Porsche 911 te koop: tweedehands en nieuw

Porsche 911

Porsche 911

Een iconische 2+2 sportauto

De Porsche 911 (Neunelfer, Negen Elf, Nine Eleven) is een klassieke, ondertussen iconisch geworden 2+2 sportauto met 2 deuren. De auto wordt al gebouwd sinds 1963 door de Duitse specialist Porsche AG. Het bedrijf is gevestigd in Stuttgart. In een internationale poll uit 1999 wordt de 911 verkozen tot vijfde wereldauto aller tijden. In die top vijf is het ondertussen het enige voertuig dat continu en nog steeds in productie blijft (aangezien de Volkswagen Beetle verdwijnt in 2003). Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Porsche 911 - Carrosserie

Porsche 911 - Kleuren

Porsche 911 - Top aanbod

Informatie over Porsche 911

Tot in 1998 is de 911 bovendien de enige succesvolle toepasser van de achtermotor met luchtkoeling, een layout afkomstig uit de Porsche 356, die de 911 voorgaat. De 911 is zo meteen ook een van de oudste naamplaten in de geschiedenis van de sportcoupé. In mei 2017 wordt het miljoenste exemplaar gebouwd.

De Porsche 911 technisch bekeken

De geschiedenis van de Porsche 911 begint bij een schets van Ferdinand “Butzi” Porsche, gemaakt in 1959. Zijn bedoeling is het om een krachtigere, grotere en comfortabelere versie van de Porsche 356 te creëren, het eerste Porsche model ooit. De nieuwe 911 maakt zijn debuut op de Motor Show van Frankfurt, in 1963. Hij wordt uiteindelijk ontwikkeld met een twin-fan Type 745 motor. Die wordt achteraan gemonteerd en gekoeld met lucht. De ophanging is volledig onafhankelijk.

Het is nog steeds deze oorspronkelijke 911 die vandaag de dag wordt doorontwikkeld. De jaren hebben nooit vat gekregen op het basisconcept, waaraan in al die tijd eigenlijk amper iets is veranderd. De meest opvallende verschuiving is die van luchtkoeling naar waterkoeling (voor de motoren). De laatste luchtgekoelde 911 is dan de Type 996 uit 1998. Hij is een onderdeel van de Porsche 993 Serie, geproduceerd tussen 1994 en 1998. Vanaf de 996 serie (1999) worden een nieuwe carrosserie en waterkoeling geïntroduceerd.

Hoewel Porsche de interne codes van zijn voertuigen bij elke creatie aanpast, worden alle 911 modellen steevast verkocht als 911. Een gedeeltelijk generatieoverzicht ziet eruit als volgt: 911 (1963–1989), 930 Turbo (1975-1989), 964 (1989–1994), 993 (199598), 996 (1999-2004), 997.1 (200408), 997.2 (200812), 991.1 (201216) en 991.2 (vanaf 2017). In dit overzicht zijn enkel die 911-en opgenomen die een verdere stap zetten in de evolutie van het voertuig, in de technologische evolutie van Porsche, of in de ontwikkeling van andere Porsche modellen.

De nieuwe generatie Porsche 911

Zoals gezegd is de meest cruciale verschuiving in de Porsche 911 productie die van luchtkoeling naar waterkoeling. De eerste watergekoelde 911 is de Type 996, die meteen ook de meest ingrijpende wijzigingen aan de carrosserie doorvoert. Die nieuwe stijl doet denken aan de Porsche Boxter (met middenmotor).

In 2005 wordt deze serie vervangen door de 997 Serie. Deze 911 behoudt het basisprofiel van de 996 en kijkt naar de 993 voor een aantal details. Ook technisch gezien is de auto haast identiek aan de 996, hoewel nochtans minder dan een derde van alle onderdelen door beide voertuigen gedeeld wordt.

De nieuwste generatie 911 verloopt vervolgens in 2 fasen, 991.1 en 911.2. Ook dit model is een doorontwikkeling van voorgaande series. Daarbij worden 2 basisprincipes gerespecteerd. Ten eerste is de daklijn minder gebogen en vloeit ze over in de achterkant van het voertuig. Ten tweede zijn de voorvleugels hoger dan de koffer.

In vergelijking met de 997 Serie is de 911 Serie voorts iets groter. De wielbasis is dan ook 100 mm groter en bedraagt nu 2450 mm. De algemene lengte is met 70 mm vergroot naar 4490 mm. De achterwielen worden daarbij 76 mm naar achteren geschoven (in relatie tot de motorpositie). Hierdoor wordt de gewichtsdistributie verbeterd en kan het voertuig ook vlotter bochten nemen.

Opvallend is verder de gewichtsafname. Dat lagere gewicht wordt vooral mogelijk gemaakt door het gebruik van ultra-sterk staal, aluminium en een aantal composietmaterialen. De manuele Carrera is hier de lichtste variant met een gewicht van 1380 kg. De Turbo met vierwielaandrijving en PDK transmissie weegt nog 1605 kg.

Die PDK transmissie, een creatie van ZF Friedrichshafen, is overigens beschikbaar als optie voor alle Carrera modellen, en wel met 7 snelheden. Het systeem heeft zowel een manuele als een automatische rijmodus. De topsnelheid wordt bereikt op snelheid 6, terwijl de zevende versnelling zorgt voor een verminderd verbruik. Aangezien het systeem 2 verschillende versnellingsbakken herbergt, worden er ook 2 verschillende koppelingen gebruikt. De start/stop functie is standaard voor alle Carrera modellen.

Porsche 911 modellen en prijsklassen

De Porsche 911 wordt zo vaak aangepast door zoveel verschillende (private) teams dat het moeilijk is om een volledig overzicht te geven van alle opties die de auto aanbiedt. Alleen al binnen de autosport bestaan er eindeloos veel varianten. De 911 is dan ook een van de meest succesvolle competitievoertuigen ooit.

Het huidige 911 aanbod is wat dat betreft overigens nog overzichtelijk te noemen. Op basis van de motoren zijn meer bepaald de volgende modellen te onderscheiden: de Carrera van 2981 cc, de Carrera S van 2981 cc, de GTS van 2981 cc, de GT3 van 3996 cc, de Turbo van 3800 cc, de Turbo S van 3800 cc, de Turbo S Exclusive Series van 3800 cc en de GT2 RS van 3800 cc.

Men kan zo dus ook zeggen dat er, naast de standaardmodellen, verschillende deelreeksen van de 911 worden ontwikkeld, met name Carrera, Targa, Turbo, GT3 en GT2. Tot de 911 Carrera modellen behoren de Carrera, de Carrera S, de Carrera 4 en de Carrera 4S. Al deze modellen worden ook als cabrio aangeboden. Tot de 911 Targa’s behoren de Targa 4 en de Targa 4S. Tot de Turbo modellen behoren de Turbo en de Turbo S. Ook van deze modellen bestaat telkens een cabrio variant. GT3/GT3-RS versies zijn racers en maken gebruik van achterwielaandrijving. De absolute topmodellen zijn, tot slot, de GT2/GT2-RS versies. Ook zij worden ontworpen voor de racebaan en zijn afgeleid van de 911 Turbo met achterwielaandrijving.

Beoordelingen voor Porsche 911

60 Beoordelingen

4,8