Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche Taycan

De eerste 100% elektrische sportcoupé van Porsche

Een gebruikte Porsche Taycan is het antwoord van Porsche op de modellen van Tesla. De Taycan is een 100% elektrische sportcoupé met een indrukwekkend vermogen van 600 pk. De auto wordt aangedreven door 2 elektromotoren die razendsnel op te laden zijn. Het model is sportief vormgegeven met een slanke belijning en een typisch Porsche uiterlijk. De auto is wel echt een coupé, dus passagiers zullen achterin niet heel erg ruim zitten. Maar als elektrische sportauto voldoet dit model prima. Lees meer

Alternatieve modellen

Het sportieve model van de Porsche Taycan

Op 14 september 2015 toonde Porsche op de Frankfurt Motor Show de eerste generatie volledig elektrische Porsche: de Porsche Taycan. De auto werd eerst voorgesteld als een concept coupé met de tijdelijke naam Mission E. De officiële productienaam van de Porsche Taycan werd in juni 2018 aangekondigd tijdens Porsche’s 70-jarige sportwagenceremonie. Het woord Taycan betekent ‘levendig jong paard’ in het Turks.

Er zijn echter enkele belangrijke verschillen tussen de productversie en de concept Mission E. De voorbumper van de Taycan is veel ingewikkelder dan die van de Mission E, met een paar winglets om de lucht rond de voorkant van het voertuig te leiden. En de koplampen bevinden zich in twee grote ventilatieopeningen die lucht van de voorkant naar achter de achterkant van de wielkasten laten stromen.

De Taycan is dus de eerste Porsche die 100% elektrisch rijdt. De gestroomlijnde coupé wordt aangedreven door 2 elektromotoren. De ene motor zit op de vooras en de andere bevindt zich op de achteras. Het Porsche Torque vectoring system is verantwoordelijk voor de individuele aandrijving van de wielen.

De twee elektromotoren leveren een vermogen van meer dan 440 kW, oftewel 600 pk. De accu’s kunnen opgeladen worden met een laadkabel of door een inductieplaat. Volgens Porsche kan de accu binnen 15 minuten tot 80% opgeladen worden als je gebruik maakt van het Porsche Turbo charging system.

Deze coupé is geen wagen auto die sportief èn ruim is. De auto lijkt daardoor niet erg geschikt voor het vervoeren van passagiers op de achterbank. Deze Porsche is echt bedoeld voor een sportieve rijder. De vloer ligt relatief hoog in de auto, want daaronder heeft Porsche het accupakket weggewerkt. Speciale uitsparingen zorgen voor voldoende voetenruimte achterin. De daklijn van de auto is bewust laag gehouden, zodat de typische Porsche belijning ontstaat.

Het Taycan-dashboard is geheel digitaal uitgevoerd en rijkelijk voorzien van veel afzonderlijke schermen. De bestuurder krijgt de benodigde informatie geserveerd op de normale manier. Er zijn drie klokken, maar je kunt ook voor andere weergaven kiezen. Het middendisplay oogt wat aan de kleine kant. Dat betekent ook dat de route van het navigatiesysteem niet op een groot scherm afgelezen kan worden. Waarschijnlijk krijgt de passagier een eigen informatiescherm vlak voor zijn neus, hoewel het op dit moment niet duidelijk is of dit scherm in de productiefase wordt gehandhaafd.

De productie van de Taycan staat gepland voor 2019, waarbij ongeveer 40.000 eenheden worden geproduceerd in de Porsche-fabriek in Zuffenhausen. De auto gaat waarschijnlijk in december 2019 in de verkoop. Een Taycan kost een kleine 100.000 euro.

Tesla Model S en de Porsche Taycan

Tesla Model S valt ongeveer in dezelfde prijsklasse en categorie als de Porsche Taycan en is daarmee een concurrent. We vergelijken hier wat functies en eigenschappen van deze 2 auto’s.

Kijken we naar de uitvoeringen, dan is er op dit moment slechts één volledig nieuw Taycan-model. De toekomstige modellen staan gepland voor 2022. De Tesla Model S bestaat al een tijdje en heeft de uitvoeringen 75D, 100D en P100D. Beide auto’s zijn alleen beschikbaar als 4-deurs sedans.

