Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-e-tron-sportback-front

Audi e-tron Sportback

1 / 3
audi-e-tron-sportback-front
audi-e-tron-sportback-back
audi-e-tron-sportback-side

Sterke punten

  • Veel vermogen
  • Hoge afwerkingskwaliteit
  • Sportieve uitstraling

Zwakke punten

  • Hoge basisprijs
  • Weinig rijdynamiek
  • Hoog energieverbruik

Audi e-tron : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi e-tron Sportback: de eerste EV van Audi

De Audi e-tron is de eerste volledig elektrische auto van Audi. Hij is er in twee smaken: de ‘gewone’ e-tron - zonder toevoeging – en de e-tron Sportback. Die laatste heeft een coupé daklijn en ziet er daardoor wat sportiever uit. Sinds 2023 gaat het model door het leven als de Audi Q8 e-tron.Lees meer.

Interesse in een Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback occasions
Audi e-tron Sportback nieuwe auto's
Audi e-tron Sportback dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel interieurruimte
  • Krachtige aandrijflijn
  • Duitse kwaliteit
  • Hoog zitcomfort

Technische gegevens

Motorisatie

Het motorengamma van de e-tron Sportback is verrassend simpel naar Audi-maatstaven. Je kunt kiezen uit slechts drie aandrijflijnen, waarbij de sterkste eigenlijk als een afzonderlijk model in de catalogus staat.

In de basis is iedere Audi e-tron Sportback voorzien van twee elektromotoren: een exemplaar op de vooras en een sterkere motor achteraan. Hun vermogens variëren naargelang de gekozen versie. Zo biedt de e-tron Sportback 50 Quattro in totaal 230 kW (313 pk), terwijl je in een e-tron Sportback 55 Quattro 300 kW (408 pk) ter beschikking heeft. Met de eerste sprint je van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden, terwijl de 55-versie dat in 5,7 seconden doet. Mag het echter nog wat sneller? Dan kun je de e-tron ook als ‘e-tron Sportback S’ bestellen. Deze beschikt over 369 kW (503 pk) aan vermogen, goed voor een 0-tot-100-tijd van amper 4,5 seconden.

Na de facelift in 2023 beschikt de 50 quattro-variant over 250 kW (340 pk). De 55 quattro is met zijn 300 kW (408 pk) even krachtig als voorheen en het topmodel – dat sindsdien de SQ8 Sportback e-tron heet – is met 369 kW (503 pk) ook net zo krachtig als vóór de facelift.

De accucapaciteit verschilt tussen de varianten, waarbij een e-tron Sportback 50 Quattro tot 341 kilometer haalt uit een batterij van 71 kWh en de e-tron Sportback 55 Quattro 436 kilometer ver komt dankzij 95 kWh aan capaciteit. De e-tron Sportback S heeft dezelfde 95 kWh-accu, maar haalt daar dankzij het grotere vermogen maximaal 370 kilometer uit. Deze officiële WLTP-cijfers moet je wel met een korreltje zout nemen. In de praktijk valt de actieradius wat tegen. Alle versies kunnen in zo’n 30 minuten tot 80% acculading laden bij een snellader. De e-tron 50 kan tot 120 kW laadkracht aan en de e-tron Sportback 55 en Sportback S kunnen laadsnelheden van 150 kW laadkracht aan.

De facelift in 2023 ging gepaard met nieuwe accuvarianten. De 50 quattro beschikt dan over 95 kWh en de 55 quattro en SQ8 Sportback e-tron (ook bekend als e-tron Sportback) zijn voorzien van een 115 kWh accupakket.

Afmetingen

De Audi e-tron biedt enorm veel binnenruimte. Dat heeft hij grotendeels te danken aan zijn enorme buitenmaten. De Sportback-versie heeft een aflopende daklijn, maar zelfs die versie is zeer ruim vanbinnen. De auto is 4,90 meter lang en 1,93 meter breed. Dat zijn afmetingen die niet zouden misstaan in de catalogus van een luxe sedan. Een grote auto betekent ook veel gewicht – zeker als hij elektrisch is- waardoor topversies van de Audi e-tron Sportback tot wel 2,7 ton kunnen wegen.

Elk nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel, en dat komt in dit geval in de vorm van een ruime cabine. Vooraan vind je dus royaal veel zitruimte en ook achterin passen met gemak drie volwassenen. Achter hen begint de daklijn van de Sportback-versie natuurlijk wel te dalen, waardoor je 45 liter aan kofferruimte moet inboeten. Daardoor eindigt de e-tron Sportback op een totaalplaatje van 615 liter, of 1.665 liter met de achterbank plat. De reguliere versie, met zijn hogere daklijn, biedt respectievelijk 660 tot 1.725 liter.

