Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-carrera-gts-front

Porsche 911

1 / 3
porsche-911-carrera-gts-front
porsche-911-carrera-gts-side
porsche-911-carrera-gts-back

Sterke punten

  • Ongeëvenaard rijgedrag
  • Veel keuze uit motoren en uitvoeringen
  • Hoge restwaarde

Zwakke punten

  • Geen compacte sportwagen meer
  • Niet meer zo exclusief als vroeger
  • Hoge onderhoudskosten

Porsche 911 (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 911 (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 911 (992): dé iconische sportwagen

Het is misschien wel de bekendste sportwagen ter wereld: de Porsche 911. Al is hij veel meer dan dat. Want de 911 laat niet enkel de concurrentie achter zich op het circuit, hij is ook comfortabel en betrouwbaar genoeg om dagelijks te gebruiken. Inmiddels zitten we aan de achtste van de Porsche 911, die wordt aangeduid als ‘Porsche 992’. Lees meer

Interesse in een Porsche 911

Porsche 911 occasions
Porsche 911 nieuwe auto's
Porsche 911 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Dagelijks inzetbaar en indrukwekkend op het circuit
  • Zescilinder boxermotor met geweldige prestaties
  • Zeer waardevast, dus relatief lage afschrijving
  • Opvallend betrouwbaar, ook oudere exemplaren

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 911 houdt steevast aan een zescilinder boxermotor die achterin geplaatst is. De meest recente, achtste generatie van de Porsche 911, de 992, is leverbaar met verschillende configuraties van die boxermotor. Zo wordt de basisversie, de Porsche 911 Carrera, aangedreven door een 3,0-liter twinturbo met 283 kW (385 pk). Deze motorisatie ook te combineren met vierwielaandrijving (Carrera 4). Een PDK-automaat is standaard, behalve in de Porsche 911 Carrera T die ook te krijgen is met een handgeschakelde versnellingsbak.

In de Porsche 911 Carrera S, Carrera 4S en Targa 4S levert de 3,0-liter twinturbo zescilinder boxermotor 331 kW (450 pk) vermogen. Mag het nog krachtiger? Dan is er de nog sportievere Porsche 911 GTS die 353 kW (480 pk) uit het blok perst. De GTS is er ook als Targa met een elektrisch te openen dak.

Gaan we eer een stap verder, dan kom je uit bij de Porsche 911 Turbo. Bij deze versie is de zescilinder boxermotor iets groter met een cilinderinhoud van 3,7-liter. Deze motor is beschikbaar in twee vermogensversies: 427 kW (580 pk) in de 911 Turbo en maar liefst 478 kW (650 pk) in de 911 Turbo S. De Turbo-modellen beschikken standaard over vierwielaandrijving.

Andere bekende uitvoering in het aanbod van Porsche, is de Porsche 911 GT3 die meer gericht is op ultieme prestaties op het circuit. De GT3 is de enige Porsche 911 met een zescilinder boxermotor zónder turbo’s en een cilinderinhoud van 4,0-liter. Dit is een juweel van een motorblok dat ultieme sensatie biedt en maar liefst 9.000 toeren per minuut kan draaien. Het vermogen bedraagt 375 kW (510 pk) in de Porsche 911 GT3 en 386 kW (525 pk) in de extra hardcore Porsche 911 GT3 RS.

Afmetingen

De Porsche 911 was altijd een vrij compacte sportwagen. Echter, door de veranderende (veiligheids)eisen en de continue toename van vermogen, zat er niets anders op dan de auto langer en breder te maken voor meer grip. De Porsche 911 Carrera, de basisuitvoering, is 4,51 meter lang, 1,85 meter breed en bijna 1,30 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,45 meter. De verschillende uitvoeringen van de Porsche 911 verschillen onderling ook qua afmetingen, al is het niet veel. Zo zijn de versies met vierwielaandrijving ietsje breder en de GT3-modellen juist iets langer. De wielbasis kan ook enkele centimeters afwijken.

Aangezien de motor van de Porsche 911 altijd achterin ligt, heeft het model alleen voorin een bagageruimte. Die biedt een inhoud van 132 liter en is daarmee net handig genoeg voor een stevige reiskoffer. Al is de Porsche 911 één van de weinige sportwagens met een ‘achterbank’ die goed is nog eens 164 liter. Sommige uitvoering hebben een rolkooi in plaats van een achterbank. Daar kunnen normaal alleen kinderen zitten, maar als je met z’n tweeën bent, kun je daar dus ook nog wat spullen kwijt.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)

Porsche 911
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,51 – 4,53 x 1,85 – 1,90 x 1,28 – 1,30 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte 132 l
Ledig gewicht 1.480 – 1.710 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960 – 2.065 kg
Cilinderinhoud 2.981 – 3.996 cm3
Vermogen 283 – 478 kW (385 – 650 pk)
Koppel 450 – 800 Nm
Topsnelheid 293 – 330 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,7 – 4,2 sec
Tankinhoud 64 – 67 L
Verbruik 10,3 – 13,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 245 – 305 g/km

Varianten

De uitvoeringen van de Porsche 911 zijn bijna zo iconisch als de sportwagen zelf. Hij wordt aangeboden in drie carrosserievormen: Coupé, Cabriolet en Targa waarbij de laatste gebruik maakt van een ingenieus systeem om een deel van het dak weg te klappen (terwijl de achterruit blijft staan).

