Sterke punten
- Krachtige V6 motor
- Nauwkeurig sturen
- Voorstoelen met zeer goede zijdelingse steun
Zwakke punten
- Nauwelijks ruimte op de achterbank
- Matige veiligheidsuitrusting
- Geen crashtest
Lotus Evora : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lotus Evora, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Lotus Evora
-
Lotus Evora 2+0 3.5 V6 280 PK
€ 49.595,-- 51.508 km
- 02/2013
- 207 kW (281 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN -
Lotus Evora 280pk
€ 49.500,-- 49.000 km
- 07/2009
- 206 kW (280 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8255PE SWIFTERBANT -
Lotus Evora 3.5 S V6 350 pk 2+2
€ 53.395,-- 103.192 km
- 03/2011
- 258 kW (351 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
239 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN -
Lotus Evora 3.5 S 2+0
€ 53.595,-- 47.354 km
- 06/2011
- 258 kW (351 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
235 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN -
Lotus Evora 3.5 Sport 410 2+0 automaat "NIEUWSTAAT"
€ 95.195,-- 41.500 km
- 01/2017
- 307 kW (417 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 AE HOUTEN
Interesse in een Lotus Evora
Alle artikelen
Review Lotus Eletre (2023): niet eerder had een auto van dit merk een trekgewicht
Lotus Emira test: met deze zinderende sportwagen neemt Lotus afscheid van de verbrandingsmotor
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Prettig rijden op de openbare weg.
- Geschikt voor dagelijks en recreatief racen.
- Ligt goed in de bochten.
- Comfortabele uitrusting.
Gegevens
Motor
De Lotus Evora - voor Lotus-baas Jean-Marc Gales alle Lotus-modellen zijn vrouwelijk - werd als vierzitter gepresenteerd op de British International Motor Show in juli 2008. Tot het einde van de serie 2021 ontwikkelden de Britten ontelbare varianten en speciale modellen van de sportwagen met middenmotor. In 2015 werd een facelift uitgevoerd.
Technische gegevens van de Lotus Evora:
Model Lotus Evora | Model Lotus Evora | |
---|---|---|
Bouwperiode | 1e generatie (2009 - 2015) | 1e generatie (1e facelift 2015 - 2021) |
Transmissie | Handgeschakelde 6-versnellingsbak, automatische 6-versnellingsbak | Handgeschakelde 6-versnellingsbak, automatische 6-versnellingsbak |
Motor | V6-benzinemotor (Toyota) | V6-benzinemotor (Toyota) |
Cilinderinhoud | 3.456 cc | 3.456 cc |
PS | 280 - 350 PS | 405 - 436 PS |
Koppel | 350 - 400 Nm | 410 - 440 Nm |
Koppel maximaal | 4.500 - 4.700 tpm | 3.500 - 4.500 tpm |
Topsnelheid | 250 - 277 km/u | 280 - 315 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 4,8 - 5,5 s | 3,8 - 4,2 s |
Verbruik | 8,7 - 10,2 l | 9,7 - 10,1 |
CO2-uitstoot | 208 - 239 g/km | 225 - 234 g/km |
Een belangrijk kenmerk van de evolutie van de Lotus Evora is dat hij qua prestaties niet rechtlijnig is. De sterkste versies zijn namelijk niet de modellen van 2019 tot en met 2021, maar de Lotus Evora GT430 en Lotus Evora GT430 Sport varianten die in 2017 en 2018 zijn gebouwd.
Opvallend is dat de automatische versies langzamer accelereren van 0 naar 100 km/u dan die met handgeschakelde transmissie vóór de Facelift 2015. De topsnelheid van alle modellen met automatische transmissie blijft aanzienlijk lager dan die van voertuigen met handgeschakelde transmissie.
De standaard stuurbekrachtiging is nauwkeurig en zorgt voor een zeer goede communicatie tussen de bestuurder en de weg. De demping is verrassend goed, wat zorgt voor comfort vooral op langere afstanden. Drive, Sport en Race zijn de EPS rijmodi die na de facelift met een druk op de knop kunnen worden ingesteld. Vorige modellen gebruiken Lotus DPM (Dynamic Performance Management) met de instellingen On, Sport en Off.
Afmetingen
Hoewel de Lotus Evora aanzienlijk groter is dan de Lotus Elise, is er nauwelijks verschil tussen de verschillende Lotus Evora-varianten voor en na de facelift. Hier volgen de belangrijkste feiten en cijfers over de afmetingen en het gewicht van de Lotus Evora.
Lotus Evora (1ste generatie, 2009 - 2015) | Lotus Evora (1ste generatie, 1ste facelift, 2015 - 2021) | |
---|---|---|
Lengte | 4,34 m | 4,40 m |
Breedte | 1,85 m | 1,85 m |
Hoogte | 1,23 m | 1,23 m |
Wielbasis | 2,58 m | 2,58 m |
Leeggewicht (EU) | 1.382 kg | 1.299 - 1.415 kg |
Laadruimte | 150 l | 160 l |
Of de Lotus Evora nog steeds voldoet aan de lichtgewichtfilosofie van Lotus is een punt van discussie. Want met een leeggewicht van tussen de 1,3 en 1,4 ton is de sportwagen bijna twee keer zo zwaar als de Lotus Elise. De kofferruimte van de Lotus Evora is daarentegen veel groter. Er is dus ruimte voor twee golftassen of lichte bagage voor twee personen voor een korte trip.