De belangrijkste technische specificaties van de Audi e-tron Sportback 55 quattro

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,90 x 1,93 x 1,62 m
Wielbasis 2,93 m
Inhoud bagageruimte 615 - 1.665 l
Ledig gewicht 2.455 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.150 kg
Cilinderinhoud -
Vermogen 300 kW (408 pk)
Koppel 664 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 21,9 kWh/100 km
CO₂-uitstoot 0 g/km

Varianten

Je kan de Audi e-tron Sportback bestellen in vier uitrustingsniveaus: als basisversie onder de noemer ‘edition’, als ‘Advanced edition’, ’Advanced edition Plus’ en ‘S edition’. De ’S Edition’ werd later omgedoopt tot ‘Competition’. De edition-uitvoering biedt al een relatief mooie uitrusting, met bijvoorbeeld LED-koplampen, de virtual cockpit, adaptieve luchtvering, parkeersensoren met 360°-camera en 19-inchvelgen. De Advanced-edition biedt 20-inch wielen, metallic lak en contrasterende exterieur details. In het interieur zit dan nog meer technologie zoals elektrisch verstelbare stoelen. De S edition giet er dan weer een sportief sausje over met eigen kleuren, een met leer bekleed sportstuur, eveneens met leer beklede sportstoelen en interieurdetails in geborsteld aluminium. De topuitvoering is de SQ8 Sportback e-tron. Eigenlijk is dit geen uitvoering, want Audi ziet dit als een model. Hij is alleen leverbaar als de uitvoering ‘e-tron S Sportback’.

Prijzen

Een nieuwe Audi e-tron Sportback is er vanaf zo’n 74.000 euro (2024). Voor dat geld krijg je de 55 quattro mee, in de edition-uitvoering. Zoek je meer opties, dan kost een Advanced edition versie zo’n 5.000 euro meer en moet je voor een S-Edition zo’n 13.000 euro extra opzij zetten. De reguliere e-tron, die dus meer kofferruimte maar een iets minder sportieve look biedt, kost wat minder met een basisprijs van zo’n 71.000 euro.

Struin je de markt voor occasions af, dan merk je dat er aanzienlijk minder e-tron Sportbacks op de markt zijn dan reguliere e-trons. Dat ligt er vooral aan dat de coupéversie een jaartje later gelanceerd werd, eind 2019. Dat, en het feit dat een Sportback af-fabriek ook wat meer kost, leidt ertoe dat je deze versie pas vanaf ongeveer 45.000 euro kunt vinden. De prijzen dalen echter snel, dankzij de komst van een hoop nieuwe elektrische auto’s, die betere specificaties hebben dan de e-tron. De e-tron Sportback van voor de facelift staat namelijk niet bekend als een zuinige auto, waardoor de actieradius soms wat tegenvalt. De vernieuwde variant maakt meer indruk qua techniek.

Design

Buitenkant

Audi heeft een herkenbare huisstijl, die je ook terugziet in de eerste elektrische auto van het merk. Zo vertoont de EV ondanks zijn elektrische aandrijflijn toch nog een eigen interpretatie op Audi’s herkenbare Singleframe-grille, zijn de koplampen met hun LED-uitlopers inmiddels doorgesijpeld naar de rest van Audi’s SUV-gamma en geldt hetzelfde voor de doorlopende LED-balk die de achterlichten met elkaar verbindt. De aflopende coupédaklijn geeft het model dan weer een sportievere look dan zijn hoekige broertje, waardoor je toch wat meer opvalt op de weg.

Binnenkant

Het interieur van de auto is wel vrij uniek. De auto heeft een uniek gevormd stuurwiel, meerdere schermen en een hoogwaardige afwerking. Vooral bij de introductie viel op hoezeer het interieur afweek van andere Audi-modellen, die destijds vaak beschikten over ietwat saaie, grijze cabines. Inmiddels heeft de rest van het gamma alweer een inhaalslag gemaakt op dat gebied, met bijvoorbeeld het scherp gelijnde dashboard, zoals je dat ook ziet in de A3 e-tron.

Veiligheid

Een hogere auto geeft vaak een gevoel van veiligheid en dat geldt in zekere zin ook voor een zware auto. De Audi e-tron maakt dat waar met zijn score van vijf sterren bij zijn Euro NCAP-crashtest. Zo krijgt ieder exemplaar standaard botswaarschuwingen en -assistenten mee en is er een rijstrookassistent aanwezig.

Alternatieven

Bij zijn lancering in 2018 ondervond de Audi e-tron vrijwel enkel concurrentie van de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Verder waren er nog maar weinig elektrische luxe-SUV’s op de markt, maar inmiddels is het aanbod sterk gegroeid. Zo kreeg de Audi al snel gezelschap uit eigen land in de vorm van de Mercedes-Benz EQC. Iets later kwam de BMW iX. Beide auto’s zijn echter niet verkrijgbaar met een coupédaklijn zoals die van de in 2019 gelanceerde e-tron Sportback. Zoek je een betaalbaarder product met zo’n daklijn uit de Volkswagen-stal, dan heeft Audi daar tegenwoordig ook een Q4 e-tron Sportback, biedt Skoda een Enyaq iV Coupé aan en kun je bij Volkswagen terecht voor een ID.5.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Audi e-tron en andere e-tron modellen?
Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal. Audi gebruikte lang de aanduiding ‘e-tron’ voor modellen met een (deels)elektrische aandrijflijn. Denk bijvoorbeeld aan de Audi A3 e-tron, een plug-in hybride. Later werd ‘e-tron’ alleen nog gebruikt voor volledig elektrische auto’s, zoals de Q4 e-tron, Q6 e-tron en de Q8 e-tron.
Wat is de actieradius van de Audi e-tron?
De prefacelift-versie van de e-tron Sportback staat bekend als een inefficiënte EV. Hij komt 341 kilometer ver met een volle 71 kWh-accu en 436 kilometer met de 95 kWh-accu. De vernieuwde Sportback-versie komt een stuk verder: 505 kilometer (95 kWh-accu) en 600 kilometer (115 kWh-accu)

Meer informatie

Meer links