Wat betreft de aandrijflijn zijn er een paar verschillen. De Porsche Taycan maakt gebruik van permanent opgewonden synchrone motoren. Deze hebben rechthoekige in plaats van ronde spoelen op de motoren. Dit betekent dat draden dichter in de spoelen kunnen worden gepakt, waardoor meer vermogen en koppel wordt geleverd met dezelfde spoelafmetingen. De motoren van de Tesla Model S hebben een driefasig, vierpolig AC inductieontwerp met koperen rotoren.

Kijken we naar accu en en bereik, dan zijn er wat verschillen. De elektrische Porsche heeft een accu van 800 volt met cellen van 4 volt. De Tesla Model S heeft cellen van 4.2 volt en een microprocessorgestuurde lithium-ion accu van 75 kWh of 100 kWh. Het bereik van de Porsche Taycan ligt rond de 498 km, terwijl de Tesla Model S goed is voor 415 km tot 539 km. Het opladen van de Porsche kost veel minder tijd dan het opladen van de Tesla. De accu van de Porsche kan binnen 15 minuten tot 80% worden opgeladen. Het opladen van een Tesla duurt 7 tot 9,5 uur bij 220V.

Het is natuurlijk interessant om te kijken naar de snelheid en acceleratie van deze sportieve auto’s. Met de Porsche bereik je in n minder dan 3,5 seconden een snelheid van 95 km/u en trek je in minder dan 12 seconden door naar de 160 km/u. De Tesla P100D kan in 2,5 seconden van 0-95 km/u optrekken en is dus sneller. Beide elektrische sportauto’s zijn begrensd op 250 km/u.

Autonomie wordt steeds belangrijker. De elektrische Porsche heeft een paar autonome functies. Deze zijn vooral ontworpen als veiligheidsmaatregel, en niet bedoeld om de auto volledig zelfsturend te maken.Tesla heeft een speciaal pakket met autonome functies, dat voor een meerprijs gekocht kan worden. De Tesla software zal in de toekomst aangepast worden zodat autonoom rijden op niveau 5 mogelijk wordt. Vergelijken we tenslotte de prijzen van deze twee auto’s, dan is de Porsche wat duurder dan de goedkoopste Tesla, maar goedkoper dan het duurste Tesla model.

Motoren

De Porsche Taycan haalt 605 pk uit zijn volledig elektrische aandrijflijn. Die bestaat uit twee synchroonmotoren met permanente magneet op elke as. De elektrische Porsche heeft een accu van 800 volt met cellen van elk 4 volt. De Porsche trekt in 3,5 seconden op van 0–100 km/u en raast in 12 seconden van 0 naar 200 km/u. De maximumsnelheid ligt boven de 250 km/u, maar de auto is begrensd op 250 km/u.

Uitrusting en opties

De Taycan is momenteel nog niet op de markt, en Porsche maakt weinig bekend over de uiteindelijke versie. Deze zal hoogstwaarschijnlijk geleverd worden met o.a. de volgende uitrusting:

  • Porsche Stability Management(PSM)
  • Vierwielaandrijving
  • Accukoelingssysteem
  • Touchscreen
  • Navigatiesysteem

Als mogelijke opties worden genoemd:

  • Keramische carbonremmen
  • Accu van 80 kW of accu van 95 kW

Begin 2019 werd een Sport Turismo versie van de Taycan getest. Dit model heeft een iets hogere ophanging, een langer dak met meer kofferruimte. Porsche zegt dat ze aan het ‘begin van het volgende decennium’ een Taycan Sport Turismo zal lanceren, dus de productieversie van dit model zal waarschijnlijk in 2020 zijn debuut maken.

De Taycan is een 100% elektrische sportwagen met groot bereik

De Porsche Taycan is de eerste 100% elektrische auto van Porsche en dat maakt deze auto vrij uniek. De coupé heeft een vermogen van 600 pk en kan in zeer korte tijd de accu’s opladen. Het model heeft een bereik van circa 500 km, zodat de auto goed gebruikt kan worden voor zakelijke ritten. De auto is een 4-zitter, maar door de beperkte ruimte achterin is het niet echt geschikt als gezinsauto. Met de prijs valt deze Taycan dan ook echt in het luxe segment en zal daar dan ook het meest verkocht worden.