Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
tesla-model-s-front

Tesla Model S

1 / 3
tesla-model-s-front
tesla-model-s-side
tesla-model-s-back

Sterke punten

  • Efficiëntie en actieradius
  • Waanzinnige acceleratie
  • Geavanceerde technologie

Zwakke punten

  • Bouwkwaliteit niet altijd super
  • Relatief oud platform
  • ‘Full Self Driving’ werkt (nog) niet

Tesla Model S : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Tesla Model S, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Tesla Model S: Gamechanger van het eerste uur

Misschien is de Tesla Model S wel de belangrijkste auto sinds de T-Ford. Want de elektrische liftback van het Amerikaanse merk zorgde er in één klap voor dat de elektrische auto hip was. Niet alleen heeft Tesla Model S een vlot uiterlijk, hij is bloedsnel en heeft geavanceerde technologie aan boord. Lees meer

Interesse in een Tesla Model S

Tesla Model S occasions
Tesla Model S nieuwe auto's
Tesla Model S dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Actieradius. Sommige varianten van de Tesla Model S halen tot wel 650 km op één acculading.
  • Prestaties. De grote Tesla Model S wint het op de sprint van de meeste supercars!
  • Technologie. Het grote centrale touchscreen was bij de introductie van de Tesla Model S al bijzonder en is dat nu nog steeds.
  • Ruimte. In de Tesla Model S kun je tot vijf passagiers en dik 700 liter bagage meenemen. Hij is zelfs een tijdje geleverd als zevenzitter.
  • Supercharger-netwerk. Dankzij het door heel Europa uitgerolde netwerk van Tesla Superchargers ben je altijd weer snel onderweg, ook op vakantie.

Technische gegevens

Motorisatie

Sinds de introductie van de Model S in 2012 kreeg de grote liftback bijna maandelijks een update. Daardoor is het aanbod motoren en accu’s zeer omvangrijk. In het afgelopen decennium rolde Tesla bijna 30 combinaties van motoren en accu’s uit voor de Model S. Sterker nog: neem je alle hardware-updates mee in het verhaal, dan spreek je eigenlijk over tientallen versies van de Model S.

Hoe houd je al die versies uit elkaar? Het typeplaatje geeft vaak al veel info. Zo slaat het cijfer in een uitvoering steeds terug op de bruto-inhoud van de batterij. Een Tesla Model S 60 heeft dus een accu van 60 kWh bruto. Staat er een ‘D’ in de benaming, dan heeft de Model S twee elektromotoren (één op elke as). In alle andere gevallen zit er één elektromotor op de achteras. Een Model S 85D heeft dus 85 kWh bruto batterijvermogen en twee elektromotoren. Staat er dan ook nog een P in de naam, dan gaat het over de Performance-uitvoering met extra vermogen. Een Tesla Model S P100D heeft dus een bruto accucapaciteit van 100 kWh, twee elektromotoren en krachtigere motoren.

De Model S kreeg gedurende zijn levensloop twee ‘facelifts’: eentje in 2016 en eentje in 2021. Sinds de tweede facelift hanteert Tesla trouwens een nieuwe structuur voor de typeaanduidingen. Ook is het aantal leverbare motorisaties aanzienlijk teruggebracht. Zo heb je vanaf 2021 de Model S Plaid met drie motoren en de Model S Dual Motor met twee motoren. Beide versies gebruiken een accu van bruto 100 kWh, maar verschillen qua vermogen. De Model S Long Range heeft 500 kW (680 pk) ter beschikking, terwijl de Model S Plaid maar liefst 750 kW (1.020 pk) heeft. Een ronduit bizar vermogen dat tot voor kort alleen te vinden was bij de duurste hypercars.

Kijken we naar de actieradius van een Tesla Model S, dan is hier door de jaren heen ook wel een aardig verschil te merken. De Tesla Model S 60 is met zijn range van 345 km de meest bescheiden variant in dit opzicht. Tesla sleutelt echter continu aan de elektromotoren en accu’s, waardoor de efficiëntie en energiedichtheid toenemen. Zo kan de huidige Model S Dual Motor een actieradius van maar liefst 634 km op de boordcomputer toveren.

