Fisker Karma te koop: tweedehands en nieuw

Fisker Karma

Fisker Karma

Met Karma ontwikkelt Fisker een sportsedan als elektrisch voertuig

Fisker werd in 2007 in Amerika opgericht om luxe plug-in-hybride auto's te bouwen. De Fisker Karma werd een jaar later, in 2008, voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Detroit Auto Show. Daar werd de Fisker Karma met zijn opvallende lage golvende lijnen enthousiast ontvangen. De productie liet toen nog drie jaar op zich wachten, waarna in 2011 de eerste auto van de band rolde. De Karma is een luxe, plug-in hybride sportsedan. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Wat op de constructieafdelingen van autofabrikanten gebeurt, behoort tot de best bewaarde geheimen van de bedrijven. Dit geldt des te meer wanneer het gaat om nieuwe technologische ontwikkelingen zoals aandrijving met behulp van e-motoren en krachtige accu’s. Enkele fabrikanten zagen namelijk al behoorlijk vroeg de mogelijkheid om met efficiënte en milieuvriendelijke elektrische voertuigen de autowereld van de 21e eeuw fundamenteel te veranderen. Hierbij ging het immers om een miljardenmarkt en enkele staten, zoals de VS, probeerden hunnerzijds met miljarden subsidies de ontwikkeling van voor dagelijks gebruik geschikte elektrische auto’s vooruit te helpen. Deze politiek opende ook voor nieuwkomers een kans. De Deense auto-ontwerper Henrik Fisker behoorde tot de pioniers die dankzij hun jarenlange ervaring in de branche, alsmede de financiële hulp van overheden en private investeerders, in 2007 het ontwikkelingswerk aan een elektrisch voertuig met hybride techniek op zich konden nemen. Fisker noemde zijn project Karma, dat als vierdeurssportsedan verwonderlijk snel concrete vormen aannam.

Op de autoshow van Detroit toont Fisker in 2008 een vergevorderd studiemodel van Karma

Eén jaar na de oprichting van de firma Fisker Automotive, speciaal in het leven geroepen voor het ontwikkelen en vermarkten van de elektrische auto, presenteert de ontwerper op de autoshow in Detroit zijn Karma als concept car, die reeds beschouwd kon worden als bijna klaar voor serieproductie. Aangezien Henrik Fisker destijds ook bij het bedrijf Tesla betrokken was bij het ontwerpen van een elektrisch aangedreven sportsedan, probeerde de aankomende concurrent de Karma als plagiaat af te schilderen. Deze beschuldiging werd echter niet gerechtelijk bevestigd. Het technisch concept van de concurrerende modellen verschilde dan ook daadwerkelijk op wezenlijke punten van elkaar, ook al was in het ontwerp in beide gevallen beslist de hand van Henrik Fisker duidelijk te herkennen.

De vroege werken van Fisker beïnvloeden het ontwerp van de Karma

Henrik Fiskers hand is evenwel ook herkenbaar in vroegere werken van de Deense ontwerper. Fisker concentreerde zich namelijk op het ontwerpen van sportauto’s, die hij met modellen zoals de DB9 of de Vantage voor de Britse producent Aston Martin realiseerde. De Karma had wel wat gelijkenissen met de Aston Martins. Wie echter preciezer keek, ontdekte ook elementen van modellen die Fisker vroeger voor andere fabrikanten had getekend. Het front van de Karma doet bijvoorbeeld denken aan de voorzijde van de door Fisker ontworpen Roadster BMW Z8. Aangezien Fisker met de Karma tot de autoklasse van de sportieve voertuigen wilde toetreden, beïnvloedden deze vroegere werken onvermijdelijk het ontwerp van de onder zijn eigen naam gepresenteerde elektrische auto. Deze diende echter niet als puristische Roadster of als klassieke sportcoupé met twee deuren van de band te rollen. Met de Karma realiseerde Fisker veeleer een ontwerp dat zich oriënteerde op de tradities van de grotere Gran Turismo, en constructiekenmerken van de coupé en de sedan verenigde in één zelfstandig concept.

