Tesla te koop: tweedehands en nieuw

Tesla

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Tesla modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tesla: nieuwe innovator in de autobranche

Tesla is een relatief nieuwe autoproducent, opgericht in 2003 door Martin Eberhard en Marc Tarpenning en gevestigd in Palo Alto, Californië, in de Verenigde Staten. Tesla produceert alleen elektrische auto's en elektrische motoren. Daarmee is het een unieke speler op de markt. De groei van het bedrijf accelereerde onder leiding van investeerder Elon Musk, die een groot belang in het bedrijf nam omdat hij elektrische auto's een grote toekomst toedicht. Het merk is afgeleid van de naam van natuurkundige en uitvinder Nikola Tesla. Ondanks dat het bedrijf relatief nieuw is in de autowereld zijn de elektrische wagens al goed vertegenwoordigd op de tweedehands markt. De prijzen voor ontwikkeling van de auto's ligt nog zodanig hoog dat het beter betaalbaar is om een Tesla als tweedehands auto aan te schaffen.

Missie voor de toekomst

Na de oprichting door Tarpenning en Eberhard waren er investeringen nodig om het bedrijf te laten groeien. De eerste investeringsronde in 2004 werd gedomineerd door Elon Musk, die de bouw van elektrische auto's als de toekomst zag en de wereld wilde helpen met de energietransitie. In 2006 werd het prototype van de Roadster gepresenteerd, een volledig elektrische sportwagen. In 2007 was Tesla uitgegroeid tot een redelijk groot bedrijf met zo'n 260 werknemers. In 2008 kwam het bedrijf in de problemen door de wereldwijde economische crisis waardoor Musk zich genoodzaakt zag om zijn volledige vermogen in het bedrijf te investeren. De prototype van het tweede model, de Model S, werd in 2009 gepresenteerd. In 2010 maakte het bedrijf de gang naar de beurs en nog steeds is het merk genoteerd aan de NASDAQ. Het bedrijf is sindsdien in waarde blijven stijgen en de missie voor de toekomst is dan ook het introduceren van elektrische auto's voor iedere weggebruiker. Het bedrijf is nog niet winstgevend geweest, doordat de hoge kosten voor onderzoek en ontwikkeling van de auto's zwaar op de begroting drukken. Door nog meer aandelen uit te geven worden de productiekosten gefinancierd.

Elektrische technologie

Tesla is beroemd geworden door zijn nieuwe manier elektrische auto's van kracht te voorzien. Er wordt geen gebruikgemaakt van een grote batterij, maar van veel kleinere lithium-ionbatterijen, die ook gebruikt worden voor laptops en smartphones. Door een geavanceerd thermisch controlesysteem te gebruiken wordt er voorkomen dat een van de batterijcellen in brand kan vliegen. De batterijcellen worden aan het bedrijf geleverd door Panasonic, een elektronicaproducent uit Japan. Deze methode van energievoorziening is relatief goedkoper en daarom heeft het bedrijf hierin een voorsprong op de concurrentie. Toch patenteert Musk deze technologieën niet, omdat hij van mening is dat iedereen hier gebruik van mag maken om auto's zuiniger te maken. Het is echter niet de bedoeling dat concurrenten het design van de wagens direct overnemen. Het doel van het delen van de technologie is het vergroten van het aandeel elektrische wagens in de hele wereld en het aantrekken van talentvolle ontwikkelaars voor het bedrijf. Dit standpunt heeft het bedrijf een positief imago gegeven. Een van de grotere problemen van elektrische auto's is dat het opladen vrij langzaam gaat. Daarom faciliteert het bedrijf een wereldwijd netwerk van auto-opladers, de zogenaamde superchargers, die de auto binnen een half uur kunnen opladen. Alle modellen komen standaard met de benodigde software om van deze dienst gebruik te kunnen maken.

Automatische piloot

Sinds september 2014 worden alle auto's voorzien van een automatische piloot, de zogenaamde AutoPilot, die semiautonoom kan rijden. Uiteindelijk hoopt het bedrijf de auto's volledig autonoom te kunnen maken, maar voorlopig moet de bestuurder nog wel achter het stuur blijven zitten. Hiervoor zijn niet alleen vergaande technologische ontwikkelingen nodig, maar ook ingrijpende veranderingen in de regelgeving omtrent autorijden en het juridisch systeem.

Verschillende modellen

De Roadster was het eerste model van het Amerikaanse merk. Het model was uniek dankzij zijn elektrische aandrijving met behulp van lithium-ionbatterijcellen. Bovendien was het de eerste elektrische auto die een bereik had van meer dan 320 kilometer. De volledig elektrische motor heeft een vermogen van 248 tot 288 pk en versnelt binnen 4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De exemplaren werden razend populair en binnen afzienbare tijd waren ze allemaal uitverkocht. In eerste instantie was de Roadster alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar door de ongekende vraag werd de auto al snel wereldwijd te koop aangeboden. De nieuwe generatie wordt rond 2019 verwacht. Tweedehands is de auto nog wel te verkrijgen. De Model S is het tweede model dat door Tesla op de markt werd gebracht. De Model S is een grote, sportieve auto met een bereik van 426 kilometer, hetgeen een record was in het jaar van de introductie (2012). Dankzij twee motoren, een aan de voorkant en de andere aan de achterkant, met een totaal gecombineerd vermogen tot 762 pk snelt de wagen binnen 3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Met de auto werden verschillende prijzen in de wacht gesleept, zoals de 2013 World Green Car of the Year. Bovendien was het in 2015 en 2016 de best verkopende elektrische auto ter wereld. Ook op de tweedehands markt is de Model S erg populair. De Model X is een elektrische crossover SUV die geschikt is voor het hele gezin. De wagen heeft een bereik tot 465 kilometer. Opvallend aan het model is de panoramische voorruit en de achterdeuren die naar boven toe openen. Ondanks het extra gewicht trekt deze auto ook zeer snel op van 0 naar 100 kilometer per uur. De snelste uitvoering krijgt de tachometer zelfs binnen 3 seconden op 100.

Toekomstplannen

Op dit moment zijn de wagens, ook als tweedehands auto, aan de dure kant, mede door de hoge ontwikkelingskosten. Volgens Elon Musk zal het bedrijf er alles aan doen om in de toekomst met goedkopere modellen te komen, zodat elektrisch rijden toegankelijk wordt voor iedereen. Eind 2017 wordt de Model 3 verwacht, een vierdeurssedan met een bereik van minimaal 350 kilometer. De verwachtingen voor de Model 3 zijn hooggespannen en de vooruitbestellingen lopen al in de honderdduizendtallen. De assemblage zal, net als bij vorige modellen, plaatsvinden in de fabriek in Fremont in Californië.