Afmetingen

Met zijn lengte van 4.97 meter plaatst de Tesla Model S zich in het segment van de grotere zakensedans. Denk aan de Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie en Audi A6. Uiteraard is de Model S wel een volstrekt elektrisch alternatief voor die vaak door verbrandingsmotoren aangedreven rivalen. De lengte van de Tesla Model S heeft uiteraard als voordeel dat alle passagiers flink wat ruimte hebben. Daarnaast blijft er ook behoorlijk wat ruimte over voor alle bagage.

Het grote voordeel van de elektrische aandrijflijn in de Model S is namelijk dat de liftback kan uitpakken met een indrukwekkend kofferbakvolume. Een verbrandingsmotor en aandrijfas, die normaal gesproken veel ruimte innemen, ontbreken immers. Zo meet de kofferbak een massieve 709 liter tot maximaal 1.828 liter met de achterbank neergeklapt. Om auto’s met verbrandingsmotoren nog wat extra te pesten, krijg je vooraan nog een extra frunk (front trunk) van 150 liter. Handig voor bijvoorbeeld de laadkabels.

Merk en model
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,97 x 1,96 x 1,45 m
Wielbasis 2,96 m
Inhoud bagageruimte 709-1.828 l
Ledig gewicht 2.069-2.162 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.640 kg
Vermogen 225-750 kW (306-1.020 pk)
Koppel 430-1.428 Nm
Topsnelheid 193-322 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,5-2,1 sec
Batterijcapaciteit 60-103 kWh
Verbruik 18,1-19,3 kWh/100 km
Actieradius 345-634 km

Varianten

Tesla heeft in principe geen verschillende uitvoeringen van de Model S. Als klant kies je namelijk voor het vermogen en de batterij, maar niet voor een uitvoering. Wel kon je, naast de exterieurkleur en de wielen, de interieurkleur en de soort sierlijsten kiezen. De met twee elektromotoren uitgeruste Dual Motor (D) werd in het verleden vaak wel apart aangeduid. Ook stond de ‘P’ toen voor de Performance-versie. Destijds kreeg je bij een Tesla Model S Performance onder meer rode remklauwen, grotere wielen en carbon accenten in het interieur.

Na de tweede facelift in 2021 levert Tesla alleen nog de Model S Dual Motor en de Model S Plaid. De Plaid is te herkennen aan een speciaal logo op de kofferklep, een spoilerlip en rode remklauwen. Opties levert Tesla niet langer meer, je kunt alleen nog maar kiezen uit twee pakketten die betrekking hebben op het autonoom rijden: Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability. Dat laatste moet je overigens wel met een korreltje zout nemen, want autonoom rijden kan de Tesla Model S (nog) niet.

Prijzen

Trek voor een nieuwe Tesla Model S de portemonnee maar, want voor minder dan een bedrag met 6 cijfers krijg je de sleutels niet in handen. De catalogusprijs van de huidige Tesla Model S Dual Motor bedraagt namelijk dik 107.000 euro. Voor de Model S Plaid betaal je net iets meer dan 132.000 euro.

Heb je dat geld niet liggen? Geen probleem, want doordat de Tesla Model S alweer ruim 10 jaar op de markt is, heb je een ruime keuze uit diverse occasions. De occasionprijzen van de Tesla Model S voor modellen van de eerste productiejaren liggen inmiddels behoorlijk laag. Al voor circa 35.000 euro tik je een Model S op de kop. Voor modellen van na de eerste facelift stijgt die prijs tot minimaal 45.000 euro. Houd dan echter wel rekening met hoge kilometerstanden. Voor de nieuwste modellen met weinig kilometers op de teller ben je ongeveer 75.000 tot 100.000 euro kwijt.

Design

Buitenkant

Toen de Tesla Model S in 2012 op de markt kwam, zag hij er opvallend normaal uit voor een elektrische auto. Dat was ook direct de voornaamste aantrekkingskracht van de Model S: een sierlijk uiterlijk, een hypermodern interieur in combinatie met de meest geavanceerde technologie. Ineens werd de traditionele auto-industrie behoorlijk wakker geschud. De Tesla Model S luidde namelijk het begin in van een nieuw tijdperk: dat van de begeerlijke elektrische auto.