Fisker ontwerpt de Karma als vierdeurssportsedan met zonnepanelendak

Met zijn korte overhangen, de wijd uitlopende flanken, de dorpels aan de zijkanten alsook de wat rond gebogen voorkant met zijn golvende motorkap en de tweedelige grille kreeg de Karma krachtig ogende proporties die het van Fisker gewende sportautoconcept nieuw interpreteerden. De achterkant maakte daarentegen met zijn smalle kofferbakklep en de hellende diffusorplaat als overgang naar de onderkant een eerdere ingetogen en klassieke indruk. Aangezien de ontwerper de carrosserie bijna vijf meter lang niet strekken, was er met een wielbasis van 3,16 meter genoeg plaats beschikbaar om de Karma met vier deuren uit te rusten en als sedan met coupédak vorm te geven. De koepelvormige, licht hellende dakconstructie was slechts 1,3 meter hoog en was van voor- tot achterruit compleet van glas voorzien. Een bijzonderheid van de Karma: de fabrikant bracht in het glasdak zonnepanelen aan die aanvullende energie voor het on-board vermogenssysteem konden produceren.

De uitrusting van de Karma dient de duurzaamheidsclaim van Fisker te weerspiegelen

De bijdrage van zonnepanelen mocht dan voor de energiebalans van het toch wel 2,4 ton zware elektrische voertuig van eerder geringe relevantie zijn, maar met dit technische hoogtepunt onderstreepte Fisker wel zijn claim om met de Karma een sportauto te willen produceren die de bedachtzame omgang met schaarse middelen symboliseert. Het behoorde bovendien tot dit concept om voor de interieuruitrusting van de sportsedan ten minste deels gerecyclede materialen in te zetten of compleet recyclebare stoffen te gebruiken. Tegen de achtergrond van deze op duurzaamheidsprincipes georiënteerde filosofie zou eigenlijk een aandrijftechniek te verwachten zijn, die volledig afscheid heeft genomen van conventionele verbrandingsmotoren. Fisker koos echter voor een andere oplossing en leverde de nieuwe auto met hybride aandrijving op.

Fisker bouwt de Karma als hybride auto met plug-in-techniek

De hybride technologie was ten tijde van de lancering van de Karma in 2011 vooral in modellen van Aziatische fabrikanten reeds langere tijd uitgeprobeerd. Dit zou een van de redenen kunnen geweest zijn waarom Fisker voor dit aandrijvingsalternatief koos. De combinatie van elektro- en verbrandingsmotoren zou bovendien de geschiktheid van de Karma voor dagelijks gebruik en langere ritten vergroten. De bestuurders van de sportsedan waren dan immers niet afhankelijk van bezoekjes aan een van de destijds in de meeste landen nog zeldzame stroomtankstations. De accu’s konden weliswaar dankzij de ingebouwde plug-in-techniek ook per kabel aan de stekkerdoos weer worden opgeladen, maar tegelijkertijd stond hen een door General Motors geleverde viercilinder benzinemotor ter beschikking die via een generator de lithium-ion-accu van energie voorzag. Voor de aandrijving waren evenwel alleen de beide elektromotors verantwoordelijk die in de volledig opgeladen accu’s energie voor rond de 80 kilometer ter beschikking stond voordat de verbrandingsmotor in actie kwam en tijdens de rit de accu’s weer oplaadde. In totaal kon de hybride sportwagen dan ongeveer 400 kilometer onderweg zijn.

Fisker bouwt in 2011-2012 slechts 2500 exemplaren van de Karma

Dat de Karma als sportauto mocht gelden, bleek duidelijk uit de vermogenswaarden. In totaal konden de beide e-motoren van het premièremodel van Fisker een vermogen van tot wel 300 kW (408 pk) bewerkstelligen. Werd de sportmodus geactiveerd, dan leverde de benzinemotor via een generator extra vermogen. Op deze manier bereikte de Karma een maximumsnelheid van een goede 200 km/h en trok in iets onder de zes seconden op van nul naar 100 km/h. In zuiver elektrische modus bleef de maximumsnelheid tot een goede 150 km/h beperkt en de standaardsprinttijd verlengde zich tot bijna acht seconden. Ondanks het innovatieve concept bleef de elektrische sportauto een zeldzaamheid. De reden: voordat Fisker failliet werd verklaard, rolden bij de contractfabrikant in Finland in 2011-2012 slechts 2500 Karma’s van de band. Even sporadisch dook het elektrische voertuig later op de tweedehands automarkt op.

