Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-912-front

Porsche 912

1 / 3
porsche-912-front
porsche-912-side
porsche-912-back

Sterke punten

  • Minder prijzig dan de 911
  • Betere baanligging dan de 911
  • De puurste en fijnste Porsche-lijn die is gemaakt

Zwakke punten

  • Qua vermogen de mindere Porsche
  • Prijzig als je euro per pk rekent
  • Onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar maar prijzig

Porsche 912 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 912, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 5.900,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 912: In vele opzichten interessanter dan een 911

Op het gebied van uitstraling en technologie was de 912 praktisch identiek aan de 911, maar met wat minder franjes. De zescilinder wordt teruggeschroefd tot een viercilinder en bij deze was de 912 grotendeels geboren. Het design van de coupé is van de hand van Ferdinand Alexander Porsche, de kleinzoon van Ferdinand Porsche, de oprichter van het gelijknamige merk. In april 1965 komt de 912 op de Europese markt, de uitvoermodellen zullen nog enkele maanden wachten op goedkeuring. De bij Karmann gebouwde 912 zou een succesnummer blijken. Lees meer

Interesse in een Porsche 912

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Deze auto is te krijgen in de kleur Bahama Yellow
  • Less is more
  • De lijn van de 912 is zo verfijnd en de baanligging zo straks, dat dit eigenlijk dé Porsche is

Belangrijke gegevens

Motoren

Anders dan de 911 wordt de 912 terug aangedreven met een 1.6 liter viercilinder motor zoals in de 356SC. Het vermogen wordt verlaagd tot 90 pk zodat de motor over meer koppel beschikt en stabieler draait. Initieel werd de 912 geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen. Nadien zou een vijfbak optioneel kunnen gemonteerd worden. De prestaties van de 912 waren meer dan behoorlijk met een acceleratie naar de honderd in 13.5 seconden en een top van 185 km/u. Het ontbreken van cilinder vijf en zes maakte de 912 een stuk lichter dan de 911 met een betere baanligging tot gevolg.

De motor van de 912E verschilde van de andere 912s aangezien het eigenlijk een aangepaste tweeliter uit de 914 betrof met benzine-injectie via een Bosch L-Jetronic. Dit alles met als bedoeling om de strikte Amerikaanse emissienormen te omzeilen in afwachting van de goedkeuring van het nieuwe instapmodel, de 924. Om deze normen te halen werden flink wat compromissen gesloten, wat de 912E eerder astmatisch maakt met slechts 86 pk maakte deze, van oorsprong Volkswagen, motor weinig indruk.

Afmetingen

De Porsche 912 is qua dimensies quasi identiek aan de 911 van dezelfde generatie met zijn lengte van 4.163mm, breedte van 1.610mm en hoogte van 1.320mm. Met een wielbasis van 2.211mm worden de 970kg op de baan gehouden. In 1969, zou deze wielbasis verlengd worden tot 2.268mm ter verbetering van al goede baanligging. Alleen de 912E verschilt licht qua lengte met zijn 4.291mm lengte, omdat dit model eigenlijk gebaseerd is op de Porsche 911G. Ook het gewicht neemt toe tot 1.050kg.

Varianten

De 912 werd slechts in 3 varianten uitgebracht; Coupé, Targa en 912E. Zowel Coupé als Targa werden geleverd met zilverkleurig embleem, chromen bumpers met rozetten, motorkap met verchroomde grille, claxonrooster en ronde verchroomde buitenspiegels. Ruitenwissers stonden naar rechts gericht tot in modeljaar 1968. Nadien staan ze naar links. De coupé kwam als eerste uit in 1965 en vertoont vele gelijkenissen met de 911. Door de jaren heen volgen enkele aanpassingen zoals de richting van de ruitenwissers, de aanpassing van de instaplijsten en aanpassing van het embleem.

De Targa werd gelanceerd in 1967. Het bouwen van een volwaardige cabriolet leverde immers problemen op met de stijfheid van het chassis waardoor Porsche besloot de beugel in geborsteld staal toe te voegen achter de stoelen. De naam legt de link naar de legendarische, en voor Porsche meer dan geslaagde deelnames in, Targa Florio races in Sicilië. Initieel werd de Targa geleverd met een kunststof uitritsbare achterruit, maar deze zag te zwaar af, van onder andere het vele opplooien en de UV-straling, waardoor deze later zou vervangen worden door een grote glaspartij. Het dak werd uitgevoerd in een stuggere kunstlederen materiaal. Één van de eerste targa’s werd geleverd aan de Duitse politie, en was overigens het 100.000ste exemplaar dat van de baan rolde bij Porsche.