Varianten
Er zijn veel varianten van de Lotus Evora, waarvan sommige slechts enkele maanden of in gelimiteerde aantallen zijn geproduceerd. De Lotus Evora kwam in 2009 op de markt als vierpersoons sportwagen. De automatische versie volgt in 2011. Een jaar later komt de sportwagen als tweezitter op de markt. Tegelijkertijd lanceert Lotus de sterkere Lotus Evora S familie met twee- en vierzitsmodellen, elk verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische transmissie. In 2015 werden deze varianten stopgezet om plaats te maken voor de nieuwe Lotus Evora 400 en Lotus Evora 410 Sport versies, die tot augustus 2018 werden geproduceerd.
De laatste variant van de sportwagen is de limited-edition Lotus Evora GT430, gebouwd tussen juli 2017 en augustus 2018. De Lotus Evora GT410 Sport (2019 tot 2021) wordt beschouwd als de opvolger, en Lotus bracht op basis daarvan de Lotus Evora GT410 (2020 tot 2021) uit.
Prijs
De productie van de sportwagen werd eind 2021 stopgezet. Voor de laatste nieuwe auto's riep de autofabrikant een prijs op van ruim meer dan 100.000 euro, dus dit is meer een auto voor echte liefhebbers. Hoewel er na het einde van de productie nog enkele maanden af en toe nieuwe auto's te koop werden aangeboden, is de verkoop nu bijna voltooid.
Wie vandaag nog de Lotus Evora in handen wil krijgen, moet dus niet alleen diep in de buidel tasten, maar vooral een kijkje nemen op de Nederlandse markt voor occasions. Hier vind je de eerste gebruikte modellen vanaf ongeveer 45.000 euro. In veel gevallen hebben de voertuigen echter al veel kilometers afgelegd en is de staat ervan niet altijd optimaal. Liefhebbers en kenners van het merk kunnen dus duidelijk beter iets meer geld uitgeven. Voor iets meer dan 50.000 euro is de Lotus Evora verkrijgbaar in veel betere staat en met een veel lagere kilometerstand.
De gebruikskosten moeten zeker in overweging worden genomen alvorens tot aankoop over te gaan. Met meer dan tien liter in sommige gevallen is het verbruik bijvoorbeeld allesbehalve laag. Het leeggewicht van net geen 1,5 ton zorgt ook voor overeenkomstige kosten door de Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Meer dan 1000 euro moet worden opgenomen.
Design
Exterieur
Uiterlijk lijkt de Lotus Evora op een verlengde Lotus Elise. Een achterspoiler is leverbaar op bijna alle varianten. De standaard lak is geel en rood. De motorsport kleuren zijn zwart en groen. Metallic lakken zijn beschikbaar in groen, bruin, zwart, zilver, grijs, carbon en donkerblauw. Aspen White of Laser Blue behoren tot de premium lakafwerkingen van het voertuig. De lak van de Sports Racer wordt gekenmerkt door een zwart dak. Op verzoek van de klant werd de Coupé ook individueel gespoten.
Interieur
Comfort en gemak zijn de kwaliteiten die bij de Lotus Evora voorop staan. Zo behoren een navigatiesysteem, een high-end audiosysteem en een Bluetooth handsfree systeem niet tot de standaarduitrusting van alle varianten, maar waren ze zelfs in de eerste versies tegen meerprijs verkrijgbaar. De dominante materialen in de cockpit zijn leder, aluminium en Alcantara.
De met het lichaam gevormde voorstoelen worden gekenmerkt door een zeer goede zijdelingse steun. Bij de vierzitters moet het nut van de twee achterstoelen niet worden overschat. Aangezien er weinig tot geen beenruimte is, zijn ze alleen geschikt voor passagiers op korte trajecten.
Veiligheid
De Lotus Evora is nog niet getest door de NCAP. Op het gebied van veiligheid benadrukt Lotus de bijzondere stijfheid van het Lotus Evora frame, dat fungeert als een veiligheidscel voor de cockpit van de bestuurder, vergelijkbaar met moderne racewagens. Volgens Lotus Cars moet bijvoorbeeld een koppel van 27.000 Nm worden toegepast om het frame één graad te laten verdraaien. Verder omvat de standaard veiligheidsuitrusting:
- Airbag bestuurder
- Airbag passagier
- ABS bandenspanningscontrole
- Tractiecontrole (vanaf facelift 2015)
- Elektronisch stabiliteitsprogramma (vanaf facelift 2015)
Alternatieven
Alternatieven voor de Lotus Evora zijn de Lotus modellen Elise en Lotus Exige. De Lotus Elise is een roadster met twee zitplaatsen. De Lotus Exige werd gebouwd als coupé en als roadster. Hoewel hun topsnelheid onder de 300 km/u blijft, accelereren bijna alle varianten onder de 4 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur.
Als het gaat om concurrentie buitenshuis, is de Porsche 911 een waardig alternatief. Qua topsnelheid van 300 km/u is hij echter duidelijk inferieur aan de Lotus Evora. Qua acceleratie zijn de Corvette Z06 en de Mercedes-MG GT S mogelijke alternatieven voor de Lotus Evora GT430 (Sport).