Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Tesla Roadster

Sterke
  • Volledig elektrisch
  • Actieradius van 350 kilometer
  • Verrassend stil
Zwakke
  • Weinig plaats binnenin
  • Slechts twee airbags
  • Performance waar je even aan moet wennen

Tesla Roadster: afmetingen, interieurs, motoren, prijzen en concurrenten

De Roadster is de eerste elektrische auto van het tot de verbeelding sprekende merk Tesla. De tweepersoons sportwagen werd tussen 2008 en 2012 gebouwd en door Tesla ontworpen om de duurzaamheid en levensduur van zijn geproduceerde batterijen in de kijker te zetten. Een opvolger van de Roadster is gepland voor 2023. Continua a leggere

Goede redenen

  • Geschikt voor milieubewuste chauffeurs
  • Exclusieve elektrische sportwagen
  • Lange levensduur van de batterij en tegelijkertijd hoge performance
  • Verbruikt weinig energie

Gegevens

Motor

De Tesla Roadster heeft genoeg kracht onder de motorkap om de meeste benzinemotoren te verslaan: de elektrische motor achterin heeft een vermogen van 292 pk. Met zijn koppel van 370 Nm accelereert de Tesla Roadster binnen 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 200 km/u. Dat lukt echter alleen met een volledig opgeladen batterij, in de performance-modus en wanneer de batterij is afgekoeld. De Roadster beschikt bovendien over de innovatieve Power Electronics Module (PEM). Dat systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat de wagen zwakkere prestaties levert wanneer de temperatuur stijgt. Als de bestuurder een constante performance wil, moet ervoor worden gezorgd dat hij of zij niet boven de kritische grens rijdt.

De Roadster beschikt over een lithium-ion batterij – zulke accu’s worden gewoonlijk in laptops gebruikt. Volgens de fabrikant kan de Tesla zo gemiddeld 350 kilometer afleggen wanneer de batterij volledig opgeladen is. Nieuwere modellen hebben zelfs een bereik van 642 kilometer.

Afmetingen

De Tesla Roadster heeft een lengte van 3,945 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,13 meter. De Roadster is dus erg laag en en compact. Die compactheid brengt ook belangrijke nadelen met zich mee: de Roadster heeft geen kofferruimte en biedt weinig beenruimte voor bestuurder en passagier — het hele interieur is erg krap. De aangekondigde opvolger (verwacht in 2023) zal over 4 zitplaatsen beschikken.

Gegevens en afmetingen Tesla Roadster
Productie 2008 – 2012
lengte, breedte, hoogte 3,95 m x 1,87 m x 1,13 m
Wielbasis 2,35 m
Inhoud bagageruimte -
Ledig gewicht 1.235 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.485 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 3,7 s
Tankinhoud -
Verbruik -
CO2-uitstoot -

Varianten

De productie van de Roadster begon in 2008, in juni 2009 waren de eerste 500 Tesla Roadsters in omloop. In juli 2009 begon Tesla met de productie van de 2010-variant, die op diverse punten een upgrade heeft ondergaan. Zo beschikt de variant over geoptimaliseerde bedieningselementen binnenin, een display voor real-time traffic, een betere ventilatie, een efficiëntere motor en een aantal verbeteringen die het geluid verder terugdringen.

In juli 2010 was de Roadster 2.5 eindelijk verkrijgbaar. Deze variant heeft een nieuw dashboard, comfortabele zetels, een optioneel touchscreen met achteruitkijkcamera en nieuwe bedieningshardware die rijden in regio’s met een warm klimaat mogelijk maakt. In 2020 bood Tesla nog een upgrade aan die de levensduur van de batterij verlengde.

Prijs

Aanvankelijk bedroeg de prijs van een nieuwe Tesla Roadster € 117.810. Gezien Tesla de Roadster niet meer produceert, zijn geïnteresseerden zijn dus aangewezen op occasions. Die kunnen tussen de € 70.000 en € 150.000 kosten, afhankelijk van hun staat. Ook de serie en de uitrusting spelen bij de prijs een belangrijke rol.

Begin 2010 was het mogelijk om de Roadster bij Tesla zelf te leasen, maar die aanbiedingen zijn vandaag nog nauwelijks te vinden.