Technische bijzonderheden Fisker Karma

De Fisker Karma beschikt over maar liefst 403 pk (300 kW), met een indrukwekkend koppel van 1.330 newtonmeter, waarmee de auto dankzij de krachtige elektromotor in slechts 5,9 seconden soepel naar 100 km/u accelereert. Achter het stuur bevindt zich een flipper, waarmee de sportstand ingeschakeld kan worden en een 260 pk sterke 2.0 liter turbomotor bijspringt. Deze elektromotor drijft de wielen overigens niet direct aan, maar geeft extra vermogen wanneer de bestuurder dit wenst. De Karma is optisch groot door de lange motorkap, golvende lijnen en brede achterkant. De maar liefst 21 inch grote wielen geven de Karma een krachtige en sportieve uitstraling.

Ondanks het relatief hoge gewicht van 2.405 kg reageert en rijdt de Karma verrassend soepel en biedt de auto veel rijgevoel. Het gewicht van het 22 kWh grote lithium-ion accupakket in de bodem van de Fisker is mede verantwoordelijk voor een goede wegligging, wat in combinatie met het direct op de bestuurder reagerende gaspedaal een sportieve ervaring geeft. Volledig elektrisch rijdt de Fisker Karma ongeveer 50 tot 80 kilometer op één lading. De benzinetank heeft een inhoud van 37 liter, waarvan er de eerste 100 kilometer met een volle accu slechts 2,1 worden verbruikt. Gemiddeld komt het verbruik op een nette 3,4 liter/100 km en bereikt de Karma een afstand van 480 kilometer voordat er weer geladen en getankt moet worden.

Verschillende uitvoeringen en evolutie van de Fisker Karma

De Karma was verkrijgbaar in drie verschillende varianten: EcoStandard, EcoSport en EcoChic. De EcoStandard kwam in drie metallic kleuren: wit (white sand), donkerblauw/zwart (eclipse) en blauw (laguna). De EcoSport was standaard met lederen bekleding, met de optie om tri-tone leer te kiezen. De kleuren diamond dust paint en special paint inferno red waren eveneens een optie. De EcoChic wordt gezien als het topmodel, met een interieur afgewerkt met gerecycled hout en een bamboe bekleding in drie kleuren.

Eind 2012 kwam Fisker in een faillissement, waardoor de productie en verkoop van alle Karma-modellen werd stopgezet. Na verschillende overnames, waarbij het merk uiteindelijk bij het Chinese Wanxiang (Karma Automotive) terechtkwam, werd de Karma nieuw leven ingeblazen onder het label Karma Revero: een in China verbeterde versie van de oorspronkelijke auto, met de productielijn in Californië. Het opvallende lijnenspel van de Karma is behouden, terwijl de hybride aandrijflijn verder geoptimaliseerd is en het onderstel verbeterd. Voor het leveren van componenten en de accu’s werd een samenwerkingsovereenkomst met BMW gesloten. In 2018 werd tijdens de CES in Las Vegas een volledig elektrische versie gepresenteerd, geëvolueerd op basis van de oorspronkelijke Fisker Karma.

Prijsvarianten van de Fisker Karma

De Karma was vanaf februari 2011 leverbaar in Nederland. De EcoStandard-versie is ondanks een vrij hoge instapprijs de meest voordelige versie. Standaard uitgerust met onder meer een 10.2” display met touchscreen, zesvoudig elektrisch verstelbare stoelen en stoelverwarming. De meeste klanten kozen echter voor de EcoSport, die iets duurder dan de EcoStandard in de prijslijsten stond. De EcoSport-versie beschikt standaard onder meer over een navigatiesysteem, achteruitrijcamera en een beter audiosysteem dan de standaarduitrusting.

De EcoChic was de meest exclusieve en duurste versie, verkrijgbaar met een diervriendelijk interieur om het groene aspect van de auto te benadrukken. Hiervoor kreeg men een exclusieve bekleding van premium velours op basis van 100 procent gerecycled polyester en een premium audiosysteem met tien luidsprekers, een subwoofer in de hoedenplank en 5.1 6-kanaals stereo surround. Het enige verschil tussen de drie uitvoeringen zijn opties in het interieur, verschillende kleuren en extra uitrustingsmogelijkheden. Elke Fisker Karma werd standaard geleverd met 4 jaar of 100.000 kilometer volledige garantie.