multicontour-massagefunctie
  • B&O audiosysteem van 1.000 W
  • een verwarmbare tweede zitrij
  • lederen bekleding
  • Full LED-verlichting

Daarnaast heeft de auto standaard een elektrische inklapbare ‘Power Raise’ derde zitrij, een in twee delen te openen panoramadak en een handsfree elektrisch bedienbare achterklep. Handig zijn de 360 graden-camera’s die automatisch worden gewassen als ze vuil zijn.

Ook op het gebied van bestuurdersassistentie biedt de Explorer Plug-in Hybrid heel veel . Zo heeft de auto Reverse Brake Assist, Cross Traffic Alert, Active Park Assist, BLIS en Active Braking. Met de eveneens standaard aanwezige Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring houdt de Explorer Plug-In Hybrid genoeg afstand tot zijn voorligger en blijft hij in het midden van elke rijstrook.

Verkeersborden boven en langs de weg herkennen gaat via de Speed Sign Recognition, waarna, indien gewenst, de snelheid van de Explorer automatisch aangepast kan worden. Het Lane-Keeping System en Evasive Steering Assist helpen bij het voorkomen van een aanrijding of bij beperking van de gevolgen. Bij een aanrijding treedt ook de Post-Impact Braking in werking om een tweede klap te voorkomen of om de gevolgen te beperken.

In ons land wordt standaard de ST line van dit model geleverd. Dat houdt in:

  • een sportieve bodykit
  • 20-inch lichtmetalen velgen
  • zwarte afwerkingsdetails
  • extra donker Privacy Glass vanaf de B-stijl

Van binnen is het sportieve karakter van de plug-in hybride te herkennen aan onder meer de sportieve voorstoelen, de rode stiksels, de ST-Line sierpanelen en ST-Line dorpellijsten.

Perfect als je van een lekkere grote auto houdt

De ruime afmetingen van deze gigantische SUV biedt je alle ruimte die je nodig hebt. Met de 7 zitplaatsen kun je veel mensen meenemen, maar de laadruimte is ook groot genoeg voor een paar fietsen. Hou je dus van een lekkere grote SUV, en wil je emissie-arm rijden dan is dit model echt iets voor jou.

FAQ

Hoe groot is de Ford Explorer?

De Explorer is 5 m breed, 2,28 m hoog en 1,78 m hoog.

Hoeveel weegt de Ford Explorer?

De Ford Explorer weegt 2.541 kg

Beoordelingen voor Ford Explorer

6 Beoordelingen

4,5