Audi Q7 te koop: tweedehands en nieuw

Audi Q7

Audi Q7

Luxueus cross-over SUV

De Audi Q7 is een middelgroot, luxueus cross-over Sport Utility Vehicle (SUV). De productie is in handen van het Duitse Audi AG. De creatie wordt gelanceerd in september 2002 op de Motor Show van Frankfurt. De productie begint in de herfst van 2005 in de Volkswagen (VW) fabrieken van Bratislava, Slowakije. De verkoop start al in 2003, waarbij de Q7 het eerste SUV ooit is in het aanbod van de maker. In 2009 volgt nog de Q5 en in 2011 de Q3. De Q in Q7 staat voor Quattro, het ondertussen al meer dan 25 jaar oude Audi systeem voor permanente vierwielaandrijving. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Kleuren

Informatie over Audi Q7

Begin 2005 levert die letter de bouwer een wettelijk dispuut op met concurrent Nissan, waar Infinity de Q sinds 2013 ook gebruikt voor passagiersvoertuigen zoals de Q50, en in QX SUV’s zoals de QX50 en de QX70. De rechtsuitspraak in dezen beperkt Audi’s gebruik van de Q tot 3 auto’s (momenteel Q3, Q5 en Q7).

De Audi Q7 technisch bekeken

De eerste generatie Audi Q7 (Typ 4L) deelt zijn platform en chassis met de VW Touareg en de Porsche Cayenne. Dat platform is een aangepaste versie van het VW Groep PL71 platform. Vooraf gaat de Audi Pikes quattro conceptauto. Zoals gezegd verwijst ook de Q in Q70 naar dit rijsysteem voor permanente vierwielaandrijving met zelf-nivellerende luchtsuspensie (Adaptive Air Suspension). Het biedt de auto enige middelen om moeilijkere terreinen te bekampen, en maakt de Q7 zo uiteindelijk tot wat hij is, een cross-over SUV.

De ontwikkeling van de Q7 begint in 2002 onder de codenaam AU 716. De eerste generatie is ook de eerste Audi met Side Assist, een vorm van blinde hoek detectie. De generatie omvat bovendien een wereldprimeur: de eerste en masse geproduceerde V12 TDI dieselmotor in een passagiersvoertuig. Dat is enige tijd meteen ook het topmodel van alle Audi SUV’s; tot in 2017, op de Auto Show van Detroit, met de Q8 een nieuwe topper wordt gepresenteerd.

De vroege Q7 modellen omvatten 2 benzines en 5 diesels. De eerste 2 modellen zijn de 3.6 FSI van 3597 cc en de 4.2 FSI van 4163 cc. De dieselmodellen zijn de 3.0 TDI V6 van 2967 cc, de 3.0 TDI V6 turbo van 2967 cc, de 3.0 TDI V6 turbo clean diesel van 2967 cc, de 4.2 TDI V8 turbo van 4134 cc, en de 6.0 TDI V12 twin turbo van 5934 cc.

De nieuwe generatie Audi Q7

De tweede generatie Audi Q7 wordt gelanceerd in januari 2015, op de Noord-Amerikaanse Internationale Auto Show van Detroit. Diesel- en benzinevarianten worden verkocht vanaf 2015.

De auto wordt nu gebouwd op het VW Groep MLB platform en krijgt ook een plug-in hybride dieselmodel, de Q7 e-tron TDI Quattro. De dieselmotor in kwestie is de 3.0 TDI V6 turbo, die hier wordt gekoppeld aan een elektrische motorgenerator gemonteerd in de automatische transmissie met 8 snelheden. De maximale output bedraagt 190 kW en 250 pk. De elektrische koppeling kan de V6 motor daarbij ontkoppelen van de rest van de krachttrein. De elektrische motor rijdt dan verder op een lithium/ion batterij van 17,3 kWh, 94 kW, 126 pk en met een bereik tussen 54 en 56 km. De CO2-uitstoot blijft ondertussen beperkt tussen 50 en 48 g/km. Het verbruik ligt tussen 1,8 en 1,9 liter per kilometer (NEDC). De e-tron versnelt van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden in hybride modus, en in 6.5 seconden in elektrische modus. De topsnelheid is 230 km/u (135 km/u in elektrische modus).

Naast de e-tron omvat de nieuwe generatie een aantal wereldprimeurs. Zo is het bijvoorbeeld de eerste Audi met FlexRay technologie, een supersnelle databank die alle elektronische/elektrische systemen van het voertuig verbindt, met name diegene die zeer snel moeten werken, zoals het Multi Media Interface, de Adaptive Air Suspension, of alle systemen voor rijassistentie. Ook de Predictive Efficiency Assistant is een primeur. Hij analyseert routedata uit de GPS om de bestuurder op de hoogte te brengen van (nog onzichtbare) situaties waarin vertragen aangewezen is. In samenwerking met andere systemen, zoals adaptieve cruisecontrol, kan deze assistent zo ook de juiste snelheidsbegrenzingen voor een bepaalde route instellen. Nog andere nieuwe assistenten zijn de Collission Avoidance Assistant en de Turning Assistant.

In 2009 wordt op de Pebble Beach Concours d’Elegance een facelift van de Q7 voorgesteld. Er zijn nieuwe koplampen en achterlampen met een betere integratie van ledlicht. DRL zijn optioneel, net als led richtingaanwijzers. De wielen hebben een nieuw ontwerp, er verschijnen meer chromen accenten en 4 nieuwe schilderkleuren. Het interieur krijgt een nieuw design met een nieuwe instrumentencluster. Er zijn nieuwe, leren stoelen, sfeerlicht in de deuren, nieuwe kleuren en de derde generatie van het controlesysteem MMI.

Een tweede facelift volgt in 2011. Er verschijnen nu optioneel led koplampen, een transmissie met 8 snelheden, start/stop technologie en een nieuwe ‘wraparound’ achterkant. De CO2-uitstoot wordt gereduceerd tot 195 g/km. Ondertussen worden de kleuren matter en komen er meer metallic varianten. Optioneel zijn 21” titanium wielen mogelijk. Tot de nieuwe motoren behoren verder 2 3.0 turbo’s. Een heeft 272 pk en 203 kW. De andere heeft 333 pk en 248 kW en zit ook in de S4 en S5 cabrio’s.

In 2012 voegt Audi het nieuwe Audi Connect toe aan het MMI systeem van de Q7. Dat geeft toegang tot verschillende online diensten, mogelijk via stemcontrole. Het kan bovendien tot 8 verschillende toestellen van een WiFi verbinding voorzien.

Audi Q7 modellen en prijsklassen

De Audi Q7 verschijnt enkel als SUV met 4 deuren. Verwante auto’s zijn de Porsche Cayenne, de Volkswagen Touareg, de Audi Q8, de Audi A8, de Audi A4, de Audi A5, de Audi A7, de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus. Tot de benzinevarianten behoren de 2.0 TFSI van 1984 cc en de 3.0 TFSI van 2995 cc. Diesels zijn de 3.0 TDI Ultra van 2967 cc, de 3.0 TDI van 2967 cc, de e-tron en de SQ7 TDI van 3956 cc (429 pk en 320 kW), het topmodel.

Beoordelingen voor Audi Q7

58 Beoordelingen

4,7