Fisker te koop: tweedehands en nieuw

Fisker

Overzicht van de populairste Fisker modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Fisker, tweedehands plugin hybride

De technologische vooruitgang binnen de automotive sector heeft veel innovaties gebracht. Moderne auto’s zijn uitgerust met een groot aantal features om de deelname aan het verkeer gemakkelijker en veiliger te maken. Ook op motorisch vlak hebben aanzienlijke veranderingen plaatsgevonden. Een belangrijk keerpunt om zuiniger en minder vervuilend te kunnen rijden was de opkomst van PHEV’s of plug-in hybride elektrische voertuigen. Een van de recenter ontstane merken met een specialisatie voor dergelijke auto’s is Fisker. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Californië. Naamgever en oprichter Henrik Fisker heeft eerder in zijn loopbaan designs gemaakt voor voertuigen van onder meer BMW en Aston Martin . In september 2007 begon hij met Bernhard Koehler het Fisker-merk. De twee kenden elkaar via hun werk voor Aston Martin, en besloten zich met hun nieuw opgerichte bedrijf toe te leggen op elektrisch aangedreven en hybride auto’s.

Tweedehands auto met Europese roots

Als logisch gevolg van de voorliefde voor luxe modellen die de twee grondleggers van het hybride-merk hadden, richtte ook de Fisker-fabriek zich op sportief vormgegeven voertuigen in het hogere segment. De eerste auto van hun hand was de Karma. Deze werd voorgesteld op de North American International Auto Show van 2008. De bedoeling was dat de luxe sedan vanaf 2009 verkrijgbaar zou zijn bij de autodealer, maar de productie ervan liet nog enkele jaren op zich wachten. Voor de fabricage van het voertuig keerde de van oorsprong Deense Henrik Fisker terug naar zijn Noord-Europese wortels. De Karma werd namelijk gebouwd door het Finse Valmet Automotive, dat auto’s had geassembleerd voor Opel, Porsche, Saab, Talbot en Lada. In de jaren voorafgaand aan de productie van de Karma had Valmet een compacte elektrische stadsauto voor het Noorse merk Think gebouwd. De Karma-PHEV werd in de tweede helft van 2011 leverbaar.

Prijswinnend en krachtig model

De tweedehands Fisker Karma ontving in het jaar dat de wagen uitkwam meerdere prestigieuze prijzen. Het vooruitstrevende hybride model ontving de International Design Award, de Silver Edison Award, en werd Auto van het Jaar in het Britse tv-programma Top Gear. Time Magazine noemde de Karma een van de vijftig beste uitvindingen van 2011. Het voertuig beschikte over een 2,0 liter Ecotec turbomotor van 260 pk en twee elektromotoren van elk 204 pk. Voorzien van een dergelijke krachtbron zal het niet verbazen dat de Karma bijzonder sportieve eigenschappen had. Met uitsluitend de elektrische aandrijving was de sedan bijvoorbeeld in staat om een totale afstand van 80 kilometer af te leggen. Wanneer de elektromotoren werden gecombineerd met de turbomotor accelereerde de auto in 5,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Een tweedehands Karma is onder meer leverbaar geweest als EcoStandard en als EcoSport met leren bekleding.

Fisker staakt productie

Het succes van de auto was van korte duur. Het model bleef in productie tot medio 2012. Toen de leverancier van de lithium-ion-batterijen in de loop van dat jaar failliet ging, luidde dat tevens het einde in van het Fisker-automerk. Dit betekende ook dat de Sunset S, ‘s werelds eerste plug-in hybride cabriolet, de sedan Atlantic en de hatchback Surf niet zouden worden uitgebracht. Conceptmodellen van deze auto’s waren reeds gepresenteerd op autobeurzen in 2009, 2011 en 2012. Van de Karma werden uiteindelijk 2.450 exemplaren gebouwd. De meeste daarvan zijn verkocht in de Verenigde Staten, maar het vinden van een tweedehands auto van dit type is natuurlijk altijd mogelijk. Begin 2014 kwam het merk middels een overname in handen van de Chinese auto-onderdelenfabrikant Wanxiang, die daarop de Karma Revero uitbracht. Henrik Fisker maakte een doorstart als Fisker Inc, en kwam in 2016 met een conceptmodel van de elektrische sportauto eMotion.