Naast de aankoopprijs moeten kopers ook de onderhoudskosten in het oog houden, die kunnen namelijk hoog oplopen. De accu is een van de duurste onderdelen van de auto. Zodra hij moet worden vervangen, moeten eigenaars diep in de buidel tasten. De vervanging van de accu kan meer dan € 10.000 kosten. Hoewel de batterij volgens Tesla enkele jaren meegaat, heeft het verleden uitgewezen dat de fabrikant dit niet in alle gevallen kan garanderen.

Design

Exterieur

Tesla ontwikkelde het design van de Roadster samen met AC Propulsion en de Britse autofabrikant Lotus. Het valt dan ook meteen op dat de buitenkant van de Roadster erg lijkt op die van de Lotus sportwagen. Bovendien vindt ook de productie van de carrosserie plaats op het fabrieksterrein van Lotus in Hethel.

De Roadster heeft een dynamisch en elegant design, de carrosserie is gemaakt van kunststof die grotendeels uit koolstofvezels bestaat. De Roadster creëert met zijn glazen dak een ultieme open rijbeleving. Qua kleuren is de Roadster vooral verkrijgbaar in felle kleuren waaronder Fusion Red, Radiant Red, Electric Blue en Racing Green.

Interieur

De Roadster biedt erg weinig plaats in het interieur – dat wordt vooral duidelijk wanneer chauffeurs extra bagage willen meenemen. De bestuurder en passagier kunnen echter profiteren van hoogwaardig vakmanschap en eenvoudige bedieningselementen. De autostoelen zitten erg comfortabel, waardoor ook lange ritten bij hoge snelheden perfect mogelijk zijn.

Modellen die na 2010 op de markt zijn gekomen, hebben geoptimaliseerde bedieningselementen en displays. De displays geven de bestuurder bijvoorbeeld informatie over o.a. de batterij en het verbruik. Bovendien beschikken de modellen over comfortabelere stoelen en een beter ventilatiesysteem. De Roadster 2.5 werd geleverd met een nieuw dashboard en zachtere stoelen, evenals een optionele camera die via een touchscreen kan worden bediend.

tesla-roadster-interior

Veiligheid

De Tesla Roadster heeft slechts twee airbags voorin en het ESP-systeem ontbreekt. In die opzichten scoort de Tesla Roadster vrij slecht op vlak van veiligheid. Toch kan over het algemeen gesteld worden dat de Tesla hoge veiligheidsstandaards heeft: voorbeelden daarvan zijn de zeer stabiele remmen en betrouwbaar rijgedrag.

Alternatieven

Als je op zoek bent naar een sportieve elektrische auto, heb je niet veel keus. De Porsche Taycan kan worden beschouwd als een alternatief voor de Tesla Roadster. Deze sportwagen uit Duitsland heeft een elektrische aandrijving met een vermogen van maar liefst 760 pk. Hierdoor kan hij in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.

Voor wie de Tayac en de Tesla Roadster te duur vindt, is de Kia EV6 een goed alternatief. Deze sportieve elektrische auto is verkrijgbaar vanaf € 44.00 en heeft een maximum vermogen van 325 pk. Een nog krachtigere versie van de Kia EV6 GT komt binnenkort uit.

FAQ

Hoe kunnen de batterijen van de Tesla Roadster zo lang mee gaan?

Normaal gesproken hebben oplaadbare batterijen geen koeling. Volgens Elon Musk, de bedenker van de Tesla Roadster, is dit de reden voor de korte levensduur van accu’s. De Roadster heeft een vloeistofkoelsysteem en verdere mechanismen om de prestaties en levensduur van de batterijen te controleren. Zo voorziet het remproces de batterijen van nieuwe energie.

Heeft de temperatuur een invloed op de performance?

De temperatuur heeft inderdaad invloed op de prestaties van de Tesla Roadster, maar dat geldt ook voor gewone auto’s. De lithium-ion- batterijen werken beter bij lage temperaturen dan bij hitte. De buitentemperatuur kan een positief of negatief effect hebben op de rijprestaties van de Roadster, maar in het algemeen geldt: hoe warmer het wordt, hoe meer de actieradius van de auto afneemt.

Beoordelingen voor Tesla Roadster

1 Beoordelingen

4,0