Sinds 2012 heeft de Model S twee facelifts gehad. Waar de introductieversie (2012-2016) nog beschikt over een zwarte gesloten grille, werd die bij de facelift (2016-2021) weggelaten. Sinds de tweede facelift van 2021 heeft de Tesla Model S onder meer sportievere bumpers, zwarte raamomlijsting en donker getinte achterlichten. De wielmaat varieert van 19- tot 21-inch. Bij zijn introductie was de Model S beschikbaar in maar liefst 9 kleuren, door de jaren heen werd dat gamma teruggeschroefd tot 5 keuzes om de productiekosten verder te optimaliseren. Ook een te openen panoramadak werd gedurende de levensloop van de Model S geschrapt uit het leveringsgamma.

Binnenkant

Bij zijn introductie in 2012 was de Tesla Model S één van de eerste auto’s ter wereld die een hypermodern infotainmentsysteem combineerde met een digitaal instrumentencluster. De software achter het infotainmentscherm is altijd een belangrijk verkooppunt geweest van de Model S. Zo navigeer je via een enorme realtimekaart en berekent de auto automatisch waar en wanneer je op de route moet stoppen om te laden. Tesla is op dit gebied nog steeds leidend ten opzichte van de concurrentie.

Het interieur van de Tesla Model S blinkt niet uit in afwerking, al is dat door de jaren heen wel beter geworden. Zo hadden de eerste modellen geen middenconsole voorin. Tesla voegde dat na de eerste facelift alsnog toe. De opvallendste wijzigingen in het interieur voltrokken zich bij de tweede facelift. Niet alleen draaide het centrale touchscreen van een verticale naar een horizontale positie, de Model S kreeg een opvallend ‘Yoke’-stuur zonder bovenkant en met een afgevlakte onderkant. Dat stuur bleek in de praktijk echter niet heel gebruiksvriendelijk, waardoor Tesla later ook een conventioneel stuurwiel toevoegde aan de uitrustingslijst.

tesla-model-s-interior

tesla-model-s-frontseats

Veiligheid

De Tesla Model S staat te boek als één van de veiligste auto’s ter wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests mee naar huis nam. De Model S was bij zijn debuut zelfs zo sterk, dat hij een testmachine bij de Amerikaanse crashtest vernielde bij het testen van een impact op het dak.

Alternatieven

Jarenlang kende de Tesla Model S eigenlijk geen concurrenten. Mondjesmaat verschijnen er echter alternatieven voor deze koning der EV’s. Daarbij valt op dat de Tesla Model S in feite tussen twee segmenten in valt. Mercedes-Benz heeft tegenwoordig de EQE en EQS in haar gamma en BMW de i5 en i7. Al zijn dat eerder auto’s die mikken op luxe. Sportieve alternatieven zijn er in de vorm van de Audi e-tron GT en de Porsche Taycan. Uit Chinese hoek komt echter ook steeds meer concurrentie voor de Tesla Model S. Denk dan bijvoorbeeld aan de NIO ET7, XPeng P7 en BYD Han. Deze Chinese concurrenten zijn stuk voor stuk goedkoper dan de Tesla Model S, maar hebben nog wel een inhaalslag te maken als het om actieradius en efficiëntie gaat.

FAQ

Is de Tesla Model S betrouwbaar?
Dat Tesla in zijn eerste jaren niet de meest betrouwbare auto’s bouwde, is een publiek geheim. De laatste jaren heeft het Amerikaanse merk zijn betrouwbaarheid echter sterk weten te verbeteren.
Is het interieur van de Tesla Model S van slechte kwaliteit?
Stap je uit een Duitse premium auto, dan zul je merken dat het materiaalgebruik en afwerking van de Tesla Model S dat niveau niet halen. Met name in de eerste bouwjaren van de Model S was de afwerking onder de maat, later werd dat wel wat beter. Het niveau van Mercedes-Benz, BMW of Audi haalt de Tesla Model S nog altijd niet.
Wat is de actieradius van de Tesla Model S?
De actieradius van de Tesla Model S is sterk afhankelijk van het bouwjaar en de variant. Een vroege Model S 60 komt minder dan 350 kilometer ver op één acculading, terwijl de nieuwe Model S Dual Motor maar liefst 634 kilometer haalt.

Beoordelingen voor Tesla Model S

10 Beoordelingen

4,9