Die drie carrosserietypes zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. Zo is er de Carrera die dienst doet als instapversie en de Carrera S die meer vermogen levert. Zowel de Carrera als Carrera S zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving die als Carrera 4 en Carrera 4S door het leven gaan. De Porsche 911 Targa is standaard voorzien van vierwielaandrijving en ook leverbaar als Targa 4S en Targa GTS. Over de Porsche 911 GTS gesproken: die is er ook als Coupé en Cabriolet en biedt een extra sportief pakket met meer vermogen en de brede heupen van de 911 Turbo-modellen.

Verder is er nog de 911 Turbo (niet als Targa). Die laat zich kenmerken door grote spoiler en bredere heupen. Heb je dan weer circuit-aspiraties en ben je op zoek naar de beste Porsche 911 daarvoor? Dan vind je zonder twijfel je gading bij de lichtgewicht Porsche 911 GT3, een circuitwapen met typegoedkeuring voor de openbare weg, exclusief als Coupé, desgewenst met Touring Pack dat de gigantische spoiler verwijdert. Porsche heeft ook nog de 911 Dakar aan het aanbod toegevoegd. Deze staat hoger op zijn wielen, heeft een aangepast onderstel, speciale banden en standaard vierwielaandrijving voor het serieuze offroadwerk. De Porsche 911 Dakar is geïnspireerd op het tijdperk dat met een Posche 911 nog rally’s werden verreden.

Prijzen

De catalogusprijzen van de Porsche 911 beginnen bij 175.000 euro voor de Carrera Coupé en lopen door tot 350.000 euro voor de 911 GT3 RS. De Porsche 911 Turbo begint bij 285.000 euro. Voor een Porsche 911 Cabriolet ben je minimaal 190.000 euro kwijt, voor een Targa minstens 200.000 euro.

De Porsche 911 (generatie 992) profiteert van het sterke imago van het Duitse merk, waardoor occasions hun waarde goed weten te behouden. Voor minder dan 100.000 euro is voorlopig nog geen 911 van de 992-generatie te vinden.

Design

Buitenkant

De Porsche 911 beheert uitstekend de techniek van evolutie wat betreft het design. Als je alle generaties van de 911 naast elkaar zet, valt direct op dat het design nooit rigoureus is veranderd. Waarom zou je dat ook doen, de auto valt immers erg in de smaak. Toch zie je wel degelijk dingen die anders zijn geworden door de jaren heen. Voor de generatie 992 is het bijvoorbeeld een kenmerk dat de achterlichten met elkaar in verbinding staat middels een rode LED-balk over de gehele breedte van de auto. Daarboven bevindt zich het luchtrooster voor koeling van de motor met daarin de remlichten verwerkt. Aan de voorzijde zien we uiteraard die twee ronde koplampen aan de zijkant van de lange motorkap.

Binnenkant

Porsche heeft het interieur van zijn auto’s altijd goed voor elkaar. Het is een heerlijke plek om te zijn als je lekker wil toeren, maar ook als je je rondetijd wilt verbeteren op het circuit. Kenmerkend voor Porsche is de toerenteller die in het midden van het instrumentencluster is te vinden. Voor de 911 is ook het klokje bovenop het dashboard typerend voor Porsche. Verder zijn er mooie materialen gebruikt zoals leer en alcantara. In het midden van het dashboard is een beeldscherm te vinden voor de infotainment en de navigatie. Afhankelijk van de uitvoering kun je rekenen op comfortabele sportstoelen of hardere kuipstoelen.

porsche-911-carrera-gts-interior porsche-911-carrera-gts-seats

Veiligheid

De sportwagens van Porsche hadden vroeger het imago van supergevaarlijke machines en kregen zelfs de bijnaam ‘widowmaker’. Dat is tegenwoordig wel anders. De Porsche 911 beschikt over zo’n beetje alle moderne veiligheidssnufjes die je maar kunt bedenken. Van cruise controle tot een actieve rijstrookassistent en een 360°-camera. Maar ook de algehele veiligheid in alle weersomstandigheden is indrukwekkend en als je redelijk behouden met het gaspedaal omgaat, is zelfs makkelijk om in een Porsche 911 te rijden en manoevreren.

Alternatieven

Als alternatief voor de Porsche 911 biedt Porsche ook de Porsche 718 Cayman aan. Ook deze is er als cabrio en coupé en heeft ook een hardcore versie voor het circuit. In vergelijking is hij iets compacter dan de 911 waarmee hij het qua speelsheid wint van zijn grote broer. Alternatieven van andere merken zijn onder meer de Jaguar F-type,Nissan GT-R, Audi R8, Aston Martin Vantage, Chevrolet Corvette en Mercedes-AMG GT.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Porsche 911?
De Porsche 911 van de laatste, achtste generatie (992) is er met vermogens uiteenlopend van 283 kW (385 pk) tot 478 kW (650 pk).
Hoeveel kost een Porsche 911?
Een nieuwe Porsche 911 kost tussen de 175.000 en 350.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. Mooie occasions van de generatie 992 zijn verkrijgbaar vanaf zo’n 100.000 euro.
Hoeveel generaties Porsche 911 zijn er?
Porsche begon in 1964 met het bouwen van de eerste generatie van de 911. Inmiddels is de 992 de achtste generatie van de sportwagen als je de tussentijdse vernieuwingen per generatie niet meetelt.
Welke verschillende modellen zijn er beschikbaar van de Porsche 911 992?
De Porsche 911 is leverbaar in opvallend veel verschillende versie, zoals de Carrera, Carrera 4, Carrera T, GTS, Turbo en GT3 en dan ook nog als Coupé, Cabriolet en Targa.

Beoordelingen voor Porsche 911er (alle)

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Modellen