De 912E vertoont dan weer veel meer gelijkenissen met de 911G waarop hij is gebaseerd. De E is herkenbaar aan de dikkere koplampringen, zwart embleem op het aangepaste achterlichtpaneel, de dikke zwarte stootrubbers op de bumpers, voorbumerps met geïntegreerde pinkers en ga nog maar even door. De 912E wordt vanaf 1976 aangeboden nadat de 914 uit productie is genomen en terwijl de 924 nog wacht op goedkeuring. Slechts 2.099 stuks zouden gebouwd worden en velen daarvan kregen een zescilinder ingebouwd achteraf. Dit maakt dat een originele onverprutste 911G vinden niet makkelijk is. Er werden geen Targa’s of Cabriolets van de E gebouwd.

Prijzen

Reken voor een mooie 912 €45.000 tot €65.000 uit te geven. Targas komen met een prijspremium van enkele duizenden euro’s, softtop window Targas zijn nog wat duurder. Vroege modellen zijn gewilder dan latere versies. Klusprojecten zijn te vinden vanaf €15.000 maar reken erop dat hier nog zeker enkele tienduizenden euro’s in moeten worden gestoken alvorens ze rijklaar zijn. Een 912E vind je al vanaf €30.000 tot €45.000 in degelijke staat.

Design

Exterieur

Alhoewel de gewone 912 en 912E hetzelfde codenummer dragen dienen beiden apart bekeken te worden qua exterieur design. Ze werden ook gelanceerd in een ander decennium wat vergelijken minder relevant maakt. De 912 verschilt eigenlijk weinig van de 911 van dezelfde generatie. Om het instapmodel kostenefficiënt te kunnen bouwen zijn er een aantal besparingen gebeurd.

In 1967 wordt de Fuchs-velg gelanceerd als optie, meteen verwerven ze cultstatus en de eerder duurdere optie verkoopt als zoete broodjes. Ook nu nog is dit een gegeerde optie. In 1969 worden de spatbordranden uitgerold om de bredere look te krijgen die Porsche legendarisch maakt. De knipperlichten werden ook aangepast waardoor een gebarsten glaasje makkelijker te vervangen was. Ook de Fuchsvelgen werden iets breder.

Interieur

De motor van de 912 werd vanaf 1967 op rubbers opgehangen wat minder geluiden doorgaf in de wagen, maar indien slecht afgesteld, gaf dit wel meer ruimte voor een bokkende motor. Ook een afgescheiden remsysteem werd toegevoegd. In 1968 werd het schuifdak als optie toegevoegd. Het interieur kent verder veel leder accenten en is (voor z’n tijd) luxe te noemen. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt, met andere woorden, maar desalniettemin is het natuurlijk inmiddels een auto op leeftijd.

porsche-911-carrera-s-sitzplatz

Veiligheid

Is dit een veilige auto? Het grote nadeel van oldtimers is natuurlijk precies het verhoogde risico dat je er in loopt op het moment dat het tot een botsing of ander ongeluk komt. Sommige oldtimers (de 912 meegerekend) mogen wellicht gelden als veilige auto voor de generatie waarin ze op de weg kwamen, dat neemt nog niet weg dat er in de afgelopen twee decennia zo veel is veranderd op het gebied van veiligheid en rijhulp dat je eigenlijk auto’s van voor die tijd niet kunt vergelijken met voertuigen van huidige generaties.

Alternatieven

In het Porsche assortiment zijn er 2 mogelijke andere instapmodellen die in aanmerking komen; de 914 of 924. Een stapje hoger ligt de 911. Als we kijken naar wagens van deze generatie die dezelfde strakke lijn en baanligging hebben, dan komen we uit bij de Alfa Romeo Giulia (Junior), Glas GT1600 een Alfa Romeo Spider eventueel, de Alpine A110 of de Lotus Europa. Prijzen voor deze auto’s zijn echter zeer uiteenlopend, maar ze verschaffen allen rijplezier.

Porsche 912

Welke 912 moet ik kiezen? 
Meest in trek is de 912 SWB (shortwheelbase). Maar zowel de Targa als de Coupé zijn goede keuzes. De 912E is stilistisch de mindere mooie van de 3, en heeft ook minder power.
Is de 912 een goede eerste oldtimer?
Ja, maar koop het beste exemplaar dat je kan kopen voor je geld en hou er rekening mee dat de wagen 50 jaar oud is. Tenzij reeds onder handen genomen, zullen alle verbruiksartikelen aangepakt moeten worden; remmen, ophanging, eventueel koppeling etc. Zet daarnaast een potje opzij om jaarlijks in de wagen te investeren. Onderdelen zijn duur, specialisten die eraan kunnen werken ook.